بعد از 150 سال: رازگشایی از عجیب‌ترین آدم جان به در برده از صدمه مغزی

5

در سال 1845 میلادی، سرکارگری به نام «فاینس گیگ» که در یک پروژه احداث خط راه آهن مشغول به کار بود، در حال آماده کردن مقدمات کار برای منفجر کردن صخره‌ای در مسیر بود. در یکی از روزها، او در حال فشار دادن یک میله آهنی به حفره‌ای در یک صخره بود که مواد منفجره در آن کارگذاری شده بود، اما این کار باعث شد غفلتا جرقه‌ای ایجاد شود و انفجاری صورت بگیرد، انفجاری که میله آهنی یک متری را با شدت هر چه تمام‌تر به مانند نیزه‌ای به سمت سرش پرتاب کرد. میله آهنی از گونه او وارد سرش شد و از بالای سرش خارج شد. میله بعد از عبور کامل از سر او، ده متر آن سوتر پرتاب شد.

اما او که در آن زمان 25 ساله بود از این جراحت وحشتناک جان سالم به در برد. پزشکان خرده‌ریزهای استخوان لای زخم او را تمیز کردند و حفره ایجاد شد در جمجمه او را ترمیم کردند. چند روز بعد به علت عفونت، فاینس گیگ به کما رفت، اما در حالی که نزدیکانش او را برای مراسم تدفین آماده می‌کردند، او از بستر برخاست و بهبود پیدا کرد.

فاینس گیگ

متعاقب این حادثه، رفتار و شخصیت فاینس گیگ دگرگون شد، تا پیش از آن کارفرماها او را فرد کارا و مؤثری می‌دانسنتند، اما بعد از جراحت، او تبدیل به فرد دمدمی‌مزاج و بی‌ملاحظه و ناسزاگویی شده بود و از عهده کار مشترک با همکارانش برنمی‌آمد. او خشن شده بود و در موقعیت‌های اجتماعی رفتارهای نامتناسبی بروز می‌داد.

مورد عجیب آقای گیگ، در محافل پزشکی مطرح می‌شد، نورولوژیست‌ها از آن به عنوان مدرکی بر علیه عقیده کسانی استفاده می‌کردند که شخصیت را ساخته و پرداخته عملکرد مغز نمی‌دانستند.

گیگ بعد از آن مدت‌ها کارش این شده بود که با میله‌ای که حادثه را برایش به وجود آورده بود به شهرهای مختلف سفر کند و داستانش را برای مردم تعریف کند و از آنها پول بگیرد.

در سال‌های پایانی او در سانتا کلارا زندگی می‌کرد، تا اینکه در پی دوره‌ای از بیماری که در آن دچار تشنج‌های شدید می‌شد، در سال 1860 درگذشت.

جمجمه او در دانشکنده پزشکی هاروارد در موزه آناتومی «وارن» به همراه میله‌ معروف، نگهداری شد.

اما با گذشت 150 سال از مرگ گیگ، پژوهشگران به این فکر افتادند که مدلی از آسیب راه‌های عصبی درست کنند. از آنجا که بافت مغز گیگ نگهداری نشده بود، کار دانشمندان خیلی دشوار بود. در سال 2001، اجازه اسکن جمجمه به دانشمندان داده شد اما اسکن انجام شده، مدتی در گوشه‌ای خاک می‌خورد و از آن استفاده علمی نشده بود.

به تازگی با استفاده از همین اسکن جمجمه گیگ را به صورت سه‌بعدی بازسازی کردند. دانشمندان با استفاده از این اسکن و اطلاعات دیگری مثل ابعاد میله یا واقعیت‌های بالینی مثل اینکه گیگ بعد از حادثه قادر به حرف زدن بود، تکه‌های پازل را کنار هم چیدند تا آسیب بافت‌های مغزی او را حدس بزنند.

جمجمه,کشف اطلاعات

در مرحله بعدی دانشمندان از مغز 110 مرد با سن و سالی نزدیک به گیگ در هنگام حادثه، اسکن برداشتند، تا مدلی از مغز بسازند که با حفره جمجمه گیگ جور باشد. با استفاده از ترکیب این تصاویر، آنها نهایتا موفق با ایجاد مدل نهایی آسیب شدند.

طبق تحقیقات آنها میله از شیار پیشانی فوقانی قسمت پیشانی مغز در سمت چپ گذر کرده و به قشر مغز اینسولار رسیده است. شیار پیشانی فوقانی مسئول فرایند خودآگاهی است و قشر اینسولار هم احساسات را کنترل می‌کند.

اسکن مغز

برخلاف حدس‌های قبلی، میله از فضای بین دو نیمکره مغز عبور نکرده، بلکه وارد قسمت‌هایی از نیمکره راست مغز هم شده است.

برآوردها انجام شده نشان می دهند که 4 درصد قشر مغز و 11 درصد کل ماده سفید مغز گیگ در پی حادثه از بین رفته است.

آسیب ماده سفید در بخش پشیانی معز، می‌تواند منجر به بیماری دمانس یا زوال عقل شود و علایم گیگ هم تقریبا شبیه بیماران مبتلا به همین عارضه بود. این پژوهش‌ بینشی تازه از پیامدهای رفتاری متعاقب آسیب مغز، در اختیار ما نهاده‌ است.

منبع: نیوساینتیست و گاردین


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نحوه تماشای فیلم ها و سریال های تلویزیونی مارول به ترتیب درست – یک فهرست جالب

خب، اول اصلا باید پاسخ بدهیم که چرا ممکن است کسی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مارول لذت ببرد و عاشق‌شان باشد.من خودم اصلا دوست‌دار این فیلم‌ها نیستم. ولی خب مگر من عاشق ژانرهایی از سای فای نیستم و از اینکه بقیه این دنیاها را درک…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…

داستان واقعی اسکینر: روانشناس مشهور دهه ۱۹۴۰- آیا او واقعا دخترش را در داخل یک جعبه برای آزمایشاتش…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.اسکینر بیشتر به خاطر…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
5 نظرات
  1. Alen می گوید

    با سلام
    جالب و جذاب بود
    قبلا تو یه کتاب زیست شناسی (وقتی سال دوم دبیرستان رشته تجربی بودن) خونده بودم در باره این حادثه.
    متنتون غلط تایپی زیاد داره دکتر جان که ناشی از تایپ سریعه
    هرچند که ذهن فقط اول و آخر کلمه ها رو میشناسه و به چشم زیاد نمیان غلط ها
    شاد باشید

  2. fana می گوید

    جالب بود.
    درمورد جواب دوستمون باید گفت شما می بایست اصل موضوع رو دقت کنی نه غلط های املایی.

  3. دکتر کتابفروش می گوید

    عالی بود دکتر! مطلب واقعا جالبی بود!

  4. دکتر کتابفروش می گوید

    دکتر میشه بگید اون قسمت سفید مغز تو تصویر اول چی هست؟!
    اون ریش ریش های مو مانند!

  5. ... می گوید

    اسم این بنده خدا فینیاس گیجه. اصلاح بفرمایید دکتر جان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5