با انجام این 9 کار، 35 درصد احتمال ابتلا به زوال عقل خود را کاهش بدهید

1

زمانی بود که تصور می‌شود، دیمانس dementia یا زوال عقل، یک مرحله غیر قابل اجتناب از فرایند پیری است، اما بعدا مشخص شد که این عقیده درست نیست.

در حقیقت یک سوم موارد زوال عقل قابل پیشگیری هستند، آن هم به سادگی با تغییر سبک زندگی.

در بیماری زوال عقل، حافظه مختل می‌شد و عملکرد شناختی کاهش می‌یابد، تا آن حد که سرانجام انجام کارهای معمول روزانه برای شخص، غیرممکن می‌شود.

توجه داشته باشید که آلزایمر مترادف با زوال عقل یا دیمانس نیست. آلزایمر فقط یکی از انواع بیماری زوال عقل و زیرمجموعه آن است. آلزایمر شایع‌ترین شکل زوال عقل است که متعاقب اختلالات عروق مغزی و بیماری اجسام «لوی» پدیدار می‌شود.

در سطح دنیا، در حال حاضر، 47 میلیون مبتلا به زوال عقل وجود دارند، 5 میلیون نفر از آنها آمریکایی هستند. هزینه این بیماری روی اقتصاد خانواده‌ها و نیز سیستم‌های بهداشتی، فراتر از حد تخمین است.

در واقع آلزایمر، گران‌ترین بیماری در آمریکاست و سالانه 215 میلیارد دلار به اشکال مختلف صرف آن می‌شود، یعنی دو برابر سرطان یا بیماری‌های قلبی.

انتظار می‌رود که تا سال 2050، شمار افراد مبتلا به زوال عقل بیشتر شود و هماهنگ با روند کلی سالخورده شدن جمعیت به سه برابر تعداد کنونی برسد.

اما خبر خوب این است که می‌توان با کارهای ساده‌ای، احتمال بروز زوال عقل را کم کرد.

در مقاله‌ای که به تازگی در نشریه معتبر لنست منتشر شده است، 24 پژوهشگر پیشگام بیماری زوال عقل از سراسر دنیا،  کارهایی را که با آن می‌توان 35 درصد احتمال بروز بیماری را کم کرد، برشمرده‌اند.

در ضمن آمارهای جدیدی که از کاهش شیوع بیماری زوال عقل حمایت دارند، تأیید می‌کنند که زوال عقل قابل کنترل است. به نظر می‌رسد که افزایش آموزش‌های پزشکی، باعث این امر شده باشد.

در اینجا این 9 مورد را برایتان فهرست می‌کنیم:

1-میزان شنوایی خود را چک کنید و اگر مشکل داشتید، یک ابزار کمک شنوایی تهیه کنید

مشخص نیست که چرا رابطه محکمی بین کاهش خفبف قدرت شنوایی و بروز اختلالات شناختی و دیمانس وجود دارد. به علاوه مشخص شده که با تشدید مشکل شنوایی، ریسک دیمانس هم افزایش پیدا می‌کند.

یک توجیه می‌تواند این باشد که وقتی شخصی نتواند خوب بشنود، میزان محرک‌هایی که به مغزش برای پردازش ارسال می‌شود، کاهش می‌یابد و همین ممکن است باعث کاهش حجم مغز بشود.

2-به آموختن ادامه بدهید

تحصیلات پایین‌تر، با افزایش ریسک دیمانس همراهی دارند. اگر بیشتر مغزتان مشغول یادگیری چیزهای مختلف باشد، اصطلاحا نوعی ظرفیت اضافی عملکرد شناختی پیدا می‌کنید و مقاومت در مقابل دیمانس پیدا می‌کنید.

3- سیگار را ترک کنید

سیگار، سلامتی قلبی- عروقی را کاهش می‌دهد و به تناسب آن میزان تحویل اکسیژن به مغز کاهش می‌یابد. به علاوه تنباکو حاوی سمی برای سیستم اعصاب است که به مغز آسیب می‌رساند.

4- به دنبال درمان افسردگی خود باشید

هنوز مشخص نشده که افسردگی شخص را مستعد دیمانس می‌کند یا برعکس دیمانس بر میزان افسردگی می‌افزاید.

اما چیزی که مشخص است این است که افسردگی با ازدیاد ترشح هورمون‌های تنشی، عوامل رشد عصبی  و تأثیر بر حجم هیپوکامپ می‌تواند باعث زوال عقل بشود.

5- ورزش

ورزش با کاهش کورتیزول در بدن، کاهش مشکلات عروقی و افزایش رشد سلول‌های عصبی مسئول حافظه همراه است و به این ترتیب باعث کاهش احتمال بروز زوال عقل می‌شود.

6- پرفشاری خون خود را درمان کنید

فشار خون بالا باعث تخریب سلول‌ها و مدارهای عصبی می‌شود و از این طریق باعث زوال عقل می‌شود.

7- اجتماعی باشید

انزوای اجتماعی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم با افزودن بر احتمال بروز رفشار خون و بیماری‌های عروق کرونری قلب و افسردگی می‌تواند باعث زوال عقل بشود.

8- وزن متناسب خود را حفظ کنید

چاقی با کاهش جریان خون مغز و افزایش تنش‌های مواد اکسیداتیو در گردش می‌تواند باعث زوال عقل بشود.

9-قند خون خود را در سطح مطلوب نگه دارید

بیماران دیابتی به احتمال بیشتری به زوال عقل مبتلا می‌شوند.

بر این فهرست چیزهایی مثل اجتناب از آلودگی‌های شهری و اجتناب از بدخوابی را می‌توان افزود.

البته مسلم است که همه انواع زوال عقل قابل پیشگیری نیستند. 7 درصد موارد زوال عقل ژنتیکی هستند و با اصلاح سبک زندگی، نمی‌توان کاری برای آنها کرد.

به علاوه بزرگ‌ترین عامل خطر زوال عقل سن است که مسلما قابل پیشگیری نیست!

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

همکاران سمی چه بلایی می‌توانند سرتان بیاورند + گالری عکس

همکاران شما ممکن است زیاد آدم‌های بدی به نظر نرسند و جلوه خارجی‌شان خیلی محبوب و موجه هم باشد. اما باید کسی مدتی نزدیک آنها کار کرده باشد تا بداند که چه بلایی سر زندگی و آسایش شما می‌توانند بیاورند. هیچ وسیله‌ای را نباید به آنها قرض داد و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. سورنا می گوید

    ممنون از مقاله خوبتون. ترجمه این قسمت نیاز به ویرایش مختصری دارد:
    آلزایمر شایع‌ترین شکل زوال عقل است که متعاقب آن دمانس حاصل از اختلالات عروق مغزی و بیماری اجسام «لوی» شایع هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5