اکس به منظور خدمات

1

پیش گفتار: این مطلب توسط نویسنده وبلاگ یه وجب خاک اینترنت نوشته شده است که با توافق به عمل آمده در وبلاگ 1پزشک گرامی برای اولین بار منتشر می شود. امیدوارم که خوانندگان خوب این وبلاگ از این مطلب استفاده کافی ببرند.

اصطلاح “به عنوان سرویس” در چند سال اخیر و با ورود وب 2 محبوبیت بیشتری بین نویسندگان وبلاگها و همین طور موسسان شرکتها و استارتاپها داشته است. دهه گذشته میلادی، دهه کلنجار رفتن با سیستمهای عامل مایکروسافت و بعضا اپل بود و نصب نرمافزارهای جور و واجور. تمامی نرمافزارها می بایست نصب میشدند. عدم سازگاری بین سیستم عاملهای مختلف و بسیاری مشکلات دیگر، باعث کلافگی کاربر کامپیوتر میشد.

با ورود به هزاره، دنیا رنگ دیگری گرفت. وب در حال تحول بود که حبابش ترکید و همین ترکیدن حباب سرمایهگذاریهای بی حد و نصاب باعث شد که چشمهای بسیاری باز شود و از خواب بیدار شوند. وب، شروع به تکاپو کردن کرد و جایش رو بیش از پیش در بین کاربران باز کرد. در همین بین بود که اصطلاح وب 2.0 به عنوان سردمدار یک تحول در دنیای وب به کار گرفته شد. دنیایی که در آن تعامل کاربران مهم بود و نه وبمسترهای بدون ارتباط و خشک و پشت صحنه یک وب سایت اینترنتی. مردم میخواستند با هم تعامل داشته باشند، عکس، فیلم و خواستهها و علاقهمندیهایشان را به اشتراک بگذارند و با راه اندازی سرویسهایی مثل فلیکرو یوتوب و تویتر، اینترنت جز لاینفک دنیای مدرن شده است.

امروزه دیگر کسی حوصله سر و کله زدن با نرمافزار را ندارد. امروزه به یمن سرویسهای زیاد وب دویی همه چیز را بر روی وب می خواهیم. میخواهم عکسی رو ویرایش کنم، بسیار خوب بر روی وب میتوانم انجام دهم، میخواهم نقاشی بکشم، این سرویس هم هست، می خواهم داستانهای کمیک بکشم و یا جلوههای ویژه ساده بصری به تصویرم بدهم، آن هم بر روی اینترنت موجود است و بسیاری از سرویسهای وب 2 مجانی هستند.

در این میان مقالهای ندیدم که به اصطلاح “اکس به عنوان سرویس” پرداخته باشد. جای حرف اکس مجهول، میشود حرفهایی گذاشت که معنای بسیار متفاوتی می دهد اما همه در یک چیز مشترکند. همه بر روی وب هستند و وابسته به کامپیوتر شخص و یا سیستم عامل او نیستند و شما تنها نیاز به یک مرورگر اینترنتی دارید تا کارتان راه بیفتتد.
SaaS(Software as a Service): “نرم افزار به عنوان خدمات” زمانی اطلاق می شود که سایتی یک سرویس وب رو ارائه می دهد و دیگر شما نیاز به نصب یک نرم افزار بر روی کامپیوتر خود ندارید. مثلا فرض کنید می خواهید یک فایل با پسوند ورد رو تبدیل به پی دی اف کنید. خب یک سایت میآید و می گوید فایلت رو برای من بفرست و من برایت فرمت تبدیل شده رو میفرستم و مجانی! به همین سادگی دیگر شما نیاز به دنبال نرم افزار گشتن و نصب آن و کرک آن برای تبدیل یک فرمت نوشتاری به دیگری نیستید.

DaaS(Development as a Service): “برنامه نویسی به عنوان خدمات”، سرویسی هست که بعضی سایتها ارائه میدهند برای راحتی برنامهنویسها و یا درست کردن فضایی که به صورت گرافیکی و بصری بشود خیلی راحت یک برنامه نوشت. مثلا تصور کنید من میخواهم برنامهای بنویسم که مدیریت امور مشتریان من را در دست بگیرد و اطلاعات کمی هم راجع به برنامه نویسی دارم. اگر به سبک قدیمی به خواهم کار کنم میبایست نرمافزارهای برنامهنویسی، پلاگینها و افزونههای مربوطه و یک نرم افزار پایگاه داده را بر روی کامپیوتر نصب کنم که در بسیاری موارد واقعا دردسرساز است. حال آنکه شرکتهایی هستند که این رو به صورت بسیار ارزان و یا رایگان در اختیار شما قرار میدهند و شما میتوانید در عرض چند ساعت و یا دقیقه، برنامه خود را آماده داشته باشید و به صورت گرافیکی آنچه را می خواهید درست کنید و همه اینها بر روی وب انجام می شود. شما فقط نیاز به یک مرورگر دارید!

GaaS(Game as a Service): بازی به عنوان خدمات، نوع دیگری هست که به جای نصب کامل یک نرم افزار بازی، وارد دنیای وب میشوید و در وب بازی میکنید. بسیاری از بازیهای دست جمعی و تفرحی کلاسیک به این صورت هستند. مثلا سایتهای حرفهای شطرنج رو در نظر بگیرید. شما دیگر نیاز به نصب نرم افزار شطرنج و بازی ندارید، بلکه این سایتها به رایگان و یا با اشتراک ارزان، محیطی را برای شما به وجود میآورند که بتوانید در آن به بازی مورد علاقه خود بپردازید. اخیرا با افزایش قدرت تکنولوژی پیرامون آنالیز بهتر اطلاعات تصویری و صوتی بر روی فلش، شاهد آن هستیم که بازیهای دست جمعی با کیفیت بالا که نیاز به پردازش گرافیکی قوی هم دارند، آنلاین بازی می شوند. طبیعتا اینترنت پرسرعت حرف اول را برای ایجاد چنین ارتباطهایی میزند.

در آینده نزدیک اصطلاحات بیشتری راجع به خدمات وبی رایج خواهد شد و با رشد روز افزون اینترنت پرسرعت، کامپیوترها در بسیاری از کاربردهای معمولی تبدیل به ماشین محاسباتی سبک می شوند چرا که اکثر محاسبات بر روی سرور اینترنتی صورت خواهد گرفت و این یعنی نیاز به سخت افزار کمتر و ارزان شدن قیمت آنها برای کامپیوترهای کاربران معمولی اینترنت و وب.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

تصاویر و لطایفی در مورد زندگی در اروپای شرقی

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

موجودات شگفت انگیزی که اکنون منقرض شده‌اند: بقایای باورنکردنی آنها از گذشته‌های طولانی

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …

۸ خودروی جذاب تاریخی که توسط طراحان ایتالیایی بازطراحی و جاودانه شدند

ایتالیا خانه‌های طراحی معروفی دارد. Pininfarina ،Bertone ،Touring ،Giugiaro و Vignale برخی از مهم‌ترین نام‌های طراحی خودرو هستند.در این خانه‌های طراحی، همه‌چیز از جمله خودرو طراحی می‌شود. چه خودروهایی که تجاری و قابل تولید باشند؛ چه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. فريد می گوید

    سلام…

    “امروزه دیگر کسی حوصله سر و کله زدن با نرم‌افزار را ندارد.” …. “دهه گذشته میلادی، دهه کلنجار رفتن با سیستمهای عامل مایکروسافت و بعضا اپل بود و نصب نرم‌افزارهای جور و واجور.” و ” … و بسیاری مشکلات دیگر، باعث کلافگی کاربر کامپیوتر می‌شد.” ….
    شاید بهتر باشه به جای اینکه اینقدر هیجان زده و شتابان شیفته وب شویم و همه چیز “نرم افزار” را “انکار” کنیم، کمی ” مسلط تر” و با “آرامش” و ” انصاف” بیشتر، سخن برانیم.
    من فکر می کنم قرار نیست که چیزی جای چیز دیگری را بگیره، و حالا حالا ها به نرم افزارهای مبتنی بر دسکتاپ احتیاج خواهد بود…..
    ممنون از وبلاگ خوب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5