فیلم نمایش ترومن را بازبینی کنیم – به مناسبت زادروز جیم کری

0

فیلم نمایش ترومن The Truman Show (1998)

کارگردان: پیتر ویر

بازیگران: جیم کری، اد هریس، لورا لینی، ناتاشا مک الهون

زندگی ترومن بربنک (جیم کری) یک دروغ عظیم است. او ستارهٔ واقعی یک شوی تلویزیونی 24 ساعته است که زندگی‌اش هر روز از استودیویی بزرگ و غول‌پیکر-آن‌چنان بزرگ که از آسمان هم دیده می‌شود- برای میلیاردها آدم مشتاق در سراسر دنیا پخش می‌شود.

درحالی‌که او ساده‌لوحانه از این فریب بزرگ بی‌خبر است، صدها نفر دیگر از اهالی شهرک سی‌هیون از جمله مادر و نامزدش، همگی بازیگرانی هستند که توسط کریستف (ادهریس) رئیس آن ایستگاه تلویزیونی که عملا اعمال و رفتار همهٔ آنها را تحت کنترل خود دارد، به بازی گرفته شده‌اند. اما یک‌روز درحالی‌که پنج هزار دوربین تلویزیونی که در رف‌های سوپرمارکت‌ها، پشت داشبرد اتومبیل‌ها و در سوراخ سنبه‌ای که تصورش را بشود کرد، پنهان شده‌اند، او را روزانه همه‌جا تعقیب می‌کنند. ترومن متوجه سیاه‌بازی می‌شود و مسائلی به او گوشزد می‌کنند که توطئه‌ای در کار است. بنابراین حس می‌کند که احتیاج دارد خود را مدتی از شر این شهرک عجیب و غریب خلاص کند ولی کریستف بدجنس، مصمم است که پخش این شوی موفق و پرطرفدار برای همیشه ادامه پیدا کند…

پیتر ویر در نمایش ترومن به تأثیر رسانه‌ها در زندگی انسان امروز می‌پردازد. موضوعی که حداقل در این دو دههٔ اخیر دست‌مایهٔ بسیاری از فیلمسازان دگراندیش قرار گرفته است.

از جهان نامتوازن و آشفتهٔ الیور استون در قاتلین بالفطره (1994) گرفته که در آن رسانه‌ها خالق اسطوره‌های قتل و جنایت هستند (میکی و مالوری که حدود 53 قتل مرتکب می‌شوند اساسا به وسیله رسانه‌ها به وجود آمده و تقویت می‌گردند) تا دنیای پرفریب رابرت فورد در مسابقهٔ تلویزیونی حضور ذهن تا نگاه هیستریک گاس‌ون‌سنت در به خاطرش مردن (1995) به جاذبهٔ رسانه‌ها که شکل رمانتیک آن‌را در روایت یون آونت به نام از نزدیک و شخصی (1996‌) دیدیم و تا فیلم‌های دههٔ 90 رابرت آلتمن خصوصا لباس حاضری (1994) که حضور رسانه‌ها وجه ساختاری پیدا می‌کند.

اما نگاه پیتر ویر در نمایش ترومن به حضور رسانه‌ها در ریزترین ابعاد زندگی انسان امروز به نوعی شگفت‌انگیز و خارق العاده گسترش می‌یابد. به این معنی که این حضور از یک نقش حاشیه‌ای و یا ارتباطی صرف فراتر رفته و بر همهٔ زندگی حاکم می‌شود؛ به طوری که انسان‌ها و زندگی‌شان جزیی از برنامهٔ رسانه‌ها می‌شوند و همه اعمال و رفتار روزمره فقط در حد یک بازی و نمایش برای تماشای دیگران می‌ماند. همان فلسفه معروف «کی‌یر کیگور» که همه آدم‌ها در زندگی یک بازیگرند و برای تماشای دیگران نمایش می‌دهند.

ترومن زندگیش نمایشی بیست‌وچهار ساعته است که حدود 30 سال به عنوان موفق‌ترین برنامه و نمایش تلویزیونی بسیاری را به خود مشغول کرده و از طرف دیگر همان‌ها که مشغول تماشای نمایش ترومن هستند، خود بازیگرانی برای نمایش پیترویر هستند که ما تماشاگر آنیم. حالا ما برای چه کسانی بازی می‌کنیم؟! تماشاگران نمایش زندگی ما چه کسانی هستند؟ این‌جاست که واقعیت درونی فیلم به نحوی تفکیک‌ناپذیر با واقعیت بیرونی می‌آمیزد و منطقی با تردید برای «ما» ی تماشاگر ایجاد می‌کند که گویی خود را به تماشا نشسته‌ایم.

این واقعیت دوگانه از طرف دیگر مرز میان رؤیا و غیررؤیا را درهم می‌ریزد و تماشاگر را در دنیایی متوهم سرگردان می‌سازد. شاید از همین جهت ساختار روایی نمایش ترومن پیش از آثاری که نام بردیم به فیلم یادآوری مطلق (پل ورهوفن-1990) راه می‌برد. داگلاس کواید نیز در آن فیلم همچون ترومن درگیر یک بازی دوگانه‌ای شده که بالاخره پی می‌برد همه اطرافیانش، حتی همسر و نزدیک‌ترین دوستش بازیگرانی بیش نیستند.

صحنه‌هایی همانند ربودن پدر ترومن از مقابل چشمانش هنگامی که در مسیرش اتفاقی با او برخورد می‌کند و یا دور کردن دختری که برخلاف سناریوی نمایش عاشقش شده، مشابه صحنه‌هایی در یادآوری مطلق است که مأموران کوهاگن (دیکتاتور مریخ) کواید را از برخی واقعیات پیرامونش دور می‌کنند.

اما پیتر ویر در ورای این تداخل تخیل و واقعیت، طنزی نهفته را حس نموده و آن‌را در شالودهٔ روایتش گسترده که در اثر پل ورهوفن نشانی از آن نمی‌یابیم. طنزی که ناگزیر در چنین ترکیبی رخ می‌نمایاند. از همان سکانس‌های نخستین که پروژکتوری از آسمان بر زمین می‌افتد و ترومن با شگفتی به این جسم ناشناختهٔ آسمانی نگاه می‌کند تا برخوردهای تکراری روزمره‌اش مثلا با آن پیرمردهای دوقلو و یا روزنامه‌فروش مسیرش و یا صحبت‌های تلفنی مخفیانه‌اش که همواره هم مورد کشف همکارش واقع می‌گردد و…

اما این طنز بیرونی در تداخل با شخصیت ساده و بی‌آلایش ترومن (که جیم کری در یک بازی متفاوت به خوبی از پس ایفای آن برآمده) به درستی به تراژدی موردنظر فیلمساز تبدیل می‌گردد، به نحوی که از لحظهٔ خودآگاهی ترومن و گریزش در آن دریای طوفان‌زدهٔ ناگزیر هم‌ذات‌پنداری تماشاگر را کاملا برمی‌انگیزد.

تراژدی‌ای که اگرچه ترومن از آن رهایی می‌یابد ولی به اندازهٔ 30 سال زندگی او در جان همهٔ تماشاگرانش (چه آنها که درون فیلم نمایش او را نظاره‌گرند و چه ما که بیرون فیلم هر دو نمایش را شاهدیم) می‌ماند و چه طنز تلخ غریبی است لحظه‌ای که ترومن در کنار در خروجی استودیو در مقابل دعوت مجدد کارگردان (ادهریس) به ادامهٔ نمایش، می‌گوید: «صبح بخیر، بعد از ظهر بخیر و شب بخیر!»(آیا کنایه ویر از جمله‌ای است که چند سال قبل آرتور هیلر رئیس سابق آکادمی علوم و هنرهای آمریکا در ابتدای مراسم اسکار به عنوان معروف‌ترین نمایش سالانهٔ جهان خطاب به حاضرین و میلیون‌ها نفری که از طریق تلویزیون مراسم را شاهد بودند گفت؟!)

اما ساختار سینمایی اثر نیز براساس آمیختگی دو دنیای رؤیایی و واقعی پیرامون ترومن طراحی شده است. ورودی و خروجی هر سکانس با زوایا و حرکاتی از دوربین تصویر شده که بر نمایشی بودن و فیلمبرداری مخفیانه از زندگی واقعی ترومن تأکید شود. از این جهت در این بخش‌ها اغلب با زوایای غیرمعمول دوربین (مثل از پشت رادیوی اتومبیل ترومن و یا کنار پایهٔ میز دفتر کارش و یا با لنز Fish eye از دید افراد مقابل اوست) و یا حرکات محسوس دوربین (مثل زوم‌های ناگهانی و ناهموار) روبرو هستیم و در صحنه‌های میانی سکانس ساختار سینمایی معمولی را می‌بینیم.

دوربین‌ها همه جا هستند. حتی در کناره‌های بدنهٔ قایقی که ترومن با آن قصد گریز از دنیای نمایشی‌اش را دارد نیز جاسازی شده‌اند. اما هنگامی‌که دوربین از آن دری که در انتهای دریا بر دیوار دکور افق و آسمان قرار دارد عبور می‌کند، ناگهان همه‌چیز تمام می‌شود. حتی تصویر مقابل ما نیز تاریک شده و فیلم به پایان می‌رسد. در آن‌سو ترومن به کجا رسیده که حتی ما به عنوان ناظر دو دنیای او قادر به دیدنش نیستیم و سوال آخر این‌که ما در این نمایش کجا قرار داریم؟

منبع: شماره 15 نشریه نقد سینما


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

گالری- تصاویر تبلیغاتی خودروهای ایمپریال کرایسلر در سال‌های 1969 تا 1973

ما بیشتر این عکس‌ها را در فیلم‌ها و کارتون‌ها دیده‌ایم و راستش تعجب می‌کنیم که زمانی خودروی کرایسلر با این طول و عرض و طراحی تولید می‌شد.ایمپریال برند خودروهای لوکس کرایسلر در بازه زمانی سال‌های 1955 تا 1975 و نیز در بازه زمانی سال‌های…

عکس‌هایی که جادوی پرسپکتیو را نشان می‌دهند

عکاسی به نام هوگو سوئیساس، یک عکاس خلاق مستقر در لیسبون پرتغال است. او از دوربین و مغزش برای فریب چشم بینندگان عکس‌هایش استفاده می‌کند. او کاملاً خودآموخته، اشیاء روزمره را در صحنه‌هایی که به نظر نمی‌رسد متعلق به آن‌ها هستند، قرار می‌دهد، و…

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…

برآورد میزان موفقیت قرارهای عاشقانه زوج‌ها با هوش مصنوعی و اندازه‌‌گیری میزان همسانی پاسخ‌های سیستم…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…

اگر عاشق یک فیلم بودید و با بودجه کافی یک اتاق خوب در سبک و سیاق آن فیلم می‌ساختید

ما اگر خیلی عاشق یک فیلمی باشیمِ پوستری چاپ می‌کنیم و بالای سرمان می‌زنیم و هر روز نگاهی به آن می‌اندازیم یا مقاله‌ای در موردش می‌نویسم.اما فراتر از آن اگر قرار بود، اتاق خواب یا اتاق هتلی به سبک یک فیلم بسازیمِ چطور از آب درمی‌آمد.…

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / قیمت گوسفند زنده / موتور فن کویل / سپتیک تانک /کپسول پرگابالین / لیزر زگیل تناسلی /بهترین کلینیک کاشت مو مشهد /داروخانه آنلاین / بهترین سریال های ۲۰۲۴ / خرید دستگاه تصفیه آب / تجهیزات و وسایل دندانپزشکی /ثبت برند /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران /کاشت مو / درمان طب / تجهیزات پزشکی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.