چرا فشار خون بالا خطرناک است و چگونه درمان می شود؟

0

فشار خون یکی از فاکتورهای مهم سلامتی بدن انسان است. اگر میزان این فشار کم یا زیاد شود، بدن دچار بیماری یا نقص می گردد. در این نوشته، با درمان فشار خون بیشتر آشنا می شویم…

فشار خون چیست؟

قلب با هر تپش خود خون را به سرتاسر بدن پمپاژ کرده تا عضلات بتوانند انرژی و اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کنند. قلب برای انجام این کار خون را به درون شبکه ای از عروق خونی به نام شریان می فرستد. خون هنگام حرکت خود درون شریان ها به دیواره آن ها فشار وارد کرده که قدرت این فشار را فشار خون می نامند.

فشار خون چگونه ایجاد میشود؟

فشار خون همگام با تپش قلب و رانده شدن خون به درون شریان ها بالا رفته و همزمان با استراحت قلب پایین می آید. بنابراین، با هر بار تپش قلب، فشار خون تا سطحی (بیشینه) بالا رفته و سپس تا سطحی (کمینه) پایین می آید.

اعداد فشار خون نشان دهنده چیست؟

در هنگام سنجش فشار خون نتیجه به صورت دو عدد بیان می شود که همان سطوح بیشترین و کمترین هستند. این اعداد به صورت یک عدد بر روی عدد دیگر خوانده می شوند. برای مثال 110/80 mmHg به صورت 110 بر 80 میلی متر جیوه خوانده می شود.

عدد اول فشار سیستولیک نام داشته و بیشترین مقداری است که فشار خون در هنگام انقباض قلب به آن می رسد. عدد دوم فشار دیاستولیک نام داشته و کمترین مقداری است که فشار خون در هنگام استراحت قلب به آن می رسد.

چرا فشار خون مهم است؟

علت اهمیت فشار خون این است که هر چه مقدار آن بالا تر باشد، خطر ابتلا به مشکلات سلامتی نیز بیشتر است. در صورتی که فشار خون فردی بالا باشد، فشاری اضافی بر شریان ها و قلب او وارد می شود. این فشار با گذشت زمان می تواند سبب سفتی، ضعیف شدن و کاهش انعطاف پذیری شریان ها می شود.

در این وضعیت، عروق تنگ تر شده و احتمال گرفتگی آن ها بیشتر می شود. گرفتگی کامل یک شریان می تواند به حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی یا زوال عقل (دمانس) منجر شود. با ضعیف شدن شریان ها فشار خون بالا می تواند به ندرت سبب پارگی شریان نیز شود.

فشار خون بالا چیست؟

در صورتی که فشار خون به مدت چندین هفته به صورت مداوم برابر یا بیشتر از 90/140 میلی متر جیوه باشد ابتلا به فشار خون بالا تشخیص داده می شود. در صورت ابتلا به دیابت یا مشکلات کلیوی امکان دارد اعداد پایین تر از این مقدار نیز در نظر گرفته شوند.

فشار خون پایین چیست؟

فشار خون پایین به فشاری گفته می شود که کمتر از 60/90 میلی متر جیوه باشد.

فشار خون طبیعی چند است؟

عدد فشار خون معمولا بین 90 تا 250 برای فشار سیستولیک (عدد بیشتر) و 60 تا 140 برای فشار دیاستولیک (عدد کمتر) در نوسان است. از آنجایی که با بالا رفتن فشار خون خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی افزایش می یابد، بهترین کار این است که افراد حتی در صورت عدم ابتلا، تلاش کنند تا فشار خون خود را کاهش دهند.

برای مثال، احتمال ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی در فرد دارای فشار خون 85/135 نسبت به فرد دارای فشار خون 75/115 دو برابر است. بنابراین، هر چه بتوان فشار خون را بیشتر کاهش داد بهتر است.

علت فشار خون بالا

علت فشار خون بالا یا هایپرتانسیون اغلب ناشناخته است. در بسیاری از موارد، این وضعیت ناشی از یک بیماری زمینه ای است. پزشکان فشار خون بالای ناشی از یک بیماری یا مشکل زمینه ای را فشار خون اولیه می نامند. فشار خون ناشی از مشکل یا بیماری زمینه ای دیگر فشار خون ثانویه نام دارد. فشار خون اولیه می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود که موارد زیر از جمله آن ها می باشند:

حجم پلاسمای خون

فعالیت هورمونی در افرادی که حجم و فشار خون خود را به کمک دارو کنترل می کنند

عوامل محیطی همچون استرس یا ورزش نکردن

فشار خون ثانویه

فشار خون ثانویه عوامل مشخصی داشته و عارضه ای از یک بیماری دیگر می باشد.

درمان فشار خون بالا

بسیاری از افراد از تصور مصرف دارو هراس داشته و در ارتباط با اثرات طولانی مدت آن نگران هستند. متاسفانه، امکان درمان افراد مبتلا به فشار خون بالا (اولیه) وجود ندارد. موثر ترین راه کاهش فشار خون تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو های تجویز شده توسط پزشک است.

داروی فشار خون بالا

درمان فشار خون بالا امروزه بسیار موفقیت آمیز بوده و طیف وسیعی از دارو ها برای انتخاب وجود دارند. این دارو های فشار خون به صورت گسترده آزمایش شده، ایمن بوده، عوارضی نداشته یا عوارض آن ها اندک است. از جمله تغییرات مناسب در سبک زندگی می توان موارد زیر را نام برد:

ورزش جسمانی منظم

کاهش استرس

مصرف دارو

داشتن رژیم غذایی مناسب

کاهش مصرف نمک

مصرف بیشتر میوه و سبزیجات

مصرف کمتر چربی

حفظ وزن مناسب

 

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق ( (https://wikipressure.com/

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.