چرا در حال حاضر نمی‌شود امید زیادی به موفقیت ساعت‌های هوشمند داشت؟

9

احسان صنایعی: این روزها یکی از داغ‌ترین اخبار فناوری،‌ اخبار ساعت‌های هوشمند است. این ساعت‌ها دارای صفحه‌ی نمایش نسبتاً بزرگ هستند و اطلاعاتی مثل آخرین خبرها و پیام‌ها را نمایش می‌دهند و می‌توان به وسیله‌ی آن‌ها، تلفن همراه هوشمند را کنترل کرد. آخرین خبرها از Sony و Microsoft است که با قدرت تمام در راه تولید ساعت هوشمند کار می‌کنند. البته شرکت‌هایی هم‌اکنون اقدام به تولید ساعت هوشمند کرده‌اند. Sony SmartWatch و ساعت Pebble از این دسته‌اند.

Pebble

نسل ششم iPod را نیز می‌شود با اتصال یک بند مخصوص به ساعت تبدیل کرد. آخرین اخبار حاکی از آن است که سونی بر روی SmartWatch 2 کار می‌کند و مایکروسافت هم تیم Surface را مأمور تولید ساعت هوشمند مایکروسافت کرده است. ولی سؤال مهم اینجاست که آیا مردم از این ساعت‌ها استقبال خواهند کرد یا نه؟ برخی از تحلیلگران آینده‌ی خوبی برای این ساعت‌ها پیش‌بینی نمی‌کنند و البته دلایل منطقی هم دارند.

امروزه به این دلیل که در جیب هر شخصی یک تلفن همراه وجود دارد، احتیاج به ساعت مچی در عمل از بین رفته است و اگر فردی ساعت مچی می‌بندد بیشتر به خاطر زیبایی است تا کاربردی بودن آن. این اصل در ساعت‌های مچی هوشمند مغفول مانده است. چون صفحه‌ی بسیار بزرگ، سیاه، و مربع شکل این ساعت‌ها بیشتر شبیه اسباب‌بازی است و جذابیت زیادی بر روی دست ندارد.

ساعت‌های مچی در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف عرضه می‌شوند و آقایان و خانم‌ها هر کدام به تناسب قطر مچ دستشان، اندازه ساعت را انتخاب می‌کنند. در صورتی که هر ساعت هوشمند در یک اندازه ثابت عرضه می‌شود و عملاً عرضه کردن ساعت هوشمند در اندازه‌های مختلف باعث سخت شدن فرایند برنامه‌نویسی می‌شود. چون برنامه‌نویس باید برای هر اندازه، رابط کاربری متفاوت ایجاد کند. علاوه بر این، مشکل دیگر این است که نمی‌توان ساعت‌های هوشمند را از اندازه‌ای کوچک‌تر ساخت. چون نوشته‌های روی آن ناخوانا می‌شود. به همین خاطر طبق اخبار منتشرشده ساعت‌های سونی و مایکروسافت در اندازه‌ی 1.5 اینچ ساخته خواهند شد. که البته 1.5 اینچ بسیار بزرگ است و جلوه‌ی زیبایی بر روی دست نخواهد داشت.

ساعت‌های معمولی نه سیستم‌عامل خاص دارند و نه تصویر LCD با نور پس‌زمینه. به همین خاطر با یک باتری کوچک می‌توان ماه‌ها از این ساعت‌ها استفاده کرد. ولی ساعت‌های هوشمند نسبت به ساعت‌های معمولی مصرف باتری بسیار بالایی دارند. البته این مصرف باتری از میزانی که گوشی هوشمند مصرف می‌کند خیلی کمتر است ولی به هر حال باید هر چند روز یک‌بار ساعت را شارژ کنید.

07-19-2013 01-45-34 AM

کار کردن با صفحه‌ی لمسی به کوچکی صفحه‌ی یک ساعت و انتخاب یک گزینه‌ی خاص از روی آن کار راحتی نیست. یا باید آیکون‌ها نسبت به صفحه خیلی بزرگ باشند یا فناوری فرمان‌های صوتی انقدر پیشرفت کند تا عملاً بتوان از آن به نحو احسن برای کنترل ساعت استفاده کرد.

وقتی ساعت‌های هوشمند را با ساعت‌های معمولی مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که هیچ‌کدام از ساعت‌های هوشمندی که تاکنون عرضه شده‌اند، اصلاً به زیبایی ساعت‌های مچی معمولی نیستند. نه ساعت‌هایی که صفحه‌ی LCD دارند و نه ساعت‌های جوهر الکترونیکی Pebble.

مثلا به این دو ساعت مچی سیکو و سیتیزن مدل 2013 نگاه کنید، کدام یک از ساعت‌های هوشمند در دست شما زیبایی و اصالت این دو را خواهند داشت؟

07-19-2013 02-00-26 AM

شرکت اپل در حال تولید iWatch است در حالی که قبل از این، نسل ششم iPod Nano را تولید کرده بود که با یک بند مخصوص به ساعت تبدیل می‌شد. البته این دستگاه خیلی موفق نبود و تنها یک سری از آن تولید شد.

تولید ساعت‌های هوشمند از سال‌ها پیش در حال انجام است ولی تا کنون موفق نبوده است. سؤال اینجا است که آیا ممکن است شرکتی پیدا شود و مانند آنچه که اپل با تلفن‌های هوشمند آیفون انجام داد، تحولی در زندگی انسان‌ها با ساعت‌های هوشمند ایجاد کند؟

خرید ساعت Sony SmartWatch حدود ۱۵۰ دلار خرج روی دست خریدار می‌گذارد. حال باید پرسید که آیا شما حاضر هستید ۱۵۰ دلار پول بدهید برای خریدن ساعتی که تمام کارهای آن را موبایل توی جیبتان بسیار بهتر انجام می‌دهد؟

تبلت‌ها، موبایل‌ها، و دستگاه‌های مشابه عموماً کمتر از ۳ سال عمر می‌کنند.

از این ساعت‌ها هم نباید انتظار بیش از این داشته باشیم. حداقل به این خاطر که باتری این ساعت‌ها درون آن‌ها جاسازی شده است و مثل موبایل‌ها جداشدنی نیست. به احتمال زیاد در طول ۳ سال باتری خراب خواهد شد.

هر ساعت هوشمند برای دریافت اطلاعاتی مثل خبرها و پیام‌ها یا باید به اینترنت متصل باشد یا از طریق بلوتوث این اطلاعات را از گوشی بگیرد. اگر بخواهد به اینترنت متصل باشد یا باید از طریق وای فای این کار را انجام دهد که عملاً امکان‌پذیر نیست چون ما وقتی در خانه یا دانشگاه یا مکان‌های این‌چنینی هستیم و دسترسی به وای فای داریم، احتیاج به ساعت نداریم. اگر بخواهد سیم‌کارت بخورد باید حواسمان به میزان مصرف اینترنت باشد چون در اکثر جهان دریافت اطلاعات به وسیله‌ی اینترنت موبایل، بسیار گران‌تر از اینترنت پرسرعت خانگی است. اگر هم از طریق بلوتوث به گوشی متصل شود، باید تمام وقت بلوتوث گوشی روشن باشد و این یعنی تمام شدن زودهنگام باتری موبایل. بالأخره هر کدام از این مشکلات به اندازه‌ای هستند که ممکن است شخص را از استفاده از ساعت هوشمند منصرف کند. لذا اگر می‌خواهید ساعت هوشمند بخرید به مسئله‌ی اینترنت و اتصال آن به گوشی توجه داشته باشید.

07-19-2013 02-30-56 AM

هنوز خیلی از مردم نمی‌دانند که یک ساعت هوشمند دقیقاً چه کارایی باید داشته باشد؟ آیا ساعت هوشمند، تلفن همراه بنددار است که دور مچ بسته می‌شود یا ساعتی است که برخی قابلیت‌های تلفن همراه را دارد؟‌ بالأخره باید استانداری برای آن تعریف شود تا خریداران بدانند دارند برای چه پول می‌دهند و چه انتظاراتی باید از آن داشته باشند.

برخی معتقدند پروسه‌ای که به تولید ساعت هوشمند انجامیده است همان است که باعث تولید تلویزیون‌های ۳ بعدی شد. چون مردم واقعاً نیاز و درخواستی برای داشتن تلویزیون‌های ۳ بعدی نداشتند ولی تولیدکنندگان نیز ایده‌ی بهتری برای توسعه‌ی تلویزیون‌ها نداشتند.

احتمالاً همه‌ی ما ساعت‌های هوشمند را در فیلم‌های علمی تخیلی دیده‌ایم. ساعتی که شخصیت اول فیلم دستش می‌کند و به وسیله‌ی آن محاسبات پیچیده انجام می‌دهد و با دیگر شخصیت‌ها صحبت می‌کند. بعضی اوقات آن ساعت تبدیل به اسلحه می‌شود و انسان‌های خلاف‌کار را می‌کشد! ولی اگر این شخصیت‌ها در جهان واقعی امروز وجود داشتند،‌ آیا iPhone را به iWatch ترجیح نمی‌دادند؟ مسلماً همین طور است. چون iPhone همان قابلیت‌های iWatch را بسیار بهتر و قابل‌اطمینان‌تر انجام می‌دهد بعلاوه اینکه نرم‌افزارهای کاربردی متفاوت بر روی آن نصب می‌شود و صفحه‌اش به اندازه‌ای بزرگ است که بتوان اطلاعات مختلف را به خوبی بر روی آن خواند

عواملی که به عدم موفقیت ساعت‌های هوشمند خواهند انجامید، بسیارند ولی آیا واقعاً در آینده همین طور می‌شود که ما پیش‌بینی می‌کنیم؟ آیا سرنوشت iWatch مثل iPad خواهد شد که همه مسخره‌اش می‌کردند و می‌گفتند iPhone را بزرگ کرده‌اند، شده iPad، در صورتی که الآن یکی از موفق‌ترین تبلت‌های جهان است؟


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

عکس‌هایی که جادوی پرسپکتیو را نشان می‌دهند

عکاسی به نام هوگو سوئیساس، یک عکاس خلاق مستقر در لیسبون پرتغال است. او از دوربین و مغزش برای فریب چشم بینندگان عکس‌هایش استفاده می‌کند. او کاملاً خودآموخته، اشیاء روزمره را در صحنه‌هایی که به نظر نمی‌رسد متعلق به آن‌ها هستند، قرار می‌دهد، و…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…

همکاران سمی چه بلایی می‌توانند سرتان بیاورند + گالری عکس

همکاران شما ممکن است زیاد آدم‌های بدی به نظر نرسند و جلوه خارجی‌شان خیلی محبوب و موجه هم باشد. اما باید کسی مدتی نزدیک آنها کار کرده باشد تا بداند که چه بلایی سر زندگی و آسایش شما می‌توانند بیاورند. هیچ وسیله‌ای را نباید به آنها قرض داد و…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
9 نظرات
  1. احسان می گوید

    تحلیل جالبی بودی آقای صنایعی … فکر کنم چند سال دیگه باید دوباره این مطلب توی 1 پزشک مورد نقد قرار بگیره !

  2. احسان می گوید

    به نظرم بهترین کاری که اپل می تونه بکنه ، اینه که iWatch ماکسیموم یه نمایشگر باشه که اطلاعات آیپد یا آیفون رو نشون بده! نباید انتظار پردازنده و … رو توش داشته باشیم!
    نکته دیگه هم اینه که طراحش آیوه! پس حتما هم زیبا خواهد بود و هم شیک و مجلسی! :دی

  3. bijan می گوید

    من هیچ وقت ساعتهای معمولی رو با این ساعتها عوض نمیکنم این ساعتها بیشتر فکر کنم مورد استقبال تینیجرها قرار بگیره! خوب اصلا چه کاریه تمام کارها رو میشه با موبایل و تبلت خیلی بهتر انجام داد!

  4. فرشاد می گوید

    اگه یه زمانی تکنولوژی هولوگرافیک بتونه اونقدر پیشرفت کنه که در گجت‌های پوشیدنی اینشکلی جا باز کنه به کارآمدیشون کمک میکنه.

  5. محمد می گوید

    تو متن نوشتین سونی روی SmartWatch 2 کار می کنه،ولی تقریبا 2 هفته ای هست معرفیش کرد و قیمت گذاری هم شد

  6. پیامک و اس ام اس نوند می گوید

    ایده ساعت هوشمند همانطور که توی متن اومده، مثل ایده تی وی سه بعدی هست، فقط قشنگه ولی هیچ کاربردی نداره
    برعکس گوگل کلس میتونه خیلی پر کاربرد باشه، به نظرم شرکت های فناوری باید یک کمی به جامعه برگردند، کارهایی که گوگل میکنه برای آینده شرکت خیلی مفیده، هم گوگل کلس و هم خودروهای خودران
    نباید صرفا به دنبال چیزهای جذاب برای نسل جوان بود، باید خدماتی برای افراد بزرگتر هم ارائه کرد

  7. رسول می گوید

    آیپاد نانو سری قبل مدل ناموفقی نبوده ( بطور کلی اپل خیلی زود طراحی آیپاد نانو را تغییر میده و هر سری جدید از آیپاد نانو طراحی کاملا جدیدی داره )

  8. پیمان می گوید

    ساعت بزرگترین حسنی که داره اینه که دست رو برای انجام کار آزاد می ذاره و اینکه دائم جلوی چشم هستش. مقایسه کنید با موبایل و تبلت که دائم باید از جیب در بیان و یکی از دستان شما رو اشغال می کنن. در ضمن از یه ساعت توقعی که از آیپاد نانو می رفت نباید داشته باشیم. این صرفن یه اطلاع رسانه.
    به نظرم محصول موفقی می شه ویک مکمل برای سایر محصولات.
    نظر وبلاگ گزاره ها رو هم در باره این مطلب بخونید.

  9. aileen می گوید

    به نظر من خوبه اما فعلا کار خاصی انجام نمیده چون کیفیت دوربینشم خیلی کمه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5