آیا کنت دراکولا واقعا وجود داشته؟

0

موجودی فناناپذیر به‌نام دراکولا که در افسانه‌ها جان گرفت و برقرار ماند، نام خود را از فرمان‌روایی بی‌رحم به‌نام کنت ولاد گرفته که در اعماق تاریک زندگی می‌کرد.

خون‌آشامان در دنیای وحشت نقش پر اهمیتی را برعهده دارند. در میان شخصیت‌های ترسناک خیالی که آدم‌ها برای ترساندن همدیگر، خلق کرده‌اند هیچ‌یک به اندازهٔ خون‌آشام‌ها شهرت جهانی پیدا نکرده‌اند. خون‌آشام شخصیتی بود با ردای بلند سیاه، قد بلند، دندان‌های نیش بلند و برنده که در دل شب‌های مهتابی از درون تابوت برمی‌خاست تا خون زندگان را بیاشامد و هزاران سال است که صفحات داستان‌ها، اشعار و اخیراً فیلم‌ها را در سراسر دنیا پر کرده.

قصه‌های خون آشام‌ها در فرهنگ‌های باستانی، یونان، مصر و هند وجود دارد. داستان‌های امروزی که خون‌آشام‌ها از سیر و صلیب و نور روز وحشت دارند و با فرو بردن تیغ‌های نقره‌ای در قلب‌شان می‌توان آن‌ها را نابود کرد بیشتر قصه‌های عامیانه اروپای شرقی و و بخصوص رومانی سرچشمه گرفته است. از دیدگاه بعضی مذاهب این مناطق، کسانی‌که همراه با نفرین می‌میرند با کلیسای مراسم مذهبی برای آن‌ها اجرا نکرده- جادوگرها، گناه‌کاران و مطرودان جامعه- محکوم هستند که بعد از مرگ به مردگان متحرک مبدل شوند مگر آن‌که بخشش الهی دوباره نصیب آن‌ها شود. خون‌آشام‌ها می‌توانند به شکل گرگ یا خفاش درآیند.

معروف‌ترین داستان خون‌آشام‌ها را برام استوکر نوشته و نام آن را دراکولا گذاشت. این داستان در 1897 به چاپ رسید و جزو کتاب‌های پرفروش آن زمان بود. داستان دربارهٔ شاهزادهٔ شیطان‌صفت است که در دل قصری متروک در کوهستان‌های دور دست زندگی می‌کند و در همان‌جا آدم‌ها را به دام می‌اندازد. طی سال‌های بعد موجی از داستان‌های ترسناک به دنبال این کتاب نوشته شد. اما چرا این داستان و داستان‌های مشابه آن همه مورد استقبال مردم قرار گرفت شاید به دلیل آن‌که بخشی از آن بر اساس واقعیت شکل گرفته است.

فرمان‌روایی به‌نام ولاد

حوالی 1431 در منطقهٔ والاچی واقع در جبال کارپات، همسر شاهزاده ولاد دراکول (ولاد شیطان‌صفت) پسری به دنیا آورد که نام او را هم دراکولا (پسر شیطان) گذاشتند. ولاد خون‌آشام نبود اما همان‌طور که از نامش پیداست یکی از خون‌خوارترین فرمان‌روایان تاریخ اروپا بود که به او لقب «ولاد بر سیخ‌کشنده» دادند.

ولاد در دوران خشونت‌بار جنگ اروپایی‌ها بر علیه ترکان عثمانی می‌جنگید. او در جوانی اسیر ترک‌ها شد و از همان‌هنگام خشونت را آموخت. بعدها شیوهٔ مطلوب او برای اعدام، استفاده از تیرهای چوبی شد که در بدن محکوم فرو می‌کردند و تیر را در زمین می‌نشاندند و محکوم در همان‌حال می‌ماند تا با عذاب جان دهد.

در 1448 ترک‌ها او را به سمت فرمانروای منطقهٔ والاش منصوب کردند اما او طغیان کرد و به صومعه‌ای در منطقهٔ مسیحی‌نشین پناه برد. هشت سال بعد که ترک‌ها کنستانتینوپل- پایتخت امپراتوری بیزاینس را فتح کردند، ولاد جنگ خونینی را علیه ترک‌ها آغاز کرد. او منطقه را زیر فرمان خود گرفت و نیروهایش را تا دریای سیاه پیش برد و در آن‌جا و سواحل رود دانوب استحکاماتی بنا کرد و دشمنانی را که به اسارت می‌گرفت وحشیانه شکنجه می‌کرد و می‌کشت. روایت است زمانی‌که دو فرستادهٔ ترک از برداشتن عمامه‌اشان در حضور او خودداری کردند دستور داد عمامه‌هایشان را با میخ به سرشان بکوبند.

وحشت در ترانسیلوانیا

ولاد با مردم خود هم بهتر از دشمنان رفتار نمی‌کرد. او اغلب بدون دلیلی مشخص به روستاها و شهرهای تحت‌فرمان خود حمله می‌برد و هزاران نفر را شکنجه می‌کرد، می‌کشت، می‌سوزاند، در پاتیل آب جوش می‌انداخت و آن‌ها را زنده زنده پوست می‌کند. خونین‌ترین کشتار او در 1460، عید سنت‌بار تلومی اتفاق افتاد که دستور داد 30,000 نفر را به سیخ کشند. نقاشی‌ها و چوب‌نگاره‌هایی که به جا مانده، شاهزاده را نشان می‌دهد که در برابر اجساد هزاران نفری که تیرهای نوک‌تیز چوبی در بدن‌شان فرو کرده‌اند نشسته و شام می‌خورد و یکی از سربازانش با تبر دست و پای قربانیان را جدا می‌کند.

هنگامی‌که نیروهای ولاد از ترک‌ها شکست خوردند، مردم سرزمینش هم علیه وحشیگری‌های او قیام کردند و سرانجام شاه مجارستان او را به زندان انداخت و او دوازده سال در حبس بود. روایت است که او در زندان هم موش و گربه‌هایی را که به دام می‌انداخت به سیخ می‌کشید.

ولاد در 1474 آزاد شد و در 1476 دوباره قوایش را متحد کرد و بر تخت سلطنت نشست. دو ماه بعد او در نبردی علیه ترک‌ها شکست خورد و کشته شد. سر او را از بدن جدا کردند و به خدمت سلطان ترک فرستادند. عاقبت او هم مانند خون‌آشامان افسانه‌ای رقم خورد.

بیماری دراکولا؟

شاید هزگر ندانیم!

همان اندازه که افسانه‌های گوناگونی دربارهٔ خون‌آشام‌ها ساخته شده، دانشمندان هم درصد برآمده‌اند تا دربارهٔ پدیدهٔ خون‌آشامی تحقیق کنند و ببینند آیا مبنای علمی دارد یا نه.

بیماری نادری به نام پورفریا وجود دارد که تحقیقاتی علمی بر روی آن صورت گرفته است. در 1980 معلوم شد که نوعی از پورفریا به‌نام سی. ای. یی می‌تواند مشابه خون‌آشامی باشد. کسانی‌که به این بیماری مبتلا می‌شوند دندان‌های تیزی پیدا می‌کنند، به نور حساس می‌شوند و مایل به نوشیدن خون هستند. این بیماری بسیار نادر است و در سراسر جهان فقط چند نمونه از آن گزارش شده. آیا ممکن است این بیماری در شخص بخصوصی موجب شیوع این افسانه در سراسر دنیا شده باشد؟ پاسخ آن مانند افسانه‌هایی که درباره دراکولا رایج است در هاله‌ای از ابهام پنهان مانده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…

عکس‌هایی که جادوی پرسپکتیو را نشان می‌دهند

عکاسی به نام هوگو سوئیساس، یک عکاس خلاق مستقر در لیسبون پرتغال است. او از دوربین و مغزش برای فریب چشم بینندگان عکس‌هایش استفاده می‌کند. او کاملاً خودآموخته، اشیاء روزمره را در صحنه‌هایی که به نظر نمی‌رسد متعلق به آن‌ها هستند، قرار می‌دهد، و…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.