پروژه جاه‌طلبانه گوگل در نیوزیلند کلید خورد: بالن‌ها اینترنت را برای ساکنان مناطق دورافتاده به ارمغان خواهند آورد

16

هایدن مک‌کینزی یک کشاورز ساده در روستای دورافتاده‌ای در نیوزیلند و همسرش –آنا– درگیر یک پروژه سری شده‌اند، پروژه‌ای که بی سر و صدا واردش شده‌اند، سه‌شنبه هفته قبل هایدن، او به یک تماس تلفنی با موبایلش پاسخ داد، از او خواسته شده بود که در این پروژه سری شرکت کند!

06-15-2013 08-07-39 PM
هایدن مک‌کینزی و همسرش -آنا-

عصر آن روز دو مرد گوی سرخ‌رنگی را که مختصری بزرگ‌تر از یک توپ والیبال بود، به سقف خانه‌اش متصل کردند. روز بعد وقتی این دو مرد بازگشتند افشا کردند که داخل توپ قرمز چه چیزی قرار دارد: آنتنی که به هایدن امکان دسترسی به اینترنت را می‌دهد. این آنتن، با آنتن مشابهی دیگری که در ارتفاع 18 کیلومتری زمین شناور است، ارتباط برقرار می‌کند، این آنتن را بالنی که از نور خورشید انرژی می‌گیرد، حمل می‌کند.

06-15-2013 07-54-37 PM

با اینکه این ایده و پروژه کار گوگل است، باز هم کار عجیب و غریبی محسوب می‌شود. آنچنان که خود گوگل ترجیح داده از واژه Loon برای نامگذاری آن استفاده کند. اما اگر همه چیز درست پیش رود، صدها و شاید هم هزاران بالن شناور در ارتفاع بالای جو، اینترنت را به بخش بزرگی از مردم زمین که آنلاین نیستند، هدیه خواهد داد. آنها هم خواهند توانست به اخبار، محتواهای آموزشی، اطلاعات پزشکی و مطالب مفرح و سرگرم‌کننده دسترسی پیدا کنند.

06-15-2013 08-16-05 PM

چند ماه پیش اریک اشمیت در سخنرانی مهمی در مورد نقش اینترنت در زندگی بشر عصر حاضر صحبت کرده بود، او گفته بود که خواهی نخواهی در حال حرکت به سمتی هستیم که در آن عده بیشتری از مردم به اینترنت وایرلس ارزان دسترسی پیدا خواهند کرد و از این رو، آنها کاراتر و نوآورتر خواهند شد و قادر خواهند بود محصولات بیشتری تولید کنند.

و امروز گوگل بی‌پروا در یک کنفرانس خبری با حضور نخست‌وزیر نیوزیلند از طرح جدیدش پرده برداشته است. گام آزمایشی اول در منطقه Christchurch نیوزیلند انجام خواهد شد و در اینجا تلاش می‌شود که 50 نفر در یک محدوده مکانی 12 مایلی به اینترنت متصل شوند.

پروژه «لون» از دو سال پیش کلید خورد، تا پیش از آن، این پروژه در بخش تحقیقات با ریسک بالا طبقه‌بندی می‌شد. تا اینکه دو سال پیش با آمدن ریچ دِوول، به صورت جدی‌تری دنبال شد. دِوول یک متخصص فناوری‌های پوشیدنی است، رساله دکترای او در MIT در مورد عینک‌های دارای حافظه بود. او تا پیش از آمدن به گوگل در اپل، یک مسئولیت سری داشت و وظیفه داشت که به صورت سریع برنامه‌ها را ارزیابی کند. او باید ایده‌های دیوانه‌واری را که ممکن بود به نتیجه برسند، پیدا کنند و یا دلایلی برای غیرعملی بودن ایده‌های دیگر پیدا کند. و حالا او در گوگل در بخش Google X وظیفه داشت همین کار را بکند و به پروژه‌های غیرعملی با همان سرعت ایده‌های جالب، نه بگوید.

06-15-2013 08-12-08 PM
دوول

در نگاه اول، دسترسی به اینترنت با بالن، نامزد خوبی برای کشیدن قرمز است. مشکلات این طرح کاملا واضح هستند، محدودیت‌های تکنیکی هوا کردن بالن‌ها واضح‌ترین آنها است، تا به حال از زمانی که به پرواز درآوردن بالن‌ها معمول شده است، کسی نتوانسته بالن‌ها را به صورت قابل اعتمادی در پروازهای طولانی‌مدت به صورت قابل اعتمادی مدیریت کند.

اما گوگل که در امور پردازش بسیار مهارت دارد، امیدوار است با استفاده از تحلیل اطلاعات آب و هوایی که از دولت‌ها و سازمان هواشناسی دریافت می‌کند، جریان‌ها هوایی را در لایه استراتوسفر جو شبیه‌سازی کند. دِوول و گروهش بعد از هفته‌های تلاش ناموفق ظاهرا به اطمینان کافی برای آغاز کارشان رسیده‌اند.

در آگوست سال 2011، دوول در کالیفرنیا چند پرواز آزمایشی با بالن ترتیب داد. آنها یک بالن دست‌ساز را با کامپیوتر مجهز به سیستم عامل لینوکس و چند آنتن به هوا فرستاندند. سپس در جاده‌ها راه افتادند تا میزان سیگنال‌دهی را در جاهای مختلف ثبت کنند. بیشتر پروازها در مرحله اول ناموفق بودند. با وجود تلاش‌های فوق‌العاده، دوول هیچ نتیجه‌ای نمی‌گرفت، او دلیل کافی برای ناامید شدن، داشت.

در آغاز سال 2012، دوول ترجیح داد به جای مدیریت پروژه، از نظر فناوری روی پروژه متمرکز شود، پس آنها یک مدیر پروژه به نام مایک کاسیدی را استخدام کردند. کاسیدی افراد خبره‌ای را وارد گروه کرد: مهندسان شبکه، متخصصان نقشه‌برداری، متخصصان انرژی، نظامی‌های پیشینی که در زمینه پیدا کردن بازیابی محموله‌هایی که به زمین بازمی‌گشتند، خبره بودند.

توضیح اینکه وقتی که بالن‌های مأموریتشان تمام می‌شد، محموله باارزش آنها با چتر نجات به زمین بازمی‌گشت، مردمی که این محموله را پیدا می‌کردند، با بسته عجیب و غریبی روبرو می‌شدند که روی آن نوشته شده بود : «آزمایش علمی بی‌ضرر» و خاطرنشان شده بود که در صورتی که تماسی بگیرند و جای افتادن محموله را گزارش بدهند، به آنها پاداش داده خواهد شد. با افزایش تعداد بالن‌های گوگل، لازم بود گروه کوچکی تشکیل شود که بتواند این محموله‌ها را بازیابی کند.

کاسیدی همچنین توانست همکاری باارزشی را با شرکتی به نام Raven Aerostar شروع کند که در زمینه ساخت بالن‌های هواشناسی برای ناسا فعال بود. همین شرکت بود که سال پیش به فلیکس بومگارتنر کمک کرد که آن پرش باورنکردنی با چتر را انجام بدهد و آن رکورد تاریخی را ثبت کند.

حالا دیگر پروژه لون از یک پروژه غیرعملی با ریسک بالا به درآمده بود و به پروژه‌ای همتای پروژه عینک گوگل یا خودروهای بی‌راننده، تبدیل شده بود.

در مراسم رونمایی از پروژه لون دیگر طرح آزمایشی سعی می‌کند به مردم واقعی اینترنت برساند نه به تست‌کننده‌های خود گوگل.

گوگل برای آزمایش طرح، در گام اول، سعی کرد که حساسیت سیاسی ایجاد نکند و اینترنت را به مردم منطقه دورافتاده‌ای از نیوزیلند برسند که از اینترنت پهن‌باند محروم هستند.

بالن‌های گوگل از جنس پلی اتیلن هستند و ضخامت بسیار کمی دارند، اما فناوری تولید پیشرفته، آنها را قادر می‌سازد که فشار بسیار زیادی را تحمل کنند، محموله آنها 10 کیلوگرم بیشتر نیست و یک گوی به اندازه یک توپ است که لایه‌ سطحی‌اش، صفحه خورشیدی است.

در زیر این گوی، آنتن‌هایی قرار دارند که ظاهر آنها را می‌شود به سه‌پایه دوربین عکاسی، تشبیه کرد.

06-15-2013 08-11-40 PM

پایین‌تر از همه جعبه‌ای قرار دارد که  در آن کامپیوتر و تجهیرات الکترونیکی، وسایل GPS و باتری‌های برای ذخیره انرژی خورشیدی جای داده شده‌اند. هر یکی این باتری‌ها 10 برابر اندازه یک باتری لپ‌تاپ هستند.

دریچه‌هایی برای کنترل ارتفاع بالن در همین قسمت قرار دارند، این قسمت همچنین با فرستنده‌ای که پیوسته مکان بالن را مخابره می‌کند، ارتباط دارد.

همه چیز برای پرواز آماده است، هلیوم به داخال بالن تزریق می‌شود، بالن متسع می‌شود و ارتفاعش سه برابر اندازه قامت یک انسان می‌شود. شمارش معکوسی به سبک پروازهای ناسا آغاز می‌شود، بالن به هوا می‌رود، دوول با تبلت نکسوس خود با اپلیکیشنی به نام Mission Control بالن را زیر نظر دارد. این برنامه حرکات بالن را رصد می‌کند و مسیر بالن را پیشبینی می‌کند. این برنامه در واقع یک سیستم شبیه‌ساز پیشرفته است که اطلاعات آب و هوایی را تحلیل می‌کند.

06-15-2013 08-17-25 PM

بالن به ارتفاع 18 کیلومتری می‌رسد که دو برابر سقف پروازهای تجاری است. این بالن باید اینترنت را به توپ قرمز آن خانه روستایی در کیلومترها پایین‌تر برساند، آن پایین یک مهندس شبکه به نام سیروس بهروزی، ساعت‌هاست که رهبری گروهی را به عهده دارد که برقراری تماس را بررسی می‌کنند، بهروزی اعلام می‌کند که همه چیز خوب پیش رفته است و تماس برقرار شده است.

06-15-2013 07-52-52 PM

آنا ما را به داخل خانه‌اش دعوت می‌کند، پسر شیرخوار کوچکش خوابیده است، او لپ‌تاپ HP خود را باز می‌کند، مرورگرش را باز می‌کند، او به اینترنت متصل شده است. آنا وارد سایتی می‌شود که در حکم eBay نیوزیلند است، او و همسرش در صدد هستند یک تراکتور برای کارهای کشاورزی از طریق این سایت بخرند.

06-15-2013 08-09-44 PM

تصاویر با سرعت زیاد بارگزاری می‌شوند، خانواده مک‌کینزی دومین گروهی هستند که در نیوزیلند به اینترنت بالنی متصل می‌شوند، 2 روز پیش از آنها یک کارگشا به نام چارلز نیمو، هم به اینترنت بالنی متصل شده بود. نخستین صفحه‌ای که او بارگزاری کرد، صفحه جستجوی گوگل بود.

باید دید که دنیا چه واکنشی به اینترنت بالنی نشان می‌دهد، چیزی که مسلم است این است که دوول، هیچ دلیلی برای توقف پروژه ندارد.

06-15-2013 08-15-46 PM

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…

آیا چهره‌های مشهور، فرازمینی و بیگانه هستند؟! چرا چنین چیزهایی در شبکه‌های اجتماعی رواج می‌یابد +…

امروز صبح دوست گرانقدری ویدئویی از آنجلینا جولی را از یک صفحه اینستاگرام برای من فرستاد. در این ویدیو که ظاهرا از یک مصاحبه او انتخاب شده بود، روی چشم‌های او زوم می‌شد و این نکته القا می‌شد که چشمان او غیرطبیعی هستند و قرنیه و عنبیه او…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
16 نظرات
  1. ashkan15 می گوید

    خوش بحالشون
    اونا با بالون به اینترنت خوبی دسترسی دارن
    ولی
    از شانس ما با برخورد هر لنگر واس دو روز اینترنت قطعه

    1. محمد رضا می گوید

      خیلی خیلی هم نباید خوش بین باشیم یورو نیوز داشت از این طرح اطلاعاتی می داد بوی جاسوس بازی میومد

  2. کیان می گوید

    کاش بعضی از سایر دول ها هم دلیلی نداشتن برای متوقف کردن چنین پروژه هایی.

    سرعت اینترنت از طریق بالان چقدر میشه و هزینه برای کاربر؟

  3. علیرضا حقی می گوید

    امشب هم وبلاگ می‌نویسی دکتر 🙂 چه پشتکاری داری.

  4. محمدرضا می گوید

    چرا که نه. تیتر رو ببین علیرضا. کلا تا وقتی اینترنت وصله یا سرور یک پزشک به صورت فیزیکی منفجر نشده، یک پزشک می‌نویسه هر روز ظاهرا، اون هم اکثرا یک تنه 🙂

  5. متین می گوید

    به این آقا سیروس بگین بیاد واسه ما هم از اینترنتا هم ردیف کنه!

    “سیروس بهروزی، ساعت‌هاست که رهبری گروهی را به عهده دارد که برقراری تماس را بررسی می‌کنند”

  6. علی می گوید

    همیشه پای یک ایرانی در میان است این بار سروس بهروزی !!

  7. نیما می گوید

    برای رسیدن به اینترنت آسان و ارزان و جهانی ، چه کارها که نمی کنند

  8. رسول می گوید

    دمشون گرم به خدا!! ببین ادم لذت میبره شوق رو تو چشای اون خانم نگاه کنید که به نت وصل شده! به این میگن خدمت به این میگن لطف به بشریت ، بعد ما در مقام یه انسان کاملا خداشناس تو ایران چطوری به دیگران لطف میکنیم؟؟؟ علم ما به کی لطف میکنه؟ اونام تحصیل کرده ان و خیر سرمون ما هم تحصیل کردیم ولی این وسط خیر ما به بشریت چیه خدا میدونه

  9. Mehdi می گوید

    اگر اینجا باشه

    – یا کلاغ میخوره به بالون و سوراهش می‌کنه (تازه میفهمیم سقف پرواز کلاغ‌ها چقدره!)
    – یا مملکت یهو ابری و بارانی میشه و صاعقه بالون‌ها رو داغون میکنه
    – یا امواجش در مهاجرت پرندگان اخلال ایجاد میکنه و یه سازمان حمایت از حیوانات پیدا میشه شاکی میشه
    – یا خلبان هواپیماهایی که از اون اطراف میگذرن انگری برد بازی میکنند و صنعت هوایی کشور پر مخاطره میشه
    – یا برقراری محدودیت 128kbps روی اون سخته
    – یا …
    خلاصه به این نتیجه میرسن که اصلا بهتره نباشه!
    اصلا چه کاریه، مردم مثل قدیم به هم نامه بنویسن خب، لطف و صفاشم بیشتره…

    1. داش می گوید

      اگه اینا نشه یه فانتوم میره بالونه رو میزنه

  10. مهدیکو می گوید

    برخلاف گفته‌ی شما دلیل برای اینکه دولت‌‌ها جلوی این پروژه رو در کشورشون بگیرن زیاده.

  11. فضول می گوید

    سلام

    فن‌آوری (نه چندان نوین) پی ال سی
    power line carrier
    داده‌ها (آنالوگ یا دیجیتال) را روی خط برق (تک فاز یا سه فاز) قرار می‌دهد (می‌مدولاند). هر جا که آدمی‌زاد می‌زید برق هم (به احتمال) هست.

    از ویژگی سرعت زیاد (خط برق پهنای باند بسی بیش‌تر از خط تلفن دارد) این تکنیک می‌توان برای رسادن اینترنت به نقطه‌های دورافتاده‌ی زیست آدم‌ها استفاده کرد بر خلاف روش بی‌سیم به اختلال در جو (تغییر آب و هوا = تغییر مدل انتشار کانال) حساس نیست.

    مودم‌های آن هم در بازار دست‌یاب اند

    فضول

  12. armin می گوید

    خبر جالبی بود!
    چه نوع آنتنی تو بالون هست؟

  13. روزبه شمس می گوید

    نامه سرگشاده به حسن روحانی درباره‌ی وضعیت اینترنت در ایران

    https://docs.google.com/forms/d/1FPIXvam-B_m8mciTS9VZrMk1EAhka3SdmkW5eUqOopE/viewform

  14. محمد می گوید

    جاه طلبانه ؟ !!! مگه بده داره به کسایی که دسترسی ندارن اینترنت میده ؟ آره اینترنت ما خوبه نه اونا !!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.