20 عکس، 20 عکاس، 20 داستان – قسمت اول

22

عکس رسانه‌ای است که گاه بیشتر از هزاران واژه را در یک شات مختصر می‌کند و لحظه‌ای از زمان و مکان را فریز می‌کند، عکس به وسیله مهارت‌های تکنیکی، موقعیت‌شناسی و زاویه دید عکاسش، یک برش زمانی و مکانی را جاودان می‌‌کند.

عکس، گاه مبدل به نماد یک دوره، یک جنبش، شخص یا سرزمین می‌شود، چنین عکس‌هایی فراوانند: مرد تانکی میدان تیانآنمن، محمدعلی کلی ایستاده بر فراز حریف ناک اوت شده، پرتره دختر افغان و … بسیار از ما چنین عکس‌های را بارها در جاهای مختلف دیده‌ایم، اما تعدادی کمی از ما نام عکاس آنها و داستان گرفته شدن این عکس‌های تاریخی را می‌دانند.

اما شخصی به نام «تیم مانتوانی»، امیدوار است که با انتشار یک کتاب جالب این روند فراموشی عکاسان را تغییر دهد، او کتابی با عنوان Behind Photographs: Archiving Photographic Legends منتشر کرده است که ثمره پنج سال کار اوست. در اقدامی جالب او از عکاسان مشهور خواسته است که عکس شاخص یا مورد علاقه او را در دست بگیرند و سپس عکس‌هایی از عکاس به همراه عکس‌اش گرفته است، او در این کتاب 150 عکس اینچنینی منتشر کرده است.

مانتوانی در دوره و زمانه‌ای که یه یاری دوربین‌های گوشی موبایل هر روز میلیون‌ها عکس گرفته می‌شوند و در سایت‌های اشتراک عکس، قرار داده می‌شوند با انتشار این کتاب می‌خواهد نشان بدهد که خلق این عکس‌ها تصادفی نبوده و آنها محصول افرادی هستند که همه زندگی‌شان را وقف عکاسی کرده‌اند. بدون این افراد و فهمشان از عکاسی، هیچ وقت این عکس‌ها و لحظه‌ها برای ما ماندگار نمی‌شدند.

مانتوانی کلا بیشتر به خاطر پرتره‌هایش شناخته شده است، او مقیم سن‌دیه‌گو است. او در این پروژه از فرمت پولاروید 20 در 24 استفاده کرده است و از آنجا که دوربین‌های پولاروید کمی هنوز وجود دارند و فیلم مورد نیاز گران است، گرفتن هر عکس برای او 200 دلار هزینه دربرداشت.

در طی پروژه، کار برای مانتوانی دشوارتر شد، چون در این پنج سال تعدادی از عکاسان مورد نظر او از دنیا رفتند و تهیه فیلم مورد نیاز مشکل‌تر شد.

مانتوانی گاه برای گرفتن پرتره مورد نظر، فقط نیاز به یک بار عکس گرفتن داشت، گاهی هم گرفتن عکس مناسب، ‌نیازمند 3 یا 4 بار تلاش بود، گاهی هم عکاسان سوژه عکس، خود پیشنهادهایی برای بهتر شدن عکس‌ها به او ارائه می‌دادند. به گفته مانتوانی گاهی جلسات گرفتن عکس، مبدل به کارگاه‌های آموزشی کوچکی می‌شد.

البته همیشه راضی کردن عکاسان برای مانتوانی آسان نبود، گرچه عکس‌های نخست او باعث ترغیب دیگران به همکاری شد، اما بعضی‌ها هم رضایت نمی‌دادند. اما زمانی که عکاسان متوجه می‌شدند که اقدام مانتوانی برای کسب سود نیست و کار او تنها به منزله بزرگداشتی این گروه از عکاسان است، نظرشان عوض می‌شد.

مرور تعدادی از عکس‌های این کتاب:

1- جف وایدنر و عکس مشهور مردن تانکی میدان تیانآنمن: در مورد  داستان گرفته شدن این عکس، پیش از این در یک پزشک به صورت مشروح نوشته‌ام. توصیه می‌کنم این پست را حتما بخوانید.

2- عکاس دختر افغان: استیو مک‌کوری: در مورد این عکس هم در یک پزشک برای شما مطلب داشتم.

3- نیل لیفر Neil Leifer در 25 می سال 1965 در لویستون این عکس به یادماندنی را از «محمدعلی کلی» گرفت. بسیاری اوقات ما به محض شنیدن نام «کلی» به یاد این عکس می‌افتیم.

4- بیل اپریج در پنجم ژوئن سال 1968 بعد از ترور کندی، این عکس مشهور را گرفت.

از آنجا که ممکن است خود عکس را ندیده باشید، عکس را به صورت واضح برای مشاهده شما در اینجا می‌آورم:

5- هیچ عکاسی مثل الیوت ارویت، متخصص عکس‌برداری از سگ‌ها نیست، زمانی که همه عکاسان مشغول گرفتن عکس‌ از اشخاص مشهوری مثل چه گوارا، مریلین مونرو، خروشچف و نیکسون بودند، اما با دوربینش سگ‌ها را هدف می‌گرفت. عکسی که الیوت در دست گرفته، یکی از کارهای شاخص اوست که در سال 1974 که در سنترال پارک نیویورک در سال 1974 گرفته شده است، در این عکس‌ها پاهای یک آدم و اسب‌اش به همراه نمای کاملی از یک سگ پیداست.

6- داستان عکاس و عکس بعدی هم خواندنی است، نخستین پارک ملی آفریقا، «ویرونگا» نام داشت و در کنگو واقع بود.در سال 2007، شکارچیان و قاچاقچی‌ها برای ترساندن محافظان این پارک، یک گوریل نر و شش گوریل ماده را کشتند تا آنها کوتاه بیایند و از سخت‌گیری‌شان بکاهند.

تنها 40 نوع گوریل از نوع خاص کوه‌های سیلوربک در دنیا وجود دارد و کار محافظان پارک ملی بسیار دشوار است، زمانی که آنها متوجه کشته شدن این گوریل شدند در حرکتی جالب جنازه او را از کوه‌ها و جنگل‌ها تشییع کردند، طول مسیر حرکت آنها پنج کیلومتر بود و آنها باید در این مسیر دشوار پیکر 270 کیلوگرمی گوریلی را حمل می‌کردند.

در ده سال گذشته، 120 محافظ پارک ملی گنگو در طی انجام کارشان کشته شده‌اند، دستمزد آنها فقط 10 دلار در ماه است، آنها قهرمانانی فراموش‌شده هستند.

7- حادثه در هنگام شیرجه: این عکس در سال 1998 توسط برایان اسمیت از حادثه‌ای که در هنگام شیرجه برای ورزشکاری به نام Greg Louganis رخ داد گرفته شده است.

8- هری بنسون این عکس‌ را از اعضای شاد گروه بیتل‌ها در سال 1964 گرفت، زمانی که مدیر این گروه به آنها گفت گه گروهشان در آمریکا، شماره یک شده است!

9- لایل اورکو Lyle Owerko و عکس مشهورش از حادثه یازده سپتامبر. این عکس کاور مجله تایم شده بود.

10- چارلز مور، عکس بحث و جدل مارتین لوتر کینگ و دو پلیس را نشان می‌دهد:

قسمت دوم این نوشته را در اینجا بخوانید، در این پست با 10 عکس، عکاس و داستان دیگر آشنا می‌شوید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

عکس‌های بی‌نظیر از آبشارهای رنگارنگ دریاچه‌های پلیتویس در کرواسی و مقایسه آنها با فصل یخ‌زده

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
22 نظرات
  1. نیما می گوید

    فوق العاده بود دکتر
    لذت بردم
    بعضی مواقع پست هات مثل یک لیوان آب خنک ، باعث شعف و
    آرامش میشه
    ممنونم

  2. علم فردا می گوید

    سلام . من همیشه دوست داشتم بدونم تا کجا این مرد تانکی استقامت می کنه . اگه تانک قصد زیر گرفتنشو داشت بازم وای میستاد ؟ یه ویدئو بود تانک چند نفر رو زیر گرفت 2 نفر از کمر جدا شدند . احتمال زیاد این مرد تانکی اون ویدئو رو ندیده بوده وگرنه صد سال دیگه هم جلو تانک نمی رفت !

  3. مسیح می گوید

    با تشکر از پست های خوبتان آقای دکتر.

  4. مصطفی فریدی می گوید

    سلام یکی از بهترین پست هایی که تا حالا دیدم منتظر ساعت ۱۹ هستیم . ولی یک توضیح در مورد عکس محمد علی کلی . کر می کنم این عکس مربوط به مسابقه محمد علی کلی با سونی لیستون است و مربوط به مسابقه محمد علی و فریزر نمی باشد .

    در راه لینوکس و BSD موفق باشید
    فریدی

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      بله ، برای مبارزه‌اش با لیستون هست و در متن پست هم نوشته نشده که مبارزه با فریزر هست. ممنون از لطف شما.

  5. امید می گوید

    خیلی پست تاثیر گذاری بود
    منتظر ساعت نوزده میمونم

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      ممنون. شخصا قسمت دوم این نوشته را بیشتر دوست دارم!

  6. مسعود زمانی می گوید

    عالی بود… خیلی خیلی از شما تشکر میکنم… تا عکس گوریل رو دیدم یا فیلم “گوریلها در مه” افتادم… واقعاً هر عکس به اندازه یک کتاب حرف برای گفتن داره…

  7. عطیه می گوید

    جالب بود

  8. اردلان می گوید

    استفاده کردیم. ممنون

  9. آشنای قدیمی می گوید

    این پست رو دارم با اپ یک پزشک می خونم. خیلی خوبه. موفق باشید

  10. مهوين می گوید

    موضوع خیلى متفاوت و جذابى بود. ممنون

  11. ahmadalli می گوید

    سلام
    زیبا بود
    لینک قسمت دوم این نوشته را در اینجا بخوانید مشکل داره
    با تشکر

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      متوجه مشکل نشدم، ظاهرا درسته لینک.

  12. sam می گوید

    salam ali bud
    linketun moshkel dare
    2bare hamun safharo baz mikone
    mamnun

  13. د.س می گوید

    خیلی عالی…عکس ششم همیشه ناراحتم میکنه اینبار به خاطر داستان کاملش بیشتر

  14. علی کریمی می گوید

    سلام آقای دکتر مجیدی
    بوکسور مشهور محمد علی اسم خود را از کلی به محمد علی تغییر داد که داستانش را همه می دانند
    ایشان اسم خود را از Cassius Marcellus Clay به نام محمد و فامیلی علی تغییر دادند
    من هم در فیلم مستند زندگی‏شان دیدم که اگر کسی نام پیشینش را نزد او به زبان بیاورد ناراحت میشود و برایم عجیب بود که ما ایرانیها ایشان را محمد علی کلی می شناسیم و دلیلشش واضح است فکر کرده ایم اسم کوچکش را محمد علی گذاشته است که ما ایرانیها در ایران اسم کوچک محمد علی داریم
    حال اینکه ایشان نام خود را محمد و فامیلش را علی گذاشته است و در نوع خود خیلی جالب است که یک تازه مسلمان سنی نام فامیل علی را انتخاب کند.
    بی ادبی است به رسم آدم هایی که دشمنی دارند با او، نام پیشینش را بچسبانیم به اسم جدیدش
    اگر Muhammad Ali در گوگل جستجو کنید متوجه می شوید که منظور من چیست
    این اشتباه رایج ایرانی ها به صفحه ویکی پدیا هم کشیده شده که در صفحه پارسی ایشان نام محمد علی کلی در عنوان صفحه دیده می‏شود ولی صفحات دیگر از جمله انگلیسی آن، نام محمد علی در عنوان صفحات به چشم می خورد.
    این موضوع می تواند پستی باشد که اگر از طرف شما ارسال شود روشنگری زیادی در اصلاح یک اشتباه تاریخی ایرانیان می شود.
    با تشکر و سپاس از مطالب خوبتان
    خواننده و دوستدار مطالب و خودتان
    علی کریمی

  15. saman می گوید

    دستت درد نکنه
    خیلی خیلی جالب و خواندنی بود

  16. عابدی می گوید

    واقعا عالی بود.

  17. مهربان می گوید

    خیلی عالی بود.مرسی سه تاشو ندیده بودم.

  18. پوریا می گوید

    ممنون از پست زیباتون. یادمه چند وقته پیش یه پستی داشتید که یه کتاب معرفی کرده بودید در مورد عکاسی بود مضمون اون کتاب در مورد دید عکاسی و چگونگیه دیدن به عکس ها بود اگه امکانش هست اسم اون کتاب یه من بگید بازم مرسی.

  19. دیانا می گوید

    عالی بود من فقط داستان پارک ملی کنگو را نمیدانستم وندیده بودم ولی همگی برام قشنگ بودند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5