چرا معرفی مجموعه سایت‌های باز و آلترناتیو، در زمان اختلال اینترنت بین‌الملل را مفید یا اخلاقی نمی‌دانم

42

دلتان برای یک گوگل کردن و جستن اطلاعات و عکس تنگ شده؟ ویکی‌پدیا هم نمی‌توانید بخوانید؟ چیزی فراموشتان شده و به سبک سابق گمان می‌کنید که با اندکی جستجو در اینترنت، فوری پیدایش می‌کنید؟!

متاسفم! فعلا باید شکیبا باشید.

دایره زیان‌هایی که قطعی حتی کوتاه‌مدت چند ساعته اینترنت، به صاحبان خدمات، مشاغل اینترنتی و فروشگاه‌های آنلاین می‌زند، خارج از تصور است.

اما آیا نباید در این شرایط با استفاده از آلترناتیوهای داخلی سرویس‌های معتبر فرنگی، شرایط را اندکی برای خودمان تلطیف کنیم؟!

از آنجا که من هنوز خودم را بلاگر و دارای نظر مستقل می‌دانم، بگذارید رک و راست باشم و تعارف نکنم و به شیوه دیگران عمل نکنم.

نه! من اصلا تصور نمی‌کنم که معرفی سایت‌های آلترناتیو و مطرح کردن آنها، کاری مفید یا اخلاقی باشد.

به دلایل زیر:

1-گوگل و حتی بینگ را با جستجوگرهای فارسی نمی‌شود مقایسه کرد. نتایج به دست‌آمده از جستجوگرهای ایرانی به روز و دقیق نیستند و بخش اندکی از وب فارسی و وب جهانی را پوشش می‌دهند و به دقت به اصطلاح پالایش می‌شوند.

به علاوه این سرویس‌های توانایی پاسخ‌دهنی به کاربر زیاد را ندارند.

2-حتی اگر ما سرویس‌های ایرانی‌ای داشتیم که با مشابه خارجی مو نمی‌زدند و قابل رقابت با آنها بودند، به جهت آنکه حق آزادی کاربر را در انتخاب، رعایت نمی‌کنند و متاسفانه باید اعتراف کنیم که در طول زمان همواره از شرایط ویژه برای رشد خود استفاده می‌کنند، باز هم من معرفی آنها را به صلاح نمی‌دانم.

این دیگر انتخاب شخصی شماست که از آنها استفاده کنید یا نه. اما من به عنوان صاحب یک رسانه، استفاده از آنها را تبلیغ نخواهم کرد.

3-برخی از این سایت‌های و ابزارهای آنلاین، خودشان آپارتاید اطلاعات آنلاین را تشویق می‌کنند.

تصور کنید که در یک جستجوگر ایرانی، جستجویی انجام می‌دهید و ضمن اینکه این جستجوگر نتایج سرچ را محدود به برخی سایت‌ها کرده، به کاربر نشان می‌دهد که ترافیک اینترنتی نیم‌بها را در صورت باز کردن کدام سایت خواهید داشت.

راستش من آخر متوجه نشدم که چرا باید ترافیک استفاده از برخی سایت‌های نیم‌بها باشد و این مابه التفاوت قیمت را چه کسی می‌پردازد و طبق کدام معیار ما باید سایتی را در جرگه سایت‌های محق استفاده از این امتیاز قرار بدهیم و طبق کدام معیار نه!

4-استفاده اجباری و از سر استیصال از برخی سایت‌ها، موجب ایجاد توهم و خودبرتربینی و سرازیر شدن ناعادلانه بودجه و یک امتیاز مضاعف برای آنها می‌شود و چه بسا در میان‌مدت یا درازمدت آنها را تبدیل به تنها سرویس در دسترس کنند! نمونه از این دست زیاد سراغ داریم. بگذارید مثال نزنم!

5-در بخش سرگرمی‌سازی، باز من بر این باورم که هر کاربر بنا بر سیستم اندیشه و سلیقه و نیاز خود باید حق داشته باشد که موسیقی و فیلم و سریال انتخاب کند. اما چنین گستره انتخابی به هر دلیل در VODهای ایرانی نمی‌تواند رعایت بشود.

6-من شخصا سعی می‌کنم که با کنار هم چیدن اخبار و تحلیل‌های رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی از مشرب‌های سیاسی مختلف، به دورنمایی از واقعیت برسم. ضمن احترام به تلاش‌های ژورنالیست‌های داخلی، فکر نمی‌کنم که خود آنها هم از اینکه کاربری به خاطر در دسترس نبودن سایت‌های دیگر به خبرگزاری آنها سر می‌زند، راضی باشند.

7-اما در شرایط برابر و زمانی که به کاربر حق انتخاب می‌دهیم و متوجه محبوبیت یک سایت ایرانی می‌شویم، باید تلاش و مهارت دست‌اندرکاران آن سایت و سرویس را بستاییم و در حد امکان به یاری‌شان بشتابیم.

پس چه کنیم؟

این انتخاب شماست. اما من فعلا سعی می‌کنم که با کتاب‌هایم خوش باشم و راستش آن طور که پیش‌تر در سناریوهای تخیلی تصور می‌کردم، اوضاع بر من سخت نمی‌گذرد و دارم از شرایط موجود هم با این ترفند، بهره می‌برم!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا چهره‌های مشهور، فرازمینی و بیگانه هستند؟! چرا چنین چیزهایی در شبکه‌های اجتماعی رواج می‌یابد +…

امروز صبح دوست گرانقدری ویدئویی از آنجلینا جولی را از یک صفحه اینستاگرام برای من فرستاد. در این ویدیو که ظاهرا از یک مصاحبه او انتخاب شده بود، روی چشم‌های او زوم می‌شد و این نکته القا می‌شد که چشمان او غیرطبیعی هستند و قرنیه و عنبیه او…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…

صندلی‌های بامزه طراحی شده با هوش مصنوعی توسط بونی کاره‌را

تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید و صندلی‌ای را می‌بینید که شبیه یک قاچ هندوانه غول‌پیکر است، همراه با پوست و دانه‌هایش. یا صندلی‌ای که شبیه آناناس سیخ‌دار است، با لبه های تیز و اندرون نرمش؟این دنیای بونی کاره‌را است، هنرمند با استعداد سه…

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
42 نظرات
  1. H A N I می گوید

    هزاران درود یر شما که اینگونه بی پرده و شفاف نظر خودتون را مطرح کردید، بنده به نوبه خود کاملا با شما هم نظر هستم ، تشکر و قدردانی میکنم بابت زحماتی که در راه نشر اطلاعات و مطالب علمی و …. متحمل می شوید و آرزوی موفقیت و شادکامی برای شما دارم . شاد باشید و مانا ? غ

    1. علی می گوید

      درود بر شرف شما بابت این مطلب مفید دم غیرت و بزرگ منشی و شعورتون گرم (…) همین کار رو انجام و به بین ایرانی ها رسوخ کنن
      این اسمش تقلبه
      اگر راست میگید درست کار کنید و در شرایط درست خودتان را درچرخه رقابت بیاندازید
      بنده با توجه به آشنایی با این وبسایت ها حاضر به استفاده از آنها نیستم تا گوگل برگردد

      1. دکتر می گوید

        جالبه که نظارات مزحک ایشان به نظر شما انقدر ارزشمند آمده، خود ایشون (جناب دکتر) در همین شرایط رقابت قرار گرفته و قطعا مدل پنج نیروی پورتر، یا اقیانوس آبی کیم هم جلوی ایشون نبوده برای این دلایل، شرایط طبیعی هابزی هم اگر حاکم باشه، باز دلایل ایشون عکس شعور و درکه، این بیشتر عوام فریبی هست و در اصل خود آن تبلیغ حساب میشه، البته قصد جسارت به شما یا دکتر رو ندارم ولی محتوای این سایت مطالب زرد هست، درسته تعریف زرد بودن از دیدگاه های مختلف متفاوته ولی به شکل کلی محتوای این سایت با سایت های زرد تفاوتی نداره، حتی معرفی کتاب های ایشون مثل معرفی کتاب های بریان تریسی به جای کتاب توماس پیکتی هست (این یک مثال هست).
        تعصب شماو ترس عوام و یا حتی بی اطلاعی و عدم درک مشکلات از دلایل عدم معرفی آلترنیتیو ها هست نه دلایل مزحک بالا

        1. عارف می گوید

          و شما نمونه بارز مردم بر علیه مردم هستید

          1. دکتر می گوید

            ممنونم از توجه شما،
            نه این برداشت شماست و فقط یک دکسا حساب میشه، من قصد بحث ندارم، ممکنه نظارات من خوشایند شما نباشه. که حق طبیعی شماست ولی این حق دلیل بر این نیست که چیزهایی که دانشی در مورد آن ها ندارید به دیگران نسبت دهید، اینکه یک جمله به نظر زیبا برسه و ما از اون در هر کجا استفاده کنیم نشان کم دانشی ماست، نه سواد باور کنید.

          2. دکتر می گوید

            خب یک پیشنهاد هم برای شما دارم،که البته میشه نادیده بگیرید
            این بررسی کتاب رو بخوانید، متاسفانه خود کتاب ترجمه نشده اما بررسی اون هم خالی از لذت نیست.
            http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9233/

        2. ناشناس می گوید

          اونوقت ربط “برایان تریسی” به “توماس پیکتی” چیه که خاطر شما مکدر شده که موقع معرفی کتاب به جای اون، این رو معرفی کرده؟! اصلا فضایی که این دو نفر بهش تعلق دارند رو اطلاع داری؟! (اگر ارتباطی داشتند و در رقابت بودند، باز حرف شما کمی باربط می شد)

          1. دکتر می گوید

            در مثل جای مناقشه نیست، این رو اول باید بفهمی تا بعد بقیه رو توضیحی خواستی بگم

        3. بی سواد می گوید

          دوست با سواد اگر منظورتان از “مزحک” معنای مسخره است که نوشتار “مضحک” صحیح است.

      2. H A N I می گوید

        بله هم تقلب است و هم به عقیده بنده تحمیل ، البته شرمنده ام واژه صحیح «زور چپون» کردن است، باری از قضا اونطوری که بنده دستگیرم شده این قصه سر دراز دارد، خواسته یا ناخواسته اتفاقی این وسط رخ داد این بود که دولت طرح اینترنت ملی که مدتها حرفش را بر سر زبان ها انداخته بود را بالاخره اجرایی کرد و چه بسا که کم کم به سمت همیشگی شدن این جریان پیش بریم، البته این فقط نظر بنده است ،باید دید چه خواهد شد. اما در هر صورت از سایتهای اسمشو نبر بنده استفاده نخواهم کرد،….، شاد باشید و مانا

        1. عارف می گوید

          @دکتر
          لطفا شما چیزی از کم دانشی نگید، که مضحک رو مزحک می نویسید و نظرات رو نظارات.
          با دادن لقب دکتر به خودتان و استفاده از چند واژه قلمبه سلمبه و مضحک خواندن نظر دیگران راه به جایی نمی برید.
          اگر شما از آلترناتیوهای زورکی حمایت می کنید قطعا نمونه مردم بر علیه مردم هستید و شما هستید که معنی این جمله رو نفهمیدید.
          *من هم موافقم که با جنابعالی بیشتر از این بحث نکنم.

          1. دکتر می گوید

            اتفاقا حرف من هم همین بود که شما وقتی به جان کلام توجه نکنید به دنبال غلط املایی می گردید که بگید من باسوادم خیلی لغات سختی من به کار نبردم
            اما دست آوزی برای شما گذاشتم تا استدلال غیر منطقی خودتون روی آن استوار کنید،
            نفس عمل مسدود کردن اینترنت رو که همه مخالف هستند مردم یا غیر مردم
            من فضای تبلیغات رو بیان کردم
            در خانه اگر کس است یک حرف بس است

  2. پگاه می گوید

    یک پزشک همیشه با سایتهای دیگر تفاوت داشته، تفاوت عمده اش در روح و اندیشه متفاوت و تسلیم نبودنشه.

    1. نیلوفر می گوید

      دریغ که «کمیت» خیلی وقتها چشم ما رو می بنده و روی مطالب یک پزشک زوم نمی کنیم. این چند روزه دست کم بیست مقاله یک پزشک رو خوندم. بیشترشون عالی بودن. حتی در حد یک کتابچه. دکتر از مطالب فناوری کم کن و تحلیل و روزنوشت رو زیاد کن. عالی و فهمیده هستی.

  3. رحیم آبادی می گوید

    دقیقا آفرین یک پزشک. تحت شرایط ویژه خودشون رو مطرح میکنن و بعد سیل کمک سمتشون سرازیر میشه.

  4. امید می گوید

    قابل توجه برخی سایتها که بلندگوی ثابت برخیها شدن. دکتر چرا گاهی کم می نویسی، امیدواریم هر روز ازتون دست کم یه مقاله بخونیم.

    1. لیلا می گوید

      بله. نوشته های دکتر یه چیز دیگه ست. کاش دلگرمشون کنیم، بیشتر بنویسن.

  5. مهدی معلمی می گوید

    تصور کنین که این محدودیت بمونه، سایت فلان هر روز باید یک مصاحبه یا مدیر سایت پارسی… و فیلیمو بکنه. تا اینا هر روز گنده تر بشن. هیچ زاویه ای باهاشون نداریم، اما به قول شما در شرایط برابر…

  6. ناصری می گوید

    تایید میکنم. بهتره هر سایت/ سرویسی با شایستگی خودش و نه استفاده از شرایط به اصطلاح ویژه بیاد بالا

  7. اشکان نیّری می گوید

    احسنت! شرایط برابر و حق انتخاب. که البته در کشور ما که حاکمیت و طبعاً اقتصاد عادت به انحصار و رانت دارد نه رقابت آزاد متأسفانه فعلاً خواب و خیال است.

  8. مهدی می گوید

    ترجیحا اگر وبلاگ درست و حسابی می‌شناسید که فعال هست یا اگر هم نیست، مطالب خوندنی داره معرفی کنید.

  9. سورمه می گوید

    دسترسی به بلاگ هم قطع شد انگار

  10. علی می گوید

    خوشحالم که یک پزشک با اندیشه رو به جلو گام می نهد و همین باعث می شود همیشه یک پزشک بماند و پیروز و موفق.
    درودها بر شما

  11. مصطفی می گوید

    همین دیدگاههاست که ما رو چند ساله خواننده‌ی ثابت اینجا نگه داشته.
    ممنون از شما.

  12. عارف می گوید

    کاملا موافقم، با بولد کردن این سایت ها در این شرایط فقط کمک خواهیم کرد که در آینده اینها تنها سرویس هایی باشند که بتونیم ازشون استفاده کنیم.

  13. پوریا می گوید

    موافقم. و کاربری خودم هم با همین طرز فکر هست. ممنون.

  14. مجتبی می گوید

    دقیقا، مثل خودروسازهای داخلی، که اگه رغیب داشتن، این‌همه سوءاستفاده نمی‌کردن

  15. رضا می گوید

    دکتر نازنین نکته بسیار عالی رو متذکر شدید اصلا بی احترامی گوگل به هست رجوع کردن به این موتورهای ضعیف و بی کیفیت داخلی.
    قبل از قطع اینترنت و زمانیکه در اینترنت غلت می زدیم ، شخصا مقدار زیادی فایل های صوتی آموزشی فوق العاده با ارزش از تلگرام و جاهای دیگر دانلود کردم در این چند روز فرصت عالی بدست ِآمده و مشغول گوش کردن آنها هست ، قبل از قطع اینترنت ۹۰ درصد اوقات مشغول جستجو برای این فایل ها بودم و دانلودشان ،

  16. علی می گوید

    درود بر دکتر عزیز. من مشتاق معرفی کتاب‌های بیشتر در زمینه غیر داستانی هستم و اغراق نکنم هر دو روز یکبار سر میزنم تا مطالب جدید بخونم

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      تمام سعی ام را خواهم کرد

  17. مهرداد می گوید

    کاش همه لااقل برای یک بار این کار را می کردند تا لااقل به حقوق خود احترام بگذارند. ولی چه عرض کنم!

  18. سینا می گوید

    مرسی از شما جناب مجیدی. از زاویۀ اخلاقی نگاه کردن به مسایل و ارجح دانستن منافع جمعی و دراز‌مدت به منافع شخصی وکوتاه‌مدت دقیقاً همون چیزی است که امروز بهش نیاز داریم. این پست احترام منو نسبت به شخص شما بسیار بیش از پیش کرد. پایدار باشید.

  19. یاسمن می گوید

    آقای مجیدی سالهاست که خواننده شما هستم. همیشه نگاه شما به جهان اطراف برای من قابل تامل بوده است و هر چه که گذشته است بهتر متوجه شده ام این گرایی ریشه در کجا دارد. از این که هموطن شما هستم خوشحالم و امیدوارم شمار کسانی چون شما افزون باد.

  20. مژگان می گوید

    سلام
    من چند سالی هست با سایت شما اشنا شدم و هر از گاهی به سایت شما سر میزدم.این اولین باری هست ک نظر میگذارم. من دانشجوی کارشناسی ارشد هستم.و پایان نامه م در مورد داده کاوی هست متاسفانه تمام کدهای من در سایت گوگل کولب هست چون لپ تاپم رم پایینی دارد و من توانایی مالی ندارم ک لپ تاپ با رم بالا بخرم و حالا پایان نامه م مانده و من فقط یکماه فرصت دارم ک پایان نامه م را ارائه بدهم.فقط امیدوارم ک فرصت را تمدید کنن. شما از این شرایط شاید لذت ببرین اما برای من عذاب تمام هست خوب نیست وقتی ک مشکل رو برای خودمون نمیبینیم بگیم ما ک خوبیم و خوشحالیم

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      هیچ کس لذت نمی‌بره. تنها تمرین تحمل و تسلیم نشدن می‌کنیم و در این کار ماهر هم می‌شویم. ناامید نشوید.

  21. roobi می گوید

    اگر این وضعیت باقی ماند و تشدید شد چه کنیم؟ برای آدمی مثل من که تنها روزنه آزادی و اطلاعاتش اینترنت بود این وضع مثل زندانی میماند که اندکی در زندان را باز کردند تا ببیند بیرون چه خبر است و دوباره هلش دادند تو.

  22. احمد می گوید

    بسیار عالی ای کاش این موضوع را در مورد به روز کردن وب سلیت هم رعایت میکردید و در شرایطی که خیلی از سایتها که در خارج هاست شدند شما هم سایت را آپ دیت نمیکردین که بخشی از این تبعیض یا به قول شما آپارتاید نباشید!

  23. طنزتلخ می گوید

    سایت‌های تکنولوژی که بعضا از خاکستر سایت‌هایی که دیگه پیش ما نیستند، برخواسته‌اند و به جای اینکه کمابیش مرهم درد بی‌اینترنتی باشند، بیشتر نمک بر زخم کاربران می‌پاشند آن هم با معرفی سایت‌هایی که ارزش معرفی کردن هم ندارند.
    مگر می‌شود جستجوگری با گوگل رقابت کند؟ bing با پشتیبانی مایکروسافتش باز هم نمی‌تواند، داخلی‌ها که بماند.
    کدام سرویس ایمیلی توان رقابت با جیمیل را دارد؟
    سال ۹۰ در میلفا عضو شدم تا تست کنم و چند ایمیل فرستادم و الان می‌رم می‌ببینم عملا پاک شده‌اند.

    شاید وصل شود.
    شاید هم با اما و اگر، برای کاربر.
    شاید هم وصل نشود!
    ولی رفتارهای الان سایت‌ها و افراد مختلف به یاد سپرده میشه و مشخص میشه طرف مردم بود یا ضد مردم.

  24. امین می گوید

    آقای دکتر مجیدی عزیز،
    من سالهاست که دست‌نوشته‌های شما رو می‌خونم. دمتون گرم. الان که اینوریدر کار نمیکنه اومدم از سایتتون مطالب رو پیگیری می‌کنم. همیشه موفق باشید. توی این بی اینترنتی کلی کتاب توی طاقچه و فیدیبو دارم که الآن دارم اونا رو میخونم.

  25. Mehrab می گوید

    خوشحالم که بین سایت ها و پیامرسان های داخلی که از عدم “آزادی اینترنت و جریان اطلاعات” شلوغ‌تر و صاحب اعضا شدن و از این بابت سواستفاده میکنن سایتی هم هست که چنین جهتی میگیره. نظر من هم در صورت ادامه قطعی اینترنت تحریم پیامرسان های ملی و شبکه ملی هست. شاید برخلاف تمام اعتراضات ناموفق مردمی، این بار نظر مردم اعمال بشه

  26. سید بابک موسوی می گوید

    راه اقیانوس را بسته‌اند و توقع دارند به جویباری کوچک با گردشی بسته قناعت و اکتفا کنیم.

    هیچ صیادی در جوی حقیری که به گودالی می ریزد، مرواریدی صید نخواهد کرد
    فروغ فرخزاد

  27. دکتر می گوید

    بنده سرفا نظارات مظهک خود را نوشتیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5