چرا ختنه می کنند؟ فواید و عوارض ختنه

0

پزشکان می‌گویند ختنه بر فعالیت و لذت جنسی تاثیری ندارد یا تاثیر آن ناچیز است و همچنین بر بر عملکرد دستگاه ادراری تاثیری ندارد.

فواید و عوارض

  • ختنه خطر انتقال اچ‌آی‌وی هنگام رابطه جنسی را به میزان قابل توجهی (پنجاه تا شصت درصد) کاهش می‌دهد، به عبارت دیگر مردی که ختنه شده باشد در رابطه جنسی با زنی که اچ‌آی‌وی دارد کمتر در خطر آلودگی به ویروس است.
  • ختنه خطر آلودگی به تبخال تناسلی (Herpes) را ۳۰ تا ۴۰ درصد و خطر آلوده شدن به گونه‌های خطرناک ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را که با سرطان ربط دارد سی درصد کاهش می‌دهد.
  • ختنه احتمال انتقال اچ‌آی‌وی از مرد به زن را کم نمی‌کند اما خطر ابتلای زنان به دیگر عفونت‌های آمیزشی مثل واژینوز باکتریایی، تریکومونا و HPV (زگیل تناسلی) را کاهش می‌دهد.
  • بیماری‌های آمیزشی و سرطان آلت تناسلی در افراد ختنه شده کمتر است.
  • در زنانی که شریک جنسی‌ طولانی‌مدت مرد ‌شان ختنه شده باشد خطر سرطان گردن رحم پایین می‌آید.
  • ختنه احتمال عفونت ادراری را در پسربچه‌ها کم می‌کند.
  • خطر ختنه‌ای که با رعایت ضوابط پزشکی انجام شود اندک است.
  • عوارض ختنه معمولا خونریزی و التهاب است و عوارض جانبی شدیدتر بی‌نهایت نادر هستند. احتمال ایجاد عوارض جانبی خفیف در نوزادان نیم درصد، در کودکان نه درصد و در بزرگسالان پنج درصد ذکر شده است.

ختنه کردن پسران چرا واجب است

دلیل آفرینش پوستی که در موقع ختنه کردن پسران برداشته می شود چیست؟

با این نوشته همراه باشید تا علت ختنه کردن پسران در اسلام را بدانید.

فواید ختنه پسرها

ختنه بیشتر در کشور های اسلامی انجام می شود. نظرات مختلفی در رابطه با فواید و مضرات این مسئله وجود دارد. در حالت طبیعی زیر پوست آلت تناسلی کودک ماده سفید رنگی ترشح می شود.

این ماده خاصیت نرم کنندگی دارد و از چسبیدن پوست به سر آلت جلوگیری می کند ، لازم به ذکر است که این ماده چرک نیست.

در بعضی از مواقع این ترشحات عفونی شده و پوست سر آلت نیز دچار عفونت می‌گردد. در موارد نادر عفونت مزبور مخصوصا در نوزادان و شیرخواران موجب عفونت کلیه‌ها می‌شود.

آمار نشان داده است که عفونت ادراری در پسر بچه‌های ختنه نشده به مراتب بیشتر از پسرهای ختنه شده است.

بنابر این ختنه کردن از پیدایش عفونت دستگاه ادرای جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان داده است که سرطان گردن رحم در زنان و سرطان آلت تناسلی در مردان در جوامعی که ختنه شده‌اند کمتر از جوامعی است که ختنه نشده‌اند.

ختنه و فواید و عوارض آن

قدمت ۱۵ هزار ساله ختنه

انجام ختنه قدمت زیادی دارد. در بین جوامع مختلف، ختنه از قدیم، تنها به دلیل اعتقادات مذهبی و آیینی انجام می شده است.

حتی محققان در اجساد مومیایی که قدمت آن ها به مصریان باستان و چیزی حدود ۱۵ هزار سال قبل می رسد، ختنه را پیدا کرده اند. از قرن ۱۹ میلادی به بعد، دلایل و مدارک علمی برای این کار کشف شد.

امروزه انجام ختنه از شکل اعتقاد مذهبی صرف خارج شده و به صورت یک عمل کاملا علمی درآمده است. تا جایی که حتی والدینی که در دین آ ن ها الزامی برای ختنه وجود ندارد، این کار را برای فرزندان پسر خود انجام می دهند.

مثلا در حال حاضر در آمریکا، ۸۰ درصد از نوزادان پسر در بدو تولد ختنه می شوند.اگر خداوند متعال نمی خواست که مردان “پوست ختنه گاه” داشته باشند، پس چرا آن را خلق کرد؟ (که در اثر ختنه کردن می بایست پوست دور آلت برداشته شود.)

پاسخ اجمالی

ختنه به جهت فواید و آثار مثبت آن در برخی ادیان مثل اسلام واجب شده است بعضی از از آثار و فواید ختنه مردان عبارتند از: پیشگیری از ابتلای نوزادان و شیرخواران به عفونت‌های دستگاه ادراری ،جلو گیری از ابتلا به سرطان، پیشگیری از ایدز و…است.

در باره علت آفرینش این عضو باید گفت: وجود این عضو در قبل از تولد نوزاد باعث خواهد شد که آن قسمت از جنین حفظ گردد اگرچه پس از تولد عضو زایدی محسوب می گردد مانند بند ناف بچه که پس از تولد بریده می شود. همچنین فواید دیگری که با پیشرفت علم روشن خواهد شد.

پاسخ تفصیلی

ختنه (circumcision) عملی است که توسط آن قسمتی از پوست آلت مردانه که تا جلو کلاهک کشیده شده (پیش پوست) برداشته می شود.

انجام ختنه به جهت فواید و آثار مثبت آن در برخی ادیان مثل اسلام واجب شده است.این عمل در بین مردم اروپا و آمریکا رواج دارد و باید علت آن ‌را در فواید علمی ختنه کردن جستجو کرد.

با جستجوی مختصری در سایت ها و پایگاه های پزشکی از فواید طبی و بهداشتی این دستور اسلام آشنا خواهید شد. در این گونه پایگاهها آمده است:

مهم‌ترین فایده ختنه، پیشگیری از ابتلای نوزادان و شیرخواران به عفونت‌های دستگاه ادراری و عوارض بسیار خطرناک آن باشد.

عوارضی که ممکن است باعث ازبین رفتن بافت کلیوی و نهایتاً نارسایی کلیوی شود. در بررسی‌های انجام شده مشخص شده است که 75 درصد اطفال زیر سه ماه دچار عفونت ادراری، پسر هستند و 95 درصد این پسرها ختنه نشده بوده اند.

بنا براین باید بگوییم که اگر نوزاد پسری ختنه نشود، شانس مبتلا شدن به عفونت ادراری در سال اول عمرش 10 برابر افزایش می‌یابد.

دکتر سیم‌فروش، جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در این باره می‌گوید:” بهترین کاری که برای پسر بچه ختنه نشده دچار عفونت ادراری، می توان انجام داد، ختنه کردن اوست.

” ختنه در دوران بزرگسالی نیز فوائد بسیاری دارد. از جمله اینکه باعث کاهش احتمال ابتلای فرد به ایدز می شود.

این فایده ختنه آن‌قدر مورد توجه قرار گرفته که در کشورهای آفریقایی به عنوان یکی از روش‌های پیشگیری از ایدز مطرح است، چرا که ثابت شده است، اگر 10 ختنه در یک جامعه انجام شود از ابتلای یک نفر به ایدز پیشگیری می شود.

ختنه به جز ایدز، از ابتلا به بیماری‌های عفونی دیگری نیز پیشگیری می کند.

چون زیر پوست ختنه گاه محیط خوبی برای رشد باکتری‌ها و ویروس‌هاست لذا برداشتن آن از ابتلا به بیماری‌های عفونی موسوم به بیماری‌های منتقل شونده به روش جنسی جلوگیری می کند.یکی دیگر از فواید ختنه پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

شاهد این گفته آن است که در کشوری مثل هند که ختنه کردن در آن رواج ندارد، میزان سرطان آلت تناسلی مذکر10 برابر کشوری مثل دانمارک است که در آن ختنه رواج دارد.

درباره علت آفرینش این عضو باید گفت: یقینا برای این عضوی که خداوند آفریده در دوران جنینی فوایدی است که اگر فرض را بر آن قرار دهیم که تا کنون فائده ای برای آن شناخته نشده، یقینا با پیشرفت هایی که اتفاق خواهد افتاد بشر به راز آن پی خواهد برد.در این باره گفته شده است:

این عضو باعث خواهد شد که آن قسمت از جنین حفظ گردد اگرچه پس از تولد عضو زایدی محسوب می گردد مانند بند ناف بچه که پس از تولد بریده می شود.

فعالیت جنسی

تأثیرات جنسی ختنه موضوع مناقشه و بحث زیادی بوده‌است. انجمن پزشکی اطفال آمریکا، یک بررسی (خود گزارش‌دهی self-report) را خاطر نشان می‌کند که مردان بالغ ختنه شده، مشکلات جنسی(dysfunction) کمتری و جزئیات جنسی بیشتری داشته‌اند،(تحقیق خاطر نشان شده می‌گوید:

مردان ختنه نشده تجارب متنوع‌تری (از لحاظ نوع شامل:رابطهٔ جنسی دهانی دگرجنس‌خواهی فعال، رابطهٔ جنسی دهانی دگرجنس‌خواهی منفعل، رابطهٔ جنسی دهانی هم‌جنس‌خواهی فعال، رابطهٔ جنسی دهانی دگرجنس‌خواهی منفعل، رابطهٔ جنسی معقدی دگرجنس‌خواهی و خودارضایی)

بیشتری شرکت داشته‌اند.) ولی در کنار آن خاطر نشان می‌کند که حساسیت آلت و همچنین میزان ارضای جنسی برای مردان ختنه شده، کاهش یافته‌است. به صورت متوسط ختنه طول آلت مردانه را نزدیک به یک سانتی‌متر کوتاهتر می‌کند.

یک پژوهش در سال ۲۰۰۷ توسط سورِلز و همکاران نشان داد که حساسیت آلت جنسی در مردان ختنه شده به میزان قابل‌توجهی کمتر از مردان ختنه نشده‌است.

در این پژوهش با نگاشت (نقشه آلت) آزمون لمس توسط نخ نایلونی این نتیجه به‌دست آمد که حساس‌ترین نقطهٔ آلت برای مردان ختنه شده، محل زخم باقی‌ماندهٔ از عمل ختنه است (برش محل ختنه).

همچنین در مردان ختنه نشده، ۵ نقطه در غفله (پوستی که در ختنه برداشته می‌شود) وجود دارد، که از محل برش ختنه در مردان ختنه شده حساس‌تر است و با تماس خفیف‌تری تحریک می‌شود.

این ۵ نقطه معمولاً در ختنه برداشته می‌شوند.در مطالعهٔ قدیمی‌تر انجام شده در سال ۱۹۶۶ تفاوتی میان میزان حس غدد در آلت، بین مردان ختنه شده و ختنه نشده، یافت نشده بود.

یک بررسی در سال ۲۰۰۲ توسط بویل و همکاران. بیانگر این موضوع بود که: «دستگاه جنسی مرد که دست‌نخورده و سالم باشد دارای هزاران گیرندهٔ حسی بسیار حساس و همچنین پایانه‌های عصبی بسیار تحریک کننده (ارضا کننده) است که خیلی از آن‌ها در ختنه از دست می‌روند، که باعث کاهش غیرقابل اجتناب احساس و شور جنسی در مردان ختنه شده‌است. آن‌ها نتیجه گرفتند: «آمیزش جنسی، وقتی مرد ختنه شده‌است، برای هردو جفت (یار) کمتر ارضا کننده‌است.»

فواید ختنه

ختنه خطر انتقال اچ‌آی‌وی هنگام رابطه جنسی را به میزان قابل توجهی (پنجاه تا شصت درصد) کاهش می‌دهد، به عبارت دیگر مردی که ختنه شده باشد در رابطه جنسی با زنی که اچ‌آی‌وی دارد کمتر در خطر آلودگی به ویروس است.

علاوه بر این ختنه خطر آلودگی به تبخال تناسلی (Herpes) را ۳۰ تا ۴۰ درصد و خطر آلوده شدن به گونه‌های خطرناک ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را که با سرطان ربط دارد سی درصد کاهش می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که ختنه احتمال انتقال اچ‌آی‌وی از مرد به زن را کم نمی‌کند اما خطر ابتلای زنان به دیگر عفونت‌های آمیزشی مثل واژینوز باکتریایی، تریکومونا و HPV (زگیل تناسلی) را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این دیگر بیماری‌های آمیزشی و سرطان آلت تناسلی در افراد ختنه شده کمتر است و همین‌طور خطر سرطان گردن رحم در زنانی که شریک جنسی شان ختنه شده پایین می‌آید.

در پسر بچه‌ها، ختنه احتمال عفونت ادراری را کم می‌کند. مرکز پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های آمریکا ختنه را یکی از راههای مؤثر در کاهش انتقال اچ‌آی‌وی بخصوص در مردان غیر همجنسگرا می‌داند، اما می‌گوید شواهد نشان نمی‌دهند که ختنه در مردان همجنسگرایی که صرفاً سکس مقعدی دارند خطر انتقال اچ‌آی‌وی یا بیماری‌های آمیزشی دیگر را کاهش می‌دهد.

عوارض ختنه

مرکز پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های آمریکا خطر ختنه‌ای را که با رعایت ضوابط پزشکی انجام شود اندک می‌داند. عوارض ختنه معمولاً خونریزی و التهاب است و عوارض جانبی شدیدتر بی‌نهایت نادر هستند.

در این پیش‌نویس احتمال ایجاد عوارض جانبی خفیف در نوزادان نیم درصد، در کودکان نه درصد و در بزرگسالان پنج درصد ذکر شده است.

در مورد زمان ختنه کردن مرکز پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های آمریکا می‌گوید که ختنه در نوزادان و کودکان آسانتر و ارزانتر و کم خطرتر است، اما اگر ختنه تا دوران نوجوانی یا بزرگسالی به تعویق بیفتد، خود فرد هم می‌تواند در تصمیم گیری مشارکت کند.

شیوع عوارض عمل ختنه در حدود ۰/۲ تا ۰/۶ درصد موارد گزارش شده‌است. بیشتر عوارض خفیف هستند. شایعترین عارضه خون ریزی است که در ۰/۱ درصد موارد مشاهده شده است.

این خونریزی به ندرت نیاز به انتقال خون دارد و با اقدامات ساده کنترل می‌شود. دومین عارضه عفونت موضعی است که خفیف و به صورت قرمزی و ترشح چرک بارز می‌شود.

موارد منفردی از عوارض ایزوله گزارش شده که شامل فیموزیس راجعه، بازشدن زخم، پنیس مخفی، اشکالات زیبایی به علت پوست اضافه، احتباس ادراری، التهاب مجزا (مِآتیت) تنگی مِآ، کوردی، انکلوژن کیست و باقی‌ماندن اجزای پلاستیبال است.

گزارش‌های موردی خاصی هم از موارد نادری همچون سندرم پوست فلس دار، فاسئیت نکروزان، سپسیس، مننژیت و همچون عوارض جراحی بزرگی همچون فیستول اورترا، قطع گلنز پنیس و نکروز پنیس دیده شده‌است.

انجام بدون بی‌حسی ختنه می‌تواند یکی از زجر آورترین خاطرات روزهای کودکی باشد. در این راستا دانشمندان به‌وسیله اندازه‌گیری تعداد ضربان قلب، فشار خون و سطح کورتیزول خون (هورمون ضداسترس بدن) دیده‌اند که نوزادی که بدون بی‌حسی ختنه می‌شود، درد زیادی را تحمل می‌کند و علاوه بر اهمیت خود درد، این خاطره باعث می‌شود که نوزاد نسبت به سایر دردهای دیگر مثل واکسن‌هایی که بعداً به کودک تزریق می‌شود، واکنش شدیدتری نشان دهد.

بر اساس این یافته، انجمن اطفال آمریکا توصیه می‌کند که در حین انجام ختنه حتماً باید نوزاد بی‌حس شود. انواع داروهای بی‌حسی مورد استفاده در حین انجام ختنه عبارتند از:

بی‌حسی زیرپوستی آلت تناسلی، بی‌حس کردن عصب پشت آلت تناسلی و استفاده از کرم EMLA روی پوست که ترکیبی از مواد بی‌حس کننده موضعی است.

یکی از پیامدهای بحث برانگیز ختنه، تنگی یا التهاب مه نرینگی است که انسیدانس آن را ۳۱٪- ۸٪ گزارش کرده‌اند و معمولاً در کودکانی پیش می‌آید که پس از ختنه از پوشک یا کهنه استفاده کرده‌اند.

گسترش این پدیده در کودکان ختنه شده از ختنه نشده بیشتر است. مه‌آ به علت تماس با محیط آمونیاکی (ادرار) و میکروب های موضعی دچار صدمه می‌گردد. لیکن این عارضه نسبتاً دیررس است (حداقل چند ماه بعد از عمل مشخص می‌شود) و از پیامدهای آن عفونت ادراری است.

بیماری است که در ان حشفه دچار عفونت و التهاب می‌شود (Balanitis) معمولاً غفله یا پوست سر آلت دارای مجرای تنگی برای خروج ادرار است که موجب می‌شود ادرار به سختی از ان خارج شود از همین رو باقی ماندن قطرات ادرار و ترشحات در این محل موجب تجمع ماده سفید رنگ و خمیر مانندی به نام سمگما(Smegma)می‌شود که خود بر احتمال بروز عفونت پوستی این ناحیه می‌افزاید. پیدایش عفونت در غفله و حشفه آمیزش را نیز برای مردان مبتلا دردناک می‌کند.

به این دلیل برداشتن غفله مانع از تجمع ترشحات و عفونت شده و از امکان بروز التهاب و عفونت این منطقه می‌کاهد از سوی دیگر تزشحات غددی و ادرار راحت تر از نوک آلت پاک می‌شوند و بهداشت جنسی بیشتر رعایت می‌گردد به این دلیل برخی پژوهشگران معتقدند که ختنه کردن موجب ارتقای سطح بهداشت جنسی و در نتیجه پیشگیری از بروز سرطان آلت در مرد و سرطان رحم در زن می‌شود.

عفونت‌های منتقله از راه جنسی و ایدز

یافته‌های متضادی در مورد تأثیر ختنه شدن بر عفونت های منتقله از راه جنسی مطرح شده‌است؛ و نیاز به انجام مطالعات دقیق تر و به کارگیری متدولوژی علمی و به دور از احساس در مطالعات آینده احساس می‌شود.

در مطالعات انجام شده مشخص شده که ریسک ابتلاء به سفلیس در مردان ختنه شده کمتر است.همچنین احتمال ابتلاء به عفونت اچ آی وی در مردان ختنه شده نسبت به مردان ختنه نشده کاهش می‌یابد.

با این حال با توجه به اینکه عادات رفتاری در ابتلاء به عفونت ادراری فاکتورهای به مراتب قویتری هستند اهمیت ختنه شدن در کاهش بروز این عفونتها چندان قابل توجه نیست.

فیموزیس ناتوانی در پس کشیده شدن پیش پوست بر روی سر آلت تناسلی است. در هنگام تولد پیش پوست بر روی آلت تناسلی به علت چسبندگی بین آنها نمی‌تواند حرکت داشته باشد و این نرمال تلقی می‌شود.

در طول زمان پیش پوست به طور طبیعی از سر آلت جدا می‌شود واین توانایی در اکثر پسران بالای چهار سال وجود دارد.

حال به دلایل بیماری و یا عدم بهداشت دستگاه تناسلی نوزاد یا شیرخوار، احتمال کمی وجود دارد که پوست غلاف سر آلت باریک و تنگ گردد که آن گاه کودک به سختی و با فشار ادرار می‌کند این حالت را فیموزیس می‌نامند.

در چنین حالتی باید به دستورهای بهداشتی عمل شود و هر چه زودتر کودک ختنه گردد.

شانکروئید یا شانکر نرم یک بیماری خاص مناطق گرمسیری می‌باشد. باکتری هموفیلوس دو کره‌ای (Hemophilus Ducreyi) عامل ایجاد کننده این بیماری می‌باشد.

در حدود ۲۰ تا۶۰ درصد زخم‌های دستگاه تناسلی در مناطق صحرای آفریقا و جنوب شرق آسیا به علت ابتلاء به بیماری شانکروئید ایجاد می‌شود. شیوع شانکروئید در مردان ختنه شده سه برابر کمتر است.

سرطان آلت جنسی مردان

سرطان پنیس یک بیماری نادر با درصد شیوعی به میزان ۹–۱۰ مورد در هر یک میلیون مرد است. مشخص شده که ختنه نشدن ریسک بروز را بیش از ۳ برابر افزایش می‌دهد با این حال با توجه به شیوع پایین این سرطان بروز آن در یک فرد ختنه شده پایین است.

سرطان گردن رحم

عامل ایجاد این سرطان ویروس پاپیلومای انسانی ۱۶ و ۱۸ است. برخی محققان کاهش بروز عفونت و متعاقب آن سرطان سرویکس در زنان شریک جنسی مردان ختنه شده را مطرح کرده‌اند.

با این حال با توجه به سبب شناسی این سرطان که شروع فعالیت جنسی در سنین پایین و داشتن شرکای جنسی متعدد است هیچ ارتباط مستقیم میان ختنه شدن مرد و کاهش یافتن ریسک این سرطان در شریک جنسی‌اش تاکنون یافت نشده‌است.

عفونت‌های مجاری ادراری

سن شیوع عفونتهای ادراری در مردان زیر یکسالگی می‌باشد بنابراین بیشتر مطالعات انجام شده بر این گروه سنی تمرکز کرده‌اند.

در مطالعاتی که در مورد این مسئله انجام شده به خوبی نشان داده شده که ریسک عفونتهای ادراری در پسران ختنه کرده به مقداری در حدود ۳ تا ۷ برابر کمتر از میزان شیوع این عفونتهای در پسران ختنه نکرده‌است.

اینطور بیان شده که در میان هر هزار نوزاد ختنه نشده ۷–۱۴ مورد عفونت ادراری طی سال اول زندگی به وقوع می‌پیوندد که این میزان در صورت ختنه شدن به ۱–۲ می‌رسد.

یک فراپژوهش از ۱۲پژوهش که نتایج بررسی ۴۰۲٫۹۰۸ کودک را دربرمی‌گرفت مشخص کرد که ختنه با میزان قابل توجهی از عفونت مجاری ادراری (UTI) در کودکان هم‌بستگی دارد.

به هرحال نویسندگان این فراپژوهش اذعان کرده‌اند که تنها ۱٪ از کودکان با کارایی معمولی مجاری ادراری مبتلا به این عفونت می‌شوند تعداد کودکانی که نیاز به درمان داشتند (تعدادی که لازم بود ختنه شوند)

۱۱۱ نفر محاسبه شد. چون خون‌ریزی شدید و عفونت از معمول‌ترین عوارض ختنه هستند، و در حدود ۲٪ موارد رخ می‌دهند، نتیجه گرفتند که فایده داشتن کلینیکی ختنه تنها در پسرانی محتمل است که خطر عفونت مجرای ادراری در آن‌ها زیاد باشد (مثل پسرانی که بازگشت ادرار با درجهٔ بالا یا سابقهٔ عفونت مجرای ادراری بازگشت کننده داشته باشند)، که تعدادی که نیاز به درمان داشتند به ۴ تا ۱۱ نفر کاهش پیدا کرد.


یک تحقیق جدید، بیان‌گر رابطه غیرقابل انکار بین ختنه و کاهش خطر ابتلا به بیماری مرگ بار ایدز است. طبق برآورد پژوهش گران، احتمال آلودگی به ویروس ایدز برای مردان ختنه نشده، 2.5 تا 8 برابر بیش‌تر از مردان ختنه شده است.

مردان ختنه نشده، زودتر به بیماری ایدز مبتلا می‌شوند؛ به همین دلیل، پزشکان توصیه می‌کنند که همه مردان ختنه شوند.

نلسون ماندلا در یکی از روزهای تابستان سال 1935 با عصبانیت و در حالی که پاهایش را از هم باز کرده بود، روی تخت نشسته بود و انتظار می‌کشید. تابستان بود و هوا گرم. به ناگاه، سروکله پزشک پیدا شد. او بدون آن که ماندلا را بی‌هوش کند، چاقویش را در دست گرفت و کارش را آغاز کرد.

ختنه در آفریقا مدتی است که دیگر حکم رسم و رسوم را ندارد، بلکه جنبه بهداشتی و پزشکی پیدا کرده است. به همین دلیل، روز به روز بر شمار خانواده‌هایی که پسران‌شان را ختنه می‌کنند، افزوده می‌شود. حدود 70 درصد از کل مردان مبتلا به HIV در سرتاسر دنیا، در نتیجه رابطه جنسی با زنان، به این ویروس، آلوده شده‌اند. این مردان، تعدادشان 8/12 میلیون نفر است که اکثرشان در آفریقا هستند. بر طبق آمارهای جدید، خطر آلودگی به این ویروس برای مردان ختنه نشده، بیش‌تر از مردان ختنه شده است. دلیل احتمالی که برای این امر وجود دارد، چندی پیش، توسط دانشمندان دانشگاه ملبورن اعلام شد. آن‌ها به هنگام آزمایش‌های خود متوجه شدند که سطح داخلی پوسته اضافی روی اندام جنسی مرد، نمی‌تواند از ورود باکتری جلوگیری کند، این در حالی است که سطح خارجی آن که ضخیم‌تر و قوی‌تر است (البته نه به قدرت پوست پاشنه پا)، قادر به دفع باکتری‌هاست. براس پترسون، ویروس‌شناس آمریکایی می‌گوید: خود او چگونگی ورود عامل بیماری‌زا از این بخش از بدن را، که از نظر آناتومی ضعیف است، مشاهده کرده است. او برای انجام آزمایش‌های خود، تاکنون 30 پوسته تازه قطع شده را با عوامل بیماری‌زای مرگبار آلوده کرده است. او این پوسته‌ها را از مردانی دریافت می‌کند که به دلیل تنگ شدن پوسته در سنین بالا مجبور به قطع آن می‌شوند. این افراد، بین 20 تا 45‌ سال سن دارند که بیش از دیگر گروه‌های سنی با خطر ایدز مواجهند.

پترسون پوسته‌های جدید را در آزمایش‌گاهش در دانشگاه نورس وسترن شیکاگو، بدین ترتیب مورد آزمایش قرار می‌دهد که سلول‌های سطح خارجی آن‌ها را با رنگ علامت‌گذاری می‌کند، سپس ویروس‌های ایدز را با رنگی متفاوت علامت‌گذاری می‌کند و آن‌ها را در معرض یکدیگر قرار می‌دهد. ویروس‌های ایدز در سطح داخلی پوسته نفوذ می‌کنند و رنگ آن را تغییر می‌دهند. در مقابل، ویروس‌هایی که به سراغ سطح خارجی رفته‌اند، قادر به نفوذ نیستند و همانند دانه‌های شبنم روی سطح خارجی باقی می‌مانند.

طبق برآورد پژوهشگران، احتمال آلودگی به ویروس ایدز برای مردان ختنه نشده، 2.5 تا 8 برابر بیش‌تر از مردان ختنه شده است. از این رو، پترسون بر این باور است که ختنه در بسیاری از کشورها، بهترین شیوه پیش‌گیری در مقابل بیماری ایدز است.

این توصیه، به ویژه برای آفریقا موثر خواهد بود؛ چرا که در این قاره، اغلب مردان مبتلا به ایدز از طریق مقاربت با زنان آلوده شده‌اند. 70 درصد کل مبتلایان به HIV، در حالی که این منطقه تنها ده درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است، در جنوب صحرا زندگی می‌کنند.

چندی پیش، دانشمندان آفریقایی نیز به موضوع عجیبی پی بردند و آن این که، پس از آزمایش 187 زوج نامتشابه توسط پزشکان در رواندا، مشخص شد که زنان همگی به HIV‌ آلوده‌اند، در حالی که مردان از آلودگی به این ویروس در امان مانده‌اند. پس از مشخص شدن این موضوع، پزشکان مردان را نسبت به خطر بالای آلودگی به HIV‌ مطلع نمودند و به آن‌ها به طور رایگان، کاندوم دادند، ولی تلاش بیهوده بود و تقریبا هیچ یک از آن مردان به توصیه پزشکان عمل نکردند.

دو سال و نیم بعد، اتفاق شگفت‌انگیز دیگری رخ داد و آن این که هیچ یک از 50 مردی که ختنه شده بودند، به HIV آلوده نشد، در حالی که مردان ختنه نشده همگی به ایدز مبتلا شدند.

این اطلاعات و آمار، سبب شده است که پزشکان، حدس و گمان‌های جدیدی بزنند. به اعتقاد رابرت بیلی، اپیمیولوژ در دانشگاه ایلینوس شیکاگو، ختنه شدن مردان در کشورهایی همچون نیجریه و اندونزی که تنها حدود یک پنجم کل مردانشان در تمام مدت زندگی ختنه نشده باقی می‌مانند، سبب می‌شود که ابتلا به ایدز به میزان 25 درصد کاهش یابد. به عنوان مثال، اگر تمام مردان زامبیا و تایلند ختنه شوند (در تایلند تنها از هر 5 مرد یک نفر ختنه می‌شود)، در آن صورت امکان ابتلا به ایدز به میزان 50 درصد کاهش می‌یابد.

منبع: اشپیگل،


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

اگر نسخه پنجابی سریال بریکینگ بد ساخته می‌شد!

بریکینگ بد یک سریال تلویزیونی درام تلویزیونی بسیار محبوب آمریکایی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه AMC پخش می‌شد. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شد و برایان کرانستون در نقش والتر وایت، معلم شیمی دبیرستانی که به سرطان ریه مبتلا است و…

این عکس‌ها راهنما و ایده‌ای برای شما برای تبدیل اشیای کهنه و دورریز به چیزهای جدید هستند

صرفه جویی «واقعا» یک هنر است. خیلی وقت‌ها ما به بهانه تغییر دکوراسیون یا قدیمی شدن چیزی یا نامتناسب شدن چیزی با وسایل تازه به سادگی دورش می‌اندازیم یا باقیمتی بسیاری نازل به سمساری می‌دهیم.البته این سال‌ها به خاطر فشارهای اقتصادی -چنان…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

ایده‌های خوب و خلاقانه برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضای بیرونی خانه‌های و مجتمع‌های مسکونی و اداری

آیا تا به حال به دنبال الهام گرفتن برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضاهای بیرونی منزل خود بوده‌اید. آیا دوست داشته‌اید بتوانید به نوعی طبیعت را در فضاهای کوچک حیاط آپارتمان یا خانه ییلاقی خود ادغام کنید.در این صورت مجموعه این پست می‌تواند…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5