بهترین فیلم اسکار 2020: فیلم انگل (پارازیت- Parasite) از جون هو بونگ، فیلمی به ظاهر ساده، اما دارای استعاره‌ها و معانی اجتماعی و حتی سیاسی

1

فیلم انگل را به تصادف در یکی از سایت‌های دانلود پیدا کردم و چون گاهی آدم حوصله‌اش از فیلم‌های مونوتون هالیوودی سر می‌رود، با عنایت به نمره خوب imdb آن با خودم گفتم که بد نیست که دانلودش کنم، شاید تجربه خوبی باشد.

همین طور هم شد. چون وقت کافی نداشتم، مجبور شدم، فیلم را در دو روز ببینم و از قضا، فضا و حال و هوای و ضرب‌آهنگ فیلم تا حدی در نیمه دوم آن متفاوت از نیمه اول آن بود.

این فیلم را جون هو بونگ کارگردانی کرده است. این یک دهه، کره‌ای‌ها حسابی در صنعت سرگرمی‌سازی از فیلم و سریال گرفته تا موسیقی پاپ و حتی معرفی ستاره‌های یوتیوبی پیشرفت کرده‌اند. تازه‌ترین ستاره‌ها آنها همین بونگ جون هو است که با همین فیلم انگل، نخل طلا را برایشان به ارمغان آورده است. حالا ما به جز پارک جان ووک ، روی یک کارگردان دیگر هم باید حساب باز کنیم.

بگذارید مروری مختصر داشته باشیم بر فیلم‌های قبلی جون هو بونگ :

سگ‌هایی که پارس می‌کنند، هرگز گاز نمی‌گیرند BARKING DOGS NEVER BITE در سال 2000 ساخته شد. . این فیلم تقریبا تمام داستانش در یک مجتمع مسکونی می‌گذرد، روایت زندگی یک استاد دانشگاه و یک دختر جوان است. استاد دانشگاه که در حال حاضر بیکار است به دلیل سر و صدای زیاد سگی آرامش ندارد و سعی می‌کند سگ همسایه را سر به نیست کند و از طرف دیگر هم یک دختر جوان برای کسب شهرت به دنبال حل معمای سگ گمشده می‌رود. در این فیلم در قالب پروژه سگ‌کشی، برخورد طبقات مختلف جامعه با هم و تغییر دائم پارادایم قدرت در فیلم بیان می‌شود.

خاطرات قتل یا MEMORIES OF MURDER در سال 2003 ساخته شد. . خاطرات قتل ماجرای یک گروه کارآگاه متشکل از چهار نفر را دنبال می‌کند که هر کدام با متد متفاوتی به دنبال یک قاتل سریالی هستند. این قتل‌ها الهام گرفته از ماجرای واقعی قتل 10 دختر در کره است که ابتدا یک نمایشنامه بود و بونگ و همکار فیلمنامه‌نویسش شیم سونگ بو، آن را به فیلمنامه تبدیل کردند.

میزبان یا THE HOST در سال 2006 ساخته شد. . فیلمی 14 میلیون دلاری درباره هیولایی که از آزمایش‌های آمریکایی‌ها در کره به وجود آمده. بر خلاف فیلم‌های هیولایی آمریکایی، بونگ قهرمانان فیلم فاجعه و هیولایی‌اش را نه در میان پرسنل ورزیده ارتش یا قهرمانان معمول هالیوودی، که از یک خانواده دکه‌دار انتخاب کرده بود که دختر کوچکشان توسط هیولای رودخانه هان ربوده می‌شد. این فیلم برشی از فضای سیاسی پرتنش کره را هم به ما نشان داد. کشوری که به خاطر شرایط خاص سیاسی و اقتصادی‌اش، دائما با مضامین مانند فساد و اختلاس و به طبع تظاهرات مردمی علیه این موارد روبروست.

مادر یا MOTHER در سال 2009 ساخته شد که روایتی بود از یک مادر و فرزند کندذهن‌اش در شهری کوچک که به فروش گیاهان دارویی و طب سوزنی مشغول است. زمانی که پسر به جرم قتل یک دختر دبیرستانی محکوم می‌شود، مادر که پول لازم برای استخدام یک وکیل را ندارد تمام تلاشش را می‌کند تا فرزندش را نجات دهد.

اسنوپیرسر SNOWPIERCER در سال 2013 ساخته شد. . دنیای اسنوپیرسر زمینی یخ زده دارد که تنها بشر می‌تواند در یک قطار به حیات ادامه دهد. قطاری که در طول سال در دور زمین می‌چرخد. بحران از انقلاب افراد فقیر انتهای قطار علیه طبقه ثروتمند پیش روی قطار شروع می‌شود. انقلابی به رهبری معنوی گیلیام (جان هرت) و مدیریت کرتیس (کریس اِوَنس) علیه افراد متول کوپه‌های جلویی مخصوصا ویلفورد (اد هریس) مردی که رئیس و سازندهٔ اصلی قطار است. اسنوپیرسر درباره مفاهیمی است که بونگ همیشه شیفته آنها بوده؛ اختلاف طبقاتی، هزینه زندگی مدرن، سیستم‌های قدرت ناکارآمد.

اُکجا OKJA در سال 2017 ساخته شد. اُکجا روایتی از یک دختر کره‌ای به نام میجا و ابرخوک ژنتیکی‌ای به نام اُکجا است که توسط یک شرکت بین‌المللی ایجاد شده. وقتی اُکجا به عنوان بهترین نمونه آزمایشی در سرتاسر انتخاب می‌شود و برای آزمایشات برده می‌شود، میجا سفری را برای بازگرداندن او آغاز می‌کند.


و سرانجام می‌رسیم به فیلم انگل:

فیلم در ابتدا فیلمی کاملا سرگرم‌کننده می‌نماید، اما قدری که جلوتر که می‌رویم، متوجه می‌شویم، در مایه‌های کمدی سیاه است.

ما با یک خانواده فقیر کلاسیک 4 نفره و بیکار روبرو هستیم. خانواده‌ای متشکل از یک پدر الکلی، یک مادر، یک دختر بیست و چند ساله باهوش و یک پسر باز هم سریع‌الانتقال زیرک که هیچ کدام نتوانسته‌اند تحصیلات آکادمیکی داشته باشند و به نظر نمی‌رسد به جز کارهای سطح پایین، ممر دیگری برای درآمد پیدا کنند.

آنها در یک زیرزمین زندگی می‌کنند. تا اینکه دوست پسر خانواده، یک کار به او پیشنهاد می‌کند. پسر و خانواده او که شرایط جامعه و نیازشان باعث شده که تنزل اخلاقی پیدا کنند، همه تلاششان را می‌کنند که از این فرصت کاری به سبک خاص خود، بیشترین بهره را ببرند…

فیلم انگل Parasite

از آن سو ما یک خانواده توانگر در یک خانه زیبای بزرگ و خواستنی را داریم. خانواده آنها هم 4 نفره است.

از نیمه فیلم که گذر می‌کنیم رفته رفته متوجه می‌شویم که فیلم بیانگر فاصله طبقاتی و جدال لایه‌ها برای پرش از طبقه مادون به طبقه بالای خود است.

فیلم تاکید خاصی به خودبرتربینی طبقه برتر اجتماع و بیزاری ذاتی از آنها از یکی شدن با طبقه مادون، حتی در شرایط ویژه دارد. آنجایی که چند بار، اعضای خانواده ثروتمند، استمشام بوی آزاردهنده فقر از خدمتکاران جدید خود را متذکر می‌شوند.

فیلم انگل Parasite

اتاق مخفی یا پناهگاه، هم یکی از استعاره‌های زیبای فیلم است. همچنانکه انگل‌ها در بدن انسان، لانه می‌کند و رفته رفته با او به یک همزیستی مسالمت‌آمیز پنهان یا آشکار می‌رسند، در فیلم نشان داده می‌شود که چطور حیات یا ممات برخی از مردم بالجبار با ارتزاق از لایه‌های بالایی، گره می‌خورد.

فی‌الواقع فیلم تعامل لایه‌های پایین را با دسته برتر در چند دسته، تقسیم‌بندی می‌کند:

1- آنهایی که می‌خواهند خودشان دگردیسی پیدا کنند و با هر شیوه ممکن و غیراخلاقی، به اربابان آینده تبدیل شوند و از دروغ و له کردن نیازمندان دیگر نمی‌ترسند.

2-آنهایی که فقط گذران زندگی برایشان مهم است و ترجیح می‌دهند در ازای یک خدمت صادقانه، فقط حقوق ناچیزی دریافت کنند.

3-آنهایی که بین این دو دسته قرار می‌گیرند و انگل همزیست طبقه فرادست می‌شوند.

فیلم انگل Parasite

در این بین در فیلم انگل، چیزهای که ناکام می‌مانند و به جایی نمی‌رسند، این اجزا هستند: عشق و هوش و زیرکی.

دختر عاشق‌پیشه خانواده فرادست، بیهوده به پسر فقیر دل بسته است. پسرک خردسال خانواده آنها که شاید باهوش‌ترین عضو خانواده هم باشد، در آستانه اسکیزوفرنی و یا مصروع تلقی می‌شود و تا آخر هم گیج و منگ می‌ماند، همان گونه که دختر حوان خانواده فقیر، به جای پیدا کردن فرصتی شایسته برای بهره بردن از استعداد خود، هوش سیاهش را در جای دیگر صرف می‌کند.

فیلم در اخر نمی‌تواند و نمی‌خواهد راه چاره‌ای پیدا کند و یا تبدیل به یک فیلم پریانی شود و یک آشوب و آنتالپی ختم می‌شود. چیزی که عملا در جهان کنونی هم شاهد آن هستیم.


منبع: در فیلم‌شناسی آثار قبلی جون هو بونگ از مقاله علی ملاصالحی در شماره 299 دنیای تصویر استفاده شده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…

عکس‌های بی‌نظیر از آبشارهای رنگارنگ دریاچه‌های پلیتویس در کرواسی و مقایسه آنها با فصل یخ‌زده

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

کارخانه متروکی در پرتغال با ماشین‌های کلاسیک قدیمی در آن کشف شد و سوژه عکاسی شد

متروک بودن هم زیبایی خاص خودش را دارد. خانه و هتل و امارت متروک انگار یک تونل زمان است. یک موزه خاک گرفته دست نخورده.اما این بار کارخانه‌ای با ده‌ها ماشین کلاسیک رها شده در پرتغال با کوشش عکاسان سوژه شده.«داخل این ساختمان صنعتی دو…

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. Ramtin می گوید

    فیلم بسیار جالبی بود. من دو هفته پیش دیدم و خوشم اومد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5