نقش هورمون‌ها در بدن چیست؟

0

هورمون‌ها ترکیباتی هستند که توسط غددی بنام غدد درون‌ریز ترشح گردیده و به کمک جریان خون به سلول‌های بافت‌های مختلف بدن می‌رسند که به آن‌ها بافت هدف می‌گویند و در آنجا اعمال بیو شیمیایی خود را انجام می‌دهند. هورمون‌ها از عوامل مهم تنظیم واکنش‌های سوخت و ساز در بدن هستند که نقش خود را از طریق تنظیم فعالیت و سنتز آنزیم‌ها ایفا می‌کنند.

عمده غدد درون‌ریز بدن و هورمون‌های مترشحه از آن‌ها عبارتند از:

  • غده هیپوفیز: یکی از غدد بسیار مهم بدن بوده و به سه قسمت تقسیم می‌شود: هیپوفیز قدامی – هیپوفیز وسطی و هیپوفیز خلفی. هورمون‌های مترشحه از هیپوفیز قدامی محرک ترشح دیگر غدد درون‌ریز بدن می‌باشند. هورمون‌های این بخش شامل: هورمون رشد که سبب رشد استخوان‌ها و غضروف‌ها می‌شود، هورمون محرک تیروئید که سبب تحریک غده تیروئید و فعال شدن هورمون‌های آن می‌شود، هورمون محرک قشر غده فوق کلیه، هورمون محرک تخمدان، هورمون محرک سلول‌های بیضه، هورمون پلاولاکتین که سبب ساخته شدن شیر می‌شود.

هیپوفیز وسطی هورمون محرک ملانوسیت ها را تولید می‌کند که سبب نفوذ ملانین در پوست و تیرگی رنگ آن می‌شود.

هورمون‌های مربوط به هیپوفیز خلفی توسط هیپوتالاموس ساخته می‌شوند و هیپوفیز خلفی این هورمون‌ها را فقط ذخیره می‌کند. این هورمون‌ها شامل آنتی دید رتیک هورمون و اکسی توسین هستند. آنتی دیدر تیک هورمون جذب آب را از لوله‌های کلیوی افزایش داده و سبب تغلیظ ادرار می‌شود. واکی توسین در هنگام زایمان سبب انقباض ماهیچه‌های رحم می‌شود.

  • غده تیروئید: این غده هورمون‌های بد دار ترشح می‌کند که هورمون مهم مترشحه این غده تیروکسین می‌باشد. هورمون‌های این غده اکسیداسیون داخل سلول‌ها را افزایش می‌دهند و درنتیجه بیشتر مواد ذخیره در بدن سوخته و به حرارت تبدیل می‌شوند.
  • غده پاراتیروئید: این غده به شکل چهار غده در بالای تیروئید دیده می‌شود و هورمونی بنام پارا ترومون ترشح می‌کند که سبب افزایش کلسیم خون می‌شود.
  • غده پانکراس یا لوزالمعده: این غده دارای دو گروه سلول‌های آلفا و بتا می‌باشد که سلول‌های آلفا، هورمون گلوکاگن و سلول‌های بتا، هورمون انسولین را ترشح می‌کنند. این دو هورمون مخالف یکدیگر عمل می‌کنند بدین ترتیب که انسولین سبب کاهش قند خون و گلوکاگن سبب افزایش قند خون می‌شود.
  • غده فوق کلیوی: این غده از دو قسمت قشری و مرکزی تشکیل یافته است که هرکدام هورمون‌های به‌خصوصی را ترشح می‌کنند. بخش قشری غده فوق کلیه سه نوع هورمون ترشح می‌کند: هورمون‌های قندی که مهم‌ترین آن‌ها کورتیزول می‌باشد که بیشتر این هورمون‌ها روی متابولیسم قندها مؤثرند.

هورمون‌های ممکن که مهم‌ترین آن‌ها آلدوسترون است که سبب جذب سدیم، دفع پتاسیم و افزایش فشارخون می‌شود.

هورمون‌های جنسی که در مردها هورمون تستوسترون و در زنان هورمون‌های اوستروژن و پروژسترون ترشح می‌کند.

در قسمت مرکزی غده فوق کلیوی در هورمون آدرنالین و نورآدرنالین ترشح می‌شوند که سبب افزایش خون و قند خون می‌شوند.

  • غدد جنسی در مردان بیضه‌ها هورمون تستوسترون را ترشح می‌کنند و در زنان از تخمدان هورمون‌های اوستروژن و پروژسترون ترشح می‌شوند. این هورمون‌های جنسی وظیفه ظهور صفات ثانویه جنسی را در هر دو جنس زن و مرد به عهده دارند.

غدد دیگری نیز در بدن هستند که وظایف ترشح هورمون‌های مختلف را به عهده دارند. مثلاً از دوازدهه هورمون‌های متعددی ترشح می‌شود که همه در عمل گوارش نقش دارند.

اختلال در فعالیت هر یک از این هورمون‌ها سبب ایجاد بیماری‌هایی در بدن می‌شود. مثلاً اختلال در فعالیت تیروکین در غده تیروئید سبب ایجاد بیماری گواتر می‌شود و یا اختلال در فعالیت یا ترشح انسولین سبب ایجاد بیماری قند با دیابت می‌شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کاریکاتورهای و تصاویر ساده، مفرح و تفکربرانگیز لوکاس لویتان

لوکاس لویتان هنرمند برزیلی، ساکن مادرید است. او بیشتر برای پروژه‌اش به نام «هجوم عکس» مشهور شده، در این پروژه او نقاشی‌هایی را به عکس‌های اینستاگرام افراد اضافه می‌کند و داستان‌های پنهان را به روشی خلاقانه آشکار می‌کند.کارهای او جذاب و…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…

ابر تورم آلمان در سال 1923 چه بر سر مردم آورد؟

به زمانی می‌رویم که یک آلمانی طبقه متوسط، ​​میلیاردها مارک در جیب خود حمل می‌کرد اما هنوز نمی‌توانست چیزی بخرد. یک قرص نان 200 میلیارد مارک قیمت داشت.با حقوق بازنشستگی یک هفته‌ای حتی یک فنجان قهوه را نمی‌شد خرید. سقوط آزاد ادامه داشت و…

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5