آلودگی به شپش را چطور می‌توان درمان کرد؟

0

* آلودگی به شپش سر (پدیکولوس هیومانوس کاپیتیس)؛ (pediculus humanuscapitis)، شپش تنه (شپش بدن؛ پدیکولوس هیومانوس کورپوریس؛ (pediculushumanus corporis و شپش ناحیه شرمگاهی (شپش عانه؛ فتیروس پوبیس؛ phthirus pubis) اغلب در اثر عدم رعایت بهداشت روی می‌دهد.

* شپش‌ها، حشرات ریز انگلی هستند که خارش شدید ایجاد می‌کنند.

* شپش بدن، از خون انسان تغذیه می‌کند و عموما از راه لباس یا ملافه و پتو منتقل می‌شود و معمولا با جستجوی دقیق در چین‌های لباس یا ملافه فرد مبتلا می‌توان آن را پیدا کرد.

* معمولا زخم‌های شپش سر بر روی موها دیده می‌شود ولی خود شپش‌ها را فقط گاهی می‌توان روی موها دید. این شپش‌ها معمولا به وسیله لباس، شانه و برس منتقل می‌شوند. ضایعات ثانویه پوست سر، خراشیدگی‌های قرمزرنگی هستند که در بعضی موارد، عفونت میکروبی ثانویه به آنها افزوده می‌شود و در نتیجه، موها به هم می‌چسبند و به صورت دلمه‌ای و بدبو درمی‌آیند.

* شپش ناحیه شرمگاهی (شپش عانه) شبیه خرچنگ است و اکثرا از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. معمولا آلودگی به شپش عانه به موهای ناحیه تناسلی و شکم محدود می‌شود ولی به ندرت موهای زیر بغل، ابرو، مژه‌ها و لبه موهای سر هم گرفتار می‌شوند. شپش در نزدیکی پوست، محکم به مو می‌چسبد و به شکل یک لکه زرد قهوه‌ای یا خاکستری دیده می‌شود.

در آمریکای شمالی، شپش سر حدود %۱ کودکان سنین دبستان را مبتلا می‌کند.

* نخستین علامت آلودگی به شپش، خارش شدید ناحیه مبتلا است. افراد مبتلا به شپش بدن ممکن است در اثر خاراندن پوست دچار کهیر یا پوست رفتگی شوند. خراشیدگی شانه‌ها، خط کمربند و باسن دیده می‌شود. بزاق شپش در هنگام سوراخ کردن پوست، موجب خارش می‌شود.

* شپش سر بر روی پوست سر یافت می‌شود و پیدا کردن آن در ناحیه پشت گردن یا بالای گوش‌ها آسان‌تر است. تخم شپش (رشک) را که شبیه جوانه قهوه‌ای ریز است می‌توان بر روی ساقه مو پیدا کرد.

درمان‌های مرسوم

* پس از تشخیص بیماری به وسیله پزشک، درمان با داروهایی مانند مالاتیون، پرمترین، لیندان و کروتامیتون انجام می‌شود.

* چند نوع لوسیون و شامپوی ضد شپش به طور نسخه‌ای و نیز بدون نیاز به نسخه در بازار وجود دارد.

* می‌توان پس از شامپو زدن موها، آنها را آغشته به سرکه کرد. برای این کار باید یک دسته از مو را با پارچه‌ای که در سرکه خیس‌شده گرفت و سپس موها را به طرف پایین کشید تا رشک‌های باقی‌مانده جدا شوند. این کار را باید آن‌قدر تکرار کرد تا تمام موها تمیز شوند. می‌توان پس از شستشوی سر، شپش یا رشک‌ها را با شانه دانه‌ریز پیدا و از پوست سر یا موها جدا کرد. این کار باید در همه افراد خانواده انجام شود. می‌توان با مالیدن مقداری ماده حالت‌دهنده به یک شانه دانه‌ریز، و سپس، شانه کردن کامل موها، شپش‌ها و رشک‌ها را جدا کرد. باید این کار چند روز انجام شود تا تمام شپش‌ها و رشک‌ها جدا شوند.

به جای این‌کار می‌توان از شانه‌هایی که به طور الکتریکی شارژ می‌شوند استفاده کرد و شپش‌ها را به وسیله آنها گرفت و کشت. این کار را باید به طور منظم انجام داد.

* از شامپوهای ضدشپش نیز می‌توان استفاده کرد ولی در بعضی کشورها، شپش‌ها به این شامپوها مقاوم شده‌اند.

* اخیرا با استفاده از دارویی به نام دیمتکیون (dimeticon) که روی شپش‌ها را به طور فیزیکی می‌پوشاند و آنها را خفه می‌کند استفاده می‌شود.

* برای درمان شپش عانه، می‌توان با تجویز پزشک از مالاتیون، پرمترین، لیندان یا کروتامیتون استفاده کرد. بهتر است شریک جنسی فرد بیمار نیز درمان شود.

احتیاط

درباره درمان شپش به وسیله شامپو، در زیر ۲ ماهگی و نیز در زنان باردار با پزشک مشورت کنید.

* خارش ناشی از شپش بدن با مالیدن روزی ۲ بار مخلوط فنول 5/0 درصد و لوسیون کالامین و خوردن قرص یا شربت آنتی‌هیستامین (همگی با تجویز پزشک) کنترل می‌شود.

بهداشت محیط

درمان آلودگی به شپش باید برای تمام افراد خانواده فرد مبتلا انجام شود.

* برای از بین بردن شپش‌های داخل لباس یا رختخواب باید آنها را در آب جوش شست و با اتوی داغ اتوکشی کرد و یا به لباس‌ها و رختخواب، پودر مالاتیون یک درصد یا ددت (DDT) ۱۰ درصد پاشید.

* شانه، برس و کلاه فرد مبتلا باید با از آب داغ و صابون شسته و با حرارت بالا خشک شود.

* فرش‌ها، تشک‌ها، بالش‌ها، مبلمان و صندلی‌های اتومبیل باید به طور کامل با جاروبرقی تمیز شود.

* آیا کودک مبتلا به شپش می‌تواند به مدرسه برود؟

* کودک آلوده به شپش باید حداقل تا انجام یک‌بار درمان (اولین شستشوی سر و بدن با شامپو) به مدرسه نرود.

* آلودگی پلک به شپش را چگونه می‌توان درمان کرد؟

آلودگی پلک‌ها معمولا با مالیدن وازلین به لبه آنها برای مدت ۳ تا ۴ روز (البته با صلاحدید پزشک) درمان می‌شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…

فهرست چیزهایی که تا همین 20 – 30 سال پیش در ایران و جهان معمولی بودند، اما الان کارها و خریدها…

اوضاع اقتصادی کلی دنیا خوب نیست. از یک سو میل و اشتیاق همه به کمتر کار کردن و بیشتر داشتن و به خصوص سخت گرفتن به هم بیشتر شده و از سوی دیگر، درآمدها آنچنان افزایش نیفتاده‌اند. در این میان برخی کشورها با تورم‌های باورنکردنی دست به گریبان…

عکس‌هایی از طراحی‌های داخلی و خارجی بسیار زیبا و بی‌نظیر

طراحی‌های داخلی و خارجی هم این روزها بسیار تکراری شده‌اند و فاکتورهایی مانند هزینه مواد، هزینه طراح و تخیل او و انتظارات سطح پایین کارفرماها از نظر کاربرد یا زیبایی‌شناسی آنها باعث می‌شوند که شاهد طراحی‌های تقریبا همسان در مجموع باشیم.…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5