اینفلوئنسر‌های تیک‌تاک به بهانه هدیه صدها دلار از کاربران نوجوان خود کلاه‌برداری می‌کنند

0

اپلیکیشن اشتراک ویدیوی ۱۵ ثانیه‌ای تیک‌تاک در روزهای اخیر حسابی حبرساز و جنجالی شده است.

این اپلیکیشن چینی متهم است اجازه استفاده و فعالیت به نوجوانان زیر ۱۳ سال داده است و بدتر از آن، زمینه‌ای فراهم کرده تا اینفلوئنسر‌های تیک‌تاک به بهانه هدیه، صحبت با طرفداران، دادن شماره تلفن خود یا موارد دیگر، صدها دلار از کودکان و نوجوانان عضو پول دریافت کنند.

آمار رسمی از تعداد کاربران عضو تیک‌تاک در دسترس نیست ولی پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیارد نفر این نرم‌افزار را دانلود و روی گوشی‌های خود نصب کرده باشند.

جنجال نخست: کاربران زیر ۱۳ سال

کاربران تیک‌تاک به سرعت در حال افزایش هستند و هر روز بر محبوبیت آن افزوده می‌شود. به بیش از ۷۵ زبان دنیا منتشر شده و جزو بالاترین اپ‌ها در فروشگاه‌های اپلیکیشنی قرار دارد.

محبوبیت تیک‌تاک به خاطر ویدیوهای کوتاهی است که کاربران روی آن آپلود می‌کنند. در عالب این کلیپ‌ها، نوجوانان جلوی دوربین شکلک درآورده، می‌رقصند یا با یک آهنگ و خواننده معروف لپ‌خوانی می‌کنند.

برخی از این نوجوانان معروف تیک‌تاک چندین میلیون طرفدار دارند و برای خود اسم و رسمی دارند. آن‌ها به طور قانونی در تیک‌تاک فعالیت کرده و هیچ‌گونه حریم خصوصی یا قانون دیگری را زیر پا نگذاشته‌اند.

خود تیک‌تاک می‌گوید غالب کاربرانش در بازه سنی ۱۶ الی ۲۴ سال قرار دارند ولی برخی شواهد و گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد کودکان زیر ۱۳ ساله هم عضو این نرم‌افزار شده‌اند و به راحتی گوگل می‌خورند.

جنجال دوم: هدیه‌های فریب‌کارانه

مشکل این‌جا است که تیک‌تاک به اینفلوئنسر‌ها و تهیه‌کنندگان ویدیوها اجازه می‌دهد «هدیه‌های دیجیتالی» برای فالورها و طرفداران خود ارسال و طرفداران هم با تایید این هدیه‌ها، پول پرداخت کنند. هر هدیه می‌تواند تا ۶۰ دلار ارزش داشته باشد.

این هدیه می‌تواند شماره تلفن موبایل مستقیم، صحبت تلفنی و اینترنتی، ویدیوهای اختصاصی، تصاویر و چیزهای دیگری باشد.

ویدیو‌ساز‌‌هایی که بیش از هزار طرفدار دارند؛ می‌توانند در این شبکه به طور زنده برنامه اجرا کنند. در جریان اجرای زنده است که طرفداران می‌توانند هدیه‌های دیجیتال بفرستند تا قدردانی خود را نشان دهند.

این هدیه‌ها به صورت نقاشی‌های متحرکی روی صفحه ظاهر می‌شود. ستاره‌های پرطرفدار این اپلیکیشن می‌توانند هزاران دلار در هر اجرای زنده کسب کنند. البته، در این میان، خود اپلیکیشن تیک‌تاک هم مبلغی از این هدیه‌ها را برای خود برمی‌دارد.

هنوز مشخص نیست که سهم تیک‌تاک از این هدیه‌ها چقدر است ولی برخی از اینفلوئنسر‌ها می‌گویند تا ۵۰ درصد ارزش هر هدیه به تیک‌تاک می‌رسد.

جنجال سوم: شفاف نبودن سیاست‌ها و سازوکار

گزارش‌های دریافتی در روزهای اخیر که جنجال‌ساز شده؛ نشان می‌دهد برخی کودکان و نوجوانان اقدام به پرداخت پول کردند ولی هیچ هدیه‌ای دریافت نکردند یا عملا هدیه‌های دریافتی بی‌ارزش بودند.

یک کاربر تیک‌تاک برای دریافت شماره تلفن ستاره محبوب خود در این شبکه اجتماعی بیش از ۱۰۰ دلار هزینه کرده است ولی این ستاره تیک‌تاک هرگز به او شماره تلفن نداده است.

دختر ۱۱ ساله‌ای اهل تورنتو بیش از ۴۰۰ دلار در تیک‌تاک خرج کرده در حالی که پدرش اصلا بی‌اطلاع بوده است و تقریبا در برابر این هزینه هیچی دریافت نکرده است.

یک جوان ۲۰ ساله هم بدون اینکه حواسش باشد نزدیک به هزار دلار در تیک‌تاک خرج کرده است. این کاربران فریب‌خورده می‌گویند هدیه دادن در تیک‌تاک مانند قمار، اعتیادآور است. شما یک هدیه می‌گیرید ولی می‌بینید هدیه دیگری هنوز وسوسه‌انگیز است و آن را هم می‌خرید.

این وضعیت در حالی است که درخواست پول از کودکان زیر ۱۳ سال ممنوع است. تیک‌تاک یک اپلیکیشن چینی است و مقر آن در همین کشور است. پس، قابل تصور است که فرهنگ هدیه دادن از این کشور آغاز شد. بسیاری از دختران حرفه‌ای در تیک‌تاک از طریق همین هدیه دادن‌ها پولدار شدند.

شرکت بیت‌دنس صاحب تیک‌تاک است. این شرکت هنوز در برابر گزارش‌های جتجالی اخیر و فشار رسانه‌ها هیچ واکنشی نشان نداده است. این شرکت فقط می‌گوید از شنیدن برخی تجربه‌های تلخ کاربران متاسفیم.

بسیاری از رسانه‌ها و همین‌طور مؤسسه‌های بازاریابی اینفلوئنسر‌ها اعتقاد دارند سیاست‌های تیک‌تاک یا روش‌های کاری آن‌ها چندان شفاف نیست و بدتر اینکه نشانه‌هایی از تغییر مشاهده نمی‌شود. هنوز هیچ اپلیکیشن و شبکه اجتماعی نتوانسته مانند تیک‌تاک به این سرعت رشد کند و کسب درآمد داشته باشد.

با این حال، فشارها بر تیک‌تاک در حال افزایش است و رسانه‌ها از مردم و کاربران خواستند نوجوانان خود را زیر نظر بگیرند و آن‌ها را آموزش دهند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…

چیزهای کوچکی که مایه دلخوشی، سرگرمی یا تعجب یا تفریح می‌شوند – گالری عکس

دلخوشی‌ها در زندگی بسیارند. دلخوشی می‌تواند خانه بزرگ، ماشین لوکس، شغلی دلخواه، تماشای فیلم در آخر روز خسته‌کنندهt یک کتاب تازه، معاشرتی روح‌افزا باشد یا حتی چیزهایی کوچک‌تر مانند دیدن زمین یخ‌زده در اول صبح زمستان و شکسته شدن لایه نازک یخ…

نمونه‌های جالبی از اختراعاتی که فراموش شدند، یا تکامل یافتند یا به کلی به صورت دیگری تغییر پیدا…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…

خارج از کادرهای عکس‌های مشهور چه گذشته؟ حالا کاربران می‌خواهد با هوش مصنوعی Generative Fill فتوشاپ…

هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است و هر روز می بینیم که چقدر توسعه پیدا می‌کند. یکی از پیشرفت‌های تازهاخیراً ابزار جدید AI Generative Fill فتوشاپ بوده است.با کمک آن می‌توان بسیار ساده چیز ناخواسته‌ای را حذف کرد یا اشیایی را اضافه کرد…

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.