استتار در عصر برادر بزرگ

4

رمان 1984 جورج اورول را به یاد بیاورید، به نظر می‌رسد که روز به روز بیشتر حال و روز بشر، به آن شرایط نزدیک‌تر می‌شود.

سال پیش در یک جریان یک تحقیق برآورد شد که در انگلیس بیش از یک میلیون و  800 هزار دوربین مراقبتی وجود دارد، این عدد، اصلا کوچک نیست، چرا که نشان می‌دهد به ازای هر 32 شهروند انگلیسی یک دوربین وجود دارد. (+)

01-16-2013 01-38-36 PM

دوربین‌های مراقبتی گرچه به بهانه‌هایی مانند حفاظت امنیت شهروندان یا حفظ حریم اماکن خصوصی نصب می‌شوند، اما گاهی هم به شدت حریم خصوصی مردم را تهدید می‌کنند.

در این میان هنرمندان، به عنوان یک قشر حساس و متعهد نسبت به این پدیده، بی‌تفاوت و ساکت نبوده‌اند و با اقداماتی نمادین، به گسترش این روند، اعتراض می‌کنند.

یکی از جالب‌ترین این برنامه‌ها، برنامه CV Dazzle است، در این برنامه برای به اشتباه انداختن برنامه‌های تشخیص چهره، چهره و موهای اشخاص به نوع خاصی آرایش و پیراسته می‌شود. به این ترتیب خیلی ساده الگوریتم‌های تشخیص چهره، ناکارآمد می‌شوند.

01-16-2013 01-18-32 PM

نخستین بار این برنامه به صورت یک پروپوزال در بهار سال 2010 به دانشگاه نیویورک ارائه شد. مجریان این طرح می‌گویند که در شرایطی که پوشیدن ماسک در بسیار موارد طبق قوانین ممنوع است و کلاه گذاشتن هم می‌تواند هدف اشخاص را آشکار کند، می‌توان با چهره‌آرایی طبق مُد روز و یا رنگ کردن صورت به صورت سنتی، به هدف دست پیدا کرد.

01-16-2013 01-27-46 PM 01-16-2013 01-27-26 PM

برای کسب اطلاعات بیشتر، اینجا را ببینید.

جالب است که بدانید که ایده این طرح، از استتارهای جنگی ناوگان دریای متفقین در زمان جنگ جهانی اول و دوم گرفته شده است. در آن زمان کشتی‌های جنگی نوعی رنگ می‌شدند که تعیین فاصله، سرعت و ماهیت شناورها برای دشمنان دشوار شود.

01-16-2013 01-25-29 PM

هنرمندی به نام نورمن ویلکینسون برای نخستین بار دست به این کار زد و طرح‌های پیچیده‌های برای رنگ‌آمیزی کشتی‌ها پیشیهاد کرد، حتی پیکاسو ادعا کرده بود که این نوع استتار، در واقع از سبک نقاشی کوبیسم، الهام گرفته است.

01-16-2013 01-26-03 PM

هنرمندی آلمانی به نام مارتین باکس Martin Backes هم در اقدامی جالب، ایده ماسک‌های پیکسلی ویژه‌ای را ارائه داد تا با آنها با برنامه‌های تشخیص چهره از جمله برنامه تشخیص چهره فیس‌بوک مقابله شود. (+)

01-16-2013 01-32-01 PM 01-16-2013 01-32-36 PM 01-16-2013 01-32-54 PM

در اقدامی دیگر، از فردا هنرمندی به نام آدام هاروی در نیویورک در نیویورک نمایشگاهی برگزار می‌کند که در آن البسه نامرئی کننده به نمایش گذاشته می‌شوند.

01-16-2013 01-40-02 PM

چیزهایی مثل روسری و کلاه‌های ضد هواپیماهای بی‌سرنشین که مانع رهگیری گرمای ساطع شده از سر اشخاص می‌شوند.

یا تی‌شرت‌هایی که به صورت نمادین روی سمت چپ سینه، قسمتی دارند که مانع نفوذ اشعه ایکس می‌شوند.

01-16-2013 01-39-12 PM

یا کیسه‌هایی که با قرار دادن گوشی موبایل در آن، اشخاص می‌توانند از موقعیت‌یابی و رهگیری‌شان با پایش سیگنال‌های موبایل، جلوگیری کنند. (+)


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه…

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…

کاریکاتورهای و تصاویر ساده، مفرح و تفکربرانگیز لوکاس لویتان

لوکاس لویتان هنرمند برزیلی، ساکن مادرید است. او بیشتر برای پروژه‌اش به نام «هجوم عکس» مشهور شده، در این پروژه او نقاشی‌هایی را به عکس‌های اینستاگرام افراد اضافه می‌کند و داستان‌های پنهان را به روشی خلاقانه آشکار می‌کند.کارهای او جذاب و…

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. داریوش می گوید

    اینهمه دوربین 🙁
    ایده ها جالب بود واسه استتار اما ایده ها و طرح هایی برای کاربرد تو زندگی روزمره نبود

  2. علی احسان می گوید

    و جنگ پیدا کن و پنهان شو هیچ وقت پایان نمیگیرد….

  3. Dexter می گوید

    خیلی جالب بود…بهره بگم مطلب نویی بود.
    ممنون

  4. محسن می گوید

    میشه یکم بیشتر در مورد این «برنامه تشخیص چهره فیس‌بوک» توضیح بدین؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5