سندرم قفل‌شدگی یا locked-in syndrome چیست؟ گریز از خاموشی

27

در داستان‌های علمی تخیلی زیادی، از داستان فرانکشتاین گرفته تا جدیدترین داستان‌های به تصویر کشیده شده در فیلم‌های هالیوودی، هراس انسان از قدرت‌گیری روبات‌ها و هوش مصنوعی و چیره شدن تدریجی آنها بر تعقل انسانی مطرح شده است. اما «اریک رمسی» باید مدیون کامپیوترها باشد، چرا که بدون آنها این پسر فلج که حتی نمی‌تواند پلک بزند و از سال 1999 کلمه‌ای به زبان نیاورده، نمی‌توانست با دنیای خارج ارتباط برقرار کند.
به کمک الکترودی که با جراحی در مغز اریک رمسی قرر داده شده است، سکوت 9 ساله او، در حال پایان گرفتن است.

چه بر سر اریک رمسی آمده است؟

یکی از شب‌های سال 1999، اریک 16 ساله، اهل ایالت جورجیای امریکا، بعد از دیدن فیلم «حس ششم» در سینما، با دوستش سوار بر خودرویی عازم خانه بود که بر اثر دور زدن نابهنگام یک خودروی دیگر، تصادف کرد و مصدوم شد. شدت آسیب او واقعا شدید بود، پایش شکسته بود، سرش شکاف برداشته بود، طحال و دیافراگمش پاره شده بود و ریه‌هایش در حال جمع شدن بودند.

بعد از یک سری اعمال جراحی، اریک سه هفته در ICU بستری شد، اما او در این مدت ناهشیار بود و به محرک‌های بیرونی جواب نمی‌داد. سرانجام یک پزشک نورولوژیست تشخیص را به پدر و مادر اریک -ادی و ساندرا- گفت: لخته‌ای باعث ایجاد سکته در پل مغز اریک یعنی درست در محل تقاطع مسیرهای عصبی مرتبط کننده مغز با جهان خارج بدن شده بود، به عبارت دیگر اریک دچار سندرم قفل‌شدگی یا locked-in syndrome شده بود.

در سندرم قفل‌شدگی فرد مبتلا با اینکه می‌تواند ببیند و بشنود و احساس کند و متوجه حس درد شود و با اینکه از لحاظ حافظه و قوه استدلال و احساس، مشکلی ندارد، نمی‌تواند هیچگونه عکس‌العملی نشان بدهد.
تنها ماهیچه‌ای که اریک می‌توانست به کار گیرد، عضله بالا و پایین‌برنده کره چشم بود. اگر فیلم جالب «اتاقک غواصی و پروانه» را دیده باشید، حتما قهرمان داستان را به یاد می‌آورید که او هم دچار این سندرم بود و تنها با پلک زدن می‌توانست ارتباط برقرار کند. اما برخلاف «ژان دومنیک بوبی»، اریک قدرت پلک زدن هم نداشت. در مورد این فیلم در اینجا، پست مشروحی نوشته بودم.

بعد از حادثه:

برای برقرای ارتباط با بیماران مبتلا به سندرم قفل‌شدگی، تنها راه ساده استفاده از جداولی است که روی آنها حروف الفبا در ستون‌ها و ردیف‌هایی چاپ شده است. همراه بیمار انگشتش را در طول ردیف‌ها و ستون‌ها حرکت می‌دهد و هرگاه به حرف الفبای مورد نظر بیمار رسید، با پلک زدن و در مورد اریک حرکت چشم، متوجه حرف مورد نظر می‌شود. همین کار بارها و بارها برای ایجاد یک کلمه و جمله باید تکرار شود.

اریک هم نخست همین کار را می‌کرد. او با همین روش هر روز 6 تا 8 فیلم سفارش می‌داد تا سی‌دی‌های فیلم توسط اعضای خانواده‌اش تهیه شوند و او وقتش را به این ترتیب پر کند.
اما به دنبال ابتلا به عفونت ریه شدید در سال 2004 و مدتی بستری در بیمارستان، اریک از لحاظ روحی دچار تغییراتی شد و دیگر به سرعت قبل از جدوال الفبایی استفاده نمی‌کرد و حتی از به کار بردن آنها سر باز می‌زد.

دفتر شرکت نورال سیگنال، دکتر فیلیپ کندی:

دکتر «فیلیپ کندی» یک محقق پیشگام در زمینه ارتباط مغز و کامپیوتر است. او به اریک کمک کرد که مبدل به نخستین شخصی شود که افکارش مستقیما به گفتار ترجمه می‌شود.

در شروع کار در نوامبر 2004، دکتر کندی نخست مناطقی از مغز اریک را که مسئول کنترل حرکات دهان، لب‌ها، زبان و آرواره‌ها هستند، شناسایی کرد، این مناطق که در قشر پیش‌حرکتی مغز قرار دارند، به کمک یک شیوه تصویربرداری به نام fMRI شناسایی شدند. با fMRI می‌توان تغییرات جریان خون در مناطق مختلف مغز را بررسی کرد.

سه هفته بعد جراحان مغز، جمجمه اریک را باز کردند و یک مخروط شیشه‌ای را درست در جایی که شناسایی شده بود، قرار دادند. این مخروط محتوی 3 سیم طلایی با پوشش تفلون بود. سیم‌ها از جمجمه اریک عبور می‌کنند و به دو گیرنده کوچک که روی پوست سر اریک قرار دارند، منتهی می‌شوند.
50 گروه نورونی (سلول مغزی) مختلف ماهیچه‌های تکلم انسان را کنترل می‌کنند، سیگنال‌های این نورون‌ها به وسیله این 3 سیم گرفته می‌شود و به دو گیرنده منتقل می‌شوند، سپس وارد یک کامپیوتر می‌شوند، در آنجا پردازش می‌شوند و به واژه‌ها ترجمه می‌شوند. البته در طی چند ماه اول به سبب سادگی نرم‌افزار تحلیل‌گر سیگنال‌ها، فقط کلمات ساده‌ای مثال «ماما» یا «بابا» قابل تشخیص و ترجمه بودند.
اما با تلاش بیشتر دکتر کندی توانست با پردازش دقیق‌تر سیگنال‌های مغزی، 32 آوا از 36 آوای موجود در زبان انگلیسی را شناسایی کند. در سال 2006 فرانک گوئنتر، به تیم دکتر کندی پیوست، او که یک متخصص سیستم‌های تولید صدا توسط مغز است و در دانشگاه بوستون تحقیق می‌کند، برنامه‌ای نوشت که طرح‌های عصبی مغز را به صداهای ساختگی کامپیوتری تبدیل می‌کرد.

موفقیت دکتر کندی در سایه تلاش‌هایی حاصل شد که از نیمه دهه 80 میلادی شروع کرده بود، در زمانی که هیچ کس تصور نمی‌کرد که تحقیقات او به جایی منتهی شود، او با پشتکار مطالعه می‌کرد و دلسرد نمی‌شد.

هدف نهایی گروه تحقیقانی این است که در پنج سال آینده بتوانند، سیگنال‌ها را به جملات کامل ترجمه کنند.

سندرم قفل‌شدگی:

جالب است بدانید که تا دهه 60 میلادی این سندرم شناسایی نشده بود. سندرم قفل شدگی دو شکل دارد:

– شکل ابتلای تدریجی: بر اثر بیماری‌های تحلیل‌برنده سیسم عصبی مثل ALS
– شکل ابتلای ناگهانی: بر اثر سکته یا تروما

هیچ آماری در مورد تعداد موارد بروز سالیانه این سندرم در دسترس نیست، ولی تخمین زده می‌شود در ایالات متحده سالانه چند صد نفر به سندرم قفل‌شدگی دچار می‌شوند. 90 درصد این بیماران در عرض 4 ماه می‌میرند، با این حال عده کمی سال‌ها و حتی دهه‌ها در همین وضعیت زنده می‌مانند.

جولیا تاوالارو، یک داستان وحشتناک:

جالب است بدانید که اریک یک بیمار خوش‌شانس مبتلا به ندرم قفل‌شدگی است، در بعضی از موارد، بیماری بعضی از اشخاص مبتلا به این سندرم به مدت سال‌ها تشخیص داده نشده است. هراس‌انگیز‌ترین داستان مربوط می‌شود به خانمی به نام «جولیا تاوالارو» که در سال 1966 در 32 سالگی به دنبال خونریزی مغزی مبتلا به این سندرم شد، اما پزشکان در آن زمان متوجه هوشیار بودن او نشدند و تصور کردند او که کاملا فلج شده بود، یک مورد مبتلا به «زندگی نباتی» است. 6 سال تمام با این بیمار در عین هوشیاری کامل، مثل یک بیمار ناهشیار رفتار شد. بعد از گذشت 6 سال یکی از اعضای خانواده او به طور تصادفی متوجه هشیار بودنش شد. به سرعت روش‌های ارتباطی به کمک کارت الفبا به او آموزش داده شد و خانم تاوالارو با همین وضعیت موفق شد، کتاب بنویسد و مبدل به یک نویسنده و شاعر بشود. سرانجام در سال 2003، ایشان در 68 سالگی و بعد از 37 سال سکوت گفتاری، درگذشت.

فداکاری یک خانواده

باید در موقعیت یک خانواده دارای یک عضو مبتلا به بیماری مزمن بود، تا بتوان درک کرد نگهداری از یک بیمار ناتوان که قادر به مراقبت از خود نیست و نمی‌توان او را تحت هیچ شرایطی تنها گذاشت، تا چه اندازه دشوار است. در مورد اریک هم وضع به همین صورت بود. با وجود توصیه پزشکان به نگهداری اریک در یک آسایشگاه نگهداری بیماران مزمن، ادی -پدر اریک- نتوانست دوری از پسر خود را تحمل کند. به همین خاطر خانه را طوری تغییر داد که از هر نظر مناسب نگهداری پسرش باشد.

خانواده یک جدول زمان‌بندی برای نگهداری از اریک تهیه کردند. اریک باید 4 بار در روز از طریق یک لوله تغذیه که مستقیما به معده‌اش متصل بود، غذا دریافت کند. غذای اریک البته چیزی بیشتر از سوپی حاوی سبزیجات و قطعات جوجه نیست. 2 بار در هفته باید به اریک ملین داده شود، 2 بار در روز باید یک وسیله لرزاننده به او سینه او متصل شود تا به تخلیه ترشحات سینه‌اش کمک کند، هر ساعت باید یک نفر حرکات کششی عضلانی روی اریک انجام دهد تا از جمع‌شدگی عضلاتش جلوگیری کند. 2 بار در روز باید ورزش‌های مخصوصی به اریک داده شود تا از تحلیل عضلات جلوگیری شود. به خاطر اینکه اشک از مجاری اشکی او ترشح نمی‌شود، برای جلوگیری از آسیب قرنیه و چشم‌ها، هر 90 دقیقه باید کسی قطره چشمی در چشمانش بریزد. به علاوه چون اریک راهی برای ابراز درد و ناراحتی نداشت، همیشه باید کسی مواظب او باشد تا مشکلی برای او به وجود نیاید.

پایان یک آغاز

فناوری‌ای که در مورد اریک استفاده شد، نوید بخش تحولات انقلابی و بزرگی هستند که در آینده شاهدشان خواهمی بود. هم‌اینک در مورد شمار بسیار زیادی از بیماران ناشنوا پیوند حلزون گوش انجام شده است، در آینده نزدیک پیوند شبکیه الکترونیکی چشم به بسیاری از بیماران نابینا مجددا امکان دیدن خواهد داد و بسیاری از معلولان خواهند توانست اعضای مصنوعی را تنها به یاری پیام‌های عصبی مغزشان کنترل کنند.

اما همه این تحولات، در برابر چیزی که پزشکان و متخصصان فناوری‌های کامپیوتری می‌خواهند در دهه‌های بعد به آن برسند، چیزی زیادی محسوب نمی‌شود و نهایتا می‌توانند پایانی بر یک آغاز باشند. تصور کنید که امکان ارتباط عصبی مغزتان با یک دستیار الکترونیکی شخصی وجود داشته باشد، یا بتوانید همه خاطره‌های دیداری و شنیداری خود را در جایی به صورت دیجیتالی ذخیره کنید و هیچ چیز را فراموش نکنید، چنین پیوندی بین انسان و ماشین اکنون به داستان‌های علمی تخیلی شبیه‌تر هستند تا یک پیش‌بینی علمی ولی وقتی به یاد بیاوریم که چیزهایی که اکنون از آنها در زندگی عادی استفاده می کنیم، زمانی خواب و خیالی بیش نبودند، می‌توانیم به خلق چنین ابرانسان‌هایی هم بیندیشیم.

منبع: esquire


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تراژدی ایگناتس زملوایس: پزشکی که پیشگام شستن دست ها بود

نزدیک به ۱۵۰ سال از اقدامات پیشگامانه لوئی پاستور و رابرت کخ می‌گذرد که به پایه‌گذاری نظریه میکروب بیماری کمک کرده است. با این حال، متقاعد کردن ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای جدی گرفتن شستن دست‌ها هنوز یک چالش است. مراکز کنترل و…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…

آیا واقعا سرم حقیقت وجود دارد؟ چطور کار می‌کند؟

انسان‌ها از زمان امپراتوری روم می‌دانستند که ما در حالی که تحت تأثیر چیزی باشیم، صادقانه‌تر و راحت‌تر سخن میٰ‌گوییم. این همان جایی است که ایده  اصطلاح «سرم حقیقت» از آن سرچشمه می‌گیرد.سرم حقیقت به تعدادی از داروهای تغییر دهنده ذهن اشاره…

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
27 نظرات
  1. دیوانه ای از دنیای آی تی می گوید

    آقای مجیدی فوقالعاده بود،اما شما دکتر هستین و راحتتر می تونید با این مسائل کنار بیاین اما بنظرتون بهتر نبود کمی بیشتر به مخاطب عام تون توجه می کردین و بیشتر به فناوری مورد نظر اشاره می کردین؟ و حتی داستان جولیا تاوالارو رو کاملا حذف می کردین؟

  2. حميد گيوی می گوید

    تنم لرزید.
    چقدر انسان ضعیف است و چقدر مکانیسمهای حیاتی اش ظریف.

  3. نوید می گوید

    شاهکار بود. از این بهتر نمی‌شد

  4. حسین مدنی می گوید

    اینکه بشه سیگنال های مغزی را به کدهای دیجیتال تبدیل کرد احتمالا باعث میشه که مردم هر روز آثار سورئالی که شب قبل خواب دیدن و تونستن تبدیل به مثلا یه ویدئوی سورئالش کنن رو تو یوتیوبشون به اشتراک بزارن .
    خیلی جالبه

  5. صندوقک می گوید

    عالی بود مرسی

  6. ُسينا می گوید

    تحمل و شکیبایی خانواده های درگیر این نوع بیماریها ستودنیست .
    آیا اگر روزی چنین اتفاقی برای کسی در کشور خودمان بیافتد که حتماً افتاده، پزشکان مسوولی هستند که نخواهند به سرعت اعلام مرگ مغزی یا هر چیز مشابه دیگری بکنند و وقت برای تشخیص دقیق آن بگذارند و یا کارهایی مشابه اقدامات بالا برای بیمار انجام دهند و اصلاً همچنین امکاناتی موجود هست؟

  7. صادق می گوید

    حتی شنیدن این نوع بیماریها هم آزاردهنده است. اما با وجود علم، می توان کمی آرامش پیدا کرد.

  8. علی بروجردی می گوید

    یه جورایی منم موقع خوندن این مطلب قفل شدم .
    خیلی وحشتناکه همه چیزو بفهمی و درک کنی ولی دیگران مثل یه مرده باهات رفتار کنن .
    یه لحظه خودتونو جای اون طرف بزارین ببینین چه حالی میشین .
    از یک طرف هم آدم رو به زندگی امیدوار میشه . این همه پیشرفت تکنولوژی که همش درخدمت بشره .

  9. jbakhtyar می گوید

    یادمه چند وقته پیش یک فیلم دیدم از آلفرد هیچکاک که مربوط به یک مردی بود که بر اساس تصادف به این وضع دچار شده بود و همه فکر میکردن مرده ولی در آخرین لحضات با ریختن اشک متوجه شدن او هنوز زنده است
    ممنون از مطلب جالبتون

  10. لی لی می گوید

    سلام
    من هم یک بیمار شبیه به مورد بالا در شاهرود میشناسم کهدر سن 19 سالگی و در سال حدود 1372 تصادف کرده و تاکنو ن در این وضعیت به سر میبره.شما هم براش دعا کنید .ممنون

  11. elham می گوید

    فوق العاده جالب بود. صبر و شکیبایی خانواده بیماران، امیدواری و تلاش و خود بیمار، و دلسوزی و توجه و مهارت پزشکان، پیشرفت علم و پیوند بین علوم بی نظیره.

  12. setareyeshab می گوید

    من که هیچ وقت نمیتونم واقعا احساسی رو که این جور ادم ها دارن به طور کامل درک کنم ولی از همین جا به همه قول می دم از همین اول راه که هنوز دانشجو هستم وظیفه خودم رو به عنوان یک پزشک بدونم و تا جایی که پاهایم یارای رفتن به من می دهد برای همه ی کسانی که سر راهم قرار می گیرد و نیاز به کمک دارد کوتاهی نکنم و با جون و دل کمک کنم .

  13. من بدون سانسور می گوید

    ««««اریک باید ۴ بار در روز از طریق یک لوله تغذیه که مستقیما به معده‌اش متصل بود، غذا دریافت کند. غذای اریک البته چیزی بیشتر از سوپی حاوی سبزیجات و قطعات جوجه نیست. ۲ بار در هفته باید به اریک ملین داده شود، ۲ بار در روز باید یک وسیله لرزاننده به او سینه او متصل شود تا به تخلیه ترشحات سینه‌اش کمک کند، هر ساعت باید یک نفر حرکات کششی عضلانی روی اریک انجام دهد تا از جمع‌شدگی عضلاتش جلوگیری کند. ۲ بار در روز باید ورزش‌های مخصوصی به اریک داده شود تا از تحلیل عضلات جلوگیری شود….»»»»
    آدم دیوانه می شه واقعا. نمی دونم برای علم پزشکی خوشحال باشم و یا متأسف بابت انسانهایی از این دست که زندگیشان به طرز غیر قابل باوری عجیب و دردناک است. همیشه با حکمت و عدل خداوندی مشکل دارم.

  14. behzad می گوید

    خیلی جالب بود

  15. mojtaba می گوید

    جالب و دردناک بود
    خدا بخیر کند و همه بیماران را شفا دهد
    آمین
    http://www.sadatsystem.com/forums

  16. مجيد می گوید

    1. مثل باقی دوستان: باور کردنی نیست، اما باید باور کرد …
    2.راستش من همیشه فکر میکنم و تاریخچه این نوع بیماریا هم ثابت کرده که باور ذهنی بیمار معجزه میکنه. “the sea inside” (اگر اشتباه نکنم) یک نمونش. گر چه یک درمان تلقی نمیشه اما این بهبودی معجزه است یا ریشه در یک امر پزشکی داره؟ غده هایی که غیب میشن، افراد فلجی که راه میرن ….

  17. ناباور می گوید

    چه بیماری ترسناکی. امیدوارم با این روش‌ها وضع این بیماران بهتر شود.

  18. رامه می گوید

    فوق العاده جالب بود و کمی هم ناراحت کننده .موفق باشید .

  19. نیما می گوید

    سلام دکتر
    من هم مدتی بیماری سختی داشتم که تقریبا همه قطع امید کرده بودند
    انسان تا خودش به شرایط سخت دچار نشه
    متوجه نمی شه که چقدر موجود ضعیفیه و فاصله
    سلامت تا نداشتن (حتی) قدرت تکلم چقدر کمه

  20. Death می گوید

    سلام

    متن بسیار زیبایی بود و بسیار خوب در مورد موضوع مورد اشاره صحبت شده بود ولی آیا کسی واقعاً حاضر است که با این وضع زنده باشد؟
    من به شخصه برای یک ثانیه هم موافق این سبک زندگی نیستم.

  21. reza می گوید

    با تشکر از مطلب عالی و عمیق علمی و اخلاقی شما ،واقعا با خوندنش به من هم درس نوع دوستی داد بخاطر صبر وشکیبایی و فداکاری خانواده اریک و هم اینکه بمن یادآوری نمود که خداوند را بخاطر داشتن سلامتی ام هر لحظه شاکر باشم و امیدوارم علم بشر روزبروز در خدمت سلامت نوع بشر پیشرفت کنه در پایان خواهشمندم اگه ممکنه پیام همدردی بنده و دوستان و خانوده ام را به خانواده اریک مخصوصا پدر فدارکارش برسونید.

  22. محمد شریفی می گوید

    دکتر جان با تشکر از مطلب جالب و پر تاثیرت
    بعد از خوندن این مطلب فقط باید گفت همیشه در هر حال شکر خدا باید سر زبانمان باشد.

  23. محمد می گوید

    خیلی عالی بود.لااقل باعث شد قدر سلامتی را بهتر بدانیم. خدا را شکر

  24. پیمان می گوید

    مجیدی عزیز!
    مطابق معمول من با دیر دیدن فیلم فرانسوی The Diving Bell and the Butterflyدیرتر هم در موردش نوشتم!ولی به بعضی چیزهای دیگر هم اشاره کرده ام…
    وحید آنلاین من را از پست قدیمی تر شما با خبر کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5