پدرانی که برای اولین بار پدر می‌شوند ممکن است مقداری مغزشان کوچک شود! البته این یک بیماری نیست، بلکه یک تنظیم مجدد عصبی برای سهل شدن نقش پدری است

0

ده‌ها مطالعه قبلی نشان داده بودند که مادر شدن می‌تواند ساختار مغز افراد را تغییر دهد، اما پدر بودن نسبتاً نادیده گرفته شده بود.

اکنون، تحقیقات بین‌المللی جدید، تغییرات عصبی را در بین پدران بار اول نیز شناسایی کرده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که مردان نیز می توانند تحت تاثیر نقش جدید خود قرار بگیرند، البته به شکلی کمتر و یکنواخت.

محققان دریافتند که پدران جدید پس از تولد اولین فرزند خود، یک یا دو درصد از حجم قشر مغز را از دست دادند.

این کاهش حجم عمدتاً محدود به ناحیه‌ای از مغز به نام « شبکه حالت پیش‌فرض» default mode network بود که با پذیرش و گرمی والدین مرتبط است.

در ابتدا، از دست دادن حجم قشر مغز ممکن است چیز بدی به نظر برسد، اما در واقع می‌تواند نشان دهنده اصلاح مغز باشد که ارتباط با کودک را قوی‌تر و کارآمدتر می‌کند.

ضایعات قشر مشابه در مادران هم با پاسخ‌های عصبی بیشتر به کودک و دلبستگی قوی‌تر کودک و والدین همراه است.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که تغییرات عصبی ظریفی در مغز مردان پس از تولد یک کودک وجود دارد، اما شواهد کمی که جمع‌آوری شده است متفاوت و متناقض است.

برخی مطالعات قبلی نشان می‌دهد که ماده خاکستری پس از تولد کودک افزایش می‌یابد، در حالی که برخی کاهش را نشان می‌دادند. ن

تحقیقات جدید دقیق‌تر از بسیاری از تحقیقات است. و بر اساس MRI از 40 پدر دگرجنس‌گرا است که برای اولین بار فرزنددار شده بودند انجام شده، نیمی از آنها در اسپانیا و نیمی از آنها در ایالات متحده مستقر بودند.

پدران  در اسپانیا قبل از بارداری شریک زندگی خود و سپس چند ماه پس از تولد در اسکن مغز شرکت کردند.

از سوی دیگر، پدران  در ایالات متحده، در مراحل اواسط تا اواخر بارداری شریک زندگی خود و سپس هفت تا هشت ماه پس از زایمان شرکت کردند.

پژوهش جدید همچنین شامل یک گروه کنترل متشکل از هفده مرد بدون فرزند مستقر در اسپانیا بود.

این دو آزمایشگاه با جمع آوری تمام داده‌های خود، حجم، ضخامت و ویژگی‌های ساختاری مغز مردان را در هر سه گروه مقایسه کردند.

در مقایسه با مطالعات مشابه روی مادران جدید، پدرانی که برای اولین بار در مطالعه حاضر بودند، تغییراتی در شبکه زیر قشری لیمبیک خود نشان ندادند. این منطقی است زیرا این قسمت از مغز با هورمون های بارداری مرتبط است.

با این حال، فقط به این دلیل که پدران فرزندان خود را در حین رشد و تکامل به دوش نمی‌کشند، به این معنا نیست که مغز آنها تحت تأثیر والدین قرار نمی‌گیرد. به عنوان مثال، مطالعات اخیر نشان داده است که مردان نیز می توانند به همان اندازه تحت تأثیر افسردگی پس از زایمان قرار گیرند.

در مطالعه حاضر، پدران نشانه‌هایی از انعطاف‌پذیری مغز را در ماده خاکستری قشرشان نشان دادند، که تا حد زیادی در درک اجتماعی نقش دارد و محققان همچنین کاهش‌های محسوسی در حجم سیستم بینایی پیدا کردند.

تحقیقات بیشتری در مورد این ناحیه بصری مغز و نقش آن در والدین مورد نیاز است، اما این یافته ها با مطالعه اخیر در سال 2020 مطابقت دارد که نشان داد پدرها در وظایف حافظه بصری بهتر از مردان بدون فرزند هستند.

نویسندگان مقاله جدید می نویسند : «این یافته ها ممکن است نقش منحصر به فرد سیستم بینایی را در کمک به پدران برای شناخت نوزادان خود و پاسخ مناسب نشان دهد، فرضیه‌ای که باید توسط مطالعات آینده تایید شود.»

درک اینکه چگونه تغییرات ساختاری مرتبط با پدر شدن به نتایج والدین و فرزند تبدیل می شود، موضوعی است که تا حد زیادی کشف نشده است و راه‌های هیجان انگیزی را برای تحقیقات آینده فراهم می‌کند.

این مطالعه در Cerebral Cortex منتشر شده.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…

آیا تا حالا عکس‌های باکیفیت از فضای داخلی پنهان سازهای موسیقی مختلف دیده بودید؟!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که داخل سازها و آلات موسیقی چگونه است؟در کودکی و نوجوانی بسیار پیش آمده بود که وسایل الکترونیکی را باز کرده باشیم. اما خب آنها پیج داشتند و ما خودمان را متقاعد می‌کردیم که دوباره می‌توانیم سر هم‌شان…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5