چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

0

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید انگلیسی در سال 1986 به نام “A Different Corner” در رده سوم فهرست 500 آهنگ قرار گرفت، درست پس از “بوهمین راپسودی” کوئین که جایگاه دوم را به دست آورده است.

به راحتی می‌توان فهمید که چرا «نجوای بی دقت» Careless Whisper همچنان بسیار محبوب است. (این موزیک ویدیو اخیراً یک میلیارد بازدید در یوتیوب داشته است.)

یک دلیل می‌تواند این باشد که متن ترانه برای خیلی‌ها مصداق دارد. از هر پنج بریتانیایی یک نفر اعتراف می کند که به شریک زندگی خود خیانت کرده و با گوش کردن به این ترانه تسکینی برای گناه خود که باعث جدای‌شان از دلدارشان شده، می‌یابند.

اگرچه آهنگ Careless Whisper مسلماً بزرگترین و ماندگارترین موفقیت او شد، مایکل زیاد طرفدار این آهنگ نبود. مایکل در کتاب خاطرات خود در سال 1991 نوشت: «Careless Whisper» بخش جدایی ناپذیر رشد عاطفی من نبود. این ترانه غم انگیز است زیرا این آهنگ برای بسیاری از مردم پرمعنی است.»

البته مایکل به خودش سخت می‌گرفت و تصور می‌کرد که متن آن عالی نیست، اما این را هم باید نظر بگیرید: او زمانی که نوجوان بود و به عنوان دی‌جی در یک رستوران کار می‌کرد، آهنگ Careless Whisper را نوشت. ملودی آن یک روز در حالی که داشت با اتوبوس به محل کارش می‌رسید به ذهنش راه یافت و بی درنگ شروع به نوشتن آهنگ کرد. چند ماه طول کشید تا او متن ترانه سرهم بندی کند و اشعار را بر اساس تجربیات زندگی واقعی خود با دو دختر متفاوت بنا کرد!

همانطور که در Bare -کتاب خاطراتش- گفته مایکل در آن زمان چیزی شبیه یک جوجه اردک زشت بود.  یک «پسر چاق عینکی» – اما او در حال شکوفا شدن به نسخه‌ جذاب بعدی خوب بود و تجربه عاشقی در اوایل جوانی‌اش در نوشتن این ترانه تاثیرگذار بوده است.

از نظر ترانه سرایی، “Careless Whisper” در واقع به مایکل و اندرو ریجلی، همکار آن زمان جورج در گروه پاپ Wham، نسبت داده می‌شود.

البته نسخه آهنگی که همه شنیده‌اند اولین نسخه‌ای نیست که مایکل ضبط کرده.

او یک ضبط اولیه با جری وکسلر، تهیه‌کننده افسانه‌ای R&B در استودیو معروف Muscle Shoals Sound در آلاباما انجام داد. مایکل به قدری عصبی بود که قبل از جلسه نوشیدنی خورد و نتایج نهایی به حدی نبود. مایکل چند هفته بعد در استودیو Sarm West در لندن با نوازندگان معمولی خود این آهنگ را دوباره ضبط کرد و بسیار بهتر از آب درآمد.

گروه نوازندگان در Sarm West شامل ساکسیفونیست- استیو گریگوری- بود که رزومه چشمگیرداشت.

“Careless Whisper” در  آلبوم استودیویی Wham!، 1984 Make It Big منتشر شد. با این حال، نسخه تکی ترانه “Careless Whisper” هم در بریتانیا منتشر شد.

در آن زمان Careless Whisper در حداقل 10 کشور از جمله ایالات متحده و بریتانیا شماره 1 شد و حدود 6 میلیون نسخه فروخت.

مایکل ترانه‌های محبوب بیشتری دارد، مانند “ایمان Faith”، “شکل پدر Father Figure,”، و “آزادی! «90».

با این حال، اگر بسیار همسو با نظرسنجی Smooth Radio تصور می‌کنند که “Careless Whisper” ممکن است آهنگی باشد که میراث همیشگی او باشد.

در ایران موسیقی بی‌کلام این ترانه سال‌ها از رادیو و تلویزیون پخش شد و مشهورترین استفاده از آن  آهنگ تیراژ سری کارتونی آن شرلی با دکلمه نصرالله مدقالچی بود. ترکیبی که غیرمنتظره بسیار جالب از آب درآمد.

همچنین در دوره کوتاه پرفروش شدن کاست‌های موسیقی بی‌کلام، باز موسیقی بی‌کلام این ترانه با اجرا و کاور هنرمندان مختلف خودنمایی می‌کرد. بسیاری هم سال‌ها طول کشید تا ترانه اصلی را بشنوند.

 تیراژ سری کارتونی آن شرلی با دکلمه نصرالله مدقالچی:


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…

نقاشی‌هایی که به بالاترین رقم‌ها قیمت‌گذاری و فروخته شده‌اند

در اینجا می خواهیم لیستی از گران‌ترین نقاشی هایی که در بازار حراجی‌ها به فروش رسیده اند را با هم مرور کنیم. البته هر لحظه امکان تغییر این لیست و جایگزینی نقاشی های دیگری وجود دارد ولی در آن صورت هم می توان نقاشی های زیر را جزء گرانترین های…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.