عجایب مغز: مردی که صداهای مردم را قبل از دیدن حرکت دهان و زبان آنها می‌شنود!

16

داستانی که برایتان نقل می‌کنم، کاملا واقعی است و در نشریه معتبر نیوساینتیست منتشر شده است.

ماجرا از آنجا شروع می‌شود که مردی که به جهت حفظ حریم خصوصی از او تنها با نام PH یاد می‌کنیم دچار بیماری پریکاردیت حاد شد، قلب پرده‌ای به نام پریکارد دارد، اگر این پرده دچار التهاب شود، به بیماری ایجاد شده، پریکاردیت می‌گویند، برای درمان بیماری او، پزشکان مجبور شدند که جراحی‌اش کنند.

همه چیز به خوبی و خوشی تمام شده بود، تا اینکه PH روزی به دیدار دخترش رفت، در خانه دخترش او متوجه مشکلی در دستگاه تلویزیون آنها شد، صدا و تصویر پخش‌شده با هم هماهنگ نبودند، او به دخترش گفت که باید تلویزیونی می‌خریدند که این مشکل را نداشته باشد، اما دخترش به او گفت هیچ مشکلی در تلویزیون نمی‌بیند.

کمی بعد PH به آشپزخانه برود تا چای آماده کند، در آشپزخانه هم یک تلویزیون روی دیوار نصب شده بود، اما این تلویزیون هم مشکل داشت. PH به دخترش گفت که دو تلویزیون خریده که هر دو مشکل دارند و نیاز به تنظیم دارند.

07-05-2013 11-49-27 AM

اما ناگهان PH متوجه مسئله جدی‌تری شد، او صدای دخترش را پیش از حرکت لب‌های او می‌شنید! دیگر، مشکل، مشکلی منحصر به دستگاه‌های تلویزیون نبود، او بود که این مشکل را در دنیای واقعی داشت.

PH ، نخستین فردی است که قبل از ادراک تصویر حرکت لب و دهان مردم، صدای آنها را می‌شنود. مغزهای ما طوری تنظیم شده‌اند که صدا و تصویر را به صورت متناسب و هماهنگ هم با درک می‌کنیم، اما در مورد PH این طور نیست.

OUT OF SYNC SOUND VIDEO

از مغز PH اسکن برداشته شد و مشخص شد که دو ضایعه در ناحیه‌ای دارد که در شنیدن، زمان‌یابی و حرکت نقش دارند. این ضایعات ممکن است، هر زمانی در طول عمر PH ایجاد شده باشند، شاید هم زمانی که او در ICU بستری بود، این ضایعات ایجاد شده باشند.


چند هفته بعد PH متوجه شد که تنها در مورد آدم‌های دیگر مشکل سینک نبودن صدا و تصویر را ندارد، بلکه حتی صدای خودش را قبل از احساس حرکت آرواره‌هایش می‌شنود. این تأخیر و ناهمزمانی حدود یک چهارم ثانیه بود، PH نمی‌دانست که آیا این تأخیر بیشتر خواهد شد یا نه.

مغز ما طوری است که صدا و تصویر را به صورت همزمان درک می‌کند، برای شناخت مشکل PH ، الیوت فریمن و همکارانش از دانشگاه لندن، تصمیم گرفتند که بررسی‌های بیشتری بکنند.

در گام نخست، آنها مشابه کاری کردند را که وقتی  زیرنویس‌ یا صدای یک فیلم با ویدئو با هم سینک نباشند، انجام می‌دهید، آنها ویدئوهایی که از مردم در حال صحبت کردن گرفته شده بود به PH نشان دادند و با ایجاد تأخیر در پخش صدا به میزان 200 هزارم ثانیه، کاری کردند که PH صدا و تصویر را به صورت همزمان درک کند.

07-05-2013 05-30-32 AM

آزمایش بعدی آنها جالب‌تر بود. توهم جالبی وجود دارد که اسمش توهم مک‌گورک است و به این صورت ایجاد می‌شود که هنگام پخش یک هجا، تصویر حرکت دهان در حال ادای یک هجای دیگر به فردی نشان داده شود، در این صورت سوژه آزمایش یک هجای سوم را درک می‌کند که اصلا پخش نشده است. در این مورد این ویدئو را ببینید (لینک دانلود) ، این را هم بگویم که ما ایرانی‌ها چون به دیدن فیلم‌های دوبله عادت داریم، ممکن است این توهم در مورد ما کار نکند!

از آنجا که PH صدای مردم را قبل از حرکت لب‌های آنها درک می‌کرد، دانشمندان انتظار داشتند که در صورت ایجاد تأخیر 200 هزارم ثانیه‌ای، همین توهم در PH هم ایجاد شود. اما در PH توهم وقتی ایجاد شد که صدا 200 هزار ثانیه زودتر پخش شده بود. یعنی در این عملکرد به خصوص مغز PH ، تصویر را قبل از صدا درک می‌کرد.

با بررسی بیشتر و تکرار آزمایش در مورد 37 نفر دیگر، مشخص شد که افراد دیگری هم مشابه وضعیت PH را در این آزمایش دارند، آنها هم ناهمزمانی ادراک تصویر و صدا را در حد جزئی داشتند.


07-05-2013 05-27-43 AM

نتیجه نهایی که فریمن گرفت این بود که ما در مغزمان یک ساعت واحد نداریم، و «حالا» در بخش‌های مختلف مغز ما در زمان‌های مختلف درک می‌شود.

در مورد PH یکی از این ساعت‌ها، به طرز قابل توجهی کند شده بود و نسبت به متوسط ساعت‌های مغز عقب افتاده بود.

PH خودش را با مشکلش مطابقت داده است، اما در محیط و جلسه‌های شلوغ، احساس ناراحتی می‌کند.

حتی ممکن است تصور کنید اینکه PH صدایش را قبل از احساس حرکت آرواره‌هایش درک می‌کند، باعث می‌شود او احساس کند که از کنترل خارج شده است، اما خوشبختانه برای PH  این وجه مشکل‌اش تنها در حد یک حس عجیب باقی مانده است.

فریمن به دنبال راهی است تا با ایجاد تأخیر مصنوعی در ادارک صدا، مشکل PH را حل کند، PH  با اینکه از آزمایش این شیوه درمانی خشنود می‌شود، اما زیاد سخت نمی‌گیرد و بیشتر ترجیح می‌دهد با مسئله کنار بیاید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

کارخانه متروکی در پرتغال با ماشین‌های کلاسیک قدیمی در آن کشف شد و سوژه عکاسی شد

متروک بودن هم زیبایی خاص خودش را دارد. خانه و هتل و امارت متروک انگار یک تونل زمان است. یک موزه خاک گرفته دست نخورده.اما این بار کارخانه‌ای با ده‌ها ماشین کلاسیک رها شده در پرتغال با کوشش عکاسان سوژه شده.«داخل این ساختمان صنعتی دو…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
16 نظرات
  1. سیروس می گوید

    مثل کلاک کردن CPU میمونه! ممنون

  2. حامد می گوید

    حس بینایی با درک حرکتهای ارواره های شخص هر دوبا تاخییر همراه بودند و فقط شنیدن اصوات به خوبی انجام میشده.. خیلی جالبه که ادراک به صورت ریل تایم در مغز انجام نمیشه.

    آیا این فرد در رانندگی هم دچار مشکل خواهد شد؟ و به کلی در کلیه ی اموری که نیاز به عکس العمل سریع هست؟

  3. ناشناس می گوید

    تیتر عجیبه، در مورد دیگران نمی شه که صدا رو قبل از دیدن حرکت لب و دهان دید، شاید درست ترش این بود که تصویر حرکت لب و دهان رو با تاخیر از صدای اونها می بینه (مگر صدای خودت و با فرض اینکه همیشه صدایی که پردازش میشه تا پخش بشه کمی قبل تر پردازش شده و جا داره که اگه اختلالی باشه زودترهم بفهمیم اش یا بشنویم)

  4. میلاد می گوید

    عجیبا غریبا…!

    1. میلاد می گوید

      به نظرم باید ساعت بیناییش یا همون درک بیناییش خیلی کند شده باشه که این طور شده…

    2. میلاد می گوید

      اما اونجایی که گفته برای ایجاد توهم باید 200 هزارم ثانیه صدا زودتر پخش بشه رو متوجه نشدم یکی از دوستان یا خود دکتر میشه توضیح بدین دلیلشو… ممنون

  5. علیرضا می گوید

    فکر می کنم عنوان باید عوض بشه. با این عنوان برداشت می شه که فرد توانایی خواندن تفکر افراد رو داره. به نظر من عنوان باید به صورت ” مردی که تصاویر دیرتر ار صدا به مغزش می رسد”

  6. بهرام می گوید

    البته من تو یه مستند به اسم test your brain دیده بودم که توهم مک گورک درست عمل می رکد. نمی دونم رو این ویدئو که گذاشتین چرا درست نیست.

  7. ناشناس می گوید

    خیلی جالب بود مرسی.

  8. احسان می گوید

    در مورد بعضی بیماران اسکیزوفرنی و امثال اون هم ظاهرا چنین اتفاقاتی میفته ( البته نه همیشه ) اون شخصیت خیالیشون بهشون میگه که الان در باز میشه و بعد از یک ثانیه در باز میشه. این در واقع مغزشونه که بازشدن در رو با تاخیر بهشون نشون میده تا حرف اون پیشگوی خیالی درست در بیاد.

  9. فرشاد می گوید

    راستش من درست متوجه نشدم 😐
    PH قبل از اینکه ببینه یا حس کنه (حرکت آرواره) صدا رو میشنوه؟ یعنی حس شنواییش نرماله ولی در سایر حواس دچار تاخیر انتشار هست؟

  10. دابل می گوید

    خب چرا یه هندزفری با کیفیت بالا و نویز گیر های حرفه ای براش نمیزارن که بعد اون هندزفری به یک موبایل وصل شده باشه که صدایی رو که از میکروفون اون هندزفری میاد رو بگیره و با تاخیر لازم برای اون فرد پخش کنه
    خیلی راحته – برنامه نویسیش راحته – ساختش راحته – ارزون هم هست – البته باید یه هندزفری باشه که خوب بتونه جلوی صدا های بیرون رو بگیره
    استفاده از ایده فقط با ذکر نام فرد و نبع مجاز است 😆

  11. ناشناس می گوید

    فکر می کنم بهتر است هر جا از این ناهماهنگی در مطلبتان یاد کرده اید، اینطور بنویسید: “مردی که حرکت دهان و زبان مردم را بعد از شنیدن صدای آنها می‌بیند”. تیتر شما جذابتر است اما این تصور را اینجاد می کند که این فرد قادر به شنیدن صداها در آینده است!

  12. کیان می گوید

    جناب مجیدی، مطلب واقعا جلبی بود، من شخصا علاقه ی زیادی به این سری آزمایش ها (بازی مانند) روی مغز دارم.

    یک نمونه جالب Selective attention هست که توصیه میکنم ویدئوی اونو از آدرس زیر ببینید:
    http://www.theinvisiblegorilla.com/videos.html

    نمونه های جالب زیادی هست، یه آزمایش که روی افراد عادی انجام شده، روی صفحه نمایش دایره هایی ظاهر میشن و از از کاربر خواسته شده به محض دیدن شکل، دکمه ای رو کلیک کنه. پس از مدتی با ایجاد وقفه ی زمانی بین کلیک کردن و نمایش شکل، مغز خودش رو با شرایط جدید تطبیق میده و این تصور برای کاربر ایجاد میشه که قیل از دیده شدن شکل، از ظهورش اطلاع داشته و دقیقا در همون نقطه کلیک کرده.

    ممنون از مطلب خوب، اما در انتها یک انتقاد هم دارم، شما در انتخاب عنوان مطالب به شدت شبیه رسانه های آمریکایی عمل میکنید. به شکلی فریب انگیز عنوان مطلب ایده ای به خواننده میده و اگر تا انتها مطلب رو نخونه ایده ی کاملا اشتباهه در ذهنش ثبت میشه. شاید قصد شما اینه که وقتی خواننده مطلب رو خوند و فهمید، مثل فیلمی که در پایانش ناگهان همه چیز زیرورو میشه و حقایق معلوم میشند، اینجا هم خواننده با فهم موضوع خودش متوجه بشه. اما تصور میکنم برای بسیاری از خواننده ها اینطور نباشه، به هر دلیلی (تفهیم نشدن موضوع، یا کامل نخوندن وطلب و یا…)اون تصور غلط از عنوان مطلب در ذهن باقی میمونه.

    در مورد این مطلب، از عنوان اینطور برداشت میشه که: فردی (ph) قبل از اینکه شخصی لب باز کنه، پیش بینی میکنه که اونها چی قراره بگن.

  13. مازیار می گوید

    نیازی به نوشتن خط اول نبود آقای دکتر. ما پست‌های عجیب‌تر از این رو هم از شما قبول کردیم و می‌کنیم.

  14. adyan می گوید

    با سپاس از شما برای مطلب جذابتان. خواهشمندم منابع مطالب بالا را برای مطالعه ی بیشتر بفرمایید. ممنونم از وقتی که میگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5