عکسی که بیشترین زمان نوردهی تاریخ را دارد

11

احتمال دارد که عکس زیر را دیده باشید، این عکس مدت‌ها مفتخر به لقب ویژه‌ای بود: عکسی که بیشترین زمان نوردهی تاریخ را دارد!

نوردهی(Exposure) ، مقدار نوری است که توسط دوربین دریافت می شود و بر سنسور یا نگاتیو دوربین اثر می گذارد.

این عکس توسط جاستین کینل در یک بازه زمانی شش ماهه گرفته شده است. عکس، پل معلق بریستول را نشان می‌دهد. اثر عبور خورشید در بالای پل در این شش ماه مشخص است.

این عکس زیبا و تأثیرگذار است ولی در واقع بیشترین زمان نوردهی را عکس دیگری دارد.

یک عکاس آلمانی به نام مایکل وسلی، عکس‌های تک‌رنگ و همچنین رنگی گرفته است که در آنها مدت‌زمان نوردهی بسیار بیشتر است، یعنی زمانی حدود 3 سال!

در سال 2001، موزه هنرهای مدرن نیویورک از او دعوت کرد که از تکنیک منحصر به فردش برای ثبت تجدید بنای این موزه، استفاده کند. او از 8 دوربین که در چهارگوشه محل ساختمان‌سازی کار گذاشته شده بودند، استفاده کرد و تا سال 2004، یعنی در عرض 34 ماه، مراحل تخریب و ساخته شدن بنای جدید را ثبت کرد.

همان طور که می‌بیند رد خورشید در بالای عکس‌ها، بسیار زیبا هستند و حس و حالی شبیه یک اثر نقاشی سورئال را در بیننده ایجاد می‌کنند.

عکس زیر در یک بازه زمانی 14 ماهه از یک پروژه ساختمان‌سازی بزرگ در برلین گرفته شده است:

چنان که می‌بیند در این عکس، گذشت زمان به خوبی نمودار است. قسمت‌های قدیمی‌تر ساختمان که بیشتر نور از خود ساطع کرده و مدت زمان بیشتری دوربین را متأثر کرده‌اند، تیره‌‌تر و واضح‌تر هستند. در حالی که قسمت‌های تازه‌تر محوتر هستند.

عکس زیر هم در عرض 2 سال، باز هم در برلین گرفته شده است:

البته وسلی ادعا می‌کند که می‌تواند به صورت نامحدود، حتی در یک بازه زمانی 40 ساله هم عکس بگیرد.

اما عکاسی با این شیوه محدود به عکاسی در فضای باز نیست، مثلا این عکس دیگری است که این عکاس آلمانی گرفته است، این عکس در عرض یک سال از یک دفتر گرفته شده است:

و این هم عکسی است از یک دسته گل:

اما صرف‌نظر از زیبایی فوق‌العاده این عکس‌ها آشنایی با رمز و راز کار این عکاس آلمانی می‌تواند برای هر کسی جالب باشد. آخر چطور می‌توان 3 سال، از چیزی عکس گرفت و در این مدت نگاتیو در معرض نوردهی مخرب بیش از حد قرار نگیرد و خراب نشود؟ مایکل تأکید می‌کند که او به طور مداوم و بی‌وقفه، از اشیا عکاسی می‌کرد و رد خورشید در بالای عکس‌های او مؤید این مطلب است. عکاسی به شیوه او کار آسانی نیست و تصور نکنید که با باز گذاشتن شاتر یک دوربین به مدت طولانی می‌شود، به سادگی عکس‌های اینچنینی گرفت.

مایکل در آغاز کارش در فاصله سال‌های 1988 تا 1994 از دوربین‌های داری شکاف سوزنی یا pin-hole استفاده می‌کرد، سپس به دوربین‌های Large Format روی آورد که امکان ثبت جزئیات بیشتری را می‌دادند.

اما فقط تکنیک عکاسی، دغدغه مایکل نیست، او می‌خواهد در عکس‌هایش فراموشی و یادآوری، دوباره‌سازی و مراحل تغییر و گذار را به تصویر بکشد. در عکس‌های او در طی زمان‌های نوردهی طولانی، تصاویر جدید به صورت لایه لایه روی تصاویر قدیمی می‌افتند و جزئیات جدید، قدیمی‌ها را محو می‌کنند.

در عکاسی پویای او همچون زندگی، تغییر و تحولات شخصی و فناوری و سیاسی، هر آن با محو کردن و یه سایه کشیدن، تغییرات قبلی خود را روی نگاتیو حک می‌کنند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
11 نظرات
  1. هنردوست می گوید

    این مطلب فکر کنم خیلی وقت پیش در وبلاگ نعما روشن ترجمه شده بود. اما بازم مرسی.

  2. senaps می گوید

    دمش گرم!! 3 سال نوردهی….من بیشترین نوردهیی که تا حالا تونستم داشته باشم،3 دقیقه بوده،که اونم اونقدر کیفیتش بالا بود که تصمیم گرفتم دیگه هیچوقت عکس اونجوری نگیرم و نور دهی هام رو از ثانیه بیشتر نکنم!!
    سوال: چجوری 3 سال نوردهی کرده؟!تجهیزات مشخصی باید داشته بوده باشه دیگه نه؟!

  3. سيد مصطفي می گوید

    مطلب فوق العاده ای بود
    ممنون
    🙂

  4. محمد می گوید

    دکتر نعما روشن یک سال پیش در این مورد و این عکس ها مطلب نوشته بود:
    http://nema.akkasee.com/16166

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      من لینک این نوشته را در توییتر دیدم. تصور نمی‌کردم که قبلا در وب فارسی کسی در موردش نوشته شده باشد. دکتر نعما روشن که استاد هستند در زمینه عکاسی.

  5. اميرحسام می گوید

    بسیار زیبا…

  6. صادق می گوید

    آقا لطفا یک پست بزارید که چجوری شما وقت میکنی این همه مطلب بنویسی و این همه بخونی و اصولا زندگی شما از چه راهی گذران میشه! ما که شبانه روز بشه 48 ساعت بازم وقت کم میاریم. اگر روشی غیر سری دارید یا گنج بی انتهایی پیدا کردید راهنمایی بفرمایید

  7. حمید می گوید

    واقعاً کارش قابل تحسینه … عکسهایی که با این روش گرفته میشه هم فوق العاده زیباست …
    ممنونم

  8. احسان عباسی می گوید

    جالب بود!

  9. Masoud می گوید

    در حال حاضر پاسخش خیلی سادس با دوربین 5D راحت میشه اینکارو کرد عکاسی به مدت ده ها سال.
    ولی استادان قدیمی کارشون عالی بود. نه مثل الآن که دیگه همه آماتورها با یه دوربین…

  10. jahangard می گوید

    mersi

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5