بی‌اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی (آنورکسی و بولیمیا) چه هستند؟

0

اختلالات غذا خوردن

Anorexia nervosa

در بیماری بی‌اشتهایی عصبی (anorexia nervosa)، بیمار تمایل شدیدی به لاغر شدن دارد، به نحوی که با خودداری از غذا خوردن وزن بدن خود را به کمتر از 85 درصد میزان مطلوب برای سن و قد خود می‌رساند و با این حال ترس شدیدی از چاق شدن دارد. این بیماران آمنوره و میل جنسی کمی دارند.

اپیدمیولوژی

بی‌اشتهایی عصبی بیشتر در دختران نوجوان بروز می‌کند و در کشورهای توسعه یافته شایع‌تر است.

این بیماری در شرایطی که اندام لاغر برای فرد یک مزیت محسوب می‌شود از جمله در بین مانکن‌ها و رقاص‌های باله شایع‌تر است.

اتیولوژی

در ایجاد این بیماری عوامل بیولوژیک، اجتماعی و فیزیولوژیک نقش دارند.

در صورت ابتلای یکی از قل‌های دوقلوهای منوزیگوت احتمال دیگری نیز بالاتر از معمول است.

اختلال خلقی به ویژه وابستگی به الکل و اختلالات غذا خوردن در افراد خانواده این بیماران شایع‌تر از جمعیت عمومی است. در این بیماران فعالیت نوراپی‌نفرین کاهش یافته است.

تظاهرات بالینی

وزن این افراد کمتر از 85 درصد وزن ایده‌آل برای آن سن و قد است.

این کاهش وزن ارادی است و بیمار ترس و نگرانی شدید از چاق شدن دارد.

لاغری شدید موجب آمنوره می‌شود. گاهی هیپوترمی و برادی‌کاردی یافت می‌شود.

برخی از این بیماران دوره‌های پرخوری نیز دارند و به دنبال این دوره‌ها با ورزش، القای استفراغ، مصرف مسهل و دیورتیک سعی در کاهش وزن دارند.

میزان خودکشی در بیمارانی که دوره‌های پرخوری دارند، بیشتر است.

بررسی آزمایشگاهی

اغلب بیماران لکوپنی همراه با لنفوسیتوز نسبی دارند. در صورت القای استفراغ و مصرف مسهل و دیورتیک ممکن است هیپوکالمی و آلکالوز متابولیک یافت شود. القای استفراغ ممکن است موجب افزایش سطح سرمی آمیلاز شود.

تشخیص افتراقی

اختلال افسردگی: مبتلایان به افسردگی معمولاً دچار کاهش اشتها می‌شوند، در حالی که در مبتلایان به بی‌اشتهایی عصبی مگر در مراحل شدید، اشتهای بیمار طبیعی است و بیمار احساس گرسنگی دارد. البته افسردگی در مبتلایان به بی‌اشتهایی عصبی شایع‌تر است.

اختلال Somatization: در این حالت کاهش وزن شدید نیست، ترس غیرطبیعی از افزایش وزن وجود ندارد و معمولاً آمنوره دیده نمی‌شود.

اسکیزوفرنی: مبتلایان به اسکیزوفرنی ممکن است هذیان‌هایی نسبت به غذا داشته باشند (مانند اینکه بیمار معتقد است که غذای وی مسموم است) و گاهی از خوردن امتناع می‌کنند و لاغر می‌شوند. این بیماران معمولاً ترس از چاق شدن ندارند.

سیر و پیش‌آگهی

سیر بیماری متغیر است. این بیماران روابط اجتماعی ضعیفی دارند و دچار افسردگی می‌شوند. در مجموع پیش‌آگهی خوب نیست.

درمان

نخستین اقدام اصلاح سوء تغذیه است. بیمارانی که وزن آن‌ها 20 درصد کمتر از وزن مورد انتظار است، بهتر است بستری شوند.

روش‌های درمانی زیر کاربرد دارد:

  • رفتار درمانی شناختی
  • روان درمانی
  • خانواده درمانی
  • درمان دارویی: مانند سیپروهپتادین و آمی تریپتیلین، البته این بیماران مستعد بروز آریتمی قلبی و افت فشار خون هستند و مصرف ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای باید با احتیاط باشد.

Bulimia nervosa

این بیماری با دوره‌های پرخوری همراه با روش‌های نامناسب کم کردن وزن مشخص می‌شود. این افراد اغلب در شرایطی که تنها هستند پرخوری می‌کنند. گاهی حتی در شرایطی پرخوری می‌کنند که گرسنه نیستند. غذا را سریع و نجویده می‌خورند، کنترلی بر خوردن ندارند و تا زمانی که درد شکم و یا تهوع پیدا کنند، غذا می‌خورند. پس از آن احساس گناه افسردگی پیدا می‌کنند و تلاش می‌کنند با القای استفراغ، مصرف مسهل یا دیورتیک مانع افزایش وزن شوند.

بر خلاف مبتلایان به بی‌اشتهایی عصبی، این بیماران وزن طبیعی دارند. آمنوره ندارند، البته ممکن است اختلال قاعادگی هم داشته باشند و میل جنسی آن‌ها طبیعی یا بالا باشد.

این بیماری نیز در خانم‌ها شایع‌تر است. سن بروز کمی بالاتر از بی‌اشتهایی عصبی و اغلب در خانم‌های جوان است.

اتیولوژی

عوامل بیولوژیک: سروتونین و نوراپی نفرین در ایجاد این بیماری نقش دارند. شیوع این بیماری در بستگان درجه اول افراد مبتلا بیشتر است.

عوامل اجتماعی: این بیماران نیز مشابه مبتلایان به بی‌اشتهایی عصبی، کمال طلب هستند. مشابه بی‌اشتهایی عصبی، افسردگی در مبتلایان به بولیمیا و اعضای خانواده آن‌ها شایع‌تر است.

عوامل روانی: در مقایسه با بی‌اشتهایی عصبی مبتلایان به بولیمیا، بیشتر اجتماعی و تکانه‌ای هستند و وابستگی به الکل و ناپایداری هیجانی مانند اقدام به خودکشی در این بیماران شایع‌تر است.

تشخیص

این بیماری با معیارهای زیر تشخیص داده می‌شود:

  • دوره‌های پرخوری حداقل دو بار در هفته برای حداقل 3 ماه
  • رفتارهی جبرانی جهت کم کردن وزن
  • بیمار کاهش شدید وزن ندارد
  • بیمار ترس غیرطبیعی از چاقی و تمایل شدید به لاغر شدن دارد.

بررسی‌های آزمایشگاهی

رفتارهای جبرانی جهت کم کردن وزن مانند القای استفراغ و مصرف مسهل یا دیورتیک ممکن است موجب بروز هیپوکالمی، هیپومنیزیمی و آلکالوز متابولیک شود. استفراغ موجب هیپرآمیلازمی می‌شود.

تشخیص افتراقی

Seasonal affective disorder: در این اختلال فرد در طی فصول سرد سال که تماس با نور آفتاب کم می‌شود، دچار افسردگی آتیپیک به صورت پرخوری و پرخوابی می‌شود. گاهی بیماران مبتلا به بولیمی به طور همزمان دچار این اختلال هستند.

درمان

در اغلب موارد نیازی به بستری کردن بیمار نیست. روش‌های درمانی این بیماران عبارتند از:

  • رفتار درمانی شناختی
  • روان درمانی
  • درمان دارویی

رفتار درمانی شناختی روش خط اول درمان است.

درمان دارویی: داروهای ضد افسردگی مانند داروهای SSRI در درمان این بیماری سودمند هستند.

کاربامازپین و لیتیوم تاثیر قابل توجهی در درمان این بیماری ندارند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…

آخرین «نمونه» مقاوم – هر یک از اینها، آخرین چیزهای سالم به جا مانده در طول تاریخ هستند

از برخی جنبه‌های تاریخی چیزهای قالب توجهی به جا مانده، مثلا هزاران سکه از یک دوره تاریخ یا ده‌ها زره یا شمشیر یا کتاب‌های پوستی فراوان. اما برخی چیزها هم آنقدر نادر از بلایایی طبیعی و فساد و آتش‌سوزی‌های در امان مانده‌اند که تبدیل به آخرین…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.