کتاب سهل گرایی – رسیدن به موفقیت‌های بیشتر با زحمت کمتر – فرسودگی نشان افتخار نیست

0

اگر زندگی را برای هم آسان‌تر نمی‌کنیم پس برای چه زندگی می‌کنیم؟

جورج الیوت

زندگی افت و خیز دارد. هر کاری که می‌کنیم نوعی ضرب آهنگ دارد. گاهی باید به خودمان فشار بیاوریم و زحمت بکشیم و گاهی به استراحت و تقویت قوا نیاز داریم. ولی این روز‌ها بیشتر ما تا می‌توانیم همیشه زحمت می‌کشیم. ضرب آهنگی در کار نیست، هرچه هست فقط تلاش طاقت‌فرساست. ما در دورانی زندگی می‌کنیم که فرصت‌های زیادی پیش رو داریم.

ولی زندگی مدرن مانند کوهنوردی در ارتفاع بالاست. ذهن‌مان خوب کار نمی‌کند و انگار مه گرفته است. زمین زیر پای‌مان متزلزل به نظر می‌رسد. هوا رقیق است و احساس می‌کنیم حتی سه سانتی متر پیش رفتن هم به طرز عجیبی خسته‌کننده است. شاید این حال به دلیل ترس بی‌پایان و نبود قطعیت در مورد آینده است. شاید به دلیل تنهایی و انزواست. شاید به علت نگرانی‌ها و مشکلات مالی است. شاید به خاطر مسئولیت‌هاست؛ همه فشار‌هایی که روزانه ما را خفه می‌کنند.

علت هرچه باشد، نتیجه این است که دو برابر کار می‌کنیم ولی نیمی از حقوق سابق را داریم چون حقوق‌مان تغییری نکرده است. زندگی از هر نظر واقعا سخت است: هم پیچیده و سنگین و هم ناراحت‌کننده و خسته‌کننده. ناامیدی سخت است. پرداخت قبوض، روابط پرتنش، بزرگ کردن بچه‌ها و از دست دادن عزیزان سخت است.

تظاهر به این که کتابی می‌تواند همه این دشواری‌ها را از بین ببرد خیالی واهی است. نویسنده کتاب سهل گرایی، انجام راحت‌تر مهم‌ترین کارها -گرگ مک‌کیون– می‌گوید این کتاب را ننوشته تا این مصائب را کم اهمیت جلوه دهد، بلکه این کتاب را نوشته تا کمک کند از بار سنگین مصائب بکاهید.

او در مقدمه کتاب می‌گوید:

فرهنگ ما فرسودگی و خستگی را افتخار دانسته و آن را معیاری برای ارزیابی موفقیت و ارزش فرد می‌داند. پیام ضمنی این فرهنگ این است که اگر ما همیشه خسته نیستیم، حتما به اندازه کافی تلاش نمی‌کنیم. چیز‌های بزرگ سهم کسانی است که رنج می‌کشند و از پا می‌افتند. حالا میزان له شدن به نوعی خود هدف است.

اما فرسودگی نشان افتخار نیست. درست است که تلاش بیشتر برابر با نتیجه بهتر است ولی تا حد مشخصی این گفته صحیح است. هر چه باشد، حداکثر وقت و تلاشی که می‌توانیم صرف کنیم آستانه‌ای دارد. هرچه انرژی‌مان کمتر شود، بازدهی‌مان نیز کمتر می‌شود. این چرخه می‌تواند ادامه داشته باشد، تا وقتی که فرسوده و خسته شویم ولی بازهم نتایجی که می‌خواهیم، حاصل نشود.

اگر در عوض رویکردی متضاد در پیش بگیریم چه؟ اگر به جای زیادی تلاش کردن تا سرحد ممکن و گاهی فراتر از ظرفیت‌مان، راه آسان‌تری را پیش بگیریم، چه؟

ولی آن دوران ظاهرا کار سختی بود. می‌خواستم در کنارشان باشم تا موفقیت‌های‌شان را جشن بگیرم. می‌خواستم آن‌ها را هدایت و تشویق کنم تا به هر

یک اصل خوب برای موفقیت این است که خودمان را منضبط کنیم تا فقط به کار‌های ضروری «بله» و به چیز‌های دیگر «نه» بگوییم. ولی  چه کار باید کرد وقتی فرد از همه کار‌های غیرضروری‌ زده ولی باز هم برای کار‌های ضروری وقت ندارد؟

لازم نیست همه چیز سخت باشد. لازمه رسیدن به مرحله بالاتر خستگی مزمن نیست. نیازی نیست هزینه سهم بیشتر داشتن و نقش بیشتر ایفاکردن، از دست دادن سلامت روح و جسم باشد. وقتی مدیریت کار‌های ضروری بسیار دشوار می‌شود، می‌توانید آن‌ها را ر‌ها کرده یا راه آسان‌تری را پیدا کنید.

کتاب اصل گرایی از همین نویسنده در مورد انجام دادن کار‌های درست بود و اما کتاب سهل گرایی در مورد انجام دادن آن‌ها به نحو درست است.

کتاب سهل گرایی می‌گوید که به منظور پیشبرد چیز‌هایی که برای‌مان اهمیت دارد، به روشی کاملا جدید برای کارکردن و زندگی کردن نیاز داریم. به جای این که بیشتر زحمت بکشیم تا به نتایج بهتری برسیم، می‌توانیم ضروری‌ترین فعالیت‌ها را به آسان‌ترین فعالیت‌ها تبدیل کنیم.

این کتاب به سه بخش تقسیم شده است:

بخش اول: حالت سهولت

وقتی ظرفیت ذهن‌مان کامل شده، احساس می‌کنیم همه چیز سخت‌تر شده است. خستگی سرعت ما را کم می‌کند. فرضیات و احساسات تاریخ گذشته پردازش اطلاعات جدید را سخت‌تر می‌کنند. حواس پرتی‌های بی‌شمار روزانه باعث می‌شوند که به آسانی و به روشنی نبینیم چه چیز‌هایی اهمیت دارند.

پس اولین گام به سمت تسهیل کار‌ها این است که انباشته‌ها را در ذهن و قلب‌مان پاک کنیم. احتمالا آن را قبلا تجربه کرده‌اید. زمانی که حس آرامش، ‌آسایش خاطر و تمرکز حواس دارید، کاملا در لحظه حضور دارید. بسیار هوشیار هستید که در آن لحظه و در آن جا چه چیزی اهمیت دارد. احساس می‌کنید که می‌توانید کار درستی انجام دهید. این بخش از کتاب، راه‌های عملی برای برگشت به حالت است.

بخش دوم: کار سهل و بی‌زحمت

وقتی در حالت سهولت هستیم، انجام کار‌های سهل و بی‌زحمت آسان می‌شود. ولی باز هم شاید با پیچیدگی‌هایی روبه رو شویم که شروع یک پروژه ضروری یا پیشبرد آن را سخت می‌کند. کمال گرایی شروع پروژه‌های ضروری را سخت می‌کند، تردید به خودمان باعث می‌شود اتمام کار دشوار شود و تلاش برای زیادتر و تندتر کار کردن، حفظ شتاب لازم برای ادامه کار را سخت می‌کند. این بخش از کتاب، در مورد ساده کردن روند است تا انجام خود کار را آسان‌تر کنیم.

بخش سوم: نتیجه سهل و بی‌زحمت

وقتی کاری را سهل و بی‌زحمت انجام می‌دهیم، رسیدن به نتایج دلخواه آسان‌تر می‌شود. دو نوع نتیجه وجود دارد: خطی و ماندگار .
هر موقع که تلاش‌هایتان یک بار به منفعت ختم شوند، دارید به نتایج خطی می‌رسید. هر روز از صفر شروع می‌کنید، اگر امروز تلاش نکنید، پس امروز به نتیجه نمی‌رسید.
نسبتی یک به یک است: میزان تلاشتان برابر است با میزان نتایج به دست آمده.
ولی اگر آن نتایج به صورت مکرر، بدون هیچ تلاشی از طرف ما، به سمت‌مان بیایند، چه؟ با نتایج ماندگار یک بار تلاش می‌کنید، ولی مزایا را بار‌ها و بار‌ها درو می‌کنید. حتی وقتی خواب هستید، نتایج به سمت‌تان سرازیر می‌شوند. وقتی در مرخصی هستید هم نتایج به سمت‌تان سرازیر می‌شوند. نتایج ماندگار می‌توانند تقریبا نامحدود باشند.


کتاب سهل گرایی
انجام راحت‌تر مهم‌ترین کارها
نویسنده: گرگ مک‌کیون
مترجم: فاطمه جابیک – فرزانه حاج‌خلیلی
انتشارات میلکان – 216 صفحه

نام اصلی: Effortless: Make It Easier to Do What Matters Most
Greg McKeown


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…

اگر این سلبریتی‌ها تا به امروز زنده بودند …

عوامل مختلفی روی طول عمر انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. سبک زندگی، تعذیه سالم، ورزش، پیشگیری از بیماری‌ها، پرهیز از مصرف مواد، خواب و آسایش کافی، ژنتیک، هشیاری برای پیشگیری از حوادث.اما به هر حال طول عمر برخی از انسان‌ها کوتاه‌تر از امید به…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.