میگرن و هنر

در این پست قصد ندارم درباره میگرن ، علایم ، تشخیص‌های افتراقی و درمانش بنویسم ، بلکه می‌خواهم به مطالبی اشاره کنم که شما چه پزشک باشید و چه یک خواننده غیرپزشک ، احتمالا کمتر از آن اطلاع داشته‌اید. فقط در ابتدا ، به یک مقدمه چند خطی برای فهم بهتر این پست ، توجه کنید.

میگرن یک علت شایع سردرد است ، تقریبا 15 – 10 درصد مردم به آن مبتلا هستند. البته شدت سردرد میگرنی می‌تواند از خفیف و گاهگاهی تا سردردی که به طور متناوب باعث مزاحمت برای بیمار و کار و زندگیش می‌شود ، متغیر باشد.

تقریبا 20 تا 30 مبتلایان به میگرن قبل از بروز سردرد ، دچار علایمی می‌شوند ، به این مرحله مرحله پیش‌درآمد یا اورا aura گفته می‌شود. شایعترین شکل اورا ، اورای بینایی است که به صورت پاره‌ای اختلالات بینایی شامل دیدن نقاط نورانی بدون شکل ، یا خطوط زیگراگ ، تار دیدن ، دیدن اشیا به صورت مواج ، … تظاهر می‌یابد.

البته اورا می‌تواند به صورت غیربینایی و به صورت توهمات شنوایی یا بویایی ، سرگیجه و… هم تظاهر پیدا کند.

بیشترین مبتلایان به میگرن از بخت و اقبال بد خود شاکی هستند ، اما جالب است بدانید، پاره‌ای از آنها در طول تاریخ برای بیان نشانه‌های بیماری خود و رنج و دردی که به تناوب دچار آن می‌شوند ، آثار هنری زیادی خلق کرده‌اند.

هنرمندانی هم بوده‌اند که مرحله اورای میگرن در آنها ناخودآگاه دست‌مایه و الهام‌بخش آثارشان شده است.

نخستین باری که من به یکی از این نقاشی‌ها برخوردم قبل از شروع دوران پزشکی‌ام بود. نام تابلو و نقاشش را به یاد ندارم ، ولی تابلو به طرز جالبی شدت سردرد یک مبتلا به میگرن را نشان می‌داد. یکی دو هفته پیش برای پیدا کردن همین نقاشی در اینترنت جستجو کردم و تصادفا سایتی را پیدا کردم که کاملا به موضوع “میگرن و هنر” می‌‍‌پرداخت.

سایت “میگرن اورا” ، سایت جالبی است. ایجادکنندگان این سایت با پشت‌کاری قابل تحسین مجموعه‌ای از آثار هنری مرتبط با میگرن و همچنین نام هنرمندانی که میگرن قطعی داشته‌اند و یا شواهدی از ابتلایشان به میگرن یافت شده را جمع‌آوری کرده‌اند. در اینجا فقط به 3 نمونه از انبوه مطالب جالب این سایت اشاره می‌کنم:

1- بر اساس تحقیقی که در سال 1999 میلادی انجام شد ، احتمال داده می‌شود ، هالوسیناسیون‌های مرتبط با میگرن الهام‌بخش اثر سورئال و تخیلی لوئیس کارول ، یعنی آلیس در سرزمین عجایب باشد ، این تحقیقات نشان داده‌اند که دست‌کم بخشی از اتفاقات این اثر حاصل ادراکات حسی کارول در طی اوراهای میگرنی باشد. نتیجه تحقیق دکتر Klaus Podoll استاد دانشگان فن‌آوری Aachen و همکارش Derek Robinson در ماه آوریل 1999 در مجله پزشکی معتبر لنست به چاپ رسید. کارول نخستین بار در یادداشت‌های شخصی‌اش در سال 18885 به ظهور هالوسیناسیون‌های مرتبط با میگرن اشاره کرد. شواهد چندی برای اثبات مبتلا بودن کارول به میگرن وجود دارند. از جمله آنها می‌توان به اینها اشاره کرد: نخستین مورد ، طراحی ‌است که بین سال‌های 1855 تا 1862 به وسیله کارول کشیده شده و در آن وی ، یک موجود شبیه به جن و پری را به تصویر کشیده که فاقد نیمه راست صورت و شانه راست و همچنین مچ و دست راست است. این نوع طراحی را می‌توان حاصل Negative scotoma دانست که در مرحله اورای میگرن می‌تواند اتفاق بیفتد. همچنین کارول در جایی اشاره کرده که چشم‌پزشکش بعد از معاینه وی نتوانسته دلیلی برای نوع خاص بینایی‌اش پیدا کند و تنها به وی توصیه کرده که زیاد مطالعه نکند.

2- سالوادور دالی و میگرن:

شاید اگر سالوادور دالی مبتلا به میگرن نبود ، هیچگاه تابلوی مشهور “پایداری زمان” The Persistence of Memory را نمی‌دیدیم. می‌گویند که وقتی در یکی از روزها دالی دچار یکی از حملات میگرنش شد ، تکه پنیری را به صورت بسیار نرم و منعطف مشاهده کرد ، همین موضوع الهام‌بخشش شد تا شاهکارش را خلق کند که در آن ساعت‌هایی به طور غیرمعمول نرم را می‌بینیم.

 3- ون گوک

نقاش مشهور هلندی ، امپرسیونیستی که آثار جاودانه‌ای به علم هنر عرضه کرده است ، تابلوی “شب پرستاره” را در حین یکی از حملات میگرن کشیده است.


بقیه آثار و هنرمندان را خودتان ببینید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…

معماری‌هایی که واقعا شایسته تحسین هستند و ستایش هنری ما را برمی‌انگیزند

تناسب اجزا، انحناها، هماهنگی با فرهنگ و شرایط اقلیمی، عظمت، رنگ‌ها یا نشانه‌های قدمتی که ما را به خلسه‌های پر از تخیل می‌برند، هر کدام از اینها ممکن است یک عمارت را شاخص و برجسته کنند.در این پست بناهایی را با هم مرور می‌کنیم که هر یک از…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…

۱۰ واقعیت جذاب درباره جی رابرت اوپنهایمر -پدر بمب اتمی و سوژه فیلم جدید کریستوفر نولان

جولیوس رابرت اوپنهایمر بیشتر به عنوان فیزیکدانی شناخته می‌شود که به ساخت اولین بمب اتمی کمک کرد. اما سنگ‌ها و کانی‌ها عشق اول او بودند و او همچنین شاعرمسلک بود.اوپنهایمر آزمایشگاهی را رهبری کرد که اولین بمب اتمی را ساخت و با موفقیت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. sadati می گوید

    جناب دکتر محترم
    باسلام و عرض خسته نباشید
    میتونم بگم که خیلی جالب بود، من هم مدتی که دچار این سردردها میشم و جالب که دکتر هم به من گفته زیاد با کامپیوتر کار نکنم. بنابراین با توجه به نکاتی که شما بالا آوردید این درد برای من شیرین شده چون به این صورت باید منتظر شکوفا شدن یک اثر خارق العاده در خودم بشم.
    باتشکر فراوان

  2. بهروز می گوید

    سلام. مطلب بسیار جالب بود. جایی خواندم که تفاوت یک نابغه و یک مجنون بسیار کم است. مجنون 51 درصد دیوانه است و نابغه 49 درصد!

  3. hamid می گوید

    kheli jalb bod vebeton man adres ro az majale chelcheragh peyda kardam ba tashakor

نظرات بسته شده است.

••4 5