بیل گیتس در سخنرانی تد ۲۰۱۵ خود یک بیماری همه‌گیر و ترسناک را پیش‌بینی کرده بود؛ بازخوانی نظرات بنیان‌گذار مایکروسافت در ۵ سال پیش

0

بیل گیتس در سخنرانی تد معروف سال ۲۰۱۵ خود پیرامون اهمیت مهار ویروس‌های واگیردار خطرناک، پیش‌بینی کرده بود اگر یک ویروس واگیردار قوی به جان بشر بیفتد؛ جهان امروز به سادگی آمادگی مقابله با او را ندارد.

بنیان‌گذار مایکروسافت به طور واضح مثال زده بود که ویروس جش یافته‌ای از آنفولانزا می‌تواند به سرعت شیوع پیدا کرده و افراد زیادی را آلوده کند. این ویروس می‌تواند ۱۰ میلیون یا بیشتر از آن را به کام مرگ بکشاند و تبدیل به یک بیماری همه‌گیر جهانی شود.

بیل گیتس، این اظهارنظرها و پیش‌بینی‌ها را ۵ سال پیش و در واکنش به شیوع ویروس ابولا بیان کرد که بیش از ۱۰ هزار آفریقایی را در سال ۲۰۱۵ کشت.

بی‌توجهی به پیش‌بینی بیل گیتس در آن زمان و کم‌توجهی دستگاه‌های قدرتمند رسانه‌ای هم درباره این پیش‌بینی و هم درباره ویروس‌های همه‌گیری مانند سارس و ابولا باعث شد اکنون با ویروسی به نام COVID-19 روبرو شویم.

بیل گیتس دقیقا پیش‌بینی کرده بود جهان امروز به اندازه کافی آمادگی لازم برای مقابله با شیوع یک ویروس همه‌گیر را ندارد. این پیش‌بینی مدیرعامل سابق مایکروسافت در ۵ سال پیش، اکنون به اثبات رسیده است.

در حالی‌که آزمایشگاه‌ها و محققان زیادی روی ویروس کرونا، روش‌های پیشگیری و جلوگیری از شیوع آن‌، شیوه‌های مبارزه یا درمان آن کار می‌کنند و یک تلاش خستگی‌ناپذیر برای توسعه روش‌ها و فناوری‌های کارآمد دارند ولی می‌بینیم کرونا کل جهان را به تعطیلی کشانده است و هنوز هیچ واکنش سریع موثر و قدرتمندی برای جلوگیری از شیوع آن اتفاق نیفتاده است.

به طور مشابهی، دکتر «لی ون‌لیانگ» (Li Wenliang)، چشم‌پزشک ۳۴ ساله چینی در تاریخ ۳۰ دسامبر درباره خطرات ویروس کرونا هشدار داده بود و سعی داشت جامعه پزشکی چین و شهر ووهان را متوجه وخامت اوضاع کند ولی باز هم هشدارهای او جدی گرفته نشد و پیش از اینکه شاهد همه‌گیر شدن کرونا باشد؛ خودش قربانی کرونا شد.

وقتی به این پیش‌بینی‌ها و هشدارها توجه نمی‌شود و اولین پاسخ‌ها و واکنش‌ها به این آینده‌نگری‌های علمی درست را شاهد نیستیم؛ در نتیجه رنج و درد مردم فزونی پیدا می‌کند.

دکتر لی که اولین نفری است که ویروس کرونا را تشخیص و درباره آن اطلاع‌رسانی کرد و البته بعدا از سوی پلیس چین تهدید به بازداشت شد چون شایعه‌پراکنی کرده و مردم را ترسانده بود؛ می‌گوید:«بیش از اینکه درباره ذات این بیماری بدانیم و یاد بگیریم؛ باید درباره نحوه برخورد با آن و روش‌های پیشگیری از شیوع آن کار کنیم. مثلا، لباس‌های افرادی که بیماران را تحت مراقبت قرار می‌دهند بسیار مهم است.»

سرمایه‌گذاری روی فعالیت‌های تحقیقاتی

فقط فناوری‌های ما نیست که قدیمی است؛ بلکه اطلاعات‌مان درباره سیستم ایمنی بدن پس از اولین سال‌های آزمایش موفقیت‌آمیز واکسن در سال ۱۷۹۶ بسیار کم و به‌روزنشده است.

رژیم غذایی در سیستم ایمنی بدن ما بسیار تاثیرگذار است و البته میکروب‌های روده و سلامت روانی ما که کمتر درباره‌شان صحبت می‌شود.

بیل گیتس در سخنرانی خود اشاره می‌کند هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند در آینده قرار است چه ویروس جدیدی شایع شود ولی می‌دانیم که این اتفاق می‌افتد. منابع و اطلاعات جمع‌آوری شده به ما می‌گویند در برخی نقاط ویروس‌های آنفولانزا یا ویروس‌های تنفسی تقویت شده‌اند ولی هیچ بودجه‌ای برای کارهای تحقیقاتی روی آن‌ها نیست.

بنیان‌گذار مایکروسافت می‌گفت: «باید این توانایی را داشته باشیم که خیلی سریع یک ویروس جدید را تشخیص داده، دارو و واکسن آن را تولید کنیم. اگر برای این موضوع سرمایه‌گذاری مناسبی انجام شود؛ فناوری‌های زیادی هستند که می‌توانند این کار را به خوبی انجام دهند.»

خبر خوش این است که انسان به طرز باورنکردنی تطبیق‌پذیر است. بسیاری از ما توسط دیگران تحریک و تهییج شدیم برای مقابله با ویروس جدید مجهز شویم و شیوه زندگی خود را به سرعت تغییر دهیم.

چین توانست با مجموعه‌ای از اقدامات موثر و مهم از جمله قرنطینه‌های شهری و تعطیلی‌های ملی، جلوی سرعت شیوع ویروس کرونا را بگیرد. بیل گیتس هم به چنین راهکارها و موارد مشابه دیگری معتقد است و باور دارد در بازه زمانی ۶ تا ۱۰ هفته می‌توان انتظار داشت ویروس همه‌گیر مهار شود.

همه ما در شیوع این بیماری و همچنین رکود اقتصادی گسترده و بزرگی که گریبان‌گیر کل جهان شده؛ نقش داشتیم. بسیاری از اکوسیستم‌ها و کسب‌وکارها پس از ویروس کرونا به طور کامل نابود شدند.

ما باید از فعالیت‌ها، پویش‌ها و جنبش‌های سلامت‌محور و تحقیقاتی حمایت و طرفداری کنیم. ما برای هر ایده کوچکی چندین استارتاپ راه‌اندازی می‌کنیم و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری داریم ولی چرا روی فعالیت‌های خیرخواهانه برای توسعه سلامتی انسان هیچ سرمایه‌گذاری نداریم.

بنیاد بیل و ملیندا گیتس در ماه فوریه نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار برای مهار ویروس کرونا بودجه تخصیص دادند و به گفته بیل گیتس، با غالب آزمایشگاه‌ها و گروه‌های تشخیص، درمان و ساخت واکسن در سراسر جهان ارتباط دارند تا مطمئن شوند در هر کشوری این امکان فراهم است که در سریع‌ترین زمان ممکن به روش‌های درمانی درست دسترسی پیدا می‌کنند.

بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس اولویت کاری خود را این موضوع قرار داده است که ظرفیت تولید واکسن کرونا و درمان بیماران در سراسر جهان وجود دارد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…

کارخانه متروکی در پرتغال با ماشین‌های کلاسیک قدیمی در آن کشف شد و سوژه عکاسی شد

متروک بودن هم زیبایی خاص خودش را دارد. خانه و هتل و امارت متروک انگار یک تونل زمان است. یک موزه خاک گرفته دست نخورده.اما این بار کارخانه‌ای با ده‌ها ماشین کلاسیک رها شده در پرتغال با کوشش عکاسان سوژه شده.«داخل این ساختمان صنعتی دو…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5