نوشته‌ها و برچسب‌های اضافه روی بدنه خودروها، مشمول جریمه 30 هزار تومانی- آیا این اقدام عملی است و چه پیامدهایی می‌تواند در بر داشته باشد؟

1

از دیروز خبر قابل تأملی در سایت‌های خبری منتشر شده است:

بنا به اظهارات سرهنگ جهانی -معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا:

نصب هرگونه علائم برچسب و نوشته از جمله استیکر، شعر و جملات فلسفی روی بدنه خودرو، جریمه ۳۰ هزار تومانی دارد. این روز‌ها برچسب‌ها و استیکر‌هایی با نماد‌های مختلف همچون نمادی از یک نوع ماده مخدر روی بدنه خودرو‌ها نصب می‌شود که نگاه رانندگان‌ خودرو‌های عبوری را به خود جلب می‌کند. گاهی این برچسب‌ها در قالب یک جمله روی خودرو نصب شده و رانندگان خودرو‌های عبوری برای خواندن، چندثانیه‌ای محو آن می‌شوند و همین امر موجب می‌شود راننده دچار حواس‌پرتی شده و این حواس‌پرتی احتمال بروز تصادف را افزایش می‌دهد. برابر قانون، هر خودرویی که اقدام به نصب استیکر و برچسب بر روی بدنه خودرو کند توسط عوامل پلیس اعمال قانون شده و ۳۰۰ هزار ریال جریمه خواهد شد. این اعمال قانون، مطابق کد تخلفی ۲۰۶۹ مصوب سال ۹۰ انجام می‌شود.

این خبر از زاویه‌های مختلف قابل بررسی است:

1-میزان تلاش و پیگیری عملی این امر چقدر خواهد بود؟ آیا در مقام عمل فقط نوشته‌های حواس‌پرت‌کن و علایم و استیکرهای نامتعارف پیگیری می‌شوند یا اینکه دامنه پیگیری به نوشته‌های پشت‌کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها هم خواهد رسید؟

2-اگر این قانون فقط پیام‌ها، علایم و نوشته‌ها حواس‌پرت‌کن را شامل بشود و نه همه‌شان را، در این صورت این سؤال پیش می‌آید که آیا اعمال قانون در گاهی اوقات با خطر سلیقه‌ای شدن، نمی‌تواند مواچه شود.

مثلا فرض بفرمایید که در پشت برخی از کامیون‌ها عین یک بیت شعر از شاعران کهن ممکن است نوشته شده باشد که فی‌نفسه فاقد مشکل است، اما ممکن است راننده‌ای در پشت برای فهم مفهوم شعر لحظه‌ای درنگ کند.

یا تصور کنید که این سال‌ها نوشتن جملاتی با بار مذهبی، اما پوسته‌ای و ساختارشکن، مد شده است. مثلا خطاب به دشمنان ائمه اطهار. در این صورت آیا وقعا پلیس می‌تواند مداخله کند یا به سبب معذورات و دانش از علاقه مذهبی راننده، از اعمال قانون خودداری می‌کند؟

3-دوستی داشتم و دارم که می‌گفت همیشه یکی از سرگرمی‌های مسیر جاده برایش خواندن همین نوشته‌های پشت کامیون‌ها و اتوبوس‌ها بوده. با خواندن اینها، او برای خودش یک سرگرمی درست می‌کرد. خودش را جای راننده وسیله نقلیه می‌گذاشت و تصور می‌کرد که او چرا آن جکله یا بیت شعر را انتخاب کرده، داستان زندگی او را برای خودش می‌نوشت و روزی را بازسازی می‌کرد که او به کارگاه رفته و درخواست کرده که این جمله یا شهر روی بدنه وسیله‌ای نوشته شود.

4-دل‌نوشته‌های پشت خودروها، البته گاهی چیزی فراتر از نوشته‌های حاکی از سوخته‌دل بودن راننده‌ها، رنج‌هایشان یا احیانا حس شوخ‌طبعی‌شان دارند. آنها برآیند فرهنگ عامه و غیررسمی هستند.

5-این نوشته‌ها البته برخی اوقات باعث تداعی خاطرات فراموش‌شده یا واپس‌رانده شده راننده‌ها و مسافران می‌شدند. به آنها یادآوری می‌کردند که سال‌ها یا دهه‌ها پیش چه سفرهای مشابهی داشتند و یا صفحاتی از زندگی را می‌گذارنده‌اند.

6-جالب است بدانید که تا حالا تلاش‌هایی برای جمع‌آوری همین جملات و اشعار پشت کامیونی در قالب کتاب‌هایی شده بود. الان حضور ذهن ندارم، اما چند بار مطالبی در مورد انتشار چنین کتاب‌هایی خوانده بودم.

7- در موارد معدودی مشاهده کرده بودم که برخی از شرکت‌های روی کامیون‌ها و وسایل نقلیه خود QR کد، نصب می‌کنند. حالا معلوم نیست که این QRکدها هم مشمول این قانون می‌شوند یا خیر.

البته احتمالا می‌دانید در برخی کشورها مثل پاکستان، سنت ماشین‌نویسی و ترسیم نقاشی‌های سنتی روی آنها، از ایران هم رواج بیشتری دارد:

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…

این عکس‌ها راهنما و ایده‌ای برای شما برای تبدیل اشیای کهنه و دورریز به چیزهای جدید هستند

صرفه جویی «واقعا» یک هنر است. خیلی وقت‌ها ما به بهانه تغییر دکوراسیون یا قدیمی شدن چیزی یا نامتناسب شدن چیزی با وسایل تازه به سادگی دورش می‌اندازیم یا باقیمتی بسیاری نازل به سمساری می‌دهیم.البته این سال‌ها به خاطر فشارهای اقتصادی -چنان…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. حامد می گوید

    عکس کامیون اخری خیلی باحاله، پلاک بزرگش ماته کوچیکش داضح خخخ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.