معرفی کتاب ناشناس از پترو دومیتریو

0

ناشناس [Incognito]، رمانی است از پترو دومیتریو – نویسندهٔ رومانیایی- که در 1962 منتشر شد.

این نویسنده، که زمانی ریاست انتشارات ادبی و فرهنگی دولتی رومانی را برعهده داشت، به عنوان نویسنده، سه بار به دریافت جایزهٔ دولتی آن کشور نائل شد؛ در ۱۹۶۰ به فرانسه رفت و در حال حاضر آلمان زندگی می‌کند.

دومین رمان او که در غرب نوشته شد، با زمان نخست وی- دیدار به قیامت- (۱۹۶۱) ارتباط تنگاتنگی دارد.

هر دو کتاب بر تجربیات او از نظام کمونیستی مبتنی است. او در این آثار می‌کوشد تا از یک سو با این نظام و از سوی دیگر، با شخص خود تسویه‌حساب کند.

راوی، که مانند دومیتریو زمانی عضو عالی رتبهٔ حزب کمونیسم رومانی بوده است، واپسین هفته‌های پیش از فرارش به غرب را تشریح می‌کند. او تقاضای ویزایی برای برلین غربی کرده است. سازمان امنیت برای آنکه درستکاری او را مورد آزمایش قرار دهد، او را مأمور می‌کند که جاسوسی سباستین یونسکو –از مأمورین سابق حزب- را بکند. اما جاسوس و قربانی‌اش با یکدیگر به تفاهم می‌رسند.

یونسکو دفتر خاطراتش را به راوی می دهد و او این دفتر را که به صورت رمز درآورده است، هنگام فرار، با خود همراه می‌برد. این یادداشت‌ها، که هستهٔ اصلی رمان را می‌سازند، حاوی داستان انسانی هستند که در جستجوی یافتن معنای زندگی است. در عین حال، این یادداشت‌ها، که در ضمن بسیار تکان دهنده‌اند، ۲۵ سال تاریخ رومانی را بازگو می‌کنند.

ناخشنودی از یک زندگی سطحی و خالی از تشویش، در دامان خانواده‌اش اشرافی و مرفه، سباستین هفده ساله را از خانه‌اش می‌راند.

او در ۱۹۴۱، به نیروهای رومانی که به همراه آلمانی‌ها علیه روسیه می‌جنگیدند می‌پیوندد. اما به زودی، بر اثر تجربه‌های تلخ دوران اسارتش در زندان روس‌ها، آرمان‌های پیشینش را از دست می‌دهد. در اینجاست که سباستین به وسیلهٔ یک تبلیغاتچی حیله‌گر به سمت کمونیسم سوق داده می‌شود. اکنون سباستین همهٔ نیروی خود را وقف اعتقاد جدیدش می‌کند، اما پس از آنکه به او در دستگاه پلیس امنیتی به او شغلی بی‌اهمیت محول می‌کنند، متوجه می‌شود که بار دیگر سرابی فریبنده را دنبال کرده است.

بنابراین، از شغل و عضویت در حزب چشم پوشی می‌کند و راهی پرمخاطره را در پیش می‌گیرد، راهی که از میان زندان‌ها، اتاق‌های شکنجه، و اردوگاه‌ها می‌گذرد.

اما انتخاب این مسیر او را به شمت آگاهی نسبت به خود، به محیط اطرافش، و به وظیفه‌اش در جهان سوق می‌دهد:

«بله، این بود معنای جهان: رسیدن به عشق، حوادث زندگی من مرا به این سو کشاند. همه چیز ساده و واضح بود… چرا منتظر آن بودم که جهان خود را در برابر من توجیه و خلوص خود را به من ثابت کند؟ من خود می‌بایست، با عشق ورزیدن به آن و بخشودنش، آن را توجیه می‌کردم.»

اکنون سباستین – این پیامبر بی‌نام و نشان راه عشق – باید به صورت «ناشناس» به رسالت خود عمل کند.

اهمیت این رمان کمتر در پیام معنوی است که انتقال می‌دهد؛ ارزش آن بیشتر به دلیل توصیف واقعیات دردناکی است که قهرمان داستان باید در برابر آن‌ها اظهار وجود کند؛ و این عرصه‌ای است که در آن نویسنده، با استفادهٔ مؤثر از تمام امکانات زبانی، موفق می‌شود.

بنابراین، هنگامی که او فرومایگی آدمی، زشتی جنگ، و اعمال شیطانی دستگاه حزبی را توصیف می‌کند، از یک سو، از تشریح خشونت‌های وحشیانه ابایی ندارد و، از سوی دیگر، با استفاده از زبان صریح و زنده، از ایجاد هرگونه شور و هیجان و ترسیم سیاه و سفید اوضاع پرهیز می‌کند.

این کتاب، با استفاده از شیوه‌ای که هم از نظر انسانی و هم از لحاظ هنری متقاعدکننده است، شکوه‌نامه‌ای است علیه تمام نظام‌های خودکامهٔ جهان.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نحوه تماشای فیلم ها و سریال های تلویزیونی مارول به ترتیب درست – یک فهرست جالب

خب، اول اصلا باید پاسخ بدهیم که چرا ممکن است کسی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مارول لذت ببرد و عاشق‌شان باشد.من خودم اصلا دوست‌دار این فیلم‌ها نیستم. ولی خب مگر من عاشق ژانرهایی از سای فای نیستم و از اینکه بقیه این دنیاها را درک…

منتخبی از تصاویر تاریخی کمتر دیده شده

با اینکه دسترسی به مستندهای خوب این روزها خیلی زیاد شده و به سبب وجود اینترنت (یا شبحی از اینترنت!) ما عکس تاریخی بسیار زیاد می‌بینیم (و می‌توانیم حدس بزنیم که که کئام عکس‌های معاصر روزی تبدیل به عکس تاریخی خواهند شد)، اما باز هم حجم…

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.