در چین فناوری تشخیص چهره شما را تماشا می‌کند

0

در یکی از گذرگاه‌های شهر شنژن چین، صفحه‌نمایش بزرگی نصب شده است که تصاویر عابران پیاده را نشان می‌دهد.

این عابران پیاده در حال تردد از خیابان هستند و هرگز خبر ندارند توسط سیستم‌های تشخیص چهره در حال تماشا شدن هستند.

اینجا پلیس شهر سنژن نیست که در پی تشخیص چهره شهروندان است؛ بلکه دوربین‌های نظارتی راهنمایی خیابان‌ها هستند که به آخرین فناوری‌های تشخیص چهره مجهز شدند.

پشت این فناوری، یک شرکت محلی به Intellifusion قرار دارد که یکی از بازیگران کوچک در بازار بزرگ نظارت پیشرفته چین است. در خط مقدم این بازار، دو شرکت چینی دیگر به نام‌های SenseTime و Megvii قرار دارند.

این دو استارتاپ سیستم‌های تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کردند که احتمالا جزو قوی‌ترین نمونه‌ها در جهان هستند.

SenseTime کارش را در سال ۲۰۱۴ با یک پروژه تحقیقاتی در دانشگاه هنگ‌کنگ چین آغاز کرد و اکنون ارزشمندترین استارتاپ جهان در حوزه هوش مصنوعی با ارزشی ۴.۵ میلیارد دلار است.

استارتاپ Megvii نیز با ارزشی حدودا ۲ میلیارد دلار، سازنده بزرگ‌ترین پلتفرم منبع باز تشخیص چهره به نام ++Face است.

بیش از ۳۰۰ هزار توسعه‌دهنده روی این پلتفرم کار می‌کنند و در حال مهیاسازی آن برای استفاده در کشور چین هستند.

شرکت Megvii در سال ۲۰۱۱ توسط سه فارغ‌التحصیل دانشگاه Tsinghua تاسیس شده است. Tsinghua دانشگاهی همانند MIT است و نخبگان کشور چین در آن تحصیل می‌کنند. Megvii می‌خواهد سیستمی بسازد که چشم و گوش پلیس چین در تمام شهرها بوده و امکان توسعه آن همیشه وجود داشته باشد.

این پلتفرم برای دولت چین به این معنی است که نه تنها قادر به شناسایی هریک از ۱.۴ میلیارد شهروند خود در عرض چند ثانیه است؛ بلکه توانایی رکورد رفتار افراد برای پیش‌بینی تهدیدات احتمالی از سوی آن‌ها را دارد.

امنیت بیشتر یا کنترل بیشتر؟

این یک معامله دو سر برد است. هم دولت چین به اهداف‌اش می‌رسد و هم شرکت‌هایی مانند SenseTime و Megvii سود می‌کنند و می‌توانند قدرت خود را گسترش دهند.

تا کنون، بیش از ۴۰ نیروی پلیس محلی در شهر گوانگژو به تجهیزات تشخیص چهره شرکت SenseTime مجهز شدند و گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد بیش از ۲ هزار مظنون را شناسایی و بیش از ۸۰۰ نفر را دستگیر کردند.

بیش از ۱۰۰ مورد مشکل شناسایی طی یک سال استفاده از این سیستم حل شده است که نشان می‌دهد چه تاثیری در قدرتمندسازی پلیس و نهادهای نظارتی دولت چین دارد.

از سال ۲۰۱۶ تا کنون، میلیون‌ها دوربین هوش مصنوعی ++Face موفق شدند ۲ هزار مظنون را دستگیر کنند. شرکت‌هایی مانند Skynet نیز روی بستر ++Face خدماتی به پلیس ارایه می‌دهند.

دولت چین مدعی است از این تجهیزات و ابزارها برای ردیابی فراریان یا افراد مشکوک و مظنون استفاده می‌کند ولی همیشه امکان سوءاستفاده وجود دارد.

دو شرکت SenseTime و Megvii خود را از هرگونه مسئولیت در قبال سوءاستفاده از این فناوری‌ها مبرا می‌دانند و می‌گویند طبق قانون شرکت یا نهاد استفاده‌کننده باید پاسخ‌گو باشد.

به هر حال، فناوری تشخیص چهره در سراسر چین به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و دولت این کشور بدون اهمیت دادن به مخالفان و منتقدان، از این سیستم برای پایش و کنترل جامعه استفاده می‌کند.

در غرب هم برخی کشورها تمایل به استفاده از سیستم‌های تشخیص چهره هوش مصنوعی برای اهداف امنیتی هستند. شرکت‌های فناوری هم ضمن اینکه از تلاش برای توسعه چنین سیستم‌هایی دست برنمی‌دارند؛ خواهان وضع قوانین و سیاست‌هایی برای نظارت بر چگونگی استفاده از این ابزارها هستند.

اگر یکی از شهروندان چینی هستید یا اینکه برای گردش و سفر در این کشور چند روزی اقامت دارید؛ مطمئن باشید دوربین‌ها همیشه در حال تماشای شما هستند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این عکس‌های تاریخی را یا ندیده‌اید یا احتمالش کم است که دیده باشید!

پسرک «بانجو» نوا» با سگش -  تقریباً در اوایل دهه 1900جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 18831947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…

تصور کنید که این شخصیت‌های مشهور سینمایی توسط بازیگر مشهور دیگری بازی می‌شدند – پاسخ میدجرنی

در حاشیه فیلم‌های بزرگ همیشه می‌خوانیم که قرار بوده که نقص اصلی یا یک نقش فرعی مهم را کس دیگری بازی کند و آن بازیگر به سبب اینکه فیلم را کم‌اهمیت تلقی کرده یا درگیر پروژه دیگری بوده یا مثلا دست‌آخر ترجیح کارگردان، هرگز به نقش رسیده است.…

روش‌های بد نشستن روی صندلی و شیوه نشستن سالم روی صندلی در محیط کار

در موقعیت‌های مختلف یا در هنگام خستگی، روش‌های مختلفی برای نشستن روی صندلی از سوی ما استفاده می‌شود که برای بدن مفید نیستند. برخی از این موارد عبارتند از:خم شدن روی صندلی: وقتی روی صندلی خمیده می‌شوید، ستون فقرات شما به درستی حمایت…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

اگر سلبریتی‌های کنونی در دوران ویکتوریایی می‌زیستند …

پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت نشست. دوران ۶۴سالهٔ سلطنت او در تاریخ انگلستان به «عصر ویکتوریا» شهرت دارد، که همزمان با به‌اوج‌رسیدن گسترهٔ امپراتوری بریتانیا در سطح جهان بود.اما…

عکس‌هایی که به ما جلوه‌ای عجیب و جالب از دوره ویکتوریایی و ادواردین در انگلیس می‌دهند

دورهٔ ویکتوریا یا دورهٔ ملکه ویکتوریا، که گاهی دورهٔ ویکتوریایی نیز گفته می‌شود، دورهٔ اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا و اوج امپراتوری بریتانیا بود.پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5