نوار گوش چیست؟

1

رپورتاژ

نوار گوش تستی است که به وسیله آن می توان میزان دقیق کم شنوایی و نوع کم شنوایی را تشخیص دهیم.

در این تست هدفون بر روی گوش قرار داده می شود.

و بیمار در یک اتاق بسیار ساکت به اسم اتاق آکوستیک قرار می گیرد.

و سپس صدا با شدت های مختلف برای وی ارائه می شود.

که بیمار لازم است بلافاصله بعد از شنیدن صدا یک دکمه را فشار دهد که در شکل زیر نشان داده شده است:

نوار گوش

در نهایت نوار گوش بیمار آماده می شود .

و طبق آن می توان میزان دقیق کم شنوایی و نوع کم شنوایی را به بیمار توضیح داد.

نمونه ایی از نوار گوش در شکل زیر نشان داده شده است:

نوار گوش

برای دریافت اطلاعات کامل از نحوه انجام تستهای کم شنوایی و تجویز سمعک کودکان کلیک کنید .

میزان شنوایی/ کم شنوایی به شرح زیر است:

  • شنوایی نرمال
  • کم شنوایی ملایم
  • کم شنوایی متوسط
  • کم شنوایی متوسط تا شدید
  • کم شنوایی شدید
  • کم شنوایی عمیق

انواع کم شنوایی به شرح زیر است:

  • کم شنوایی انتقالی
  • کم شنوایی مختلط/ میکس
  • کم شنوایی حسی-عصبی

بعد از تهیه نوار گوش باید چکاری انجام داد:

  • اگر کم شنوایی بیمار انتقالی باشد و با عمل جراحی یا دارو قابل درمان باشد باید به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع داده شود.
  • اگر کم شنوایی بیمار انتقالی باشد و با عمل جراحی یا دارو قابل درمان نباشد باید از سمعک های مرسوم یا سمعک استخوانیاستفاده کند.
  • اگر کم شنوایی بیمار مختلط باشد و با عمل جراحی یا دارو قابل درمان باشد باید به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع داده شود.
  • اگر کم شنوایی بیمار مختلط باشد و با عمل جراحی یا دارو قابل درمان نباشد باید از سمعک های مرسوم یا سمعک استخوانی استفاده کند.
  • اگر کم شنوایی بیمار حسی-عصبی باشد اصلا با عمل جراحی یا دارو قابل درمان نمی باشد و بیمار باید از سمعک استفاده کند.
  • اگر کم شنوایی بیمار حسی-عصبی باشد و بیمار با سمعکنتواند درک گفتار خوبی داشته باشد باید از کاشت حلزون شنوایی استفاده کند.

بیماران گرامی در مجموعه کلینیک های شنوایی و سمعک نجوا متخصصین شنوایی شناسی و گوش و حلق و بینی به شما تمامی خدمات را به نحو احسن ارائه می دهد.

آیا سمعک سبب محافظت از شنوایی می شود؟ 

همواره بیماران عزیز از ما سوال می پرسند که ایا سمعک میتواند سبب شود شنوایی من بدتر نشود؟ یا ایا سمعک می تواند اعصاب گوش من را فعال کند گه بدون سمعک هم بهتر بشنوم؟

واقعا جواب به این سوال تنها با بررسی دقیق مفاهیم پزشکی و فیزولوژی شنوایی و گوش امکان پذیر است. در این مقاله با بررسی دقیق این مفاهیم به شما کمک می کنیم به جواب سوال های خود برسید.

در سیستم شنوایی انسان و سایر حس های بدن مثل بینایی اگر آن سیستم غیر فعال شود و کم کار کند به مرور ضعیف می شود و خون رسانی به ان کمتر می شود زیرا بدن به سیستم هایی بیشتر خون ارسال می کند که بیشتر فعالیت داشته باشد (برای مثال در تومور های مختلف چون به مرور رشد می کند و فعالیت آن بیشتر می شود آن سیستم خون بشتری رو به سمت خود می کشد). حال اگر شنوایی یک فرد به مرور ضعیف شود، عصب شنوایی کمتر فعال می شود که این عامل سبب می شود مغز انسان حس کند که دیگر نیاز نیست همچون سابق به عصب و حلزون شنوایی خون رسانی کند. درنتیجه بعد از گذشت زمان خود بدن انسان به آن سیستم ضعیف حمله می کند و آن را ضعیف تر می کند که در پزشکی به این حالت آتروفی گفته می شود یعنی ضعیف شدن تدریجی یک ارگان در بدن موجودات زنده.

حال با شرح این مسئله جواب سوال بیمار عزیز که پرسیده است ” آیا سمعک سبب محافظت از شنوایی می شود؟” را می دهیم:

  • اگر سمعک استفاده کنید اعصاب گوش شما دوباره فعال می شوند و این فعالیت سیگنال های دریافت شده در سطح مغز را برانگیخته می کند و سبب می شود مغز دستور خون رسانی بیشتر به سمت حلزون و اعصاب را صادر کند در نتیجه تغذیه حلزون و عصب افزایش می یابد و این افزایش خون رسانی سبب می شود حلزون و عصب شنوایی گوش به مرور زمان عملکردش بهتر شود. درنتیجه اگر از سمعک استفاده کنید میزان شنوایی باقی مانده شما کمتر نمی شود و به عبارتی میزان کم شنواییشما بیشتر نمی شود. همیشه به بیماران این عامل را با عینک مثال می زنم و می گویم اگر کسی چشم هایش ضعیف باشد و از عینک استفاده کند دیگر چشم هایش ضعیف نمی شود و نمره چشمش ثابت می ماند.

خرید سمعک با قیمت بسیار مناسب به صورت نقد و اقساط بدون بهره در کلینیک شنوایی سنجی و تجویز سمعک نجوا !!

حال با شرح این مسئله جواب سوال بیمار عزیز که پرسیده است آیا سمعک می تواند شنوایی را بهتر کند؟ را می دهیم:

  • اگر سمعک استفاده کنید حلزون و عصب شنوایی گوش شما دوباره فعال می شوند و این فعال شدن سبب می شود بلندی صدای دریافت شده در سطح مغز بالاتر از حالت عدم استفاده از سمعک باشد که این حالت سبب می شود مغز تفاوت را حس کند. ازاینرو مغز به رگ های خون دستور می دهد خون بیشتری  بیشتر به سمت حلزون و عصب شنوایی گوش روانه شود. با افزایش تغذیه حلزون و عصب گوش وضعیت سلول های آنها بهتر می شود ازاینرو اگر بعد از مدتی که از سمعک استفاده کند، سمعک را از گوش خود بردارید بیشتر بیماران بیان می کنند که نسبت به قبل ها که سمعک استفاده نمی کردم الان بدون سمعک هم خوب می شنوم

بیماران عزیزی که از سمعک استفاده می کنید به یاد داشته باشید اگر به موقع و در زمان مناسب سمعک بگذارید یعنی مداخله شنوایی زودهنگام باشد، سمعک سبب می شود

  • صدا را بهتر بشنوید
  • و سبب می شود گوش های شما ضعیف تر نشود

بیماران عزیزی که از سمعک استفاده می کنید بیاد داشته باشید اگر کم شنوایی دارید و به دلایل مختلف نمی خواهید از سمعک استفاده کنیدباید به یاد داشته باشید اگر مدت زمانی که گوش های شما نمی شوند بیشتر از یک سال شود به شدت اعصاب گوش و سلول های حلزون گوش شما ضعیف می شود و کم کم می میرند. به همین دلیل بیمارانی که بعد از چندین سال که محرومیت شنوایی داشته اند جهت دریافت سمعک به کلینیک شنوایی و سمعک مراجعه می کنند.ز مانی که سمعک بر روی گوش های آنها قرار داده می شود آنها بیان می کنند صدا خیلی برایمان عجیب و غریب است که علت آن این است مغز شما صدا را فراموش کرده است و همچون یک درخت که سال هاست به آن اب نداده اید ریشه های آن خشک شده است. اما به لطف خداوند این اعصاب کم کم فعال می شوند و درک صدای شما بهتر می شود. اما به یاد داشته باشید اگر

  • دو بیمار که کم شنوایی آنها ۵۰ درصد است و نفر اول بعد از ۳ ماه جهت دریافت سمعک اقدام کند و نفر دوم بعد از ۱۰ سال و اگر برای آنها یک مدل سمعک تجویز شود و تمامی عوام دیگر همچون سن، جنسیت و غیره برابر باشد. بیماری که زودتر برای گرفتن سمعک اقدام کرده است درک صدای بهتری را تجربه می کند.
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. ایرانی می گوید

    دوست عزیز .
    با نوشته کامل خوانا و توضیحات عالی شما من که مشکل شنوایی دارم را ترغیب به استفاده از سمعک کردید .از شرح کامل شما سپاسگزارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.