زنان ریاضی‌دان و دانشمند مشهور تاریخ

0

معرفی کتاب زنان ریاضی‌دان و دانشمند – نوشته میریام کونی – ترجمهٔ: پرویز امینی – نشر نی

همه می‌دانند که از ازلیت در فیزیولوژی یا خلقت زنها چیزی نادیده نگرفته شده که ممیز بین زن و مرد در پژوهش و کنجکاوی باشد ولی در اسطورهٔ «علوم مردانه» زنان جایگاهی در جوامع علمی نداشتند. آنها با وجود استعدادها و حس کنجکاویهای فراوان، به جرم زن بودن اوقات خود را صرف امور معمولی روزانه کرده و سرانجام با بی‌نامی در گورستان تاریخ دفن می‌گردیدند. این کتاب مجموعه‌ای از زندگینامه و رموز موفقیت بیست و دو تن از زنان ریاضی‌دان و دانشمند می‌باشد. آنها ثابت کردند علی‌رغم مشکلات فراوان و با وجود دارا بودن جنسیت مؤنث باز هم می‌توان کنجکاویهای شعله‌ور شدهٔ درون را به منصهٔ ظهور گذاشت و نام‌آوری را به همراه برد.

در ابتدای کتاب به مطلب جای پای زن در تاریخ علم (ساحتی از استاد شهریاری) برمی‌خوریم و به دنبال آن به مقدمهٔ مترجم، تقدیم‌نامه و پیشگفتار می‌رسیم.

استاد شهریاری در مطلع سخن خویش به زندگی‌نامه سونیا یا سوفیا کروکوسکی اشاره کرده و تشریح می‌نماید.

1-هیپاتیا (ریاضی‌دان و شهید حقیقت) دبرا فیلدز راجرز

در این قسمت داستان زندگی هیپاتیا از تولد تا مرگ از زبان خود او شرح داده شده است. وی از پدر خویش به عنوان مشوق و آموزگاری دلسوز یاد می‌کند. علاوه بر تفسیر جبر دیوفانتوس از دیگر آثار وی می‌توان رساله‌هایی در باب ستاره‌شناسی دیوفانتوس و مقاطع مخروطی آپولونیوس را نام برد همچنین هیپاتیا در تفسیر اقلیدس نیز با پدرش همکاری کرد و سرانجام در سال 415‌ میلادی به دست گروه اوباشی به طرز فجیعی کشته شد.

2-امیلی دوشاتله (ونوس-نیوتن) دلفین لوزنی

نویسندگان بیان می‌کنند که پدر امیلی به علت وضع جسمانی دخترش از ازدواج وی ناامید بود به همین علت مشوق وی گشت تا به تحصیل رو آورد. یکی دیگر از عوامل موفقیت او نبوغ سرشارش می‌باشد. امیلی فردی خوشگذران بود ولی هرگز از ریاضیات غافل نبود. او کتابی درباره مبانی فیزیک و کتاب غیرعلمی گفتاری دربارهٔ شادی دارد. آخرین کار وی نیز موضوع نورشناسی بوده است. با وجود اینکه او در زمانی می‌زیست که تحصیل زنان را به تمسخر می‌گرفتند ولی وی اولین زنی بوده که درباره فیزیک سخن گفته است. امیلی از طرف فردریک دوم صاحب لقب زیبای «ونوس- نیوتن» گردید و سرانجام در سال 1749‌ چشم از جهان فروبست.

3-ماریا گایتانا آنیزی (ریاضیات و پرستایر از فقرا) مری. ر.مونا کولاک

ماریا در یک خانواده اشرافی بدنیا آمد و پدرش به محض دیدن استعدادهای وافر در او، تصمیم به استخدام معلمین نمود. او در نه سالگی به زبان‌های یونانی، عبری، اسپانیایی مسلط شد. وی توانست در همان سن کم تقریبا دویست مقاله در باب قضایای فلسفی منتشر کند. ماریا انسانی ساده‌زیست بود و از شرکت در اجتماعات خودداری می‌کرد. در سال 1748 کتاب دوجلدی قواعد تحلیلی 2 ماریا گاتیانا چاپ شد. او توانست در حساب خود دیفرانسیل و انتگرال را با هم ادغام کند و آنها را به طور جامع شرح دهد. ولی بعد از مرگ پدرش وقت خود را صرف پرستاری از فقرا نمود. وی زنی وصف ناشدنی بود ولی به علت بی‌توجهی استعدادهایش شکوفا نگشت.

4-کارولینه لوکر تسیاهرشل (تلفیق ریاضیات روز با ستاره‌شناسی) جیمز. ج. مورای

نویسندگان در این فصل ضمن تشریح فعالیتهای کارولین لوکرتیسا هرشل و برادرش در زمینه ستاره‌شناسی بیان می‌نمایند که اینها بر اساس بهره‌مندی از کشفیات روز به والدین ستاره‌شناسی شهرت یافتند. کارولینه در همان کودکی توانست صور فلکی را از پدر خویش که به تحصیلات فرزندانش بسیار اهمیت می‌داد، فرا گیرد. ویلیام برادر کارولینه نیز از دو کتاب هارمونیک 3 و دستگاه کامل نورشناسی استفاده کرد و به جای تلسکوپ‌های انکساری که در آن زمان مورد استفاده قرار می‌گرفت به ساختن تلسکوپ‌های بازتابی یا نیوتنی پرداخت. او با کامل کردن تلسکوپ بیست فوتی خود با عدسی‌ها و آیینه‌های چهار تا دوازده اینچ به دربار سلطنتی جورج سوم، پادشاه انگلستان راه یافت و به عنوان ستاره‌شناس دربار منصوب گردید. کار هرشل‌ها کمک شایانی به ستاره‌شناسی نمود بطوری که ویلیام در سال 1779 میلادی هفتمین سیاره یعنی اورانوس را کشف نمود و وجود نیروی جاذبه را در خارج از کره زمین اثبات کرد. کارولین نیز با رصد چهارده سحابی ثابت کرد که خورشید و سیارگان با یکدیگر در فضا حرکت می‌کنند. او بعد از مرگ برادرش اطلاعات خویش را به پسر برادرش که برای دیدن آسمان نیم‌کره جنوبی می‌رفت سپرد و سپس در سن 92‌ سالگی کارهرشل‌ها را به تحریر درآورد و سرانجام در سن 98 سالگی فوت کرد.

5-سوفی ژرمن (پیش‌کسوت ریاضیات کاربردی در عصر خود) الین برتولوزی ثرام
6-مری فرفاکس سامرویل (آشتی با ریاضیات در سی سالگی) جورج. ل.لاند

نویسندگان در این دو فصل زندگینامه دو تن از علاقه‌مندان به ریاضی را شرح داده‌اند. در این فصل بیان شده است که سوفی با خواندن کتابی درباره ارشمیدس شیفته ریاضی گشت. او علاوه بر ریاضی به روان‌شناسی و ستاره‌شناسی علاقه داشت و از حل مسائل ریاضی خصوصا در رشته جبر لذت می‌برد. او هر ماه یافته‌های خود را با نام مستعار به دانشگاه پلی‌تکنیک می‌فرستاد و نمی‌خواست هویتش آشکار گردد. او به علت علاقه خاص خود به تئوری اعداد بسیار فکر می‌کرد. او در سطوح کشسانی نیز مطالعات دقیقی را به عمل آورد بطوریکه اگر نظریه کشسانی وی نبود ساخت برج ایفل غیرممکن می‌نمود.

مری فرفاکس نیز توانست چهار کتاب به جامعه علمی تحویل دهد اولین آن ساز و کار آسمان‌ها ترجمه اثر لاپلاس می‌باشد. علاوه بر اینها سه اثر بزرگ پیوستگی‌های علوم فیزیکی ، جغرافیای فیزیکی و دانش مولکولی و میکروسکوپی نیز مربوط به اوست.

7-آدابایرون لاولس (اولین برنامه‌ساز کامپیوتر) کارن نیلسون
8-ماریا میچل (نخستین ستاره‌شناس آمریکایی) مری. ر.موناکولاک

نویسندگان بعد از بیان تاریخ تولد این دانشمندان به بیان طرز زندگی آنها می‌پردازندوبه عنوان مثال در مورد آدابایرون بیان می‌کنند که پدر وی شاعر نامی انگلستان بود اما او یک سال بیشتر با خانواده‌اش زندگی نکرد. بدنبال این مطالب استعدادهای آنها شرح گردیده و بیان شده که نبوغ آنها از اوان کودکی در چهره‌شان ساطع بوده است. آدا نیز هر چه بزرگتر می‌شد به ریاضیات علاقه بیشتری پیدا می‌کرد او توانست در یک میهمانی با چارلز بابج که ریاضی‌دان شناخته‌شده‌ای بود آشنا شود. وی دست به اختراع ماشینی به نام ماشین تفاصلی زد و بعد از آن اختراع ماشین تحلیلی را آغاز نمود. طرح ماشین تحلیلی بصورتی بود که ویژگیهای کامپیوتر امروزی را داشت و پنج بخش را شامل می‌شد. کار آدا نیز برنامه‌ریزی این دستگاه بود. با اینکه بسیاری از زنان دانشمند و ریاضی‌دان ازدواج را سدی بر بروز خلاقیت‌های خویش می‌دیدند ولی آدا از کسانی است که ازدواج نمود و در این کار نیز تا حدودی موفق بود. شوهرش از دیدن استعدادهای وی احساس غرور می‌کرد و او را تشویق به همکاری با چارلز می‌نمود. سرانجام آدا در سن 36 سالگی به علت وجود سرطان فوت نمود و او را بنا به وصیت خویش در کنار مزار پدرش به خاک سپردند. ماریا میچل نیز که نخستین ستاره‌شناس آمریکایی می‌باشد به علت علاقه وافرش در ستاره‌شناسی توانست با تلسکوپ شخصی خود ستاره دنباله‌دار جدیدی را کشف کند. علاقه او نیز از عادت همیشگی نان‌تاکتها سرچشمه می‌گرفت. او بجز پدرش که وی را بسیار تشویق می‌نمود همکاری نداشت. ماریا توانست در سن 28 سالگی ستاره دنباله‌دار میچل را کشف کند. و به علت این کشف عظیم، ستاره طلایی دانمارک را بدست آورد. او در راستای کار خود مقاله‌هایی درباره ستاره‌های دوتایی تحریر نمود و به علت اقداماتی در دانشگاه کالج جورج- ‌ واشنگتن رسید و پس از بازنشسته شدن جای خود را به ماری وتینی سپرد.

9-فلورانس نایتینگل (پرستار، کارشناس آمار، اصلاح‌طلب) دایانا. ل.ورمیولن

نویسندگان در این فصل به تشریح زندگینامه فلورانس نایتینگل می‌پردازند. آنها عقیده دارند که فلورانس به علت وضع زندگی خانوادگی‌اش رابطه صمیمی را با جماعت متنفذ از اروپا احساس می‌نمود. وی به دلیل استعداد فطری‌اش توانست زبان یونان و لاتین را یاد بگیرد. او با دیدن مناظری از فقرا و ژنده‌پوشیهای آنها در گوشه و کنار خیابان‌های شهرش وظیفه‌ای را به دوش خود احساس می‌نمود. فلورانس به علت علاقه شدید به رسیدگی به وضعیت فقرا از ازدواج با خواستگارهایش امتناع ورزید. نویسندگان او را شخصیتی معرفی می‌کنند که به جای شرکت در میهمانی‌ها و ضیافت‌ها ترجیح می‌داد سری به بیمارستانها بزند ولی چون با مخالفت خانواده روبرو می‌شد، مشکل خود را با سفیر کبیر پروس در میان گذاشت. او با پشت‌سر گذاشتن مشکلات فراوانی توانست در سی و یک سالگی فارغ‌التحصیل شود. برخورد او با بیمارانش طوری بود که کسی از وی رنجور و ناراحت نشده بود و چنانچه از مطالب برداشت می‌شود او انسانی خارق‌العاده بود که توانست نظارت هیئت پزشکی را بر عهده گرفته و سازمان‌دهی نماید. او حتی از هزینهٔ شخصی خود وسایل مورد نیاز بیمارستان را تهیه می‌نمود و در مقابل اعتراض همکارانش با محبت و چرب‌زبانی و آرامش آنها را قانع می‌کرد. بیماران لقب «بانویی با فانوس» را به او داده بودند. لقب وی به این دلیل بوده است که شبها با داشتن فانوسی در دست به مراقبت از بیماران می‌پرداخت. او از پشتیبانی سر سیدنی و هربرت رایزن برخوردار بود. و این نیز یکی از علل موفقیت وی به شمار می‌رود. فلورانس اقدامات خود را بر روی بیماران خطوط مقدم جبهه متمرکز کرد. این عمل انسانی وی باعث تمجید مردان انگلستان شد و هرکس برای قدردانی از زحمت‌های وی برایش هدیه‌ای می‌فرستاد. این اقدامات توجه ملکه ویکتوریا را نیز جلب نمود. او یادداشت‌های پرستاری را در سه نوبت بصورت کتاب درآورد. از دیگر اقداماتش می‌توان تأسیس مدرسهٔ بریتانیایی جهت تربیت ماماها و شبکهٔ بهداشتی هندوستان را نام برد.

10-الیزابت بلک ول (اولین پزشک زن) کرین ال سیون

11-الیزابت گرت اندرسون (اولین پزشک زن بریتانیایی) جسی پاکرنی بایرن

نویسندگان در فصل 10‌ و 11‌ از اولین پزشکان زن یاد می‌کنند. الیزابت بلک ول کار خود را در انگلستان با معلمی آغاز کرد و توانست در دانشگاه پزشکی ثبت‌نام نماید. او در راستای کار خود با فلورانس نایتینگل آشنا شد. از مطالعه زندگی الیزابت می‌توان گفت که او قسمت اعظم زندگی خود را به ساختن بیمارستانی برای فقرا و تهیدستان در مانهاتان جنوبی اختصاص داد. و در این راستا از خواهرش و تنها دوست آلمانی‌اش یاری جست با وجود اینکه انجام تکالیف ملی یعنی کمک به سربازان باعث ایجاد وقفه در کار ساخت بیمارستان شد ولی الیزابت هرگز امید خود را از دست نداد. او پایان زندگی خود را در بریتانیا صرف نوشتن کتابی کرد که بعد از مرگش دنیایی را تحت تأثیر قرار داد.

الیزابت گرت اندرسن بسیار علاقه داشت با بلک ول رابطه برقرار کند. او با امیلی خواهر بلک ول نیز مذاکراتی طولانی داشت ولی همواره برای مشغول شدن در این رشته با مخالفت پدرش روبرو می‌گردید. الیزابت دورهٔ کارآموزی خود را در رشته داروسازی در دانشگاه اندروی مقدس گذراند ولی بعد از مدتی انجمن داروسازی از ورود پزشکان زن جلوگیری بعمل آورد که الیزابت گرت و الیزابت بلک ول از آن جمله بودند. الیزابت گرت در راستای کار خود مدرسه شبانه‌روزی دختران را افتتاح نمود و با جیمز اندرسن ازدواج کرد و همسرش تنها حامی وی گردید. الیزابت گرت تنها کسی است که هم در انجام کارهای حرفه‌ای و هم در زندگی خانوادگی‌اش کاملا موفق بوده است.

12-ماری اسکلودو وفسکاکوری (دارنده دو جایزه نوبل) گای ویزر

در این قسمت زندگی‌نامه ماری کوری که یکی از دانشمندان مشهور می‌باشد، بیان گردیده است. استعداد او و علاقه‌اش به لوازم آزمایشگاهی از دوران کودکی در وی مشخص بود. او با خواهرش به عرصه علم قدم گذاشت. ماری در ابتدای کار موفق به دریافت دو لیسانس شد. سپس وی با شخصی به نام پیرکوری 34 ساله که او نیز یک دانشمند بود ازدواج کرد. آنها با همکاری یکدیگر توانستند دو عنصر رادیواکتیو را شناسایی کنند و به تصفیه رادیوم که توسط ویلهلم رونتگن کشف گردیده بود، بپردازند.

13-امی نوتر (جبریست همه دوران) سوزان. ا.کلارک

14-باربارا مک کلینتاک (کلید صندوقچه راز کروموزمها) جانیس. م.ایوکویچ

فصل 13 و 14 به امی نوتر و بابارا مک کلینتاک اختصاص داده شده است. امی در 18 سالگی به دانشگاه راه پیدا کرد. او با سفر به گوتینگن به افرادی به نام دیوید هیلبرت و فیلکس کیلن آشنا گردید و با کمک آنها توانست در دانشگاه صیر تدریس کند. او در ادامه کارش از حمایت‌های هرمان وایل ریاضی‌دان سرشناس نیز برخوردار شد که بخش عمده‌ای از موفقیت‌های وی به علت همین حمایت‌ها بوده است.

در پایان می‌توان گفت امی به وسیله روش‌های جدیدش دنیای وسیع جبر را تحت تأثیر قرار داد.

پدر و مادر باربارا نیز به رشد استعدادهای فرزندانشان بسیار علاقه‌مند بودند. باربارا با موافقت پدرش از نیویورک به قصد تحصیل در کالج سفر نمود. وی با شناخت رشته ژنتیک شیفته آن گردید و زیر نظر امرسون در این رشته پرورش یافت. باربارا با مطالعه لام‌های کروموزومی (بر روی گیاه ذرت) از اساتید خود پیشی گرفت. او در دانشگاه کورنل با همکاری تعدادی از سلول‌شناسان و بانوی جوانی به نام هریت کرایتون توانست به کراستینگ اور دست یابد و بعد فعالیت‌های خود را بر روی ترمیم کروموزم‌ها متمرکز نمود. او با تحقیقات 30 ساله خود به فرایند جابه‌جایی پی برد. نکته مورد اهمیت در زندگی باربارا وجود دانشمندان زیادی در کشف کروموزوم‌هاست. او توانست علی رغم وجود دانشمندان بسیاری در این رشته با کشفیات خود به تبادل‌نظر با آنها بپردازد و بر آنها چیره گردد. باربارا پس از به جا گذاشتن اثر شگرفی در جامعه علمی جهان 10 سال پس از دریافت جایزه نوبل فوت کرد.

15-گریس مورای هاپر (پیشگام کامپیوترهای عصر جدید و دریاسالاری بزرگ) سوزان. ا.کلارک

در این قسمت می‌توان راز موفقیت گریس را دقت عمل وی دانست. او با خارج کردن شب‌پره‌ای از سیستم کامپیوتر توانست دورهٔ اشکال‌زدایی را متولد نماید. وی در راستای برنامه‌سازی کامپیوتر به دنبال این هدف بود که راه‌هایی را مبنی بر استفاده بیشتر افراد معمولی از کامپیوتر کشف نماید. به همین دلیل او را مادربزرگ نرم‌افزار می‌شناسند. همچنین گریس در نیروی دریایی نیز زحمات بسیاری کشید و به عنوان ارتش‌بدی بزرگ شناخته شد و در آخر عمر نیز به سمت دریاسالاری منصوب گردید.

16-جولیا بوومن رابینسون (ریاضی‌دانی که در آرزوی حل مسئله دهم بود) جون فیشر کاپی.

در این قسمت زندگینامه ریاضی‌دانی شرح داده شده که در آرزوی حل مسئله دهم بود. او کسی نیست جز جولیا بوومن. رمز موفقیت او در زندگی پایداری سرسختانه‌اش می‌باشد جولیا از مریضی قلبی رنج می‌برد و همین بیماری موجب مرگ زودهنگام او شد.

17-رزالین ساسمن یالو (دانشمند بدون مرز) جودیس مان سان

نویسندگان در این قسمت شرح زندگی و رموز موفقیت رزالین ساسمن یالو را شرح داده‌اند. رزالین که به عنوان مغز متفکر دوران خود شناخته شده بود، تلاشهای خود را در رشته خویش برای تساوی حقوق زن و مرد انجام می‌داد. ولی پژوهشهای وسیع وی منحصر به دیابت، نازایی، اعتیاد و اختلالات رشد نمی‌شود.

18-اولین بوید گرانویل (ریاضی‌دان و ستاره‌شناس آفریقایی‌تبار) جون. ج. تتزلاف

در این قسمت باز هم نامی از ستاره‌شناس آفریقایی برده شده است که این شخصیت معروف همان اولین بویدگرانویل می‌باشد. او نیز همانند کارولین و ماریا میچل به شدت به ستاره‌شناسی علاقه داشت و توانست ‌ کامپیوترهای ibm را برنامه‌نویسی نماید. می‌توان دلیل موفقیت اولین را بدست آوردن تجارب گوناگون و مفید ذکر کرد.

19-مری الن استیل رودین (ریاضی‌دانی که ریاضیات را برای سرگرمی آموخت) لیندا والتز

مری به علت محیط پرورش خاصی که در آن رشد یافت، توانست فکر و تخیل خود را بسیار تقویت نماید. وی با تشویق زیاد والدینش وارد دانشگاه گردید. او عقیده دارد که کارکرد معلمش به نام پروفسور مورد در تقویت اعتماد به نفس وی بسیار مؤثر بود. مری شخصیتی است که صرفا برای سرگرمی، به تدریس ریاضیات مشغول بود و در این راستا توانست 70 مقاله و کتاب را به چاپ برساند. این موضوعات شامل: فضاهای مجرد، مجموعه‌های جهت‌دار همگرا، ویژگی‌های تراکم‌پذیر و ساختمان‌های نظری پوشش‌های باز تراکم‌پذیر می‌باشد.

20-داین فاسی (طبیعی‌دان، نخستی‌شناس و جانورشناس آمریکایی) نانسیل ریچموند-جفرز

پدر داین جورج نام داشت. علاقه‌های جورج به طبیعت، بر روی داین نیز بسیار تأثیر گذاشت. داین برای سفر به آفریقا و پا گذاشتن به دنیای وحش روزشماری می‌کرد. در ابتدای امر توانست گوریل‌های کوهستانی وحشی را مورد بررسی قرار دهد. ولی چند سال بعد تحقیقات گسترده‌ای را به مدت 18 سال بر روی گوریل‌های کوهستانی در شیب‌های آتش‌فشان خاموش آغاز کرد. داین توانست در آفریقا گونه‌های مختلفی از گوریل‌ها را شناسایی نماید. برای انجام این کار لازم بود تا با آنها رابطه برقرار کند. او 19‌ دسته گوریل‌ها را مورد بررسی قرار داد و توانست اطلاعات بسیاری از طرز زندگی، غذا خوردن، جفت‌گیری، و زاد و ولد و…گوریل‌ها را بدست آورد. ولی متأسفانه مدتی بعد، از طرف مقامات محیط زیست ملی، گوریل‌ها را مورد کشتار قرار دادند و آنها را جلوی چشم داین کشتند. تنها دلیلی که باعث شد وی مجددا به رواندا بازگردد تحریر کتاب ارزشمندش به نام «گوریل‌ها در مه» بود. میتوان تنها عامل مشوق در کارهای وی را عشق و علاقه ساری و جاری در وجودش نام برد. اگر چه کار او در نظر بسیاری از افراد، پایانی عبث داشت ولی داین برای رسیدن به اهداف خود فعالیت می‌کرد. سرانجام دفتر عمر وی که در میان گوریل‌ها و دفاع از حقوق آنها سپری شده بود، بسته گشت و سر انجام داین در کنار دیجیت در قبرستان گوریل‌ها در میان آنهایی که بسیار دوستشان می‌داشت به خاک سپرده شد.

21-جین گودال (زندگی در میان شانپانزده‌های آفریقا) مریلین تامپسون درانگ

نویسندگان زندگینامه او را با عشق به شانپانزه‌ها آغاز می‌کنند. مطالعه بر روی حیوانات آفریقا رؤیایی بود که مادش وی را در این راستا بسیار تشویق کرد. او به همراه دکتر لوییس لیکی (دانشمند مشهور) و همسرش به آفریقا راه پیدا می‌کند و برای مطالعه بر روی شانپانزه‌ها در جنگل اقامت می‌گزیند. اطلاعات موجود در دست وی بدون مدرک دانشگاهی راه به جایی نمی‌برد. بنابراین سعی کرد که وارد دانشگاه کمبریج گردد و در رشته رفتارشناسی (مطالعه رفتار حیوانات) فارغ‌التحصیل گردد. مشهور شدن جین باعث شد شخصی به نام هوگووال برای کمک به تحقیقات او به آفریقا برود. آنها بعد از مدتی در لندن ازدواج کردند ولی باز به میعادگاه خویش بازگشتند آنها حتی کودک خود را نیز در مطالعات به همراه می‌بردند.

22-مری گری (مدافع حقوق زنان در ریاضیات) کارولین ایوانز مورلند

پرتاب موشک روسی به فضا و جوش و خروش میان آمریکائیان باعث شد مری بر خلاف میلش به ریاضیات رو آورد. او با استفاده از بورسیه‌های تحصیلی توانست مدرک فوق لیسانس و دکترای ریاضی را اخذ نماید. همچنین وی انجمنی را به نام ریاضی زنان تأسیس کرد. مری برای مخالفت با نقض حقوق بشر به تمام دنیا سفر کرد. او ثابت کرد که هم‌ردیف مردان از زنان نیز می‌توان در ریاضیات نام برد ولی به شرط آنکه پشتکار، تلاش و عشق به ریاضیات در آنها وجود داشته باشد.

در یک نگاه کلی به کتاب می‌توان دریافت که اولین نوشته‌ای می‌باشد که درباره زنان موفق در ریاضی و علوم دیگر صحبت کرده و تا به حال چنین کتابی به رشته تحریر در نیامده است. از محاسن این کتاب می‌توان به این مورد اشاره کرد که هر دانشمند به طور جداگانه توضیح داده شده و از زمان قدیم شروع گشته و با پیشرفت علم جلوتر آمده است. این کتاب می‌تواند مورد مطالعه همه اقشار تحصیل‌کرده، مخصوصا افرادی که آینده‌ساز علوم مختلف هستند قرار گیرد.

منبع: کتاب ماه علوم و فنون – آذر 1380


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…

داستان واقعی اسکینر: روانشناس مشهور دهه ۱۹۴۰- آیا او واقعا دخترش را در داخل یک جعبه برای آزمایشاتش…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.اسکینر بیشتر به خاطر…

اگر سلبریتی‌های کنونی در دوران ویکتوریایی می‌زیستند …

پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت نشست. دوران ۶۴سالهٔ سلطنت او در تاریخ انگلستان به «عصر ویکتوریا» شهرت دارد، که همزمان با به‌اوج‌رسیدن گسترهٔ امپراتوری بریتانیا در سطح جهان بود.اما…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

تراژدی ایگناتس زملوایس: پزشکی که پیشگام شستن دست ها بود

نزدیک به ۱۵۰ سال از اقدامات پیشگامانه لوئی پاستور و رابرت کخ می‌گذرد که به پایه‌گذاری نظریه میکروب بیماری کمک کرده است. با این حال، متقاعد کردن ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای جدی گرفتن شستن دست‌ها هنوز یک چالش است. مراکز کنترل و…

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5