اختراعاتی که کمتر کسی به آنها فکر می‌کند! آیا می‌دانید که کنسرو و دربازکن کنسرو را چه کسانی اختراع کردند؟!

1

فکر می‌کنید که محصولات غذایی کنسرو چه زمانی اختراع شدند؟

اگر از این حقیقت اطلاع داشته باشید که احتیاج مادر اختراع است، باید بتوانید حدس بزنید که کنسرو به ضرورت زمان‌هایی جنگ و درگیری و قحطی مواد غذایی تازه و آماده اختراع شده است.

این حدس درست است:

پس از انقلاب فرانسه، این کشور درگیر جنگ با کشورهای همسایه شد، دولت این کشور اعلام کرد که به کسی که بتواند راهی ساده برای رساند سالم مواد غذایی بسته‌بندی شده به میدان‌های جنگ، بیابد، جایزه‌ای تقدیم خواهد کرد.

اینجا بود که نیکولاس اپر Nicolas Appert که تصادفا، یک دهه‌ای بود شخصا به دنبال راه‌هایی برای نگهداری طولانی‌مدت مواد غذایی بود، به میدان آمد. او به این فکر افتاد که مواد مختلف غذایی را داخل بطری‌های شیشه‌ای بریزد، سرشان چوب‌پنبه بگذارد و کاملا درب شیشه‌های را درزگیری کن و بعد شیشه‌های را گرما بدهد.

2015-12-23_18-06-06

به این ترتیب او در 1804، برای نخستین بار غذای کنسروی تولید کرد.

2015-12-23_18-06-21

اپر بدون اینکه آگاهی‌ای در مورد میکروب‌ها و مکانیسم کارش داشته باشد، راهی آسان برای نگهداری چندماه و حتی چندساله مواد غذایی یافته بود و به این ترتیب برنده جایزه 12 هزار فرانکی دولت فرانسه شد.

2015-12-23_18-06-33

تا 100 سال به همین شیوه و به صورت محدود کنسرو تولید می‌شود، اما به دنبال آن بازرگانی انگلیسی به نام پیتر دوراند Peter Durand، اختراع اپر را اصلاح کرد و یا شاید بهتر باشد که بگوییم تا حدی هم ایده او را به یغما برد. او در واقع مکانیسم کار را را ضنعتی کرد و به جای بطری شیشه‌ای از قوطی‌های حلبی استفاده کرد.

حالا جالب است بدانید که تا دهه‌ها پس از اختراع قوطی‌های فلزی کنسرو، مردم برای باز کردن کنسرو با چاقو و چکس به جان کنسروها می‌افتادند.

در واقع 50 سال تمام طول کشید تا یک مخترع آمریکایی به نام ازرا وارنر Ezra Warner در سال 1858، پتنت‌ای یک دربازکن کنسرو را ثبت کند. البته او این وسیله ظاهرا پیش پا افتاده و ساده را پس از امتحان صدها ایده، ارائه کرد.

2015-12-23_18-05-44


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

زره نمادین فلزی پیچیده‌ برای گربه‌ها و موش‌ها – کار یک هنرمند باذوق!

دشمنی بین گربه‌ها و موش‌ها به قدمت تاریخ است. اگر قرار بود آنها مثل آدمیان در برابر هم صف‌آرایی کنند چه چیزهایی برای این نبرد می‌ساختند؟کار یک هنرمند کانادایی تقریباً در همین سمت و سو است. جف دی بوئر با الهام از فرهنگ‌های باستانی و…

معماری‌هایی که واقعا شایسته تحسین هستند و ستایش هنری ما را برمی‌انگیزند

تناسب اجزا، انحناها، هماهنگی با فرهنگ و شرایط اقلیمی، عظمت، رنگ‌ها یا نشانه‌های قدمتی که ما را به خلسه‌های پر از تخیل می‌برند، هر کدام از اینها ممکن است یک عمارت را شاخص و برجسته کنند.در این پست بناهایی را با هم مرور می‌کنیم که هر یک از…
آگهی متنی در همه صفحات
1 نظر
  1. گالری عکس می گوید

    جالب بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.