10 نکته بهداشتی خیلی مهم در دوران عادت ماهانه

0

رپورتاژ

دوران پریود یا عادت ماهانه از نظر رعایت بهداشت اهمیت زیادی دارد. رعایت نکردن نکات بهداشتی ممکن است منجر به بروز مشکلاتی برای خانم‌ها شود و آن‌ها را به دردسر بیندازد. برای اینکه این دوران را با آرامش و به سلامت سپری کنید، از نکات زیر کمک بگیرید. مجموعه 10 نکته‌ای که برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم، به حفظ بیشتر سلامتی‌تان کمک می‌کند.

از آب ولرم استفاده کنید

در دوران عادت ماهانه هرگز خود را با آب سرد نشویید. شست‌و‌شوی اندام تناسلی با آب سرد می‌تواند دل‌درد را بیشتر کند و باعث آزار دیدنتان شود. برای شست‌و‌شو حتما از آب ولرم کمک بگیرید. ضمن اینکه یادتان باشد شست‌وشو همیشه از جلو به عقب است. عکس این حرکت، باکتری‌ها و آلودگی را به ناحیه تناسلی انتقال می‌دهد و ممکن است باعث بروز عفونت شود.

زود تعویض کنید

وجود انواع نوار بهداشتی های مختلف در بازار، از جمله نوار بهداشتی با پودر جاذب، بعضی از خانم‌ها را به اشتباه می‌اندازد؛ درست است که نوار بهداشتی با پودر جاذب مانع نم پس دادن می‌شود؛ اما استفاده از آن به معنی این نیست که باید دیر به دیر تعویضش کنید. همان‌طور که نوار بهداشتی ساده را باید زود عوض کرد، نوار بهداشتی با پودر جاذب را هم باید به موقع عوض کرد. در غیر این صورت وجود رطوبت ممکن است باعث بروز مشکلاتی از قبیل رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها شود.

لباس زیر نخی بپوشید

پوشیدن لباس زیر که الیاف آن حاوی موادی مثل نایلون است، نه در شرایط معمولی مجاز است و نه به ویژه در روزهای عادت ماهانه. نایلون علاوه بر بروز حساسیت به تعریق بیشتر و در نتیجه ایجاد رطوبت بیشتر منجر می‌شود. عرق سوز شدن کمترین پیامد و ایجاد محیط مناسب برای رشد میکروب‌ها پیامد بزرگتر پوشیدن لباس زیر نایلونی در روزهای عادت ماهانه است. به جای لباس زیر نایلونی، حتما چند لباس زیر نخی راحت که چسبان نباشند تهیه کنید و در ایام پریود سراغشان بروید.

از دستمال استفاده کنید

اهمیت استفاده از دستمال کاغذی و دستمال توالت در دوره عادت ماهانه حتی بیشتر از سایر روزهای ماه است. حتما بعد از شست‌و‌شو، ناحیه تناسلی را با دستمال کاغذی خشک کنید و نگذارید رطوبتی باقی بماند. باقی ماندن رطوبت در این ناحیه ریسک ابتلا به عفونت‌ها را بالا می‌برد.

خوب تغذیه کنید

در این روزها بهتر است از خوراکی‌های روان کننده روده یا ملین‌ها استفاده کنید تا دچار یبوست نشوید و درد بیشتری نکشید. همچنین خوراکی‌های مقوی مثل آجیل و انواع میوه‌های گرم و غیر نفاخ را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید تا بدن مقاومت بهتری داشته باشد و با درد ناشی از پریود بهتر مقابله کند.

استفاده از صابون مجاز است؟

بهتر است که سر و کار خودتان را به استفاده زیاد از مواد شوینده، به خصوص صابون‌های عطری یا ژل شست‌و‌شوی واژن نیندازید و به جای این کار به موقع دوش بگیرید. در صورتی که امکان دوش گرفتن نداشتید، تعداد کم دفعات استفاده از صابون غیر عطری و آب ولرم برای پاکیزه نگه داشتن ناحیه تناسلی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

از نوار بهداشتی معطر استفاده کنم؟

نواربهداشتی معطر

همان‌طور که استفاده از صابون معطر برای شست و شو توصیه نمی‌شود، بهتر است سراغ نوار بهداشتی معطر هم نروید. این مدل نوار بهداشتی می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و خارش شود. پد معمولی روزانه یا مخصوص شب انتخابی به مراتب بهتر است.

مقابله با بوی بد بدن

اگر بدنتان در روزهای پریود بوی بدی می‌گیرد، اول از همه رژیم غذایی‌تان را اصلاح کنید. دور سیر، پیاز، فست فود و خوراکی‌هایی را که شامل مواد افزودنی هستند، خط بکشید. در عوض غذاهای طبیعی، سالم و سبک بخورید.

راهکار دوم تعویض زود به زود نوار بهداشتی و شست و شوی مناسب ناحیه تناسلی است؛ اگر این دو کار را دیر انجام دهید احتمال بروز بوی بد در بدنتان خیلی بیشتر می‌شود

در صورتی‌که این روش‌ها برایتان مناسب نبودند و متوجه ترشحات غیر عادی هم شدید، بهتر است به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. گاهی دلیل بروز بوی بد، پریود نیست بلکه عفونتی از قبل وجود داشته که نیاز به درمان دارد.

بی‌تحرکی بهتر است؟

بی تحرکی در زمان پریودی

شکی نیست که درد روزهای پریود آزار دهنده است. استفاده از کیسه آب ولرم و استراحت خوب است؛ اما نه برای مدتی طولانی. در حقیقت اگر برای مدتی طولانی بی حرکت بمانید نه تنها به کمتر شدن درد کمک نمی‌کنید؛ بلکه ممکن است باعث شدت پیدا کردنش شوید. به همین دلیل بین استراحتتان، زمانی را هم برای انجام نرمش‌های سبک بگذارید. قرار نیست طناب بزنید اما قرار هم نیست مرتب خوابیده باشید. پیاده روی سبک، در جا زدن و گرم کردن بدن و انجام بعضی حرکات کششی سبک، نقش موثری در بهبود وضعیت جسمی و همچنین بهتر کردن روحیه شما و مبارزه با سندروم افسردگی پریود ایفا می‌کند.

نکته تکمیلی

  • به خاطر داشته باشید شست و شوی هنگام پریود شامل قسمت خارجی اندام تناسلی می‌شود و به هیچ وجه نباید برای شست‌و‌شو کاری به بخش‌های داخلی داشته باشید. برای مطالعه نکات بهداشتی بیشتر در دوران قاعدگی به سایت lifealth.com مراجعه کنید.
  • نوشیدن آب و آبمیوه در روزهای عادت ماهانه به جبران آب دست رفته بدن کمک می‌کند و نقش موثری در بهتر کردن حالتان ایفا خواهد کرد.

اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

عکس‌های قبل و بعد بی‌نظیر تاریخی: بناها و مناظر در گذر زمان

عکس‌های قبل و بعد همیشه علاقه‌مند زیادی دارند. مدتهاست که در اینترنت عکس‌های قبل و بعد افرادی که رژیم لاغری اختیار می‌کنند یا بدنسازی می‌کنند یا جراحی زیبایی می‌کنند، منتشر می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارند.اما در سطحی ژرف‌تر، بیایید…

تراژدی ایگناتس زملوایس: پزشکی که پیشگام شستن دست ها بود

نزدیک به ۱۵۰ سال از اقدامات پیشگامانه لوئی پاستور و رابرت کخ می‌گذرد که به پایه‌گذاری نظریه میکروب بیماری کمک کرده است. با این حال، متقاعد کردن ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای جدی گرفتن شستن دست‌ها هنوز یک چالش است. مراکز کنترل و…

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…

خاطره‌بازی‌ با هم‌خوابگاهی‌ها و هم‌خانه‌های کثیف زمان دانشجویی!

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.