نگاهی به تعرفه‌های اینترنت مصرف منصفانه شرکت‌های معتبر و مقایسه حجم‌های ترافیک داخل و بین‌الملل

13

مطابق مصوبه ۲۶۶ کمیته تنظیم مقررات؛ شرکت‌های اینترنتی موظف بودند تا دهم آذرماه تعرفه‌های جدید اینترنت ADSL خود را براساس مدل جدید اینترنت «مصرف منصفانه» اعلام و به اطلاع مشترکان خود برسانند و شروع به اجرای آن‌ها کنند.

قیمت‌ها و سرعت مدل جدید اینترنت غیرحجمی یا مصرف منصفانه در آبان ماه به تصویب کمیته تنظیم مقررات رسیده ولی حجم ارایه شده برای هر سرویس به صورت رقابتی در اختیار خود شرکت‌های اینترنتی قرار گرفته بود. همین موضوع؛ حساسیت‌ها و رقابت میان شرکت‌ها را افزایش داده و از سوی دیگر کاربران دوست داشتند هرچه زودتر اطلاع پیدا کنند هر شرکت چه حجمی برای ترافیک داخل و بین‌الملل ارایه کرده است.

تا به امروز؛ ۶ شرکت بزرگ ارایه‌دهنده اینترنت ADSL در ایران؛ تعرفه‌های اینترنت مصرف منصفانه خود را اعلام کردند. در ادامه نگاهی به جدول تعرفه‌های این شرکت‌ها می‌اندازیم و بعد یک مقایسه کوتاه خواهیم داشت و ابهاماتی که هنوز مطرح هستند و نه وزارت ارتباطات و نه خود شرکت‌ها نمی‌توانند پاسخ‌گو باشند:

تعرفه اینترنت مصرف منصفانه شرکت شاتل

تعرفه اینترنت مصرف منصفانه شرکت های‌وب

تعرفه اینترنت مصرف منصفانه شرکت آسیاتک

تعرفه اینترنت مصرف منصفانه شرکت پارس‌آنلاین

تعرفه اینترنت مصرف منصفانه شرکت پیشگامان

تعرفه اینترنت مصرف منصفانه شرکت مخابرات

توضیح مهم: بسیاری از شرکت‌ها حجم گفته شده را برای هر دو ترافیک داخل و بین‌الملل روی هم منظور کردند اما نیمی از آن برای حجم ترافیک داخل و نیمی دیگر برای حجم ترافیک بین‌الملل است. مثلا شرکت شاتل برای سرویس ۱۶ مگابیت خود حجم ۳۲۰ گیگابایت را پیشنهاد داده است که ۱۶۰ گیگابایت برای ترافیک داخل و ۱۶۰ گیگابایت برای ترافیک بین‌الملل است.

منظور از ترافیک داخل؛ بازدید از سایت‌هایی است که روی سرورهای داخل کشور هستند و منظور از ترافیک بین‌الملل سایت‌های روی سرورهای خارجی به علاوه شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام یا پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام و واتساپ است.

همچنین در نظر داشته باشید که ترافیک داخل یک دوم محسوب می‌شود. در واقع؛ روی سرویس ۱۶ گیگابایت شرکت شاتل می‌توانید از ۳۲۰ گیگابایت ترافیک داخل استفاده کنید.

شرکت پیشگامان یک سوم حجم اعلام شده را برای ترافیک بین‌الملل و دوم سوم را برای ترافیک داخل منظور می‌کند.

اما شرکت‌های دیگر یک مصرف آزادانه را برای کاربران در نظر گرفتند. یعنی شما می‌توانید کل حجم را ترافیک بین‌الملل یا داخل استفاده کنید.

همان‌طور که مشاهده می‌شود؛ جدول‌های بسیار متفاوت و مغایری با یکدیگر می‌بینیم. به نظر می‌رسد هر شرکت یک برداشت و تفسیر از مصوبه ۲۶۶ داشته و براین‌اساس یک حجم پیشنهاد داده است. تا اینجای کار نیز شرکت‌ها چندین بار تعرفه‌ها و جدول‌های خود را تغییر دادند. مثلا شرکت شاتل ابتدا یک جدول تعرفه دیگر اعلام کرد ولی پس از یک روز؛ آن را حذف و تعرفه جدیدی معرفی کرد.

مقایسه سرویس ۱۶ مگابیت

در تعرفه‌های جدید اینترنت؛ هم ستون سرعت سرویس‌ها و هم ستون قیمت‌ها مشابه هم است و از مصوبه ۲۶۶ پیروی می‌کند ولی در ستون حجم‌ها شاهد تفاوت و تنوع هستیم. در واقع؛ امتیاز برتری یک شرکت به شرکت دیگری حجم مصرف منصفانه است. در زیر یک نگاه کوتاه به وضعیت شش شرکت بالا در سرویس ۱۶ مگابیت می‌اندازیم:

سرویس ۱۶ مگابیت با قیمت ۸۰ هزار تومان:

شاتل: ۱۶۰ گیگابایت آزادانه
(کسر ترافیک داخل به‌شکل نیم بها)

های‌وب: ۱۲۰ گیگابایت آزادانه
(کسر ترافیک داخل به‌شکل نیم بها)

آسیاتک: ۱۵۰ گیگابایت آزادانه
(کسر ترافیک داخل به‌شکل نیم بها)

پارس آنلاین: ۱۰۰ گیگابایت آزادانه
(کسر ترافیک داخل به‌شکل نیم بها)

پیشگامان: ۴۵۰ گیگابایت آزادانه
(کسر ترافیک داخل به‌شکل دوسوم)

مخابرات: ۱۷۵ گیگابایت
(کسر ترافیک داخل به‌شکل نیم بها)

در این مقایسه؛ به نظر می‌رسد شرکت مخابرات و شاتل بالاترین ترافیک را به خود اختصاص داده است و پس از آن شرکت‌های آسیاتک و های‌وب قرار دارند. اگر تصور کنیم که شرکت پیشگامان هم ۱۵۰ گیگابایت ترافیک بین‌الملل در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ می‌توان این شرکت را هم جزو بالاترین پیشنهاددهنده‌های حجم اینترنت محسوب کرد.

در تمامی این سرویس‌ها؛ اگر حجم ماهیانه تعیین شده برای کاربر به اتمام برسد؛ سرعت خط به ۱۲۸ کیلوبیت کاهش یافته و همین سرعت ادامه پیدا می‌کند تا روزهای باقیمانده از ماه سپری شوند یا اینکه کاربر به اختیار خودشان حجم اضافه خریداری کند. مبلغ هر گیگابایت حجم اضافه نیز ۲ هزار تومان تعیین شده است.

وزارت ارتباطات می‌گوید امکان جابه‌جایی یک روزه میان اپراتورهای اینترنت ADSL وجود دارد و کاربران می‌توانند هر اپراتور مناسب خودشان را برای سرویس ADSL انتخاب کنند.

حالا به نظر شما با این تعرفه‌ها و حجم‌ها؛ اینترنت ارزان‌تر شده یا گران‌تر؟ کدام طرح و تعرفه را می‌پسندید؟ آیا حجم‌های تعیین شده برای کاربران کافی هستند؟


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا تا حالا عکس‌های باکیفیت از فضای داخلی پنهان سازهای موسیقی مختلف دیده بودید؟!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که داخل سازها و آلات موسیقی چگونه است؟در کودکی و نوجوانی بسیار پیش آمده بود که وسایل الکترونیکی را باز کرده باشیم. اما خب آنها پیج داشتند و ما خودمان را متقاعد می‌کردیم که دوباره می‌توانیم سر هم‌شان…

اگر در این لحظات تاریخی حساس، شخصیت‌های مهم عکس سلفی می‌گرفتند

عکس سلفی به مفهوم کنونی آن مدت یک دهه است که مرسوم شده و به مفهوم گرفتن عکس آینه‌ای یا تکنیک‌های گرفتن عکس با شاتر زمان‌دار قدمت آن به زمان عکاسی برمی‌گردد.اما تصور کنید که در این لحظات مهم تاریخی، شخصیت‌ها دست به دوربین می‌شدند و به…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

۱۰ واقعیت جذاب درباره جی رابرت اوپنهایمر -پدر بمب اتمی و سوژه فیلم جدید کریستوفر نولان

جولیوس رابرت اوپنهایمر بیشتر به عنوان فیزیکدانی شناخته می‌شود که به ساخت اولین بمب اتمی کمک کرد. اما سنگ‌ها و کانی‌ها عشق اول او بودند و او همچنین شاعرمسلک بود.اوپنهایمر آزمایشگاهی را رهبری کرد که اولین بمب اتمی را ساخت و با موفقیت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
13 نظرات
  1. هادی می گوید

    این تعرفه ها قراره از آذر به بعد اعمال بشه؟؟ چون من الان سرویس اینرتنت نامحدود نقره ای تا 2 مگ دارم از آسیا تک با 36 گیگ درماه و هزینه 58 تومن. والبته تو سایت اش هم هیچ صحبتی از این تعرفه ها نشده

  2. بهروز می گوید

    طبیعتا خیلی بهتر شده . این که کاملا مشخص هستش .
    تا قبل این طرح با ۴۰ هزار تومن شاید حدود ۲۰ گیگ حجم ترافیک با سرعت حدود ۴ مگ میدادن . الان دارن حدود ۱۵۰ گیگ میدن که تازه بعدشم بازم تموم نمیشه و فقط سرعتش پایین میاد .
    البته طی سالهای ۹۲ تا به حال اینترنت بارها ارزانتر از قبل شده ولی این بار مثل اینکه قضیه خیلی جدی هستش و میخوان گام بزرگی بردارن که مطمئنا تا دو سال دیگه همین حجم منصفانه هم برداشته خواهد شد .
    خدایی از بس مجبور شدیم برای فیلم دیدن و فیلم دانلود کردن و کارهای حجیم ، شب بیداری بکشیم ، خسته شدیم .
    فقط مسئله اینه که بنده از وایمکس استفاده میکنم ، و در این سالها قیمت وایمکس با توجه به ارزون شدن ADSL در سالهای گذشته ، شدیدا پایین اومده و امیدوارم الان هم پایین بیاد وگرنه این ارزانی آذر ماه باعث مرگ تدریجی تکنولوژی باکیفیت وایمکس و TD-LTE میشه .

  3. Siamak Gol می گوید

    اگه اشتباه نکنم اون نصف قیمت حجم داخلی برای همه ی سایتایی که سروراشون داخلن نیست! فقط اونایی که اسمشونو تو لیسته نصف قیمتن.. اون لیستی که اپراتورا گذاشتن..

    1. بهروز می گوید

      دقیقا همینه . تو متن اشتباه نوشتن . درستش سایتهای مجاز و قابل قبول هستن . من فقط نمیدونستم تو ایران هم سایت بدرد بخوری داریم که بخوایم از ۱۲۰ گیگ حجممون نصفش رو صرف اونا کنیم .

    2. فرشاد می گوید

      کاملاً درسته. رانت ایجاد کردن برای اونها!

  4. بهروز می گوید

    با همه ی خوبیاش ، این طرح دو تا ایراد بزرگ داره :
    یکی اینکه این طرح ها برای مشترک های پرمصرف بیشتر جواب میده و برای مشترک های کم مصرف که سرعت بالا میخوان جواب نمیده . برای مثال اگه یگی سرعت ۸ مگ بخواد ولی فقط نیاز به ۲۰ گیگ حجم ماهیانه داشته باشه و بخواد پول کمتری بده ، بازم مجبوره پول صد گیگ رو بده چون برای هر سرعت فقط یک نوع حجم مصرف منصفانه ارائه دادن و حجم های کم فقط روی طرح های کم سرعت ارائه میشن .
    مشکل سوم هم اینه که نصف این حجم های وسوسه کننده مربوط به اینترنت داخلی هستش که تقریبا غیر قابل استفاده هستن چون در ایران سایتی برای دیدن وجود نداره . سایت های پخش فیلم که شرایط خاص خودشون رو دارن و یه جورایی رایگان هستن . سایتهای غیر مجاز دانلود فیلم هم که شامل تعرفه نصف قیمت نمیشن (که تنها سایت های بدرد بخور داخلی هستن) . سایت آپارات هم که محتوای بدرد بخوری نداره . سایت های دیگه هم که سایت های اداری هستن و سایت های کم حجم . پس عملا تمام مصرف زیاد ما مثل دانلود فیلم و یوتیوب و تلگرام و غیره همگی شامل ترافیک بین المللی میشه و با توجه به حذف ترافیک شبانه رایگان ، برای اونهایی که خیلی پر مصرف هستن زیاد جالب نیستن .

  5. پ.م. می گوید

    عرض سلام و سپاس از مطلب ارزشمند و بررسی کارشناسانه و دقیق شما.
    ضمن مراجعه به وب سایت متوجه شدم شرکت پیشگامان جدول خود را تغییر داده.
    مناسب است بررسی مجددی با شرایط جدید اعلام شده توسط ایشان بفرمایید. بنده سالها مشتری شاتل بوده ام و اگرچه به یاد ندارم مشتریان کیفیت بالایی از شرکت پیشگامان دیده باشند ولی قیمتهای اعلام شده ایشان شاید جایی برای تجدید نظر داشته باشد.
    http://pishgaman.net/wp-content/uploads/2017/12/34.jpg

  6. فرشاد می گوید

    واقعاً مسخرست!
    یا از سایت هایی که ما دوست داریم بازدید کنید یا اگه نه باید پول اینترنت رو دو برابر بدید!

  7. حسین می گوید

    قیمت اینترنت در سطح بین المللی یا کشورهای همسایه چطور هست؟ میشه اینطوری هم مقایسه کرد

  8. باقری می گوید

    شما اشتباه متوجه شدین مصرف آزادانه کشک چی شما فقط نصف اون حجمی که اعلام شده را میتوند به عنوان ترافیک بین المللی استفاده کنید

  9. ihnd می گوید

    من یک جدول مقایسه ای از کلیه هزینه های اینترنت ساخته ام که دید خوبی برای مقایسه به کاربران میده.
    https://goo.gl/hP2k3x

  10. مهیار می گوید

    این یه دزدی کاملا آشکاره. من سرویس 16 مگ نا محدود شاتل رو دارم با قیمت 28 تومن . الان سرویس 2 مگ با سقف 65 گیگ میشه 25 تومن. همه هم خوشحالیم که با رای دادن می خوایم اوضاع رو عوض کنیم!

  11. کامبیز می گوید

    من سرویس یک ماهه میخرم 160 گیگ با سرعت2مگ..
    سرعتش که هیچی همه میدونیم هیچ تغییری نسبت به قبل نکرده و فقط رو کاغذ اینقدر میزنند و من حتی به جرات میتونم بگم5-6 سال پیش از همین اینترنت مخابرات با سرعت بیشتری میتونستم دانلود و استفاده کنم با قیمت پایینتر. این قانون حجم مصرفی براساس داخلی و بین المللی هم یک شیوه جدید برای کلاهبرداریه،درواقع پشت این قانون دارن جیب مردمو خالی میکنن. مثلا همین سرویسی که من میخرم به نظر 160 گیگ خیلی زیاده و کفایت میکنه و ما چقدر مگه از سایتهای بین المللی استفاده میکنیم؟بنده هم گول همین ظاهرشو خوردم و گفتم من هرکاری کنم و کلی دانلود کنم روزی 5 گیگ نمیشه،در کمال تعجب دیدم به 3هفته نکشید و تموم شد!!!
    این چندروز اخیر خودم تست کردم و دیدم حتی از سایتهای منتهی به آدرس .IR که کاملا داخلی هستند و لینک فیلمهای آموزشیش هم کاملا داخلی هست دانلود میکنم به طور وحشتناکی حجممو کم میکنه!یجاهایی از ضربدر4 هم انگار فراتر میره.مثلا یه فیلم آموزشی 20 مگ را 100 گیگ میزنه!!به پشتیبانی مخابرات استان مکاتبه میکنم دایورتم میکنه به دیتای استانی!میگه از اونها بپرسید!به خدمات مخابراتی استان زنگ میزنم،طرف یجوری جواب میده که انگار من از پشت کوه اومدم و چیزی سرم نمیشه!میگه شما فیلمهارا از سرورهای خارجی دانلود میکنید. میگم حاجی من 10 ساله کارم با اینترنت و سایته. دیگه ندونم لینک دانلودش داخلیه یاخارجی که باید برم بمیرم. آدرس سایت و لینکشو دادم گفتم ملاحظه کنید؟!میدونید چنوقته دارید با این قانون جیب مارو میزنید؟قانون میذارید ولی حتی خودتونم بهش عمل نمیکنید؟این عین دزدیه. طرف گفت مکاتبه میکنم با دیتای استانی. کاملا مشخصه این کارمندای جزیی هم درجریان نیستند یا خودشونو میزنن به ندانستن.
    جالبتر اینکه بمن میگه برو با مدیر اون سایت مکاتبه کن بگو سایتتون و لینک های دانلودیتون رو از لینکهای خارجی به داخلی تبدیل کنید!!!! یعنی این جوابش باعث شد من احساس ضعف کنم. بعنوان یه کاربر خانگی که بیش از 7-8 سال از اینترنت مخابرات و.. استفاده کرده میگم.. قبلا واقعا خیلی بهتر بود. 1 گیگ میخریدیم4 نفر توخونه ازش استفاده میکردیم و 4 روز برامون میموند.حالا بماند دانلودرایگان شبانه و.. داشت که با کلی کاهش سرعت و.. باز غنیمتی بود. الان یه سرچ ساده تو گوگل میزنی میبینی 50 مگ رفت!! آدرس وزیر ارتباطات هم دم دست نیست بهش انتقاد کنیم. دیگه این جز کمترین حقوق مسلم یک جامعه رو به پیشرفت هست. گویا ما داریم واقعا به گذشته های خیلی دور برمیگردیم . از مسئولان بالارتبه کشوری سوال دارم. کجای دنیا اینطوریه؟ جواب بدین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5