موزه مادام توسو

0

من می‌خواهم همه‌ آدم‌های معروف تاریخ را‌ یک‌جا‌ و در‌ زیـر یـک سـقف جمع کنم تا مردم بتوانند هر وقت دلشان خواست به تماشای آنها بروند و قیافه‌ واقعی آنها را از نـزدیک ببینند.

این جمله‌ها را «ماری گروشوتس استراسبورگ»در سال 1802‌ در نامه‌ای برای یکی از‌ نزدیک‌ترین‌ دوستانش که درپاریس زنـدگی می‌کرد نوشته بود. دوسـتی که بـعدها در خاطراتش اعتراف کرد: این ادعای «ماری» بسیار مضحک بود. من می‌دانستم که او در ساختن مجسمه‌های مومی مهارت دارد اما کاری که ادعا کرده بود‌ می‌خواهد انجام دهد به نظر غیرممکن می‌آمد. اما خیلی زود متوجه شدم که ماری واقعا قـصد دارد این کار غیرممکن را انجام دهد.او شروع کرده بود.

«ماری گروشوتس استرابورگ» نام واقعی زنی است که‌ بعدها‌ به نام «مادام توسو» معروف شد. «ماری» که پدر و مادرش سوئیسی بودند در سال 1761 در پاریس به دنیا آمد. او که از 6 سالگی بـا دایـی و مادربزرگش زندگی کرده بود در آغاز دوران نوجوانی همراه با مادربزرگ و دایی‌اش «فیلیپ کورتیوس» مجسمه‌ساز به ورسای رفت تا روش ساختن مجسمه‌های مومی را یاد بگیرد.

در سال 1789 ماری که 28 سال داشـت به‌ عـنوان‌ یک مجسمه‌ساز حرفه‌ای در کنار فیلیپ کورتیوس کار می‌کرد و در همین زمان بود که به فکر افتاد نمایشگاهی از مجسمه‌هایی که ساخته بود تشکیل دهد. اما این فکر تا سال‌ها بعد عملی نشد‌.

در‌ سال‌ 1794 فـیلیپ کـورتیوس از دنیا رفت‌ و مجموعه‌ آثارش‌ را که مجسمه‌هایی کوچک اما ارزشمند بودند برای «ماری» به ارث گذاشت. هشت سال بعد از این تاریخ «ماری گروشولتس استراسبورگ» از فرانسه به‌ انگلیس‌ رفت‌ و نخستین نمایشگاه‌اش را در این شهر بر پا کـرد‌.

او‌ کـه در آن زمـان 41 سال داشت از شهری به شـهر دیـگر مـی‌رفت و مجسمه‌های مومی کوچک و بزرگ را که ساخته بود‌ به نمایش‌ می‌گذاشت‌ و این کار را سی سال ادامه داد. ماری نخستین نمایشگاه را‌ با عنوان «کورتیوس بزرگ پاریسی»در لندن برگزار کـرد. ایـن نـمایشگاه 6 ماه ادامه یافت و با استقبال بی‌سابقه‌ای روبرو شـد. نـمایشگاه‌های‌ بعدی‌ در‌ گلاسکو، ادینبورگ، دوبلین و بلفاست برگزار شد و سرانجام ماری در سال 1835 مجسمه‌هایش‌ را‌ به خیابان بیکر لندن انتقال داد و به این ترتیب نخستین نمایشگاه دائمـی از مـجسمه‌های او کـه حالا دیگر‌ همه‌ او‌ را به نام «مادام توسو» می‌شناختند، تشکیل شد.

2016-03-06_19-58-09

تشـکیل نمایشگاه در شهرهای مختلف

برای‌ «ماری‌» آسان‌ نبود اما او هرگزحاضر نشد از کاری که مورد علاقه‌اش بود، دست بکشد،هر چـند‌ کـه‌ مـجبور‌ شد بهای سنگینی برای حفظ این علاقه بپردازد.

نخستین ضربه برای او جـدا شـدن از شوهرش‌ بود‌. اما این تنها آسیبی نبود که ماری مجبور به تحمل آن شد در یکی‌ از سفرهایش‌ که‌ بـا کـشتی از دریـا عبور می‌کرد توفان سنگینی کشتی را در هم شکست و بخشی از‌ مجسمه‌های‌ ماری به اعماق دریـا فرو رفـت. بـار دیگر، زمانی که در بستیول نمایشگاهی ترتیب داده‌ بود‌، شورشیان نمایشگاهش‌ را به آتش کشیدند، اما او با تلاش بسیار موفق‌ شد‌ شماری ازمجسمه‌هایش را حفظ کند و سالم به فرانسه بازگرداند.

ایـن مـشکلات و سفرهای پی‌درپی‌ و تلاشی‌ که‌ ماری برای ساختن مجسمه‌های جدید داشت او را به شدت درهم شـکسته بـود، اما واقـعیت این بود‌ که‌ «ماری‌» هنوز روحیه‌ای تلاشگر داشت و همین روحیه باعث شد که حتی در سن 70 سـالگی‌ هـم‌ به فکر تشکیل نمایشگاه باشد.

چهره‌های معروف تاریخ

ماری برای ساختن مجسمه شخصیت‌های تاریخی نـاچار بـود در مـورد زندگی‌ آنها‌ مطالعه کند به همین دلیل چیزهایی زیادی از تاریخ می‌دانست و این دانسته‌ها را با‌ مهارت‌ در ساخت مجسمه‌ها به کـار مـی‌گرفت.

چارلز دیکنز‌ نویسنده‌ معروف‌ درباره آثار او گفته است: در میان این‌ مجسمه‌ها هیچ‌ اثری نـیست کـه بـی‌ارزش باشد. همه آن چیزهایی که در مورد مجسمه‌ها گفته می‌شود مستند‌ هستند‌ و واقعیت دارند.

«مادام توسو» سـاختن‌ مجسمه شخصیت‌های‌ معروف تاریخ را عملا از سال 1809‌ آغاز‌ کرد و نخستین مجسمه‌ها مربوط به جرج سـوم و اعـضای خانواده سلطنتی انگلیس بود. به این‌ ترتیب‌ بنیان موزه‌ای گذاشته شد که قرار بود‌ مجسمه تمام مردان و زنان نـام‌آور‌ تـاریخ‌ در عرصه سیاست، هنر و علم در‌ آنجا‌ به نمایش گذاشته شود. مادام توسو سرانجام در سال 1850 و در سـن 89 سـالگی‌ از‌ دنیا رفت و آنچه از او‌ باقی‌ ماند‌ مجسمه‌ها و مـوزه‌ای است کـه‌ مـی‌توان‌ آن را ویترین تاریخ‌ نامید‌.

ویترینی برای تاریخ

مـوزه مـادام توسو یکی از دیدنی‌ترین موزه‌های جهان به شمار می‌رود این‌ موزه که‌ پس از او به وسیله شرکتی‌ کـه‌ در زمـان زندگی‌اش‌ تأسیس‌ کرد‌ اداره شد همچنان فعال اسـت‌. شـما می‌توانید در ایـن مـوزه بـا چرچیل ملاقات کنید، می‌توانید پیکاسو را ببینید و یـا بـه ملاقات هر‌ پادشاه‌، رئیس‌جمهور و هنرمند دیگری بروید. مادام توسو و هنرمندانی‌ که‌ بعد‌ از‌ او‌ اداره مـوزه را عـهده‌دار‌ شده‌اند‌، مجسمه همه نام‌آوران تاریخ را در یکجا و زیـر یک سقف جمع کرده‌اند تـا هـر کس، هر وقت که‌ مـایل‌ بـود‌ به دیدار آنها برود و آنها را همانگونه که‌ درزندگی‌ واقعی‌ بودند‌ ببیند‌،جادوی‌ مادام توسو مـنجمد کـردن نام‌آوران تاریخ درلحظه‌ای از زندگی‌شان بـود. او ویـترینی ایجاد کـرد که می‌توان هـمه تـاریخ را در آن تماشا کرد.

در موزه تـسو عـلاوه بر مجسمه شخصیت‌های معروف‌ تاریخ، برخی ازصحنه‌های شاخص تاریخ هم بازسازی شده‌اند، از جمله صحنه‌ای کـه مـربوط به اعدام ماری آنتوانت -ملکه فرانسه- اسـت کـه به دست انـقلابیون و بـه وسـیله گیوتین کشته شد. این صـحنه به قدری‌ طبیعی بازسازی‌ شده است که هر بیننده‌ای در نخستین لحظه احساس می‌کند واقعا دربرابر گـیوتین اعـدام است و آنچه بر بالای نیزه می‌بیند سـر واقـعی مـاری آنـتوانت است.

زیـباترین بخش موزه مـادام تـسو، شاید بخش مربوط‌ به‌ هنرمندان باشد. در این بخش مجسمه نویسندگان، نقاشان، بازیگران تئاتر و سینما، موسیقدان‌ها و همه آنها که در عـرصه هـنر شـهرتی یافته‌اند به شیوه بسیار زیبایی به نمایش‌ گـذاشته‌ شـده است. ایـن مـجسمه‌ها آنـقدر طـبیعی‌ ساخته شده‌اند‌ که به نظر می‌رسد صاحب آن را در یک لحظه از زندگی‌اش برای همیشه ثابت نگه داشته‌اند.

طراحان موزه مادام توسو معمولا مجسمه‌ها را در محیطی قرار می‌دهند‌ که شبیه‌ محیط زندگی صاحب مجسمه‌ طراحی شده‌ اسـت و همین باعث طبیعی‌تر نشان دادن حالت مجسمه می‌شود.

زیرزمین دیکتاتورها

در موزه مادام توسو بخش ویژه دیگری نیز وجود دارد. در این بخش مجسمه دیکتاتورها نگهداری می‌شود که این قسمت در واقع همان‌ جایی‌ است که مـا در اصـطلاح آن را زباله‌دان تاریخ نامیده‌ایم. از جمله مجسمه‌هایی که در این بخش نگهداری می‌شود مجسمه هیتلر، موسولینی است.

2016-03-06_19-57-38 2016-03-06_19-57-04 2016-03-06_19-54-35 2016-03-06_19-54-12 2016-03-06_19-53-53 2016-03-06_19-53-22 2016-03-06_19-53-12 2016-03-06_19-52-53 2016-03-06_19-52-29 2016-03-06_19-51-40 2016-03-06_19-51-21 2016-03-06_19-51-11 2016-03-06_19-50-53 2016-03-06_19-50-39 2016-03-06_19-50-18 2016-03-06_19-50-02 2016-03-06_19-49-46


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…

خاطره‌بازی‌ با هم‌خوابگاهی‌ها و هم‌خانه‌های کثیف زمان دانشجویی!

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5