پیشنهاد فیلم: معجزه سیب

2

تقویم را دیروز ورق می‌زدم، تصادفی دیدم که امروز سالروز درگذشت فرانک کاپرا (1897 – 1991) است. فرانک کاپرا را شاید حق داشته باشید که نشناسید، چون حالا دیگر نیم قرنی از دوران درخشش او در دوره طلایی هالیوود در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم فاصله گرفته‌ایم.

این کارگردان بزرگ دنیای سینما، سه بار جایزه اسکار برای فیلم‌های در یک شب اتفاق افتاد، آقای دیدز به شهر می‌رود و نمی‌توانی این را با خودت ببری برده است.

دیشب تصمیم گرفتم که یکی از فیلم‌های کاپرا را که قبلا ندیده بودم، دانلود کنم  ببینم و فیلم معجزه سیب یا Pocketful of Miracles را که در سال 1961 ساخته شده را انتخاب کردم.

سه بازیگر بزرگ این فیلم گلن فورد، بت دیویس و هوپ لنگ هستند.

گرچه شما می‌توانید این فیلم را از یوتیوب هم تماشا کنید، اما توصیه من این است که حتما دوبله فیلم را تهیه کنید و تماشا کنید، چرا که صدای منوچهر نوذری، سیمین سرکوب و زهره شکوفنده که به ترتیب به جای گلن فورد، بت دیویس و هوپ لنگ صحبت کرده‌اند، کاملا روی شخصیت آنها نشسته است.

روی این «نشستن» تأکید می‌کنم، چون عنصری است که این روزها در دوبله‌های پرشتاب و پرتقطیع دیگر با آن کیفیت دوران طلایی دوبله ایران تکرار نمی‌شود.

البته بی انصافی است که از دوبله بامزه منوچهر اسماعلی و نیز صدای همیشه عالی نصر الله مدقالچی یاد نکنیم.

اتمسفر و داستان فیلم، اما، همان عناصری هستند که ما در فیلم‌های امروزی به صورت خاص و در زندگی اجتماعی خود به صورت عام گم کرده‌ایم: آن سادگی و صفا و معصومیت دهه‌های پیش را.

فیلم در دوران انتهایی دوران ممنوعیت فروش و استعمال الکل در آمریکا رخ می‌دهد. در این زمان گانگستری به نام دیو، به سرعت در شهر نیویورک در حال ترقی است و از کاباره‌ و قاچاق مشروبات الکلی کلی پول به جیب می‌زند و در این میان با دختر زیباروی دوست مقروض درگذشته خود به نام الیزابت آشنا می‌شود.

این گانگستر باور جادویی به خوش‌یمن سیب‌هایی دارد که هر روز از آنی سیب‌فروش می‌خرد، اما در این میان مشکلی برای آنی ایجاد می‌شود و او و دیگر دوستانش تصمیم می‌گیرند با همه قوا به مایت از آنی – این پیرزن سیب‌فروش مفلوک- برخیزند.

فیلم شاید در نگاه اول نه یک فیلم هنری باشد و نه یک فیلم سرگرم‌کننده شاهکار. اما همان طور که گفتم هم دوبله و هم عناصر پنهان آن، فیلم را بسیار دلنشین می‌کنند.

فیلم شاید در مقاطعی به داستان‌های پریانی، یعنی همان چیزهایی که ما آدم‌بزرگ‌ها گاهی دلمان برایش تنگ می‌شود، نزدیک می‌شود.

بازی خود گلن فورد فیلم را شاخص ساخته، اما در این میان نباید از نگاه‌ها و تشخص بت دیویس غفلت کنیم، او حتی در آن دقایقی که نقش پیرزن الکلی ژنده‌پوش را بازی می‌کند، چیزی در چشمانش دارد را که ما را مطمئن می‌کند بازیگر و همچنین نقشش، دورانی بسیار بهتر از حال دارند.

نمی‌دانم اگر الان بت دیوس زنده بود و فیلم بازی می‌کرد، چه کیفیتی می‌داشت، مسلما باید از ستاره‌های جوان زیباروی فعلی خیلی پیش‌تر می‌‌بود.

شاید همان طور که افسوس می‌خورم که بت دیویسی را در حال حاضر در اختیار نداریم، باید خوشحال هم باشیم که او در همان دوران شکوه و معصومیت هالییود می‌زیست و بازی می‌کرد.

در آخر ضمن پیشنهاد فیلم معجزه سیب کاپرا، پیشنهاد می‌کنم که برنامه‌ای برای دیدن دیگر فیلم‌های او، یا فیلم‌های بت دیویس، گلن فورد و هوپ لنگ هم برای خود بچینید. در گام نخست دیدن دوبله‌شده‌ها، مسلما لطف دوچندانی دارد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…

آیا سیگار الکترونیکی ایمن‌تر و سالم‌تر از سیگار معمولی است؟

در انگلستان، هم‌زمان با مبارزه با سیگار کشیدن جوانان، سیگارهای الکترونیکی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مردم برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند. ما به اینکه چرا در مورد این دستگاه‌ها دو نظر بسیار متفاوت وجود دارد، نگاهی می‌اندازیم.…

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. بابک می گوید

    این فیلم یک نسخه کپی ایرانی با بازی بیک ایمان وردی داره. متاسفانه اسمش یادم نمیاد

    1. مهرداد می گوید

      نسخه ایرانی اسمش گدایان تهران هست
      اما درباره فیلم معجزه سیب(اسم اصلی فیلم “یک جیب پر از معجزه” هست)
      شاید بیشتر از بیست بار این فیلم دیدم و هر بار هم سر قسمتی که فرماندار و شهردار وارد میشن بغض کردم.یکی از بهترین فیلمها کاپرا هست و با این فیلم به دنیای سینمایی کاپرا علاقه مند شدم.
      یک چیز عجیب هم برام سطح سلیقه و علایق سینمایی مشترک خودم با آقای مجیدی هست..درطی این چند سال که مقالات سینما وتلویزون دکتر پی گیری میکنم بارها و بارها این مسئله برام پیش اومده.همذات پنداری شدیدی در این مورد حس میکنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5