بیماری روزاسه چیست؟ چه علایم و نشانه‌هایی دارد و چطور درمان می‌شود؟

0

* روزاسه (rosacea) نوعی بیماری التهابی و غیرشایع پوستی است که با ایجاد پوستول‌ها (pustules؛ جوش‌های چرکی) در ناحیه گونه، پیشانی و بینی شناخته می‌شود و با برافروختگی و قرمزی صورت، خارش و سوزش و احتمالا جوش‌های سفید و زرد کوچک همراه است.

* معمولا بینی بیمار قرمز و گونه‌هایش گر گرفته است.

* این بیماری اگرچه ممکن است شبیه آکنه (جوش بزرگسالان با جوش غرور جوانی) باشد ولی در حقیقت با جوش‌های چرکی یا غیرچرکی و لکه‌های سرسیاه ارتباطی ندارد.

* بیماری اکثرا در بزرگسالان (۳۰ تا ۵۵ ساله) دیده می‌شود و تنها به ندرت افراد زیر ۳۰ سال را مبتلا می‌کند. روزاسه در خانم‌ها شایع‌تر است ولی فرم شدیدتر بیماری بیشتر در آقایان دیده می‌شود. ممکن است چند نفر از افراد فامیل مبتلا به روزاسه باشد.

* تلانژکتازی (telangiectases) یعنی گشادشدگی دایمی رگ‌های خونی ظریف (مویرگ‌ها، آرترویول‌ها و ونول‌ها) که موجب پیدایش ضایعات قرمزرنگ کوچک کانونی می‌شود معمولا در پوست این بیماران وجود دارد.

* علت روزاسه مشخص نیست و مجموعه‌ای از عوامل ژنتیک و محیطی را در ایجاد آن مؤثر می‌دانند.

* روزاسه بسیار طولانی ممکن است منجر به رشد بیش از حد بافت همبندی، به ویژه در ناحیه بینی شود. این اختلال که رینوفیم (rhinophyma) نام دارد به ویژه در مردان مسن بروز می‌کند و با ضخیم‌شدگی شدید بینی و متورم و ارغوانی شدن رنگ آن همراه است.

* ممکن است روزاسه موجب خشکی و حساس شدن پوست شود و یا همراه با پوست چرب و پوسته‌ریزی باشد.

* گاهی برآمدگی‌های قرمز کوچکی بروز می‌کنند که برطرف نمی‌شوند و تا اطراف بینی، گونه‌ها، چانه و پیشانی گسترش می‌یابند که به این وضعیت، روزاسه التهابی گفته می‌شود.

* روزاسه ممکن است با ناراحتی‌های چشمی مانند احساس سوزش یا وجود سنگریزه در چشم و التهاب یا پوسته‌پوسته شدن پلک‌ها همراه شود.

* عوامل تشدیدکننده روزاسه عبارتند از:

غذاهای گرم؛ مشروبات الکلی؛ غذاهای دارای ادویه و کافئین؛ تماس با نور خورشید؛ هوای گرم؛ استرس؛ خوردن غذاها و نوشیدنی‌های داغ؛ ورزش شدید؛ استفاده از سونا یا حمام داغ؛ مصرف کورتون و داروهای گشادکننده عروق؛ داروهای حاوی اسید، الکل و سایر محرک‌ها.

درمان‌های مرسوم

* پس از تشخیص بیماری که معمولا براساس ظاهر آن، به وسیله پزشک متخصص پوست صورت می‌گیرد، درمان موضعی یا عمومی آغاز می‌شود. موارد خفیف بیماری اغلب به درمان موضعی با مترونیدازول یا سدیم سولفاستامید جواب می‌دهد. موارد شدیدتر به وسیله آنتی‌بیوتیکی موسوم به تتراسایکلین، به شکل خوراکی درمان می‌شود. تلانژیکتازی باقی‌مانده را می‌توان با لیزر درمان نمود. استفاده از درمان موضعی پوست برای موارد ابتلای چشم مؤثر نیست.

توجه

روزاسه چشمی با خطر نابینایی همراه است و باید به وسیله متخصص چشم تحت درمان قرار گیرد.

* بیماری روزاسه در چشم چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

روزاسه چشمی با اختلالات التهابی چشم، شامل التهاب قرنیه (کراتیت)، التهاب پلک (بلفاریت)، التهاب عنبیه (ایریتیس) و شالازیون عودکننده (نوعی توده پلکی ناشی از التهاب غده میبومین چشم) همراه است.

* آیا رینوفیم قابل درمان است؟

رینوفیم را می‌توان با استفاده از جراحی یا اشعه لیزر درمان نمود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های تصادفی که از شانس خوب عکاس مانند یک تابلو یا یک عکس خیلی حرفه‌ای شده‌اند

عکاس‌های حرفه‌ای گاهی ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا در زمان و مکان مشخصی حاضر باشند و تجهیزاتشان متناسب با نور و سرعت گذر سوژه و فاصله‌شان مناسب باشد تا یک عکس خوب بگیرند.اما گاهی شانس یا فرصت‌طلبی یا آمادگی ذهنی یک عکاس برای کادربندی مناسب…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…

نمونه‌های جالبی از اختراعاتی که فراموش شدند، یا تکامل یافتند یا به کلی به صورت دیگری تغییر پیدا…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5