چگونه انگیزه‌ی خود را برای کار در طول سفر حفظ کنیم؟

2

فرانک مجیدی: حفظ کردن انگیزه‌ی کارهای روزانه در سفر دشوار است. این‌که مقدار معین مطالعه‌ی روزانه را داشته‌باشیم، به ورزش‌مان برسیم، یا رژیم غذایی‌مان را حفظ نماییم. البته واقعاً سخت است که به چنین برنامه‌هایی در طول سفر، چنان‌که در خانه خود را سختگیرانه مکلف به انجام‌شان می‌کردیم، وفادار بمانیم. مثلاً در سفر واقعاً سخت است که خود را مجبور کنیم که از حد بیشتری غذا نخوریم، با این حال کمی مکث پیش از آن‌که بیش از ظرفیت لازم معده‌مان را پر کنیم، می‌تواند کمک بزرگی به حفظ رژیم غذایی‌مان باشد، ولو اگر موفق نشویم هر روز و برای هر وعده‌ی غذایی، این الگو را رعایت کنیم. امروز می‌خواهیم درباره‌ی روش‌هایی برای ایجاد انگیزه برای حفظ برنامه‌های روزانه در صفر صحبت کنیم. البته می‌دانم که مسیر راحتی نیست، ولی فائق آمدن بر بحران کم آوردن انرژی برای کارها، خودش چالش جالبی است.

ممکن است بسیاری از ما این عادت را داشته‌باشیم که در طول سفر، تمام کارهای‌مان را تعطیل کنیم و برای همین، پیش و پس از سفر بطور فشرده به انجام آن وظایف مشغول شویم تا «استراحت» چندروزه را جبران کنیم. تقریباً خستگی و استرس حجم بالای کاری که ناگهان برای خود ترتیب می‌دهیم، باعث می‌شود چیزی از لذت سفر را درک نکنیم. اگر راه تازه‌ای را امتحان کنیم، چه؟! این‌که در سفر به کارهای‌مان هم برسیم! بیایید یک بار ریسک کنیم! قبل از سفر کارهای‌مان را با آهنگ معمول انجام دهیم و این‌طور، خودمان را مجبور کنیم که در طول سفر هم به کارهای‌مان رسیدگی نماییم.

نقشه‌ی من: قبل از بچه‌ها از خواب برخیزم، به یک کافه بروم و در آن جه قبل از بیدار شدن خانواده و گذراندن وقت با آن‌ها، به کارهای‌م برسم.

آن‌چه که واقعاً رخ می‌دهد: راستش فقط چند روزی می‌شود به این روش عمل کرد. بعد از آن بهتر است برنامه را این‌طور اصلاح کنیم که در حین بیدار شدن بچه‌ها و حاضر شدن‌شان، به هر قدر از کارهای‌مان که می‌شود، برسیم. البته مخصوصاً اگر در سال‌های اولیه ازدواج باشیم، انجام این کار با یکی دو فرزند کوچک بسیار سخت خواهد بود، ولی این بستگی به میزان تمرکز و تمایل ما برای انجام کار دارد. البته ممکن است این سحرخیزی نسبت به سایر اعضای خانواده، تا حد زیادی انرژی‌مان را کم کند. ولی خب، ما از پس سخت‌تر از این‌ها هم برآمده‌ایم. نتایجی که این کار خواهد داشت، عبارت است از:

1- به خودمان حق انتخاب دیگری ندهیم:

کارها واقعاً وقتی سخت می‌شود که بتوانیم به خودمان بگوییم: «آیا واقعاً مجبورم که این کار را بکنم یا نه؟!» بعد برای خود خیال می‌بافیم: ما هزاران انتخاب بهتر از این را هم داریم! مثلاً می توانیم گشتی در شبکه‌های اجتماعی بزنیم، عکس‌هایی برای دوستان‌مان ارسال کنیم و تازه‌ترین عکس‌ها و اخبار را از سوی آن‌ها پی‌گیری نماییم. در نهایت هر انتخاب دیگری ما را به این می‌رساند که: کار بی کار! پس باید به خودمان بیرحمانه بگوییم که انتخاب دیگری وجود ندارد. من باید این کار را انجام دهم،د بحث هم ندارد! این را باید به‌مثابه یک وظیفه‌ی اصلی برای خود تعریف کنیم، مثلاً وظیفه پدر یا مادر بودن، که آن هم بحثی ندارد! گاهی وسوسه‌ی تنبلی به سراغ‌مان خواهد آمد، اما باید همه‌اش را دور بریزیم. همین که غفلت کنیم، پشیمان خواهیم شد.

2- چالش مسئولیت را بپذیریم:

باید چنان رفتار کنیم که انگار قرار است از عملکردمان در طول سفر، یک گزارش تحویل بدهیم طبعاً هیچ‌کدام از ما نمی خواهد لیستی از تنبلی‌ها و شکست‌هایش را گزارش کند. بنابراین انتخابی منطقی خواهیم داشت بین عملکرد خوب و یا شکست. همه‌ی ما این ذهنیت را برای عملکرد مفید و منطقی داریم، اما کمتر متوجه می‌شویم که هر لحظه، بایستی این ذهنیت را در خود آگاهانه بیدار نگاه داریم. بنابراین این چالش به ما کمک می‌کند که در هر لحظه، عملکردی آگاهانه داشته‌باشیم.

7-15-2015 6-07-21 PM

3- برای خود افرادی را تعریف کنیم که منتظر ارائه‌ی کار ما هستند:

به‌عنوان یک وبلاگ‌نویس، باید این تعهد کاری را داشته‌باشم که قرار نیست مدت خیلی زیادی خواننده‌هایم را منتظر بگذارم. باید کاملاً به مسئولیتی که پذیرفته‌ایم، آگاه باشیم و اجازه ندهیم مخاطبان ما، از ما ناامید شوند. بنابراین، چنین تعریفی باعث می‌شود که به خودمان اجاز‌ی تسلیم و تنبلی ندهیم و برای کار، انگیزه پیدا کنیم.

4- رهای‌ش کنیم و دیگر فکرش را هم نکنیم!:

وقتی که با خانواده بیرون هستیم، سعی می‌کنیم شهر و محیطی را که برای مسافرت انتخاب نموده‌ایم، کشف کنیم و از غذاهای محلی‌اش لذت ببریم، دیگر وقتش نیست که این زمان ارزشمند را صرف نگرانی و استرس درباره‌ی حجم کارهای باقیمانده نماییم. این خودش یک عامل انگیزه است: این‌که کارهای‌مان را به موقع انجام دهیم که بعداً مدام استرس باقی ماندنش را تحمل نکنیم! اتفاقاً این انگیزه، به خوبی می‌تواند کمک‌مان کند که با تمرکز بالا روی کارمان دقیق شویم. پس فقط یک راه می‌ماند: کارمان را درست، در حداقل زمان و به بهترین نحو انجام دهیم. جایزه‌اش هم می‌شود این که بقیه‌ی روز را با خانواده خوش باشیم و لازم نباشد در ساعات با هم بودن، به کار فکر کنیم.

کافی است واقعاً سعی‌مان را بکنیم. لازم نیست همه‌چیز در حد کمال انجام شود. همه‌ی ما انسانیم و خیلی وقت‌ها خسته و تنبل می‌شویم. گاهی بیمار می‌شویم و کسالت بیماری، توانِ کار را از ما می‌گیرد. گاهی ممکن است برنامه های در سفر و گردش را زودتر از زمان معمول، آغاز کنیم. در تمام این احوال، وسوسه‌ای به ما می‌گوید که سراغ کار را نگیریم. فقط کافی است سعی‌مان را بکنیم که تا حد امکان، کارهای‌مان را انجام دهیم. شاید بشود این نوشته را «در ستایش کار بدون تعطیلی» دسته‌بندی کرد. خب این روش کار بد هم نیست، ما توانسته‌ایم هر قدر که برای‌مان مقدور بوده، به وظایف‌مان رسیدگی کنیم. بعدش که از سفر برگردیم، می‌بینیم حجم قابل توجهی از کارها انجام شده که شاید اگر همان زمان را در خانه می‌ماندیم، خود را مقید به انجامش نمی‌نمودیم. این روش، می‌تواند یک تمرین حفظ تعهد برای ما باشد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…

این معماری‌های بسیار عجیب و در مواردی هراس‌انگیز دوران سوسیالیسم در روسیه و کشورهای اقماری آن

شوروی و سوسیالیست‌ها هم برای خود سبک معماری خاصی داشتند. در مواردی باشکوه، در مواردی خشن و در معدودی موارد مفهومی و زیبا.چیز جالب در آنها هدف ساخت آنها بود: بزرگداشت مبارزات میهنی و پیشرفت‌هایی که در سایه دولت‌های چپ به دست آمده بودند.…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. mehdi می گوید

    فکر کردن به محیط زندگی و انبوه کارهای باقیمانده،علاوه بر داشتن انژی منفی و ایجاد استرس،فقط و فقط لذت سفر را از ما می گیرد.رها کردن این افکار نه در طول مسافرت بلکه قبل از شروع سفر باید آغاز گردد.
    سپاس سرکار خانم مجیدی!

  2. پوری یا می گوید

    گزینه اول “به خود حق انتخا..” رو بگونه ای دیگه بکار میبرم که در واقع نه در فضای تعریفی در متن شما بلکه کلا برای جلوگیری از ایجاد وقت مرده بسیار کمک کننده و تاثیر گذاره و اگر بخوام عنوانی مثله این مقاله های فرنگی براش انتخاب کنم میشه “انتخاب در 3 ثانیه” با این شرح که در زمانی که وقتی اضافه داریم یا اینکه برای وقت موجود برنامه ریزی خاصی نداشتیم و در حال حاضر با چندین انتخاب روبرو هستیم با قیاس دو مورد از این انتخاب ها و گزینش یکی از آن ها در کمتر از سه ثانیه به آن کار و انتخاب بپردازیم و انجامش بدیم. فقط با این فلسفه که هر بار انتخاب ما صادقانه بر حسب ارزش کار باشد و کاری رو انتخاب کنیم که مفید تره. استدلالم هم برای این روش ای است که بر این باورم که در بسیاری از موارد و در مورد مدیریت زمان کاری های غیر حرفه ای ذهن ما از پیش قدرت تشخیص فعالیت مفیدتر رو داره. برای مثال انتخاب بین تماشای تلویزیون یا خواندن یک کتاب! که باید زیر 3 ثانیه شاید هم در کسری از ثانیه انتخاب و بلافاصله به اون کار بپردازیم و دلیل این سرعت هم برای نداشتن زمان کافی برای موجه کردن فعالیت غیرمفید هستش.
    ممنون از مطلب!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5