فاصله زمین تا خورشید چطور نخستین بار محاسبه شد؟

1

سال اکتشاف: 1672

این کشف چه می‌گوید؟

نخستین اندازه‌گیری دقیق مسافت زمین تا خورشید، اندازهٔ منظومه خورشیدی و حتی اندازهٔ کائنات.

چه کسی آن را کشف کرد؟

جیووانی کاسینی Giovanni Cassini


درک ما از کائنات بر دو مبنا استوار است. توانایی ما برای اندازه‌گیری فاصله ستارگان دوردست، و توانایی ما برای اندازه‌گیری ترکیبات شیمیایی ستارگان. کشفی که به دانشمندان اجازه داد ترکیبات شیمیایی ستارگان را پیدا کنند، در ۱۸۵۹ و از طریق طیف‌نگار صورت گرفت. تعیین مسافت زمین تا خورشید همیشه یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین اندازه گیری‌های آسمانی محسوب می‌شد. اندازه‌گیری کاسینی در ۱67۲ نخستین اندازه‌گیری دقیق بود.

کشف کاسینی نشان داد که اندازه کائنات تا چه حد غول‌آسا و بی حد و مرز است و زمین در برابر آن چقدر ناچیز و خُرد. قبل از کاسینی دانشمندان اعتقاد داشتند که ستارگان دوردست فقط چند میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارند. بعد از کاسینی آن‌ها متوجه شدند که نزدیک‌ترین ستارگان میلیاردها کیلومتر از زمین دور هستند.


کاسینی در 1625 به دنیا آمد و در ایتالیا بزرگ شد و تحصیل کرد او در جوانی به علم نجوم و طالع بینی، و به ستاره‌شناسی علاقه‌مند گردید و به دلیل معلومات فوق‌العاده‌اش شهرت پیدا کرد. صدها نفر به دنبال طالع‌بینی‌های او بودند هر چند که خود مقالاتی نوشت و ثابت کرد تعیین سرنوشت انسان از روی حرکت ستارگان مبنای علمی ندارد.

در ۱6۶۸ او بعد از یک رشته مطالعات ستاره‌شناسی در ایتالیا، که موجب تحسین محافل علمی گردید، مقام ریاست رصدخانه پاریس را به دست آورد. او تابعیت فرانسه را پذیرفت و نام خود را به ژان دومینیک کاسینی تغییر داد.

او با تلسکوپی قدرتمند که با زحمت از ایتالیا همراه خود آورده بود، دست به یک رشته کشفیات ستاره‌شناسی زد که نام او را در ردیف دانشمندان معروف آن زمان قرار داد. از جمله این اکتشافات طول مدت چرخش مریخ و مشتری به دور خورشید و شکاف‌های موجود در حلقه دور مشتری بود که هنوز به نام شکاف‌های کاسینی معروف است.

کاسینی نخستین کسی بود که تردید داشت نور با سرعت محدود حرکت می‌کند. کاسینی از انتشار دلایل و شواهدی که پیدا کرده بود خودداری کرد و بعداً حتی سعی کرد نظریه‌های خود را رد کند. او مرد مذهبی بود و اعتقاد داشت نور از خداوند سرچشمه می‌گیرد، بنابراین کامل و نامحدود است و محدودیت سرعت ندارد؛ گرچه تحقیقات ستاره‌شناسی او نشان می‌داد که نور با سرعتی معین و ثابت حرکت می‌کند.

از آن‌جا که عمیقاً به کلیسای کاتولیک اعتقاد داشت، به جهانی معتقد بود که زمین در مرکز آن قرار دارد. در سال ۱6۷۲ با خواندن نوشته‌های کپلر و کوپرنیک، این احتمال را که خورشید در مرکز قرار گرفته مدنظر قرار داد.

این یادداشت‌ها باعث شد کاسینی تصمیم به محاسبه مسافت زمین تا خورشید بگیرد؛ گرچه مشاهده مستقیم خورشید با تلسکوپ خطرناک بود و احتمال کور شدن داشت. خوشبختانه معادلات کپلر به کاسینی اجازه می‌داد تا مسافت زمین تا خورشید را محاسبه نماید به شرط آن که می‌توانست مسافت زمین به هر سیاره دیگری را محاسبه کند.

مریخ به زمین نزدیک بود. بنابراین او تصمیم گرفت نخست مسافت زمین تا مریخ را محاسبه کند. البته این کار عملاً ممکن نبود مگر آن‌که زاویه نقطه‌ای بر روی مریخ را از دو نقطه روی زمین محاسبه نماید. در این صورت با استفاده از مثلثات می‌توانست مسافت تا مریخ را حساب کند.

فاصله دو نقطه روی زمین می‌باید بزرگ باشد تا محاسبات درست در بیاید. بنابراین او دستیارش را به گینه، از مستعمرات فرانسه در آمریکای جنوبی فرستاد. خود کاسینی در پاریس ماند.

در شبی مشخص از ماه اوت سال ۱6۷۲ آن‌ها زاویه مریخ اندازه گرفتند. وقتی دستیار به پاریس بازگشت کاسینی توانست مسافت تا مریخ را اندازه بگیرد. سپس از معادلات کپلر برای تعیین مسافت زمین تا خورشید استفاده کند و آن را 6/149 میلیون کیلومتر تعیین کرد. دانش نوین این مسافت را حدود ۹ میلیون کیلومتر بیشتر (با حدود 7 درصد اشتباه) تعیین نموده است.

کاسینی به محاسبه مسافت سایر ستارگان پرداخت و مشخص کرد که مشتری در مسافت تقریبی 000/000/560/2 (دو میلیارد و پانصد و شصت میلیون) کیلومتری زمین قرار دارد. محاسبات کاسینی نشان داد که کائنات میلیون‌ها برابر بزرگ‌تر از آنی است که انسان تصور می‌کرده است.


قطر خورشید 4/1 میلیون کیلومتر است. تقریباً ۱۰۹ برابر قطر زمین.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. اشکان می گوید

    در پاراگراف پنجم، بجای حلقه‌ دور زحل، اشتباها حلقه‌ دور مشتری تایپ شده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.