چگونه یک عینک آفتابی خوب برای محافظت از چشمان انتخاب کنیم؟

0

عینک آفتابی جزو معدود لوزام جانبی است که به طور همزمان می‌تواند برای سلامتی چشمان شما مفید باشد و از آن‌ها در برابر اشعه خورشید محافظت کند و هم شما را شیک‌تر نشان بدهد و روی فرم و استایل شما تاثیرگذار باشد.

به همین خاطر همه ما وسوسه می‌شویم عینک آفتابی جدید بخریم و حتی گاهی چندین عینک آفتابی برای جاهای مختلفی مانند خودرو، گردش و میهمانی‌های تفریحی داریم.

اما غالبا بیشتر از اینکه دنبال عینک آفتابی مناسبی برای محافظت از چشمان خود باشیم؛ به ظاهر، جنس فریم، رنگ عدسی و مدل‌های مختلف آن توجه می‌کنیم. یعنی به جنبه استایل و شیکی عینک بیشتر از مزایای طبی آن اهمیت می‌دهیم که اشتباهی بزرگ است.

در وهله اول، باید دنبال عینک آفتابی باشیم که واقعا از چشمان ما در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت کند. این اشعه‌ها در طولانی‌مدت می‌توانند آسیب‌های جدی به بخش پشتی چشم یا همان ماکولا وارد کنند و موجب افزایش آب مروارید شوند.

ماکولا (لکه زرد) بخشی از شبکیه چشم است که بیشترین حساسیت به نور را دارد و موجب دید مستقیم و واضح می‌شود. لکه زرد برای کارهای دقیقی مثل خواندن و رانندگی لازم است.

در ادامه سعی می‌کنیم به نکات و ویژگی‌های مهم یک عینک آفتابی مناسب چشم اشاره کنیم:

حفاظت در برابر اشعه‌های UVA و UVB

ما روزانه در معرض این دو اشعه ماوراء بنفش ساطع شده از خورشید هستیم. حتی در روزهای زمستانی که آفتاب کم رمق است؛ باز هم این دو اشعه در سطح زمین وجود دارد. در مناطق برفی و زمان اسکی سطح اشعه ماورای بنفش بسیار بیشتر است.

آفتاب سوخنگی، سرطان، بیماری چشمی آب مروارید و پیری برخی از عوارض اشعه‌های UVA و UVB هستند. حتی اگر خورشید هزاران کیلومتر از ما فاصله داشته باشد؛ باز هم نیاز داریم از چشمان خود در برابر این اشعه محافظت کنیم.

آنچه که مهم‌تر از محافظت چشم در برای اشعه‌های ماورای بنفش است؛ یک محافظت کامل و ۱۰۰ درصدی است. قابلیتی که همه عینک‌های آفتابی ندارند. به گفته متخصصان چشم، یک عینک آفتابی خوب باید ۹۹ تا ۱۰۰ درصد این اشعه‌ها را بازتاب کند و مانع عبور آن‌ها و رسیدن به چشم شود.

پس سعی کنید پیش از انتخاب و خرید یک عینک، اطلاعات محافظتی آن در برابر اشعه‌های UVA و UVB را بخوانید. معمولا روی برچسب‌های عینک این اطلاعات نوشته شده‌اند. هرچقدر درصد مسدودی اشعه بالاتری داشته باشد؛ عینک آفتابی بهتری برای چشمان شما است.

اندازه مناسب

عینک‌های آفتابی در اندازه‌ها و سبک‌های مختلفی ساخته می‌شوند و نمی‌توان گفت کدام‌یک بهتر است ولی عینکی انتخاب کنید که لنز عدسی بزرگ‌تری داشته و تمام چشم شما را بپوشاند.

مخصوصا خانم‌ها بهتر است از عینک‌های آفتابی با عدسی بزرگ‌تر استفاده کنند که آفتاب از هر سو به چشم تابیده می‌شود؛ عینک بتواند مانع عبور اشعه‌ها شود.

لنز تیره‌تر لزوما بهتر نیست

برخی افراد تصور می‌کنند عینک با عدسی تیره‌تر، حفاظت بیشتری از چشم‌ها انجام می‌دهد ولی متخصصان چشم‌پزشکی این نظریه را رد می‌کنند و می‌گویند عدسی تیره‌تر لزوما بهتر نیست.

در حقیقت، درجه تاریکی عدسی‌ها هیچ ارتباطی به توانایی عینک در مسدودسازی اشعه‌های UVA و UVB ندارد.

اهمیت رنگ عدسی

رنگ لنز یا عدسی عینک آفتابی هم برای افراد مختلف اهمیت دارد. شاید بیشتر براساس سلیقه سراغ انتخاب یک رنگ برویم ولی چشم‌پزشک‌ها نظر دیگری دارند و می‌گویند هر رنگ عدسی مناسب چشم شما نیست.

مثلا، عدسی خاکستری رنگ به تشخیص رنگ‌های محیط بیشتر کمک می‌کند. اگر دارای بیماری‌های «دژنراسیون ماکولا» یا «رتینوپاتی دیابتی» دچار هستید؛ بهتر است عدسی‌هایی با رنگ‌های کهربایی یا قهوه‌ای انتخاب کنید چون این عدسی‌ها به کنتراست بیشتر رنگ کمک می‌کنند.

اگر میان انتخاب عینکی با رنگ عدسی دلخواه ولی پوشش UV کمتر یا عینکی با پوشش UV بیشتر ولی رنگ عدسی نامناسب مردد شدید؛ بهتر است عینک با پوشش UV بهتر را بخرید.

حتما نباید گران باشند

شاید تصور کنید گران‌ترین عینک‌ها برای چشم بهتر است ولی این‌طور نیست یا کارشناسان می‌گویند لزوما همیشه این‌طور نیست.

همان‌طور که گفتیم، فاکتور اول در انتخاب یک عینک آفتابی مناسب، محافظت از اشعه‌های ماورای بنفش خورشید و محیط اطراف است. شاید یک عینک قیمت ارزان‌تری داشته باشد ولی ۹۹ درصد این اشعه‌ها را مسدود کند.

کودکان را فراموش نکنید

نه تنها عینک آفتابی می‌تواند برای کودکان هیجان‌انگیز و جذاب باشد؛ بلکه یک وسیله لازم و ضروری برای محافظت از چشم‌های جوان آن‌ها است.

متخصصان می‌گویند نوزادان و کودکان از ۶ ماهگی باید عینک آفتابی بزنند. فراموش نکنید که آسیب‌دیدگی چشم به طور تدریجی است و در طول سالیان طولانی رخ می‌دهد. پس بهتر است برای کودکان خود هم عینک‌های آفتابی مناسبی انتخاب کنید.

لنزهای چشمی جای عینک آفتابی را نمی‌گیرند

نکته آخر اینکه شاید برخی از لنزهای چشمی بتوانند اشعه‌های UVA و UVB را مسدود کنند ولی عمدتا درصد حفاظت آن‌ها پایین است و کافی نخواهد بود.

پس، اگر از لنز چشمی استفاده می‌کنید؛ به عینک آفتابی هم نیاز دارید چون لنزهای چشمی نمی‌توانند جایگزین عینک آفتابی شوند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…

عملیات گانرساید: حمله نروژ به تاسیسات آب سنگین نازی‌ها که آنها را از بمب اتمی محروم کرد

سرهنگ ارتش سلطنتی نروژ، لیف ترونستاد، پس از تحویل کپسول‌های انتحاری، به سربازانش اطلاع داد: «نمی‌توانم به شما بگویم که چرا این مأموریت اینقدر مهم است، اما اگر موفق شوید، برای صد سال در خاطره نروژ زنده خواهد ماند.»با این حال، این…

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.