آداب معاشرت در اماکن عمومی

0

می‌دانید چرا جامعهٔ ما عصبی شده است؟ علت آن مشکلات بزرگ سیاسی و اقتصادی نیست بلکه عهده علت آن دیدن عدم رعایت نکات کوچک آداب اجتماعی است. اینکه حق تقدم را رعایت نمی‌کنیم، اینکه به صف و قانون احترام نمی‌گذاریم، اینکه در مترو بلندبلند با تلفن همراهمان حرف می‌زنیم، اینکه در مترو به خاطر اشتغال صندلی همدیگر را هل می‌دهیم و به صغیر و کبیر رحم نمی‌کنیم. این‌ها بیشتر ما را عصبی و بدخلق می‌کند تا مشکلات عمده سیاسی. باور کنیم با رعایت این نکات و آداب اجتماعی زندگی بسیار آرام‌تری خواهیم داشت.

اولین قانون اتیکت در اماکن عمومی اشغال کمترین فضاست.

  1. بهتر است کیف و وسایل خود را وقتی در تاکسی و اتوبوس نشسته‌ایم جمع کرده و از اینکه آن را روی صندلی کنارمان بگذاریم اجتناب کنیم. حتی وقتی در صندلی عقب تاکسی تنها هستیم نباید وسایل خود را در کنارمان پهن کنیم بلکه باید کنارمان را خالی گذاشته و به مسافری که بیرون ایستاده این پیام را بدهیم که اینجا خالی است و می‌شود نشست. در غیز این صورت ممکن است او فکر کند که تاکسی دیگر کسی را سوار نمی‌کند.
  2. ایتکت می‌گوید حتی در پارکینگی که بسیار خلوت است طوری ماشینتان را پارک نکنید که فشای دو ماشین را اشغال کند بلکه دقیقاً جای یک ماشین را بگیرید با این کار به بغل دستی‌تان این پیام را می‌دهید که من انسان ملاحظه‌کاری هستم.
  3. اشغال کمترین فضای صوتی: با بغل دستی‌مان در مترو، اتوبوس و رستوران طوری صحبت کنیم که کمترین فضای صوتی را اشغال کند نه اینکه چند نفر آن طرف‌تر نیز صدای ما را بشنوید. (لازم به ذکر است که عده‌ای متأسفانه دلیل رفتارهای نابهنجار و ادرستشان را مهم نبودن نظر مردم می‌دانند که باید به این عزیزان گفت این حرف کاملاً درست است اما به شرطی که در جای مناسب خود و برای هدف خاص و موردنظر استفاده شود نه اینکه با زیرشلواری بیرون از خانه بیایید و بگویید نظر دیگران برایم مهم نیست حال خودتان ببینید و قضاوت کنید! دوست عزیز، هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد.)
  4. سوار پله‌برقی که می‌شویم و یا در پیاده‌رو، همیشه سمت راست باشیم وسط پله و سمت چپ نباشیم تا مسیر افرادی که عجله دارند بسته نشود.
  5. توجه به حریم شخصی: دیده‌ایم بسیاری از ارباب رجوع‌ها در اداره سرشان را داخل میز و کامپیوتر کارمند می‌کنند و اجازه تنفس هم به او نمی‌دهند. بهتر است کمی عقب‌تر گوشه‌ای بایستیم. ممکن است چند دقیقه با تأخیر کارمان انجام شود اما مطمئن باشید کارمند خودش ما را صدا می‌زند و می‌گوید با من کار دارید و انگاه کار شما را با دقت بیشتری انجام می‌دهد.
  6. آسانسور مکانی است تنش زا زیرا اصولاً فضای محدود و محصور استرس دارد. لذا بهتر است حتماً وقتی وارد آسانسور می‌شوید به آدم‌ها سلام کنید و وقتی بیرون می‌آیید آرزو کنید روز خوبی داشته باشند. همچنین وقتی داخل هستید سعی کنید دورترین نقطه بایستد طوری که بقیه راحت وارد شوند و دچار تنش نشوند.

(متأسفانه بسیاری از افراد نسبت به آسانسور احساس مالکیت دارند و فکر می‌کنند چون یک طبقه زودتر سوار آسانسور شده‌اند نسبت به کسی که دیرتر سوار شده حس برتری دارند لذا طوری ژست می‌گیرند که بقیه خجالت می‌کشند داخل شوند!)

  1. دختر و پسرهای تازه ازدواج کرده نباید در خیابان و فضاهای عمومی حرکات عاشقانه انجام دهند (مثلاً حلقه کردن دست دور گردن معشوقه‌شان) این کار در تمام دنیا بی‌شخصیتی است معنای این کار عاشقانه رفتار کردن نیست بلکه معنایش این است که این دو نفر سقف دیگری ندارند و مجبورند در خیابان عشق‌ورزی کنند.
  2. در صف خودپرداز علاوه بر اینکه رعایت فاصله از فردی که کار انجام می‌دهد ضروری است، همچنین نکته مهم‌تر این است که باید هر فرد فقط در نوبت خودش یک کار انجام دهد. مثلاً اگر می‌خواهد هم وجه دریافت کند و هم قبض پرداخت کند می‌بایست دوبار در صف بایستد. اگر فردی چندین قبض برای پرداخت دارد باید آن را در زمان خلوت انجام دهد نه اینکه همه را به‌یک‌باره پرداخت کند. این‌ها نشان‌دهندهٔ شخصیت و شعور ماست.
  3. رانندگی: دست فرمان واقعی این نیست که با اتومبیلمان در خیابان با سرعت 140 کیلومتر لایی بکشیم بلکه دست‌فرمان واقعی زمانی است که اتومبیل را می‌خواهیم پارک کنیم اما از جلو و عقب فقط 5 تا 10 سانتیمتر فضای اضافی وجود دارد. «در فضای تنگ باید دست‌فرمان را نشان داد»
  4. اساساً شتاب-زدگی مخالف فرهنگ اتیکت است. یک از اصول مهم آرام بودن است. آرام راه رفتن، آرام حرکت کردن و طمأنینه رفتار کردن نشانهٔ اتیکت است.
  5. قوانین راهنمایی و رانندگی معیار حق قانونی من هستند نه معیار شعور من.

به طور مثال فرض کنید شخصی که در حال خارج کردن اتومبیلش از پارک هست و ما هم در مسیر مستقیم خودمان حرکت می‌کنیم در این حالت ما حق تقدم داریم که گاز بدهیم و نایستیم؛ اما استفاده از این حق شعور من را نمی‌رساند شعور من زمانی مشخص می‌شود که از این حق قانونی خودم استفاده نکنم. خیلی اوقات ما فکر می-کنیم استفاده از حداکثر ظرفیت-های قانونی به معنای شعور است، در حالی‌که گاهی عدم استفاده از حقی که قانون برای من لازم می‌داند شعور من را می‌رساند.

  1. رانندگی دیپلماتیک (Diplomatic driving)

این نوع رانندگی برای راننده‌های سفارت است و اگر کسی آن را رعایت نکند شغلش را از دست خواهد داد.

قاعده این است که اگر کسی در ماشین دیپلماتیک نشست و چشمانش را بست، نباید بفهمد که ماشین سرعت گرفته یا ماشین سرعتش را کم کرده یا ماشین تغییر مسیر داده. اگر کسی که سوار ماشین است با چشم بسته این را فهمید این یعنی اینکه شما رانندگی دیپلماتیک بلد نیستید. فقط در شرایطی وارد رانندگی معمولی (گاز و شتاب و ترمز) می‌شویم که قرار است ما را ترور کنند.

  1. هر وقت هر آدمی را دیدی فقط در حد مسئولیتش با او صحبت کنید.

یک کارمند فروش ساده، مسئول تورم و گرانی و کمبود جنس در انبار نیست. یک کارمند ساده مسئول مشکلات مملکت نیست. اگر شما واقعاً دنبال اصلاح مشکل در یک سازمان هستید باید آن را به مالک و یا مدیر مجموعه انتقال دهید نه اینکه با غر زدن فقط قصد تخلیه اعتراض و عقده‌هایتان را داشته باشید. پس یاد بگیریم که آدم‌ها را برای چیزی که مسئولیتش هستند بازخواست کنیم. نق زدن جزو اتیکت و آداب اجتماعی نیست.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…

چگونه از نشخوار فکری یعنی زیاد فکر کردن به چیزی تنش‌زا، رهایی پیدا کنیم؟

بعضی‌ها درگیر یک نوع نشخوار فکری می‌شوند. مثلا خاطرات بد گذشته، از دوران کودکی یا رابطه بد با شریک زندگی سابقشان را مرتب ناخواسته به هر بهانه‌ای مرور می‌کنند یا در مورد یک کار جزئی که می‌دانند انجام دادنش سخت نیست و از عهده‌اش برمی‌آیند،…

این معماری‌های بسیار عجیب و در مواردی هراس‌انگیز دوران سوسیالیسم در روسیه و کشورهای اقماری آن

شوروی و سوسیالیست‌ها هم برای خود سبک معماری خاصی داشتند. در مواردی باشکوه، در مواردی خشن و در معدودی موارد مفهومی و زیبا.چیز جالب در آنها هدف ساخت آنها بود: بزرگداشت مبارزات میهنی و پیشرفت‌هایی که در سایه دولت‌های چپ به دست آمده بودند.…

لوگو‌های جالب و دیدنی بر اساس ابرقهرمانان و تبهکاران محبوب که این طراح ایجاد کرده

طراح گرافیک، سرگئی کرمانوف، طرح‌های لوگوی برخی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان، تبهکاران و دیگر شخصیت‌ها را ایجاد کرده که تایپوگرافی را به طرز شگفت‌آوری در خود جای داده‌اند.«برای من جالب بود که تصاویر شخصیت‌ها را با متن نوشته‌هایشان ترکیب…

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.