بهترین ویژگی‌ها‌ی جدید ویندوز 10 چه هستند که به خاطرشان خودمان را به زحمت به‌روزرسانی بیندازیم؟

6

 فصل بعدی سیستم‌عامل ویندوز شروع شد. ویندوز 10 یکی از بزرگ‌ترین جهش‌ها و به‌روزرسانی‌ها در این چند سال اخیر برای مایکروسافت و سیستم‌عامل‌اش است. به وضوح می‌توان دید که مایکروسافت در ویندوز 10 تغییر مسیر داده و رویکردهای جدیدی برای بهتر شدن در صنعت نرم‌افزار و حتماً برتر شدن در این صنعت به کار گرفته است. ویندوز 10 جایگزین ویندوز 8 و 8.1 شده است و البته به کاربران ویندوز 7 کمک می‌کند تا سریع و رایگان به ویندوز 10 سوییچ کنند. تنها این ویژگی‌ها نیست و ویندوز 10 میزبان چندین ویژگی بزرگ دیگر هم است. در واقع، یک تحول و به‌روزرسانی گسترده و سراسری در رابط کاربری گرافیکی، برنامه‌ها و سرویس‌ها شاهد هستیم. در ادامه می‌خواهیم نگاهی دقیق‌تر به این ویندوز بیندازیم و مهم‌ترین به‌روزرسانی‌ها یا ویژگی‌های جدید افزوده شده به آن را بررسی کنیم و از میان این‌ها، دلایلی برای به‌روزرسانی رایگان به ویندوز 10 بیابیم.

اکنون دلایل زیادی برای به‌روزرسانی به ویندوز 10 وجود دارد!

نو‌سازی رابط کاربری

آشکارترین تغییر از ویندوز 8 به ویندوز 10 رابط کاربری جدید آن است. این رابط هنوز تخت و صاف است و از دیدگاه مدرن طراحی پنجره‌ها و المان‌های گرافیکی ویندوز 8 بهره می‌گیرد ولی مایکروسافت تلاش زیادی کرده این رابط کاربری هم برای دستگاه‌های لمسی بسیار خوب و کاربرپسند باشد و هم برای کامپیوترهای مبتنی بر ماوس و صفحه‌کلید بسیار خوب کار کند. در حالی که مایکروسافت در ویندوز 8 بیشتر روی ویژگی‌های لمسی تمرکز کرده بود و در نهایت معلوم نشد کاربران این دستگاه‌ها توانستند از مزایای این سیستم‌عامل سود ببرید یا خیر؛ در ویندوز 10 سعی کرده رابط کاربری را به طور همزمان برای هر دو نوع کاربر لمسی و کامپیوترهای دسکتاپ آماده کند. اکنون، پنجره برنامه‌های تمام صفحه به خوبی و سادگی روی دسکتاپ نشان داده می‌شود و روش‌هایی برای مرتب‌سازی و مدیریت چندین پنجره روی دسکتاپ برای کار همزمان روی آن‌ها و چندوظیفه‌گی تعبیه شده است. مایکروسافت برای کاربران حرفه‌ای، ویژگی‌هایی مانند سیستم‌عامل مک و دسکتاپ‌های مجازی پیاده‌سازی کرده تا بتوانند سریع‌تر میان پنجره‌ها سوییچ و حرکت کنند. تمام این به‌روزرسانی‌های کوچک در رابط کاربری جزئی به نظر می‌رسند ولی می‌توانند تجربه کاربری بهتری برای بسیاری از کاربران قدیمی ویندوز بسازند. اگر رابط کاربری ویندوز 8 برای شما بسیار غریب و متفاوت بود و در آن گم می‌شدید، اکنون رابط کاربری ویندوز 10 آشنا و به دنبال همان رابط کاربری قبلی اما با کلی سیقل‌کاری و بهبودهای سودمند است. با اولین نگاه، سریع شروع به کار می‌کنید.

win10review2.0 - web

منوی استارت جدید

بخش بزرگی از تغییرات رابط کاربری ویندوز 10 به منوی استارت جدید مربوط می‌شود که جایگزین منوی استارت تمام‌صفحه ویندوز 8 شده است. منوی استارت جدید ترکیبی از منوی استارت قدیمی ویندوز 7 با Live Tiles (همان کاشی‌های با قابلیت تغییر آنلاین) ویندوز 8 و ویندوزفون است. اکنون، کاربران به راحتی می‌توانند به آخرین برنامه‌های استفاده شده دسترسی داشته باشند و آن‌ها را ببینند. همین‌طور می‌توانند از برنامه مرورگر فایل‌ها و یک مرکز کنترل بسیار قدرتمند برای مدیریت Live Tile استفاده کنند. منوی استارت جدید واقعاً ترکیب ویژگی‌های خوب قدیم و جدید و اصلاح یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کاربران با ویندوز 8 است. البته، در ویندوز 8.1 برخی از این مشکلات برطرف شدند و شاهد یک منوی استارت بهتر بودیم ولی اکنون در ویندوز 10 این منو به تکامل و پختگی رسیده است.

Screenshot__40_.0 - web

کورتانا

ویندوز 10 شامل چیزی است که مایکروسافت تا پیش از این هرگز روی ویندوز دسکتاپ دیگری ارائه نداده بود: یک دستیار دیجیتالی شخصی مجازی در دل ویندوز به نام کورتانا. این دستیار را اولین بار سال گذشته روی ویندوزفون دیدار کردیم. کورتانا نسخه ساخته شده مایکروسافت برای رقابت با Google Now و Apple Siri است و یک سری اطلاعات مفید خلاصه به شما می‌دهد. در ویندوز 10، کورتانا در ماشین جست‌وجوی داخلی ویندوز تعبیه شده است و از هر دو نوع اطلاعات محلی روی ویندوز و اطلاعات روی وب برای کمک به شما هنگامی که چیزی جست‌وجو می‌کنید؛ سود می‌برد. البته، این دستیار دیجیتالی به طور خیلی خزنده‌ای به سرویس ایمیل و تقویم شما روی ویندوز نیز دسترسی دارد و از اطلاعات درون‌شان برای به‌روزرسانی مهم‌ترین رویدادها، برنامه بلیط‌های هواپیما، برنامه‌های سفر و کلی چیزهای دیگر بدون اجازه شما استفاده می‌کند. کورتانا روی ویندوز 10 به طور کامل می‌تواند از طریق صدا کنترل و مدیریت و تنها با دستور صوتی «Hey Cortana» فعال می‌شود. شما با دستورات صوتی می‌توانید اعلان‌های یادآوری بگذارید، جست‌وجو کنید، ایمیل بزنید، رویدادهای جدیدی به تقویم اضافه کنید و خیلی کارهای دیگر انجام دهید. اگر تا کنون در استفاده از کامپیوترهای شخصی سکوت را تجربه کردید، در ویندوز 10 می‌توانید با کامپیوتر صحبت کنید و از نتایج دل‌پذیرش لذت ببرید.

eater1_2040.0 - web

برنامه‌های جدید ایمیل، تقویم، عکس و نقشه

هر نسخه جدیدی از یک سیستم‌عامل همراه با نسخه‌های جدید برنامه‌های محوری مانند ایمیل، تقویم، مدیریت عکس، نقشه و غیره منتشر می‌شود. اما در ویندوز 10، واقعاً می‌توانید از این برنامه‌ها استفاده کنید چون فقط به‌روزرسانی نشده‌اند بلکه بسیار خوب به‌روزرسانی شدند. برنامه‌های Mail و Calendar به طور کامل مطابق با ویژگی‌های رابط کاربری جدید طراحی و پیاده‌سازی شدند. آن‌ها بسیاری از ایده‌ها و طراحی‌ها را از برنامه Outlook که مایکروسافت برای iOS منتشر کرد، الگوبرداری کردند و از انواع سرویس‌های تقویم و ایمیل دیگر نیز پشتیبانی می‌کنند. به راحتی می‌توان با مکالمه‌های محاوره‌ای یک ایمیل را حذف یا آرشیو کرد. برنامه ایمیل جدید به طور موثری سریع و کارآمد نشان می‌دهد و استفاده از آن جذاب است. به علاوه، برنامه‌های ایمیل و تقویم کلی اطلاعات برای کورتانا فراهم می‌کنند تا استفاده از این دستیار دیجیتالی شخصی را مفیدتر کنند. بنابراین، اگر شما از ابزارهای آنلاین برای مدیریت ایمیل‌ها و رویدادهای خود استفاده می‌کنید، اکنون زمان راه‌اندازی یک حساب کاربری ایمیل و تقویم شخصی هنگام نصب ویندوز 10 فرا رسیده است. برنامه Photos نیز براساس رابط کاربری جدید بازطراحی و به سرویس ذخیره‌سازی کلاود OneDrive مایکروسافت متصل شده است تا به آسانی بتوان از تمامی عکس‌ها و ویدیوهای مشاهده شده روی گوشی موبایل یک نسخه پشتیبان تهیه کرد. به علاوه، این برنامه به برخی ویژگی‌های خودکار بهبود و ویرایش اولیه تصاویر مجهز شده است. برنامه Maps هم با طراحی جدید بازسازی شده و با دیگر بخش‌های سیستم مانند کورتانا سازگاری بهتری دارد.

Screenshot__54_.0 - web

Continuum

یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های رابط کاربری جدید ویندوز 10، ویژگی Continuum است که به دستگاه‌هایی که هم تبلت و هم کامپیوتر دسکتاپ هستند، اجازه می‌دهد به راحتی میان هر دو حالت سوییچ کنند. این ویژگی به مایکروسافت اجازه می‌دهد همان رابط کاربری لمسی ویندوز 8 را حفظ کند بدون اینکه کوچک‌ترین تداخلی با رابط کاربری دسکتاپ به وجود آید. این رابط در بهترین حالت با ماوس و صفحه‌کلید کار خواهد کرد. در دستگاه‌هایی مانند Surface Pro 3 با قطع اتصال صفحه‌کلید، برنامه‌ها به طور خودکار به حالت تمام‌ صفحه نمایش داده می‌شوند و منوی استارت نیز به حالت تمام صفحه سوییچ می‌کند. دوباره با اتصال صفحه‌کلید برنامه‌ها به حالت رابط کاربری دسکتاپ درآمده و منوی استارت نیز شکل استاندارد خودش را پیدا می‌کند. همچنین، Continuum به اسمارت‌فون‌ها این توانایی را می‌دهد که در هنگام اتصال به یک صفحه‌نمایش همانند یک کامپیوتر تمام عیار عمل کنند. سیستم‌عامل ویندوز 10 موبایل اواخر امسال عرضه می‌شود ولی نسخه‌های آزمایشی از آن هم‌زمان با ویندوز 10 برای برخی کاربران در دسترس است.

Screenshot__57_.0 - web

مرورگر Edge

مایکروسافت از سال 1995 به بعد همراه با سیستم‌عامل یک مرورگر وب نیز عرضه کرده است. برای سال‌های متمادی شاهد عرضه اینترنت اکسپلورر همراه با نسخه‌های مختلف ویندوز بودیم. ویندوز مدام پوست‌اندازی می‌کرد ولی اینترنت اکسپلورر تغییرات زیادی نداشت تا اینکه در نهایت توسط مرورگرهای مدرنی مانند کروم گوگل یا فایرفاکس موزیلا پشت سر گذاشته شد. در ویندوز 10، مایکروسافت خیلی آهسته از روی IE عبور و مرورگر جدیدی به نام Edge را معرفی کرد (به خاطر مسائل سازگاری هنوز اینترنت اکسپلورر را در ویندوز 10 می‌بینیم ولی هیچ نیازی به آن نداریم. مرورگر اول این ویندوز Edge است که طبعاً کاربران نیز به سوی آن گرایش خواهند یافت). مهم است بدانید که این اولین مرورگر مایکروسافت بعد از 20 سال است. Edge یک مرورگر کاملاً متحول شده نسبت به IE است که هم سبک و سریع است و هم از تجربه‌های کاربری مدرن وب امروزی پشتیبانی می‌کند. به علاوه، شامل برخی ویژگی‌های مفید مانند یکپارچه‌گی با کورتانا و مود یادداشت‌برداری است که به شما اجازه می‌دهد روی یک صفحه وب چیزهایی ترسیم کنید و بعد با دیگران به اشتراک بگذارید. اولین نسخه Edge هنوز به طور کامل قدرتمند نیست و شاید برای کاربران حرفه‌ای خوش‌آیند نباشد یا نیاز به ابزارها و امکانات دیگری روی آن داشته باشند که اکنون وجود ندارند. اما غالب مردم، با استفاده از آن تجربه کاربری بهتری نسبت به مرورگر قبلی مایکروسافت خواهند داشت.

overnight1_2040.0 - web

Action Center

ویندوز 8 یک مرکز اعلان اولیه و ساده داشت اما در ویندوز 10 با ارائه Action Center شاهد یک سطح بالاتر دیگری از این ویژگی هستیم. اگر روی آیکون Action Center در نوار وظیفه کلیک کنید یا یک ضربه سریع و محکم به گوشه سمت راست صفحه‌نمایش یا تاچ‌پد بزنید، این ویژگی را خواهید دید. Action Center تمامی اعلان‌ها و پیغام‌های ویندوز 10 را مدیریت و سازمان‌دهی می‌کند. به علاوه، برخی از مهم‌ترین تنظیمات معمول روزانه را در اختیار شما قرار می‌دهد تا سریع‌تر انجام‌شان دهید. با این ویژگی به طور کامل می‌توانید ظاهر ویندوز و اعلان‌های برنامه‌ها روی صفحه‌نمایش را سفارشی‌سازی کنید. حتا می‌توانید با استفاده از آن روی برخی اعلان‌ها مانند اعلان‌های تقویم کارهایی انجام دهید.

Screenshot__41_.0 - web

استریم ایکس‌باکس به کامپیوتر شخصی

ویندوز 10 همراه با یک برنامه کاربردی جدید ایکس‌باکس ارائه شده است که به شما اجازه می‌دهد بازی‌های ویدیویی را از روی کنسول به روی کامپیوتر شخصی یا نوت‌بوک استریم کنید. این ویژگی هنوز در نسخه بتا قرار دارد ولی خیلی خوب و کارآمد تحت شبکه‌های وای‌فای و کنترلرهای USB محلی ویندوز که از ایکس‌باکس پشتیبانی می‌کنند، کار خواهد کرد. همین‌طور این ویژگی به شما اجازه می‌دهد تا یک بازی را تا دو ساعت ضبط کنید، البته اگر فضای ذخیره‌سازی کافی روی هارددیسک کامپیوتر یا نوت‌بوک داشته باشید. با ویندوز 10 می‌توانید به راحتی روی تلویزیون بازی کنید و از مشکلات رایج ارتباط‌دهی کنسول به تلویزیون خلاص شوید.

xbone1_2040.0 - web

Hello

ویندوز 10 از یک قفل‌کننده صفحه‌نمایش جدید تر و تمیز استفاده می‌کند که برای هر کسی روی هر دستگاهی در دسترس است. اگر سخت‌افزار کامپیوتر یا نوت‌بوک شما از قابلیت‌های آن پشتیبانی کند، می‌توانید بدون وارد کردن رمزعبور به ویندوز لاگین کنید. کافی است روبروی کامپیوتر بنشینید تا ویندوز 10 شما را شناسایی و لاگین کند. این ویژگی خیلی شبیه ویژگی شناسایی تصویر اندروید است که  از سال‌ها پیش شاهدش هستیم ولی مایکروسافت برای امنیت بیشتر و کارایی بهتر سیستم اصرار دارد از دوربین‌های خاص به همراه سخت‌افزار اینفرارد استفاده کند. این چیزها روی بیشتر نوت‌بوک‌های بازار وجود ندارند و در نتیجه متاسفانه فعلاً کاربران نمی‌توانند از ویژگی لاگین خودکار سیستم Hello استفاده کنند. کمی زمان لازم است تا این وضعیت تغییر کند.

windowshello1_1020.0 - web

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

برآورد میزان موفقیت قرارهای عاشقانه زوج‌ها با هوش مصنوعی و اندازه‌‌گیری میزان همسانی پاسخ‌های سیستم…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…

چرا بسیاری از ساختمان‌های تاریخی در بریتانیا دارای پنجره‌های آجرکوبی شده هستند؟

زمانی در بریتانیای کبیر داشتن پنجره در خانه‌ها و ساختمان‌ها بسیار گران از آب درمی‌آمد! چرا؟!چون در سال ۱۶۹۶ با وضع مالیات بر پنجره که بسیار در جامعه منفور بود، وضعیت تغییر کرد. در این زمان مالیات بر صاحبان املاک را بر اساس تعداد…

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
6 نظرات
  1. بابک می گوید

    به نظر میادین واقعا شاهد یک انقلابی در سیستم عامل ویندوز باشیم که آثار اون تا سالها روی زندگی و تکنولوژی تاثیر بگذارد
    با تشکر منتظر اخبار جدید هستیم

  2. محمد می گوید

    و یکی از قابلیت‌های جدید این ویندوز، تقویم خورشیدی است.

  3. صمیمی می گوید

    آقای دکتر از مهمترین ویژه گی ویندوز 10 که سیستم بسیار پیشرفته به روز شده ضد ویروس و ضد سپم دارد چیزی نگفتید.
    در ویندوز 10 خود مایکرو سافت گفته است که به نصب و استفاده انتی ویروس های دیگر ضرورت نیست.
    اگر واقعا ویندوز 10 به این وِیژه گی خویش وفادار بماند، یک مشکل بسیار بزرگ هم از نگاه اقتصادی و هم از نگاه امنیتی کاربران ویندوز حل میشود.

  4. mehdi می گوید

    تا حد زیادی میشه گفت به روز رسانیش بهتر از همیشه بوده!

  5. علي می گوید

    من نصب کردم
    فونت فارسی رو خوب نشون نمیده ،در هم برهمه،
    ولی به نظر ویندوز قابل قبولی باشه ،اون حسه بده ویندوز ٨ رو نمیده بهم

  6. M.M.M می گوید

    در نسخه جدید همچنان مشکلات privacy policy که در نسخه پیشنمایش بود پا برجاست؟
    امثال دسترسی به اطلاعات key logger و …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5