عکس‌هایی که دنیا را تکان دادند – قسمت دوم

عکس‌ها برش‌های جاودانه‌کننده‌ای از تاریخ و زندگی هستند ، آدمی بسیاری از حوادث مهم تاریخ را با یک یا دو قطعه عکس به یاد می‌آورد ، در این وبلاگ قبلا چندین بار مجموعه‌ای از عکس‌های به یادماندنی را معرفی کرده بودم. پس از تأخیری طولانی سری‌های جدید عکس‌ها را در اینجا می‌آورم.

در عصر فلیکر و یوتیوب و در شرایطی که موبایل و اینترنت تعداد دوربین‌ به دست‌های همیشگی ارسال‌کننده عکس را به میلیارد رسانده است ، تعداد عکس‌هایی که از هر حادثه غیرمترقبه و یا رخداد مهمی گرفته می‌شود ، غیرقابل شمارش هستند. عکس‌های مگاپیکسلی پروضوح ، به سرعت به مشاهده همگان می‌رسند ، اما نمی‌دانم چرا عکس‌های این سال‌ها تأثیرگذاری عکس‌های قدیمی را ندارند ، شاید این «سوژه‌ها» هستند که دیگر جذابیت جادویی قبل را ندارند ، ما دیگر نه نسل عاصی و سرکش جوانان دهه‌های 60 و 70 را داریم و نه دیگر شرایط روزگار مجال ظهور چهره‌هایی دست کم به فراوانی شخصیت‌های بزرگ قرن بیستم را می‌دهد ، چهره‌هایی که می‌خواستند یک تنه جهان را متحول کنند ، همه چیز در عین فراوانی ، مینی‌مالیستی و حداقلی شده است.

شاید تعبیر من بر اینگونه باشد.

1827 – اصطبل و کبوترخانه : این تصویر مبهم یکی از نخستین عکس‌های گرفته شده به وسیله آدمی است. مخترع فرانسوی به نام نیسه‌فور نیپس Nicéphore Niépce و برادرش کلود از سال 1793 ، روی روش‌های مختلف عکسبرداری کار می‌کردند. آنها چون مواد حساس به نور مناسب نداشتند ، مجبور بودند زمان نوردهی را بسیار طولانی کنند. به عکس‌های اولیه آنها را هلیوگرام می‌گفتند و زمان نوردهی این عکس‌ها ، 8 ساعت بود. این عکس گرچه نخستین عکس گرفته شده نیست ولی قدیمی‌ترین عکس به جامانده از این مخترع فرانسوی است:

1855 – جنگ کریمه : راجر فنتون Roger Fenton را می‌توان یکی از نخستین عکاسان جنگ دانست. او در سال 1855 با دشواتری فراوان و در حالی که با بیماری وبا مبارزه می‌کرد و درد دنده های شکسته را تحمل می‌کرد ، وسایل عکس‌برداری را بر پشت اسب‌ها به مناطق جنگی کریمه برد و 350 عکس از این جنگ گرفت. ولی نه ملکه انگلیس و نه دیگر پشتیبانان مالی وی حاضر نشدند عکس‌های وی را از اجساد و تآثیرات مخرب جنگ را ببینند:

1896 – نخستین عکس اشعه ایکس گرفته شده از انسان: این عکس تصویری است از دست و حلقه ازدواج ویلهلم کنراد رونتگن. شخصی که نخستین بار متوجه شد با اشعه ایکش ساطع شده از سیانید باریم ، می‌توان داخل بدن را مرئی کرد:

17 دسامبر 1903 : اورویل و ویلبر رایت دو مکانیک دوچرخه، برای اولین بار پرواز کردند. گرچه پرواز اول فقط 12 ثانیه طول کشید ولی آغازی شد برای تحولی جدی:

1910 – لوئیس هاینه Lewis Hine با عکس‌هایش همان کاری را انجام داد که چارلز دیکنر با رمان‌هایش. هاینه با سفر به مناطق مخالف کشور عکس‌هایی از زندگی دشوار کارگران کودک گرفت. در این عکس گروهی از کارگران کودک دیده می‌شوند که کارسان جدا کردن زغال‌سنگ از خرده سنگ‌ها است:

25 مارس سال 1911 : صاحبان یکی از کمپانی‌های تولید لباس زنانه در نیویورک همیشه درهای واحدهای تولیدی‌اش را قفل می‌کرد تا مطمئن شوند زنان جوان مهاجر محل کار را ترک نمی‌کنند و چیزی نمی‌دزدند. وقتی در طبقه هشتم این کارخانه آتش‌سوزی به راه افتاد ، در عرض تنها 30 دقیقه ، 146 کارگر مردند. بسیاری از کارگران خود را از بالا به پایین پرت کردند. این حادثه باعث شد توجه بیشتری به امنیت واحدهای تولیدی شود:

1923 : کمال آتاتورک:

21 ژانویه 1924 : مرگ لنین:

6 اکتبر 1927 : نخستین فیلم ناطق جهان The Jazz Singer:

1928 : الکساندر فلمنیگ کاشف پنی‌سیلین نخستین آنتی‌بیوتیک:

12 مارس 1930 : آغاز راهپیمایی 240 مایلی گاندی برای براندازی استعمار:

اعدام سیاهان به وسیله سفیدان : این عکس در سال 1930 گرفته شده است و صحنه اعدام غیرقانونی دو سیاه متهم به جنایت را که اصطلاحا «لینچ» نامیده می‌شد ، نشان می‌دهد. این دو نفر به وسیله انبوهی از مردم از زندان ایالتی به صورت غیرقانونی و به زور بیرون آورده شدند و بعد از شکنجه به دار آویخته شدند. چهره‌های بی‌تناسب شاد مردم ، منقلب‌کننده است:

29 سپتامبر 1932 ، طبقه 69 آسمانخراش در حال ساخت GE Building در منهتن نیویورک – 11 کارگر در حال صرف نهار:

9 آگوست 1936 : جسی اونز در ورزشگاهی که هیتلر در آن حضور دارد ، برنده دوی 100 متر المپیک می‌شود:

3 مارس 1938 : نخستین چاه نفت عربستان سعودی:

1 سپتامبر 1939 : رژه سربازان آلمان هیتلری در لهستان:

7 دسامبر 1941 : حمله به پرل هاربر:

1941 – پرتره وینستون چرچیل : این عکس به وسیه یک عکاس کانادایی هنگانی که چرچیل به اتاوا رفته بود ، گرفته شد. این پرتره یکی از مشهورترین پرتره‌های جهان است و گفته می‌شود پرتیراژترین پرتره دنیاست. علاوه بر این ، از این عکس به عنوان روجلد مجله تایم هم استفاده شد:

1941 – پرتره ان فرانک : هولوکاست قربانیان زیادی گرفت ، ولی این کلمات «ان کرافت» ، یک نوجوان 14 ساله ، در قالب خاطرات روزانه‌اش بود که به این واقعه چهره و رنگ و لعاب ویژه‌ای داد. وی مدتها در آمستردام هماره خانواده‌اش ، در یک اتاقک زیرشیروانی پنهان شده بود ، ولی در سال 1944 ، محل اختفای ان و خانواده‌اش پیدا شد و همگی دستگیر شدند. ان و خواهرش تنها چند ماه قبل از آزادی اردوگاه اسرا ، به علت ابتلا به تیفوس فوت کردند. در این پرتره وی با چشمان درشتش به آینده‌ای خیره شده که هیچگاه برایش رخ ننمود:

1943 – وقتی عکس زیر در یک مجله آمریکایی ، جسد سه سرباز کشته شده را به تصویر کشید این سؤال مطرح شد که این سه سرباز در یک ساحل بیگانه چه می‌کردند و برای چه کشته شدند:

1944 – ساحل اماها ، فرانسه:

برافراشتن پرچم در آیوو جیما : این عکس در تاریخ 23 فوریه سال 1945 گرفته شده است. شاید قبل از دوگانه کلینت ایستوود به درستی با این عکس آشنا نبودیم. ولی «پرچم پدران ما» و نسخه ژاپنی این فیلم  «نامه هایی از آیوو جیما» کاملا ما را با این عکس آشنا کرد:

1945 – وقتی کمپ Buchenwald به تصرف نیروهای متفقین درآمد ، فرمانده نیروهایی آمریکایی از دیدن جسدهای بی‌شمار این کمپ ، آنچنان منقلب شد که دستور داد شهروندان آلمانی را به این کمپ بیاورند تا به چشم خود ببینند که نیروهای میهنشان چه اعمالی انجام داده‌اند:

1945 – هیروشیما سه هفته بعد از انفجار بمب اتمی : آمریکایی‌ها و هر کس دیگری در جهان خبر واقعه را شنیدند و فهمیدند که بمبی قوی هیروشیما را نابود کرده اس. ولی تاوقتی که سه هفته بعد عکس‌های هوایی از شهر ویران‌شده گرفته نشد ، هیچ کس تصور درستی از میزان تخریب نداشت:

1945 – هیروشیما بعد از انفجار بمب اتمی : سرباز ژاپنی در محلی که قبلا سربازخانه در آنجا برپا بوده ، قدم می‌زند:

1945 – یکی از عکس‌های مشهور جنگ جهانی دوم : بعد از اعلام خبر پایان یافتن جنگ جهانی دوم ، هر کسی به نحوی شادی خود را ابراز می‌کرد. این ملوان هم به سبک خود شادی‌اش را با یک پرستار تفسیم کرده است! البته او به خاطر این نوع شادی یک سیلی دریافت کرد!:

دکتر محمد مصدق در بیرون ساختمان مجلس:

اول اکتبر 1949 : مائو تولد جمهوری کمونیستی چین را اعلام می‌کند:

در همین رابطه:

عکس‌هایی که دنیا را تکان دادند – قسمت اول
عکس‌هایی که دنیا را تکان دادند – قسمت سوم
عکس‌هایی که دنیا را تکان دادند – قسمت چهارم
عکس‌هایی که دنیا را تکان دادند – بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

موجودات شگفت انگیزی که اکنون منقرض شده‌اند: بقایای باورنکردنی آنها از گذشته‌های طولانی

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …

عکس‌های قدیمی از یخ‌فروش‌های آمریکایی

یخ‌فروش‌ها در دوران قدیم اهمیت زیادی داشتند. قبل از رواج یخچال‌های مدرن، زندگی بدون آنها مختل می‌شد.عکس‌های این نوشته نگاهی اجمالی به دوران گذشته می‌اندازند، زمانی که صدای یخ‌فروش‌ها و شکستن بلوک‌های یخی در خیابان‌ها طنین‌انداز می‌شد.…

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…

باز هم نمونه‌هایی از معماری بد که آنقدر جلب توجه کرده‌اند که شهره اینترنت شده‌اند!

طراحی بد داریم تا طراحی بد. شاید پشت برخی از اینها اصلا طراحی‌ای هم در کار نبوده و همه چیز بداهه پیش رفته است یا حاصل اخنتلاف مهندس طراح داخلی و خارجی و کارفرمایی بوده که فکر می‌کرده همه چیز را می‌داند یا شاید هم دستور کارفرمایی بوده که…

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
33 نظرات
  1. Khashayar می گوید

    In Taraf Che Asabani Bood Bade Jange Jahani Dovom
    Ba Dokhtare Mardom Chi Kar Dasht

  2. سپهر می گوید

    دکتر جون یه جا دیگه این عکسارو دیدم، یه کمی کمتر یا بیشتر. دوست دارم واقعیتو از زبون شما بشنوم. شما از اونجا کپی کردید یا ایشون از اینجا کپی کرده؟ چون متنها دقیقاً عین هم هستن. هر چند حالت سومی هم ممکنه، این که هر دوتون از یه جای ثالث کپی کرده باشید.
    اینم آدرسش : http://www.itclips.net
    پاسخ : دوست عزیز ، سایت آی‌تی کلیپس یک فیدریدر آنلاینه ، یعنی مطالب وبلاگ‌ها را ایندکس می‌کنه.

  3. Amirhosein می گوید

    ممنون
    خیلی جالب بودن…

  4. علیرضا می گوید

    خیلی عالی

  5. parkan می گوید

    بسیار جالب وآموزنده بود

  6. ناصر عبدلي می گوید

    با ابراز تشکر از زحماتت
    توضیحات بعضی از عکسها کافی نبود
    بازم ممنون

  7. آرش می گوید

    فکر کنم عنوان پست مناسب نیست! ما که تکون نخوردیم !

  8. رضا مدهنی می گوید

    خیلی جالب بودند

  9. iran می گوید

    SOGHUTE KARGARAN PAS AZ ATASHSUZIYE KARKHANEYE TOLIDE LEBAS VA EDAME SIYAHAN BESYAR TAKAN DAHANDE VA TAFAKKOR BAR ANGIZ BUD ENFEJARE HIROSHIMA HAM KE NIYAZI BE GOFTAN NADARAD.RASTI TASHBIHE VAHSHIGARIYE ENSAN BE HEYVANATE VAHSHI TOHINE BE HEYVANAT NAKHAHAD BUD?OZR MIKHAM FONTE ENGLISH ESTEFADE KARDAM

  10. arsam می گوید

    takan khordim

  11. mojtaba می گوید

    خیلی عالی بود واقعا واسه من جالب و بود و در بعضی موارد دردناک !!!

  12. dr.mjy می گوید

    بسیار عالی

  13. سپهر می گوید

    ممنونم. من این موضوع رو نمی دونستم.

  14. sib می گوید

    khoseman amad movafagh bashy

  15. mahnaz می گوید

    The X-ray picture is taken by wilhem rontgen . the hand belongs to Albert von kolliker.

  16. ندا می گوید

    این حرف تان که «نمی‌دانم چرا عکس‌های این سال‌ها تأثیرگذاری عکس‌های قدیمی را ندارند » بوی نوستالژی نسبت به «گذشته» می‌دهد. عکس ها (مثل وقایع) بعد از این که زمانی از پدیدآمدن شان می گذرد مفهوم و ماهیت تاریخی پیدا میکنند. دلیلی ندارد که عکس هایی که همین روزها گرفته شده اند به این سرعت ارزش تاریخی پیدا کنند. زمان تعیین می کند که وزن یک واقعه چه قدر بوده است. گو این که اتفاقا بالا بودن حجم اطلاعاتی که در زمان ما تولید می‌شود خودش باعث می‌شود امکان پالایش همه‌ی آن‌ها و گزینش از میان‌شان را برای مخاطبان این اطلاعات هر روز بیش از پیش ناممکن می‌کند…

  17. human می گوید

    یکی از بهترین مطالبی بو که تا به حال دیده بودم .متشکر

  18. mastaneh می گوید

    Thanks alot for your pictures . But I must notify that the person like me who work at least 9 houre aday they , can not undrestand these thing. I ,myself, when do not have any work can go to these site and see it. I think that you are alittle free . For example at this moment I must go to my manager room and do my work . Good for you that you have some time to do these things.

  19. saed می گوید

    من از عکسها گرفته شده متاثر شدم ولی جالب بودن به امید آینده ای بهتر

  20. طاهره می گوید

    عکسهای بسیار جالب و تکان دهنده ای هستند . کاش همه ما از این عکسها درسهایی را که باید میگرفتیم و میدانستیم که انسان کوچکترین ذره این عالم فانی است و کمتر به خود مغرور میشدیم . از زحمات شما متشکریم .

  21. محمد می گوید

    mamnon az lotfet ali besyar khob

  22. domleh می گوید

    harvagt miyam inja chizi hast ke yad begiram indafe vali vagean halam kharab shod o az khoshi chesham siyahi raft bishtare in axaroo dide boodam o darmoredeshun midunestam ama inke yeki hamashuno ba tozihashun yeja jam kone va manam bizahmat vase khodam copishun konam……
    aga kheyli mamnun

  23. Mohsen می گوید

    واقعا زیبا و دیدنی بودن , مرسی

  24. امیر می گوید

    این ایده و این مجموعه لایق یک عکس جاودانه میباش… چیلیک!

  25. اميرحسين می گوید

    با سلام و تشکر.درج پستی با همین مضمون ولی با تصاویر مربوط به ایران و وقایع معاصر ایده ای ناب برای یک پست پربیننده خواهد بود.موفق باشید و موید.

  26. حسین می گوید

    فوق العاده بود دستتون درد نکنه موفق باشید همیشه

  27. مرجان می گوید

    عالی بود

  28. زارع می گوید

    سلام
    بعضی ار عکسها واقعا انسان را به فکر فرو می برد
    تشکر میکنم

  29. JDN می گوید

    واقعا خسته نباشی ولی کاش آنهایی که باید این عکسها راببینند؛ ببینند و کمی تامل کنند ضمنا در کشور خودمان واقعیتهای تکان دهنده تری هم هست که نیاز به بازگویی دارند تا شاید از سطحی نگاه کردن به مسائل بیرون بیاییم و به گوهر امانت داده شده الهی در خودمان نزدیک شویم باز هم دست مریضاد

  30. yosef می گوید

    واقعا عالى بود دستت درد نکنه ؟ تنکیو

  31. shahab می گوید

    bazam az in kara bokonin

  32. mehdi می گوید

    بسیار علی و جالب بود

  33. daniel می گوید

    hi this page is very very good
    good luck
    bye

نظرات بسته شده است.

••4 5