همه چیز در مورد علامت @

18

نویسنده مهمان: حامد حاتمی: همه کسانی که به اینترنت دسترسی دارند، علامت @ را دیده اند و آن را می شناسند. این علامت که امروزه آن را بیشتر در آدرسهای ایمیل و یا شبکه های اجتماعی می توانیم ببینیم، در خیلی جاها به عنوان سمبل اینترنت یا ارتباطات مجازی تلقی می شود.

@

شاید فکر می کنید که این علامت از ابداعات چند سال گذشته است و پیش از دوران کامپیوترها و ایمیلها وجود خارجی نداشته؛ اما جالب است بدانیم که این علامت پیچ خورده، در طول قرنهای گذشته کاربرد داشته و بعضی مستندات قدمت آن را به پیش از قرون وسطی می رسانند. البته مردم  قرون وسطی از علامت @ برای ارسال ایمیل به هم یا حتی هدایت کبوترهای نامه بر استفاده نمی کردند و این سمبل در آن زمانها استفاده های دیگری داشت.

نامگذاری:

در بیشتر زبانهای دنیا (از جمله فارسی) @ را مانند انگلیسی ها at یا at Sign تلفظ می کنند. اما بعضی زبانها هم برای آن نام خاصی دارند که معمولا یاد آور حیوانات است:

در تایوان به آن موش کوچولو، در روسیه و ارمنستان سگ ، در هلند دم میمون، در دانمارک دم فیل و درنروژ دم گربه می گویند. در کشورهای دیگر هم دم انواع دیگر حیوانات از جمله خوک کاربرد دارد و بعضی کشورها هم کلماتی معادل حلزون یا پیچ و رولت برای آن استفاده می کنند. در اسپانیایی، پرتقالی، کاتالان و فرانسه و کمابیش انگلیسی هم کلمه آروبا کاربرد دارد. اما arroba چیست و از کجا آمده است؟

اجازه بدهید با هم به اسپانیای قدیم سفر کنیم، به زمانی که اسپانیا در دست مسلمانان بود و بسیاری کلمات عربی وارد زبان اسپانیایی شدند. از جمله کلمه الربع که واحدی بود برای اندازه گیری وزن. همنطور که ما در فارسی چارک (حدود 750 گرم) را داریم، اعراب هم الربع را داشتند که تقریبا معادل 11 و نیم کیلوگرم امروزی می شد. این کلمه به صورت arroba وارد زبان اسپانیولی و پرتغالی شد و تا به امروز هم مورد استفاده است. اسپانیایی ها و پرتغالیها از نماد @ برای نمایش اختصاری arroba استفاده کردند. بعدها با ورود علامت @ به انگلستان، کلمه arroba هم وارد زبان انگلیسی شد.

ولی چه ارتباطی می تواند بین یک واحد وزن و ایمیل باشد؟ باید بگوییم که @ تنها بعنوان علامت وزن استفاده نمی شد و کاربردهای دیگری هم داشت.

کاربردهای قدیمی:

– حسابداران در قرون 18 و 19 از @ بعنوان علامت اختصاری each at استفاده می کردند. به این ترتیب @ یک a بود که داخل یک e بزرگتر نوشته می شد. each at اصطلاحی بود به معنای “از قرار هر کدام” که تاجران و حسابداران به کار می بردند مثلا  “2سیب @ 1$” یعنی 2 سیب از قرار هر کدام یک دلار. در حالیکه اگر گفته می شد : two apples at 1$ یعنی دو سیب (هر دو با هم) یک دلار.

@
@ یک دعای بلغاری در سده‌های میانی، از علامت @ در آغاز «آمین» استفاده شده است.

– در قرون گذشته در مناطقی از فرانسه از علامت à (به معنای at each یا “از قرار”) برای برچسب گذاری کالاها استفاده می کردند. گاهی اوقات مغازه دارها فرانسه هم مانند برخی کشورها به سرعت قیمت ها را می نوشتند و در نتیجه علامت à چیزی شبیه به @ از آب در می آمد.

@ در نوشته های قدیمی فرانسوی ها @ در نوشته های قدیمی فرانسوی ها

– @ می تواند ریشه ای یونانی هم داشته باشد. یعنی یک آلفای محصور در میان دایره باشد. یونانیها مدعی هستند که گاه در گذشته از علامت @ به جای کلمه ανά (آنا) استفاده می کردند. آنا در زبان یونانی تقریبا معادل à فرانسوی است.

– کشیشها هم در قرون وسطی از  علامت @ زیاد استفاده می کردند، هم بعنوان اختصاری برای کلمه ad لاتین ( به معنای  به، در ، درباره، با) و هم به عنوان تاکید بر حرف a مثلا در ذکر کلمه amen حرف a به صورت @ نگارش می شد. عده ای بر این باورند که @ یک a است که داخل یک  D قرار گرفته و ad را نشان می دهد. اسنادی وجود دارد که قدمت این کاربرد را تا 700 سال پیش می رساند.

– کاربردهای دیگری هم برای @ وجود داشته که بیشتر برای نشان دادن اختصار کلماتی که با 2 شروع می شوند و اکثرا به معنای “در” (داخل) یا “از قرار” یا “در ارتباط با” هستند.

استفاده مدرن :

اما @ اولین بار در اوایل قرن بیستم وارد ماشینهای تحریر و حسابداری شد و در اواخر این قرن هم با پیدایش کامپیوترها راه خود را به دنیای دیجیتال باز کرد. کلید @ در کامپیوترها استفاده های بسیار زیادی پیدا کرد، در بسیاری از زبانهای برنامه نویسی کاربرد پیدا کرد و بسیاری از سرویسهای آنلاین هم از @ استفاده کردند.

در ایمیلها @ نشان می دهد که آدرس ایمیل شما در کدام سایت قرار دارد. در توئیتر و بسیاری از سرویسهای میکروبلاگینگ برای خطاب قرار دادن کاربر دیگری بطور عمومی استفاده می شود و در فوروم ها و بعضی شبکه های اجتماعی برای پاسخ دادن به کاربر دیگر پیش از نام او @ می آورند.

استفاده های جدید از @ به دنیای مجازی محدود نیست. در آمریکا برای نشان دادن مسابقه دو تیم با هم، ضمن مشخص کردن میزبان از @ استفاده می شود. مثلا NY@LA یعنی تیم NY با LA مسابقه خواهد داد و بازی در زمین LA برگزار می شود.

حتی در زبان فارسی مجازی هم @ وارد شده و کاربردهای مختلفی پیدا کرده. مثلا بعضی کاربران در تایپ فارگلیسی (پینگلیش) از @ برای جایگزینی “عت” “ئت” و “ـَت” در کلماتی چون ساعت، دقت و سرعت و غیره استفاده می کنند. در بعضی زبانهای دیگر هم کاربران مجازی ترجیح می دهند از @ به جای حروف مشابهی که ممکن است در تلفن یا کامپیوترشان نباشد، استفاده می کنند. مثلا به جای ə (که در ترکی آذربایجانی و برخی زبانهای دیگر صدای ـَ می دهد)

علاوه بر آن @ بعنوان سمبل دنیای مجازی و سرویسهای اینترنتی وارد فرهنگ و هنر هم شده و خود را در آثار سینمایی یا حتی اشعار خوانندگان یا نقاشی ها و کاریکاتورها بعنوان نماینده دوره جدید ارتباطات معرفی کرده است.

منابع: + + +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

عکس‌هایی که به ما جلوه‌ای عجیب و جالب از دوره ویکتوریایی و ادواردین در انگلیس می‌دهند

دورهٔ ویکتوریا یا دورهٔ ملکه ویکتوریا، که گاهی دورهٔ ویکتوریایی نیز گفته می‌شود، دورهٔ اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا و اوج امپراتوری بریتانیا بود.پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت…

هوش مصنوعی نشان می‌دهد که سلبریتی‌ها در دهه‌های بعد چگونه به نظر می‌رسند

یک عکاس از هوش مصنوعی برای ایجاد مجموعه‌ای از پرتره‌ها استفاده کرده که نشان می‌دهند برخی از سلبریتی‌ها ممکن است چند دهه آینده چه چهره‌ای پیدا کنند. عکاس و وکیل ترکیه‌ای به نام Alper Yesiltas این پروژه رو انجام داده. او به دلیل کارهای…

جشن ۷۵۰ سالگی برلین در آلمان شرقی و رژه رایانه‌های قابل حمل

در سال ۱۹۸۷، برلین ۷۵۰مین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و شهر پر از هیجان بود. دولت کمونیستی آلمان شرقی، که در آن زمان بر نیمه شرقی شهر حکومت می‌کرد، می‌خواست این مناسبت را با رژه بزرگی که دستاورد‌های کشور را به نمایش می‌گذاشت، جشن بگیرد.…

این هنرمند با خلاقیت‌های خوب خیابان‌های پر از کسالت و یکنواختی را زیبا کرده و یک لحظه لبخند بر لب…

خیابان‌های پر از سر و صدا و چهره‌های خمو، خیابان‌هایی با تزئینات و پیام‌های فوق‌العاده تکراری، خیابان‌هایی که زحمت با شادی‌های اندک مردم شریک می‌شوند و مردم را یک آن با هم می‌کنند. این است توصیف شاید بدبینانه خیابان‌های ما.ما واقعیت این…

بازسازی چهره شاعران ایرانی به کمک هوش مصنوعی Midjourney (میدجرنی)

چه کسی می‌داند مولدهای متن به عکس هوش مصنوعی در آینده به کدام سمت خواهند رفت. به نظر من روز به روز پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.امروز داشتم فکر می‌کردم گاهی لازم می‌شود که شما باری تصویرسازی بهتر به جای توصیف متنی، ترکیبی از توصیف متنی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
18 نظرات
  1. اروند می گوید

    بسیار جالب بود. البته در ریاضی و فیزیک هم برای نمایش نقطه ای خاص در فضا یا صفحه از علامت @ استفاده می شود.
    اسم إی دورت بگردم هم براش مناسبه!!

  2. baran می گوید

    kheili kheili jaleb bud…sepasgozaram

  3. کیان می گوید

    تاریخچه نسبتا جالبی بود.
    فقط یه اصلاح: در قرون وسطی پست الکترونیکی وجود نداشت، جایی که نوشتید “…مردم قرون وسطی از علامت @ برای ارسال ایمیل به هم یا حتی هدایت …”

    1. neshel می گوید

      جدا متوجه طنز بودنش نشدی؟

      1. کیان می گوید

        نه، نشدم :d

    2. غلام رضا رضایی می گوید

      مگه نوشته وجود داشته که تو اصلاح کردی.اصلا شما چند سالته که پدر مادرت برات کامپبوتر خریدن

  4. سعید می گوید

    باحال بود

  5. علیرضا می گوید

    جالب بود دکتر مرسی … ظاهر سایتت هم قشنگ شده

  6. میرتوحید می گوید

    چه جالب. نمی‌دونستم. تشکر فراوان :).

  7. نرم افزار حقوق و دستمزد می گوید

    خیلی جالب بود آدم بعضی وقتها اطلاعاتی از چیزهای کوچکی هر روز باهاش سر و کار داره نداره

  8. اسماعیل می گوید

    بسیار جالب و خواندنی بود از اطلاعاتی که دادید ممنونم.

  9. سعید می گوید

    ممنون از این پست، ولی مشخص نشد ریشه ی اصلی این علامت از کجاست!
    بالاخره از یک جایی پیداش شد که بقیه ازش استفاده های مختلف کردند.

  10. کریم می گوید

    جالب بود
    خوشمان آمد…
    🙂

  11. چوبین می گوید

    جالب بود. خصوصا استفاده در ارسال پیام و کبوترهای نامه بر!!

  12. مهر 1 می گوید

    @ از نامش پیداست که منظور فرستادن به جا یا کسی است. ولی این گزارش شما نیز خیلی جالب و سودمند بود.

  13. سمو می گوید

    آقای دکتر باید بگم که مهندسای عمران و معماری از این علامت به وفور در تهیه نقشه های اجرایی و محاسبات ساختمان استفاده میکنند.
    مثلا توی ستون های بتنی مینویسیم:
    16T18@10cm
    یعنی شونزده تا میلگرد با قطر هیجده میلیمتر در فواصل 10 سانتی دور تا دوز ستون گذاشته بشه!

  14. zova می گوید

    حرف ایکس هم که به جای مجهول استفاده میشه از الشیء در زبان عربی اومده
    ویدئو سخنرانی راجع به این قضیه رو هم میتونید اینجا ببینید

    Terry Moore: Why is ‘x’ the unknown? | Video on TED.com
    http://www.ted.com/talks/terry_moore_why_is_x_the_unknown.html

  15. حسین می گوید

    به این علامت تو تاجیکستان می گن سنجابک!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5