زندگینامه دایانا

0

صدایی شتاب زده که تلاش می کرد هیجان خود را حفظ کند از آن سوی تلفن گفت: « دستگاه کشف رمز را روشن کن » . این اطاق، نه مقر فرماندهی یک ناو جنگی یا اطاقی محرمانه در کاخ سفید بلکه، دفتر کوچک من در طبقه دوم رستورانی در شمال لندن بود. در دستگاه کشف رمز که روی یک تلفن نصب شده بود اولین جزئیات درباره اخراج رئیس دفتر شاهزاده « چارلز ( ۱) » ، به نام سرلشگر « کریستوفر ایرس ( ۲) » ضبط شده بود.

صدای ناشناس همراه با صفیر باد از کابین یک تلفن عمومی در یکی از جزایر منتهی الیه شمال غرب اروپا شنیده می شد. این صدا اولین گام در راهی پیچ درپیچ بود که به قلب خانواده سلطنتی منتهی می شد. با این صدا تحقیق درباره واقعیت زندگی شاهزاده دایانا ( ۳) ، ازدواج و زندگی او در میان خانواده سلطنتی آغاز شد و بعدها به تحقیقی تکان دهنده و آموزنده مبدل شد.

من پس از ده سال نظارت بر فعالیت های سلطنت جدید، تالیف کتب متعدد، و اظهارنظر درباره خاندان سلطنتی از طریق رادیو و تلویزیون در اقصی نقاط دنیا، تصور می کردم در این خصوص شناخت کامل دارم. رویدادهای پارسال به من آموخت که اطلاعات من درباره حوادث پشت پرده آهنی کاخ « باکینگهام ( ۴) » و پشت دیوارهای قرمز آجری کاخ « کنزینگتن ( ۵) » تا چه اندازه اندک است.

من ماجرای اخراج رئیس دفتر شاهزاده چارلز را در روزنامه « ساندی تایمز » منتشر کردم. یک هفته بعد، گزارشی مشروح درباره رقابت موجود میان دفاتر چارلز و دایانا چاپ کردم. چند هفته بعد، در سی امین سالگرد تولد دایانا، داستانی درباره یک شخصیت تلویزیونی، یعنی « جیمی سویل ( ۶) » نوشته و در آن شرح دادم که چگونه او اسباب آشتی زوج سلطنتی را فراهم کرد. اختلاف آن دو از این قرار بود که چارلز به دایانا پیشنهاد کرده بود که جشن تولد او را در « هایگرو ( ۷) » برگزار کند، امّا دایانا پیشنهاد شوهرش را نپذیرفته بود.

انتشار این داستانها در روزنامه « ساندی تایمز » آثار فراوانی به همراه آورد. اول آنکه، تحقیق در قصر درباره منبع اطلاعات من آغاز شد. من با تکیه به تجربه طولانی خود می دانستم که چنین تحقیقی دیر یا زود صورت خواهد گرفت. فرمانده « ریچارد آیلارد ( ۸) » ، رئیس جدید دفتر شاهزاده چارلز، به مطالعه دقیق مقاله ها پرداخت تا سرنخی درباره منبع اطلاعاتی من پیدا کند؛ در عین حال، « رابرت فلوز ( ۹) » ، رئیس دفتر مخصوص ملکه، کارکنان داخلی قصر « کنزینگتن » را مقصر می دانست.

یک پیام کوتاه تلفنی از طرف « آرتور ادواردز ( ۱۰) » صحت این تحقیق را تقویت کرد. « ادواردز » عکاسی بود که سالهای طولانی برای روزنامه « سان ( ۱۱) » کار کرده بود امّا شوخ طبعی وی مانع از آن می شد که انسان تصور کند او از منابع اطلاعاتی عالی در دربار برخوردار است. او در این پیام تلفنی گفت: « مطلب تو را در روزنامه « ساندی تایمز » درباره جیمی سویل باور نکردم، امّا بعد با یکی از منابع خود تماس گرفتم و معلوم شد که این ماجرا درباره پول بوده است. من فقط تلفن کردم تا به تو هشدار دهم که مواظب باشی، آنها در جستجوی منابع اطلاعاتی تو هستند » . ( موضوع این تلفن در ماه مارس سال جاری، یعنی هنگامی که من از جدایی قریب الوقوع دوک و دوشز « یورک ( ۱۲) » پرده برداشتم، به گونه ای تعجب آور تائید شد. یکی از معتمدین من از داخل کاخ باکینگهام طی تماسی به من خبر داد که یکی از افسران عالیرتبه پلیس دایره حراست کاخ سلطنتی احضار شده است و دستور یافته است پیگیری کند که چه کسی این موضوع را فاش ساخته است. در این تماس با لحنی تند به من اخطار شد که مواظب مکالمات تلفنی خود باشم. ده روز بعد دَرِ دفتر کار مرا شکستند و همه چیز را بهم ریختند. ) در عین حال درج این مقالات بکر و بدیع که در آنها دلسوزانه از دایانا طرفداری می شد به اطرافیان دایانا ثابت کرد که سرانجام داستان واقعی او را می توان بطور منصفانه انتشار داد. ترس از کتب و مقالات متعدد که دهمین سالگرد ازدواج چارلز و دایانا و سی امین سالگرد تولّد دایانا را با شکوه فراوان گرامی می داشتند آنها را کم جرات ساخته بود. زیرا در اکثر آن کتب و مقالات دایانا به صورت دختر ساده و سبکسری ترسیم شده بود که رشد فکری و عاطفی او تحت راهنمایی شخصیت معقول شوهر جدی او قرار داشت. افکار عمومی تصور می کرد که این زوج، گرچه فراز و نشیب هایی در ازدواج خود داشتند اما، اکنون همسرانی مهربان برای یکدیگر بوده و در عین حال که علائق جداگانه دارند وظیفه ای مشترک آنها را با یکدیگر متحد ساخته است.

من بعدها پی بردم نزدیکان دایانا متوجه شدند که این تصورات فقط هزلی عجیب و غریب از واقعیت است. ملاقات با یکی از نزدیکان دایانا در محیط نامتجانس کارگری در رستورانی کوچک در شمال « رویسلیپ » در خارج از شهر لندن، در اواسط هفته، نقطه عطف این ماجرا بود. در حالی که دور میزهای اطراف ما مردم نیمرو با ژامبون سرخ کرده می خوردند، در داستانی هراس انگیز از ماهیت واقعی زندگی دایانا در کاخ « کنزینگتن » پرده برداشته شد. در این داستان، حقایق بدون نظم و ترتیب بیان می شد و آن طرف تکان دهنده این زندگی رویایی را آشکار می کرد. به بیان ساده دایانا معتقد بود که چارلز هنوز با رفیقه ای که قبل از ازدواج داشت رابطه دارد. اسم آن زن « کامیلا پارکربولز ( ۱۴) » ، همسر یکی از اعضای دربار ملکه، است. بعضی از اوقات او با چارلز میزبان مهمانی های شام در کاخ ییلاقی « های گرُو » در اسکاتلند بود و همراه چارلز به تعطیلات می رفت. در طول این سالها، دایانا اتفاقی به مکالمات تلفنی آنها گوش داده بود، از مکاتبات محبت آمیز او با چارلز آگاه شده بود و در تمام این مدت رفتار آن دو را با یکدیگر در انظار با شیفتگی هراسناکی مشاهده کرده بود.

رابط من در میان صدای کارد و چنگال و بشقاب فاش ساخت که دایانا دو روز قبل از رفتن به مراسم عروسی در کلیسای « سن پُل ( ۱۵) » جدا قصد داشت آنرا بر هم زند، زیرا فهمیده بود که چارلز می خواست دستبندی به « کامیلا » بدهد که اسم خودمانی آنها به صورت « فرد ( ۱۶) » و « گلیدیس ( ۱۷) » روی آن حک شده بود. دایانا چند هفته قبل تر از این تاریخ، یعنی هنگامی که کامیلا مریض شده بود پی به راز این اسامی برد زیرا در آن زمان چارلز دسته گلی بسیار زیبا برای کامیلا فرستاد که روی آن نوشته شده بود از « فرد » به « گِلیدیس » .

در نتیجه، دایانا در روز عروسی اش آنچنان افکار آشفته ای داشت که هرگز در زندگیش تجربه نکرده بود. در ماه عسل، دایانا عکس هایی از کامیلا را که از لای سررسید نامه چارلز بیرون افتاد دید؛ چند وقت بعد چارلز با دکمه سردست هایی که روی آنها حرف « C » در یکدیگر حک شده بودند سر میز شام حاضر شد. چارلز پذیرفت که این دکمه ها هدیه ای از جانب زنی بوده است که وی او را قبلاً دوست داشته اما دیگر او را از دست داده است. ازدواج آنها با این آغاز دروغین، فراز و نشیب های فراوان داشت؛ تا اینکه دیگر آنها به جایی رسیده بودند که تقریبا با یکدیگر حرف نمی زدند. فشار روحی زندگی درباری و ازدواج دایانا باعث بروز بیماری روحی خطرناکی به نام « بولیمیا نروسا ( ۱۸) » شد که آشفتگی و بی نظمی در غذا خوردن او به وجود آورد. این بیماری در تمام دوران زندگی درباری اش او را رنج می داد. گاه دایانا به دلیل تنهایی تا آستانه ناامیدی کشیده می شد و دست به خودکشی می زد؛ بعضی از این خودکشی ها جدی نبودند امّا برخی بسیار خطرناک بودند. دایانا از اغلب دوران زندگی درباری خود با عنوان « روزگار سیاه » یاد می کرد.
جنبه شیرین و دلپذیر داستان زندگی دایانا آن است که او خود را با زندگی وفق داد و با کمک دوستان و مشاوران خود به سیرت واقعی خود دست یافت. این کتاب شرح فرایند دگرگونی دایانا از یک فرد شکست خورده به یک فاتح است؛ فرایندی که تا امروز ادامه دارد ( ۱۹) .

چند رویداد موجب این تغییر و تحول شد: ازجمله، دعوایی شبانه با « کامیلا » ، رفتار دایانا پس از سقوط بهمن در « کلاسترز ( ۲۰) » در سوئیس که نزدیک بود شوهرش جانش را از دست بدهد، تسلی دادن به ناشناسی مغموم در بیمارستان « ناتینگهام » و سرانجام مراجعه به یک پزشک برای درمان پرخوری روانی اش. در سال ۱۹۹۱، هنگامی که دایانا به دوستش « آدرییان. وارد. جکسون ( ۲۱) » ، که بیماری ایدز گرفته بود و مرگش نزدیک بود، تسلی خاطر می داد فهمید که خیلی تغییر کرده است. این تجربه زندگی او را پربار کرد و موجب شد که خود و عواطفش را بهتر بشناسد و نسبت به خود اطمینان خاطر پیدا کند. بارزترین علامت ظاهری این تحول درونی آن بود که او موهایش را کوتاه کرد و با این کار احساس کرد که از زندگی گذشته اش رهایی یافته است.

اکنون مطالب فراوان برای چاپ یک کتاب آماده بود تا نظر مردم را نسبت به این شاهزاده تغییر دهد. امّا من باید ناشر خود، یعنی « مایکل اومارا ( ۲۲) » را که یک امریکایی کله شق از اهالی « پنسیلوانیا » بود قانع می کردم. او که بیشتر از دیگران عکسهایی از دایانا چاپ کرده بود می پرسید: « اگر این دایانا اینقدر بدبخت و تیره روز است پس چرا همیشه خنده به لب دارد؟ » . در آن زمان واقعه دیگری رخ داد که کار مرا در قانع کردن این ناشر دشوارتر ساخت. داستان از این قرار بود که یک نفر توانسته بود دفتر خاطراتی جعل کند و ادعا کند که دست نوشته های آن متعلق به « هیتلر » است و با این اقدام تمام روزنامه های آلمانی و انگلیسی و حتی مورخان سرشناس را اغفال کرد. جعل آن اسناد آنقدرها هم حرفه ای نبود امّا بحث تلویزیونی آن موجب شد که ناشر من نسبت به صحت داستان های من عمیقا بدبین شود.

من جلسه ای با رابط های درباری و اشخاص ذینفع تشکیل دادم. « « اومارا » ، ناشر من، که باید برای چاپ کتاب قانع می شد، قسمت هایی از مصاحبه های ضبط شده را شنید، چند سند را مطالعه کرد و تعدادی از عکس هایی را که تابحال چاپ نشده بود نگاه کرد. وقتی که دستگاه ضبط صوت را خاموش کردم، سکوتی طولانی حکمفرما شد. « اومارا » پک محکمی به سیگار برگ کوبایی خود زد و گفت: « آخر برای اثبات همه اینها چه غلطی می خواهیم بکنیم؟ »

موضوع اصلی آن بود که چگونه آنها را اثبات کنیم. اکثر مدارک، اسناد و مصاحبه های ما محرمانه بودند و ما نمی توانستیم به آنها استناد کنیم. سرانجام درباره یک روش به توافق رسیدیم. همگی قبول کردیم با دوستان، اقوام و مشاوران دایانا مصاحبه کنیم تا حقایق را از زبان آنها بیرون آورده و بطور جامع تری به چاپ رسانیم. این کار ده ماه طول کشید. یک روز تابستان، در ماه اوت ۱۹۹۱، ما به ملاقات دوست طالع بین دایانا، بنام « فلیکس لیل ( ۲۳) » ، رفتیم تا درباره شخصیت و زندگی دایانا صحبت کنیم. او چیزی را پیش بینی کرد که کاملاً درست ازآب درآمد و آن این بود که راه ما بسیار سخت و پرپیچ وخم است. او کاملاً حق داشت. ملاقات و مصاحبه با اشخاص مختلف در جاهای متعدد و گوناگون به عمل آمد؛ نزدیک خانه دایانا در « گلاسسترشایر ( ۲۴) » ،

در « همشایر ( ۲۵) » و « دورست ( ۲۶) » ، در اسکاتلند و حتی در امریکا. اشخاصی که با مهربانی به ما کمک کرده بودند تا کتابهای قبلی، خصوصا « درون کاخ باکینگهام » و « دوشس » ، را منتشر کنیم، باز هم به ما کمک کردند.
رازداری در مصاحبه ها موضوعی اساسی بود. مامورین عالیرتبه کاخ باکینگهام دوست دارند جریان اخبار مربوط به اعضای خانواده سلطنتی را تحت کنترل داشته باشند. در این خصوص آنها فرقی با سازمان های بزرگ دیگر ندارند. آن دسته از نویسندگانی که بطور مستقل کار می کنند و در مورد دربار با بوروکراتها اختلاف نظر دارند فورا متوجه می شوند که درهای کاخ به رویشان بسته و قفل شده و مانع از تحقیق آنها می شوند.

با این وصف، زمانیکه در نامه های گوناگون از اشخاص مختلف تقاضای مصاحبه کردیم معلوم شد که تعداد زیادی از اطرافیان و دوستان دایانا به این نتیجه رسیده بودند که باید برای زندگی دایانا کاری صورت بگیرد و حقایق برملا شود. آنها معتقد بودند که حقیقت زندگی سخت دایانا باید برای همیشه بازگو شود. در این مصاحبه ها، که اکثر روی نوار ضبط شده بود و برخی از آنها محرمانه و غیرقابل استناد بود، حقایق گذشته عمیقا مورد تائید قرار می گرفت. یکی از دوستان بسیار نزدیک دایانا در شرح علت همکاری خود اظهار داشت که « ما ده سال نشستیم و نابود شدن دایانا را نظاره کردیم. ما اغلب درباره او می گفتیم که باید کاری در حق او صورت گیرد، اما هیچ کاری صورت نگرفت. برای همه ما دشوار بود که ببینیم شمعی فروزان تحت نظام سلطنتی و ازدواجی پوشالی به تدریج رو به خاموشی گراید » .

تحقیق ما اقدامی محرمانه بود که بایست به سرعت انجام می شد زیرا بلافاصله آشکار شد که دایانا تا موعد پیشنهادی چاپ کتاب، یعنی ماه سپتامبر، احتمالاً دربار را ترک کرده است.

« جیمز گیلبی ( ۲۷) » ، عضوی از خانواده ای ثروتمند قدیمی انگلیسی که دایانا را از هفده سالگی می شناخت، اظهار داشته بود که دایانا به او گفته بود که از ماه ژوئیه به بعد دیگر قرارملاقاتی در سررسید نامه اش ننوشته است چون فکر نمی کند که دیگر در دربار بماند. شاید این کار آرزویی بود که دایانا می خواست آنرا محقّق سازد امّا ما نمی توانستیم از آن موقعیت ناپایدار امکاناتی بدست آوریم. بنابراین چاپ کتاب را تا ماه ژوئن به جلو انداختیم. این اقدام ما درست و عاقلانه ازآب درآمد زیرا « دوشس یورک » بطور ناگهانی دربار را برای همیشه در ماه مارس ترک کرد.

به موازات انجام مصاحبه ها و تحقیقات ما، سیمایی از دایانا نمایان شد که با سیمای پر زرق وبرق قبلی وی کاملاً تفاوت داشت. در سیمای جدید، دایانا از پس لبخندهایی که در انظار بر لب داشت به صورت زن جوان، تنها و غمگینی بود که ازدواجی عاری از عشق را تحمل می کرد، در نظر ملکه و دیگر اعضای خانواده سلطنت یک بیگانه بود و در اکثر موارد با آداب و مقاصد تحمیلی نظام سلطنتی مخالف بود. « دوناتوفولو ( ۲۸) » ، که زمانی پرستاری دوک « ویندسور ( ۲۹) » را برعهده داشت و دایانا را در جلسات طب سوزنی و مراقبه مرتب ملاقات می کرد، می گفت: « دایانا زندانی یک نظام است، درست همانند زنی که در « هالووی ( ۳۰) » زندانی باشد » .

دایانا در اطاق های خصوصی خود در کاخ « کنزینگتن » در میان انبوهی از قاب عکس های نقره ای و ظروف چینی « هرند ( ۳۱) » و دیگر خرت وپرت هایش یک دستگاه کاغذ خردکن داشت که آنرا از کسی مخفی نمی کرد و نامه هایش را با آن خرد می کرد و یک دستگاه کشف رمز تلفن داشت که مکالمه تلفنی او برای دیگران نامفهوم بماند. در تابستان گذشته دایانا مخفیانه اطاقهایش را با دستگاهی الکترونیک تفتیش کرد تا شاید میکروفون های مخفی پیدا کند؛ البته هیچ چیز پیدا نشد امّا شک دایانا ادامه داشت. او حتی سخت مواظب بود که چه چیزهایی در سطل آشغال می اندازد. هیچ کس و هیچ چیز قابل اعتماد نبود.

بدون شک او احساس می کرد برای داشتن یک زندگی سلطنتی بهای گزافی پرداخته است. او امید روزی را داشت که بتواند تعطیلات آخر هفته را در پاریس بگذراند و یا، به قول خودش: « بتوانم در ساحل بدون محافظ بدوم » . دایانا برای تحمل ازدواج و موقعیت دردناک خود در رویاها و آرزوهای گوناگون خود غرق می شد. گرچه دایانا هنگام دوری از شوهرش بر زندگی خود تسلط کامل داشت امّا سرگذشت او در آینده معلوم نبود.

دایانا دائما درباره معضل اصلی زندگی خود بحث می کرد. او فکر می کرد اگر طلاق بگیرد، بچه ها را از دست خواهد داد و دیگر امکان ندارد از استعدادها و مهارت های خاص خود برای کمک به نیازمندان، ازجمله بی خانمانها، بیماران مبتلا به ایدز یا جذام استفاده کند. از طرف دیگر، اگر طلاق نگیرد، ازدواجش زندانی است که امید به خوشبختی در آن بسیار اندک است. « کارولین بارتولومیو » ، که از دوران دبستان با دایانا دوست بود می گفت که « دایانا زن خوشبختی نیست ولی روزی او خوشبخت بود. من واقعا آرزو می کنم که او به خوشبختی واقعی دست یابد چون استحقاق آنرا دارد » . دایانا موقعیت اجتماعی محدودی داشت، امّا زندگی در کنار دو پسرش، به نامهای شاهزاده « ویلیام ( ۳۲) » و شاهزاده « هری ( ۳۳) » بزرگترین لذت برای او بود. بدون شک آن دو مهم ترین افراد در زندگی دایانا بوده و تنها حامیان او در دنیای دربسته و خردکننده دربار هستند.

دایانا می گفت: « من می خواهم بچه هایم را طوری بزرگ کنم که آسوده خاطر بوده و هیچوقت به چیزی حسرت نبرند. این طرز فکر زندگی مرا به مراتب آسانتر کرده است. من بچه هایم را طوری بغل می کنم که نفسم بند می آید و شب ها با آنها به رختخواب می روم. من همیشه آنها را از عشق و محبت سیراب می کنم. این خیلی مهم است » .
دایانا عقیده داشت که بالاخره روزی « ویلیام » پادشاه خواهد شد ولی او خود مطمئنا هرگز ملکه نخواهد شد. او فکر می کرد که سرنوشت او

او از قبل رقم زده شده است و او برای وظایف دیگری انتخاب شده است و زندگی درباری در مقابل وظایف حقیقی او ثانوی است. او احساس می کرد که او انتخاب شده است تا به بیماران، تیره بختها و افراد رو به موت کمک کند. آن سرچشمه های معنوی که او را در تاریک ترین لحظات حفظ و تقویت می کردند اکنون در همدردی او با نیازمندان متجلی می شدند. نهمین « کنت اسپنسر ( ۳۴) » ، برادر دایانا، می گفت: « این خواست خدا است و من از نیرو و عزم او تعجب می کنم. از نظر من او یک مسیحی کامل و تمام عیار است و مسیر زندگی او مورد غبطه دیگران است. من مطمئن هستم که او با این عزم راسخ و با چنین شخصیت و موقعیتی می تواند همیشه به کارهای عام المنفعه و مردمی ادامه دهد » .

موضوع عجیب آن است که اگر دایانا در ازدواج خوشبخت می شد. این خصایص در او خاموش می ماند. کارهای خاص او مانند تسلی دادن به اشخاص داغدیده و پرستاری از بیماران لاعلاج موجب رضایت خاطر او می شدند او می گفت: « من تشنه و عاشق این کار هستم و نمی توانم منتظر بمانم » . دایانا در ده سال گذشته خیلی رنج برد ولی این رنج تجربه ای شد تا او وظایفی را که در مرحله دوّم زندگی می پذیرد به خوبی انجام دهد. « مادر ترزا ( ۳۵) » به دایانا که به رُم سفر کرده بود گفته بود: « برای دردمندی با دیگران باید خود دردمند باشی » ، و دایانا کاملاً با این گفته موافق بود.

دایانا به موازات تلاش در کسب آرامش و آسایش نسبی در زندگی، اذعان می کرد که پیشرفت هایی در این زمینه داشته است و می گفت: « من رهایی یافتم، زندگی من دگرگون شده است و این آغاز شکوفایی است » .

۲. « انتظار داشتند من یک پسر باشم »

این انتظار بر حافظه دایانا حک شده بود. « دایانا اسپنسر » پائین پله های سنگی در خانه شان در « نورفوک ( ۳۶) » نشسته بود و به نرده آهنی کنار پله ها تکیه داده بود. در اطراف او هیاهوی زیادی برپا بود. او صدای چمدان ها را که پدرش در ماشین جا می داد، صدای پای مادرش روی شن های حیاط، صدای بسته شدن در ماشین و صدای موتور ماشین را که دور می شد می شنید. مادرش را دید که همزمان از در باغ « پارک هاوس ( ۳۷) » و از زندگی دایانا بیرون رفت. در آن زمان دایانا شش ساله بود. امّا تا سالها بعد این تصویر را به وضوح به یاد داشت و آن درد جانکاه را احساس می کرد. درد ناشی از احساس طرد شدن، احساس شکست اعتماد و محبت، و احساس تنهایی که همه در نتیجه جدایی پدر و مادرش ایجاد شده بود.

ممکن است این جدایی طور دیگری اتفاق افتاده باشد امّا تصویری که دایانا از کودکی در ذهن داشت همیشه اینچنین بود. لحظات و موقعیت های دیگری نیز ذهن دایانا را مشغول می کرد. صدای گریه مادرش، تصویر پدرش که در تنهایی می نشست و صحبتی نمی کرد، پرستارهای متعددی که دایانا از آنها متنفر بود، رفت وآمدهای تمام نشدنی او و برادرش بین پدر و مادرشان، صدای هق هق گریه برادر کوچکش تا بخواب رود، و این احساس ناراحت کننده که چرا او پسر به دنیا نیامده و اطرافیان او را به چشم یک مزاحم می نگریستند. او آرزو داشت که او را در آغوش گرفته و ببوسند. فهرستی از اسباب بازیهای فروشگاه معروف « هملیز ( ۳۸) » را به او داده بودند تا هرچه می خواهد انتخاب کند. دوران کودکی او از نظر مادی بی نقص بود امّا از نظر عاطفی بسیار بد بود و او از نظر محبت خانوادگی بسیار در مضیقه بود. طالع بین او، فلیکس لیل، می گفت که پیشینه خانوادگی او درخشان بود اما او دوران کودکی بسیار سختی داشت.

دایانا در اواخر بعدازظهر اول ماه ژوئیه ۱۹۶۱ به دنیا آمد. او سومین دختر آقای آلترپ که در آن زمان ۳۷ سال داشت و خانم آلژروپ که دوازده سال از شوهرش کوچکتر بود محسوب می شد. وزن دایانا در هنگام تولد سه کیلو و نیم بود و گرچه پدرش از سلامتی این نوزاد خوشحال بود امّا همه این احساس را بروز می دادند که از دختر بودن او متعجب و ناراحت هستند زیرا مدتها بود که همه انتظار داشتند پسری به دنیا آید تا نام خانواده اسپنسر را به ارث برده و زنده نگه دارد. آن زن و شوهر آنچنان در انتظار یک پسر بودند که حتی اسم دختری را در نظر نگرفته بودند؛ آنها بعد از یک هفته، اسم او را دایانا فرانسیس گذاشتند زیرا فرانسیس اسم مادرش و دایانا اسم یکی از اجداد خانواده اسپنسر بود.

آهنی کنار پله ها تکیه داده بود. در اطراف او هیاهوی زیادی برپا بود. او صدای چمدان ها را که پدرش در ماشین جا می داد، صدای پای مادرش روی شن های حیاط، صدای بسته شدن در ماشین و صدای موتور ماشین را که دور می شد می شنید. مادرش را دید که همزمان از در باغ « پارک هاوس ( ۳۷) » و از زندگی دایانا بیرون رفت. در آن زمان دایانا شش ساله بود. امّا تا سالها بعد این تصویر را به وضوح به یاد داشت و آن درد جانکاه را احساس می کرد. درد ناشی از احساس طرد شدن، احساس شکست اعتماد و محبت، و احساس تنهایی که همه در نتیجه جدایی پدر و مادرش ایجاد شده بود.

ممکن است این جدایی طور دیگری اتفاق افتاده باشد امّا تصویری که دایانا از کودکی در ذهن داشت همیشه اینچنین بود. لحظات و موقعیت های دیگری نیز ذهن دایانا را مشغول می کرد. صدای گریه مادرش، تصویر پدرش که در تنهایی می نشست و صحبتی نمی کرد، پرستارهای متعددی که دایانا از آنها متنفر بود، رفت وآمدهای تمام نشدنی او و برادرش بین پدر و مادرشان، صدای هق هق گریه برادر کوچکش تا بخواب رود، و این احساس ناراحت کننده که چرا او پسر به دنیا نیامده و اطرافیان او را به چشم یک مزاحم می نگریستند. او آرزو داشت که او را در آغوش گرفته و ببوسند. فهرستی از اسباب بازیهای فروشگاه معروف « هملیز ( ۳۸) » را به او داده بودند تا هرچه می خواهد انتخاب کند. دوران کودکی او از نظر مادی بی نقص بود امّا از نظر عاطفی بسیار بد بود و او از نظر محبت خانوادگی بسیار در مضیقه بود. طالع بین او، فلیکس لیل، می گفت که پیشینه خانوادگی او درخشان بود اما او دوران کودکی بسیار سختی داشت.

دایانا در اواخر بعدازظهر اول ماه ژوئیه ۱۹۶۱ به دنیا آمد. او سومین دختر آقای آلترپ که در آن زمان ۳۷ سال داشت و خانم آلژروپ که دوازده سال از شوهرش کوچکتر بود محسوب می شد. وزن دایانا در هنگام تولد سه کیلو و نیم بود و گرچه پدرش از سلامتی این نوزاد خوشحال بود امّا همه این احساس را بروز می دادند که از دختر بودن او متعجب و ناراحت هستند زیرا مدتها بود که همه انتظار داشتند پسری به دنیا آید تا نام خانواده اسپنسر را به ارث برده و زنده نگه دارد. آن زن و شوهر آنچنان در انتظار یک پسر بودند که حتی اسم دختری را در نظر نگرفته بودند؛ آنها بعد از یک هفته، اسم او را دایانا فرانسیس گذاشتند زیرا فرانسیس اسم مادرش و دایانا اسم یکی از اجداد خانواده اسپنسر بود.

گرچه آقای آلترپ، کنت اسپنسر متوفی، یعنی پدر دایانا، به این دختر جدید به عنوان نورچشمی خود می بالید، امّا سخنان او در مورد سلامتی جسمی این نوزاد کنایه ای بود از وقایع گذشته. درست هیجده ماه قبل از آن، مادر دایانا پسری به دنیا آورده بود به اسم « جان ( ۳۹) » که آنقدر ناقص و مریض بود که فقط ده ساعت زنده ماند. این زوج بخاطر نداشتن پسر دوران آشفته و سختی را می گذراندند. بزرگترهای فامیل اصرار می کردند که این زن نقصی دارد و باید به پزشک مراجعه کند. آنها می خواستند بدانند که چرا او دخترزا است. خانم « اکترپ » به کلینیک های متعدد در خیابان « هارلی استریت ( ۴۰) » فرستاده شد تا آزمایشهایی را طی کند. مادر دایانا زنی بود بسیار مغرور، سرسخت و ستیزه جو؛ این آزمایشها برای او بسیار تحقیرکننده و دور از انصاف بود و او از آن دوران تجربه بسیار بدی داشت، به ویژه آنکه امروزه معلوم شده است جنسیت بچه را مرد تعیین می کند. پسرش، « چارلز » ، یا کنت اسپنسر جدید، می گفت: « آن دوران برای پدر و مادر بسیار سخت بود و احتمالا علت متارکه آنها همین دوره بود زیرا به نظر من آنها نتوانستند بر آن مشکل فائق آیند » . دایانا هنوز خیلی بچه بود که در کانون عصبانیت های خانوادگی قرار گرفت و احساس می کرد که وجودش موجب رنجش خاطر است. او در این مورد اذعان می کرد که چون او والدین و خانواده اش را مایوس کرده است گنهکار و مقصر است. دایانا اکنون آموخته است که این احساس را جدا بپذیرد.

سه سال بعد از تولد دایانا، پسری که مدتها منتظرش بودند بالاخره به دنیا آمد. برخلاف دایانا که هنگام غسل تعمید و نامگذاری در کلیسای « سندرینگهام ( ۴۱) » از افراد عادی و ثروتمند به عنوان پدر و مادر تعمیدی دعوت شده بود، برادر دایانا یعنی چارلز، به صومعه بزرگ « وست مینیستر ( ۴۲) » برده شد تا غسل تعمید و نامگذاری شود. ملکه به عنوان مهمترین مادر تعمیدی حضور یافت. این کودک وارث ثروتی بود که در قرن پانزدهم میلادی اندوخته شده بود و گرچه اکنون رو به اتمام بود امّا میزان آن هنوز قابل توجه بود. زمانی که « اسپنسر » ها ثروتمندترین بازرگانان گوسفند در اروپا بودند یک قلمرو « کنت » نشین از « چارلز اول » گرفتند، خانه ای بنام « آلترپ هاوس » در « نورث همشیر » بنا نهادند، یک علامت نجیب زادگی دریافت کردند که روی آن شعار خانوادگی آنها، یعنی « خداوند از حق دفاع می کند » حک شد و سپس به جمع آوری آثار هنری ازجمله آنتیک، کتب و اشیاء هنری پرداختند.

تا سه قرن بعد، « اسپنسر ( ۴۳) » ها در کاخ های گنزینگتن، « باکینگهام » و « وست مینستر » زندگی کردند زیرا صاحب مناصب درباری و حکومتی بودند. گرچه کسی از خانواده اسپنسرها به مدارج عالی قدرت دست پیدا نکرد امّا همه آنها در سلسله مراتب قدرت حضوری مطمئن داشتند. آنها به مقامها و درجاتی از قبیل شوالیه، عضو شورای سلطنتی، سفیرکبیر، و فرمانده نیروی درای دست یافتند و حتی سومین کنت اسپنسر نزدیک بود نخست وزیر هم بشود. نسب آنها به چارلز دوم، پادشاه انگلستان، دوک های « مارلبورو ( ۴۴) » ، « دونشر ( ۴۵) » ، « ابرکورن ( ۴۶) » ، و در اثر بازی روزگار، به هفت رئیس جمهوری آمریکا ازجمله فرانکلین روزولت و حتی هنرپیشه معروف، همفری بوگارت، و گویا، به گانگستر معروف یعنی آل کاپون می رسد. « اسپنسر » ها اصولاً دنبال مشاغل اداری بی سروصدا می رفتند و به این اصل اعتقاد داشتند که سخاوت و بزرگواری نشانه نجیب زادگی است و این اعتقاد را در کارهایی که برای پادشاه انجام می دادند نشان می دادند. اسپنسرها نسل اندرنسل شغل های درباری داشتند. مثلاً وزیر دربار، رئیس اصطبل سلطنتی، ( که به هیچ وجه شغل پائینی نبود ) ، ندیمه ملکه، و شغل های دیگر درباری داشتند؛ مادربزرگ پدری دایانا، بنام « کنتس اسپنسر » ، ندیمه ملکه الیزابت، ملکه مادر، و مادربزرگ مادری دایانا بنام خانم « روت فرموی ( ۴۷) » یکی از ندیمه های کنونی ملکه بود. او این شغل را در حدود سی سال است که دارد. کنت « اسپنسر » فقید، یعنی پدر دایانا، رئیس اصطبل سلطنتی « جرج ششم ( ۴۸) » و ملکه کنونی بود.


کتاب دایانا
غریبه‌ای در دربار انگلیس
نویسنده : اندرو مورتن
مترجم : سیاوش فولادفر


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

اگر سلبریتی‌های کنونی در دوران ویکتوریایی می‌زیستند …

پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت نشست. دوران ۶۴سالهٔ سلطنت او در تاریخ انگلستان به «عصر ویکتوریا» شهرت دارد، که همزمان با به‌اوج‌رسیدن گسترهٔ امپراتوری بریتانیا در سطح جهان بود.اما…

عکس‌های ساده‌ای که به خاطر پرسپکتیو و زاویه دید، گیج‌کننده و تفکربرانگیز شده‌اند!

زاویه دید خیلی مهم است. این موضوع در زندگی هم صادق است. ما گاهی عادت نگاه کردن از یک زاویه دید خاص و گسترده نکردن نگاه خود را پیدا می‌کنیم و در نتیجه برداشت خیلی عجیبی از چیزهای ساده می‌کنیم. این طوری می‌شود که کارهایمان اشتباه از آب…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.