بلایی که فیلم‌های مستهجن و پورن بر سر نوجوانان می‌آورد

0

دست یابی به تصاویر و فیلم‌های غیراخلاقی یا همان هرزه‌نگاری در سنین پایین، یعنی کودکی و نوجوانی، امروزه، آن هم با توجّه به فناوری‌های جدید، مانند اینترنت، از مباحث بسیار جدّی و نگران کننده است که خانواده‌ها و سایر اقشار فرهنگی و فرهیخته جوامع، به خصوص متخصصّان علوم رفتاری و روان‌شناسان را به چالش کشیده و نگران ساخته است.

در این مطلب قصد داریم شما را با دلایل هرزه‌نگاری و پیامدهایی که این پدیده می‌تواند بر روی کودکان و نوجوانان داشته باشد، آشنا کنیم. در پایان نیز چند راهکار برای والدین خواهیم داشت.

آمارها نشان می‌دهد افراد دوازده تا هفده ساله از گروه‌های عمده مراجعه‌کننده به محصولات حاوی هرزه‌نگاری هستند. برخی آمارها نیز بیان می‌دارند متوسط اوّلین سنّ مراجعه‌کننده به محصولات هرزه‌نگاری، یازده سال است که این سن نیز در حال کاهش است. در واقع، این محصولات تبدیل به اوّلین و ساده‌ترین مسیر برای دریافت اطّلاعات و آموزش جنسی این دامنه سنّی شده اند؛ در حالی که این تصاویر و فیلم‌ها، از هرگونه آموزش و بیان واقعیّت‌ها و مسائل بهداشتی خالی است و کودکان و نوجوانان را در معرض خطرهای جسمی و روانی قرار می دهد.

برخی از این آسیب‌ها و خطرات عبارتند از:

شکل گیری عقاید و نگرش‌های غلط جنسی:

محصولات هرزه‌نگاری، به صورت اغراق‌آمیز و غیرواقعی رابطه جنسی را نشان می‌دهند؛ در نتیجه باعث می‌شوند کودک و نوجوان که هنوز نگرش و اطّلاعاتی نسبت به امور جنسی ندارد، به صورت کامل این عقاید و باورهای غلط را قبول کند و در واقع، این تصاویر و محتوا را به عنوان الگوی درست رابطه جنسی بپذیرد. بنابراین در بزرگ‌سالی و در برخورد با واقعیّت، رابطه جنسی دچار مشکل خواهد شد.

بلوغ جنسی زودرس:

هنگامی که کودک با تصاویر و محرک‌های مختلف جنسی، زودتر از سنّ مناسب خود برخورد کند، امکان بلوغ جنسی زودرس وجود دارد. این بلوغ جنسی زودرس گرچه برای پسر بچّه‌ها خوشایند است، در هر حال می‌تواند برای هر دو جنس آسیب‌ها و مشکلات فراوان خاصّ خود را ایجاد کند. مانند انجام رفتارهای جنسی زود هنگاهم، بروز هیجانات منفی ناشی از تغییرات بدنی، طرد توسط هم‌سالان، انتظارات بیش از حدّ اطرافیان و والدین و …

در معرض خشونت جنسی قرار گرفتن:

برخی افراد بزرگسال که دچار انحرافات حنسی هستند، ممکن است از تصاویر و فیلم های محرّک جنسی به طرق مختلف استفاده کنند که هدفشان تحریک و فریب کودکان و نوجوانان است. از سویی تماشای این تصاویر باعث می‌شود کودک و نوجوان بیشتر در معرض برقراری رابطه جنسی قرار گیرد که نتیجه آن خشونت و تجاوز جنسی خواهد بود. گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد که متجاوزان جنسی از تصاویر برای تحریک کودکان و همچنین متقاعدسازی و بازداری احساسات آنان استفاده می‌کنند.

تقلید و انجام رفتارهای جنسی:

مشاهده می‌شود برخی از کودکان و نوجوانان پس از تماشای صحنه‌ها و فیلم‌های مستهجن، به تقلید آن اعمال با دوستان و حتّی افراد کوچک‌تر از خود مبادرت ورزیده‌اند که خود می‌تواند زمینه‌ساز بارداری‌های ناخواسته، ابتلا به بیماری‌های جنسی و حتّی اعتیاد و وابستگی به رابطه جنسی شود.

ایجاد ترس و سردرگمی از مسائل جنسی:

در هرزه‌نگاری، معمولاً کودکان و نوجوانان خیلی زودتر از زمان لازم و به طور نابه‌هنگام درباره روابط جنسی اطّلاعات کسب می‌کنند؛ در حالی‌که آمادگی لازم برای انجام چنین کاری را ندارند که باعث ایجاد سردرگمی و ترس و حتّی حالت تنفّر نسبت به مسائل جنسی در زمان کنونی و آینده کودک می‌شود. حتّی مشاهده می‌شود برخی از کودکان پس از رویارویی با این تصاویر، به شدّت حالت‌های اضطرابی و علائمی مانند کابوس‌های شبانه، ناخن جویدن و شب ادراری پیدا کرده‌اند.

 دلایل گرایش به هرزه‌نگاری توسط کودکان و نوجوانان

حال که با برخی از مهم‌ترین آسیب‌های هرزه‌نگاری در دوران کودکی و نوجوانی آشنا شدید، بهتر است با دلایل گرایش به محصولات هرزه‌نگاری در این سنین نیز آشنا شوید. مطالعه و آگاهی نسبت به این دلایل، خود می‌تواند قدمی مؤثّر در جهت پیش‌گیری از هرزه‌نگاری کودکان و نوجوانان باشد.

کنجکاوی:

اصلی‌ترین دلیل گرایش به هرزه‌نگاری در سنین پایین، کنجکاوی درباره مسائل جنسی است. در این سن، فرد دوست دارد از فرآیند جنسی آگاهی پیدا کند؛ در حالی که بنا به دلایلی، افراد حتّی تا سنین هجده سالگی اطّلاعات درست و مدّونی در مورد مسائل جنسی فرا نمی‌گیرند و این اطّلاعات در حدّ مسائل دوران بلوغ، آن هم توسط معلّمان باقی می‌ماند؛ در حالی‌که نوجوان در اوج فشار جنسی است. و رویدادهای جنسی را حس می‌کند، به غیر از دوستان خود به دنبال منابع دیگری می‌گردد و این منابع اگر فراهم نشود، به سراغ محصولات هرزه‌نگاری خواهد رفت.

برخورد ناگهانی و تصادفی:

برخی از کودکان و نوجوانان، اوّلین بار محصولات هرزه‌نگاری را به صورت کاملاً ناخواسته و اتّفاقی مشاهده کرده اند؛ برای مثال: کودکی که با روشن کردن دستگاه‌های صوتی و تصویری، به ناگاه با تصاویر هرزه‌نگاری روبروی می‌شود؛ زیرا والدینش فراموش کردند که CD یا DVD را قبلاً از دستگاه خارج کنند یا نوجوانی که در جست‌وجوی اینترنتی خود به صورت تصادفی با یک سایت هرزه‌نگاری آشنا می‌شود. این برخوردهای تصادفی و غیرقابل پیش‌بینی بر کودکان و نوجوانان تأثیرهای متفاوتی می‌گذارد. برخی از آنان، حالت شوک و ترس پیدا می‌کنند و برخی حسّ کنجکاوی، که باعث می‌شود دوباره به آن تصاویر مراجعه کنند.

حسّ خوب بزرگ شدن:

تماشای فیلم‌ها و صحنه‌های مستهجن و موارد هرزه‌نگاری به نوجوانان این امکان را می‌دهد که به خود و دیگران، به‌خصوص هم‌سالان خودشان، ثابت کنند بزرگ شده‌اند، زیرا تماشای این نوع تصاویر برای آنها ممنوع است و محتوایشان خاصّ بزرگسالان است؛ پس از این طریق، پا جای پای بزرگسالان می‌گذارند. این حس، همراه با بیان تجربیّات هرزه‌نگاری توسط نوجوانان به هم‌سالان و دوستان خود و اینکه توسط آنان تأیید شوند، تقویت خواهد شد.

تقلید و فشار هم‌سالان:

گاهی دوستان و هم‌سالان، به نوجوان فشار می‌آورند استفاده از محصولات هرزه‌نگاری را امتحان کند. این در حالی است که نوجوان از طرفی در معرض اطّلاعات هیجان بر-انگیز دوستان خود قرار می‌گیرد و بر حسّ کنجکاوی او افزوده می‌شود و از طرفی توسط هم‌سالان خود، به روش‌های مختلف تحریک می-شود؛ مثلاً اینکه استفاده از محصولات هرزه‌نگاری را نشان استقلال، بزرگ شدن و هیجان برانگیز توصیف می-کنند. در نهایت کودک و نوجوان در مقابل تصمیم عدم استفاده، نمی‌تواند مقاومت کند. نتایج تحقیقات نیز نشان می‌دهد، عمده راه آشنایی با محصولات هرزه‌نگاری، از طریق دوستان صورت گرفته است که این مطلب تأثیر عمیق گروه دوستان و هم‌سالان را نشان می‌دهد.

چند توصیه به والدین

در حالی‌که تصاویر محرّک جنسی به روش‌ها و علل مختلف می‌تواند بر روی کودکان و نوجوانان تأثیر گذار باشد، باید به شما اطمینان دهم هر کودک و نوجوانی که تصاویر محرّک جنسی به روش‌ها و علل مختلف، می‌تواند بر روی کودکان و نوجوانان تأثیرگذار باشد، باید به شما اطمینان دهم هر کودک و نوجوانی که تصاویر محرّک جنسی را نگاه کرد، لزوماً تحت تأثیر آن قرار نمی‌گیرد و همه کودکان و نوجوانان به یک انندازه دچار آسیب این مقوله نمی‌شوند؛ زیرا تأثیر هرزه‌نگاری کاملاً تدریجی است و اگر کودک و نوجوان شما تاکنون یک یا چندبار، با تصاویر و فیلم محرّک جنسی روبه‌رو شده است، هنوز جای نگرانی شدید نیست و می‌تواندی مداخله مناسبی انجام دهید.

با فرزند خود ارتباط برقرار کنید:

ارتباطی که همراه با احترام و با توجّه به نیازهای نوجوان شما باشد، می‌تواند سپر محکمی برای جلوگیری از هر آسیب، از جمله هرزه‌نگاری باشد. در زمینه شیوه‌های ارتباط با نوجوان می‌توانید از مشاور کمک بگیرید.

با فناوری‌های جدید آشنا شوید:

بسیاری از روش‌های دسترسی فرزند شما به محصولات هرزه‌نگاری، فناوری‌های جدید، مانند تلفن همراه، اینترنت و … است، پس لازم است برای پیش‌گیری، با این موارد آشنا شوید.

از روش‌های خشن و محروم‌سازی استفاده نکنید:

اینکه بخواهید وسایل تفریحی فرزندتان را بگیرید یا اینترنت او را قطع کنید، چاره کار نیست؛ زیرا نوجوان احساس حقارت می‌کند و برای این مسائل هم کنجکاو می‌شود و هم مقابله‌جو.

خودتان آموزش دهید:

به طور کّلی بیشتر پدر و مادرها نگاه خوبی از صحبت کدن درباره مسائل جنسی با کودکان خود ندارند، چه برسد به صحبت کردن درباره هرزه‌نگاری. والدین باید آگاهی خود را در این زمینه ارتقا ببخشند و تا آنجایی که می‌توانند به فرزندان خود آموزش‌های درست را بدهند تا ضمن پیش‌گیری، اطّلاعات صحیح و واقعی به فرزندشان بدهند.

منبع:

مجلّه «سپیده دانایی»


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه…

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…

تراژدی ایگناتس زملوایس: پزشکی که پیشگام شستن دست ها بود

نزدیک به ۱۵۰ سال از اقدامات پیشگامانه لوئی پاستور و رابرت کخ می‌گذرد که به پایه‌گذاری نظریه میکروب بیماری کمک کرده است. با این حال، متقاعد کردن ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای جدی گرفتن شستن دست‌ها هنوز یک چالش است. مراکز کنترل و…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

آیا سیگار الکترونیکی ایمن‌تر و سالم‌تر از سیگار معمولی است؟

در انگلستان، هم‌زمان با مبارزه با سیگار کشیدن جوانان، سیگارهای الکترونیکی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مردم برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند. ما به اینکه چرا در مورد این دستگاه‌ها دو نظر بسیار متفاوت وجود دارد، نگاهی می‌اندازیم.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5