فیلم از دوزخ – From Hell (2001) – داستان – بررسی و تحلیل

0

کارگردان: آلبرت هیوز و آلن هیوز

بازیگران: جانی دپ، هیتر گراهام، ایان هولم، رابی کولترین، ایان ریچاردسن، جیسن فلمینگ و کاترین کارتلیج.

در سال ۱۸۸۸، قاتل بی رحم و خونسردی در شرق لندن، دست به قتل زنان خیابان گرد می زند. تکه تکه کردن قربانیان نشان میدهد که قاتل قسی القلب یک پیشینه مبسوط قرون وسطایی دارد. اعمال دهشتناک قاتل، در میانه آشوبهای سیاسی و رسوایی های به زور مهار شده در بار، مردم انگلستان را به شدت به وحشت می اندازد.

«فرد آبرلاین» (دپ) یکی از کارآگاههای برجسته اسکاتلندیارد به اتفاق همکارش، «پیتر گادلی» (کولترین) مامور پیگیری پرونده میشوند. «ابرلاین»، به نوعی پیشگو است، قابلیتی که هم می تواند مایه سعادت باشد، هم نفرین شده. او قابلیتش در پیش بینی حوادث آینده را با تریاک یا سایر مواد مخدر، تعدیل می کند ولی به هر حال توانایی شگفت انگیزی در کشف و گیر انداختن جنایتکاران خطرناک دارد – قابلیتی که در جست و جوهای او و «گادلی» برای یافتن «جک قصاب» به آزمایش گذاشته میشود.

در حالی که «آبرلاین» و «گادلی» به پرس وجو در محله ای می پردازند که قتل ها در آن جا اتفاق افتاده، با ولگردان و مردمانی آشنا می شوند که از دوستان و نزدیکان قربانی ها بوده اند و خود «آبرلاین» به یکی از آنان، «مری کلی» (گراهام) علاقه مند می شود. در عین حالی که «آبرلاین» سعی دارد قاتل را پیش از قربانی شدن «مری»، پیدا کند، او و «گادلی» باید با «سر چارلز وارن» (ریچاردسن)، رئیس شان، دست و پنجه نرم کنند که علاقه مند است قتلها را به گردن کسی بیندازند که بریتانیایی نباشد.

آنان ضمن باید با «سر ویلیام گال» (هولم) پزشکی برجسته سروکله بزنند که در باره آن جنایت ها و فوایدشان، ایده های خاص خود را دارد. و داستان فیلم ملهم از رمانی تصویری به همین نام کار مور و کامل است که بین سال های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۸ در نشریات مختلف منتشر می شد. مور، متولد ۱۹۵۳ انگلستان، هم راه فرانک میلر امریکایی از برجسته ترین طراحان داستان های مصور در روزگار ما به شمار می روند. او را به جرأت می توان از تأثیرگذارترین چهره های فرهنگی معاصر دانست.

در کتاب مرجع شمایل های فرهنگی (جیمز پارک، ۱۹۹۱)، که چهره ها را به واسطه تأثیر فرهنگی شان مورد مطالعه قرار داده، مدخل اختصاص یافته به او مفصل تر از مدل های مربوط به چهره هایی مثل مادونا یا رابرت دنیرو و تنها چند سطر کوتاه تر از مدخل گروه بیتل هاست. مور به لحاظ دیدگاه سیاسی اجتماعی دارای موضعی انتقادی و متمایل به تفکر چپ مدرن شناخته می شود. و همان گونه که در داستان های مصور انگلیسی اش، نظام و خاندان سلطنتی و ساختار طبقاتی آن کشور را به نقد می گیرد، در آثار مشابه آمریکایی اش نیز دید انتقادی خود را متوجه حضور و تأثیر شرکت های چند ملیتی (به ویژه کارخانه های اسلحه سازی در ساختار سیاسی آن سامان می کند.

مور در از دوزخ، ماجرای جنایت های «جک قصاب» را که بین سپتامبر تا نوامبر ۱۸۸۸ پنج زن خیابان گرد را در لندن از پای در آورد و اجسادشان را به شکلی فجیع مثله کرد (امروز از او به عنوان نخستین قاتل زنجیره ای تاریخ معاصر یاد می شود)، وسیله ای کرده است برای ارائه تصویری تازه از لندن عصر ویکتوریا و نقد شرایط سیاسی / اجتماعی حاکم بر آن دوره. این واقعیت که هویت اصلی این قاتل هیچگاه بر ملانشد، شخصیت او را در هاله ای از رمز و راز قرار داد و او را در سال های آتی به دست مایه ای جذاب برای نویسندگان و فیلم سازان بدل کرد.

از میان فیلم های شاخصی که به این شخصیت پرداخته اند، باید از مجسمه های مومی (پاول لنی، ۱۹۲۴)، جعبه پاندورا (گئورگ ویلهلم پابست، ۱۹۲۸)، مستأجر (آلفرد هیچکاک، ۱۹۲۹)، مستأجر (جان برام، ۱۹۴۴)، دست های قصاب (پیتر شسدی، ۱۹۷۱)، جک قصاب (خسوس فرانکو، ۱۹۷۹)، فرمان جنایت (باب کلارک، ۱۹۷۸) و پی در پی نیکلاس مایر، ۱۹۷۹) یاد کرد که دو فیلم آخر به ترتیب به رویارویی «شرلوک هولمز» و «هربرت جرج ولز» با این قاتل بدنام می پردازند.

برادران هیوز در این ساخته شان که منتقدی آن را حاصل درهم آمیختن سبک فیلم های ترسناک کمپانی همر با فضای آثار چارلز دیکنز می داند، برخلاف اغلب اقتباس های آثار مور، در بازآفرینی کار او در قالب فیلم موفق می نمایند. از دوزخ هم چون یکی از اسلافش، فرمان جنایت، جنایت های «جک قصاب» را حاصل تلاش دربار ویکتوریا برای سرپوش نهادن بر روابط وارث تاج و تخت (که جوانی مبتلا به امراض مقاربتی و نیمه مجنون بود) با زنان خیابان گرد تصویر می کند. این وظیفه به دوش پزشک مخصوص دربار (هولم) گذاشته شده که با یاری کالسکه چی خود آن را عملی می کند.

انتخاب هولم گرچه در وهله نخست به لحاظ ناهمخوانی ویژگی های فیزیکی و سنی او با نقش، غریب و نامعقول می نماید، ولی بر مبنای جهت گیری کلی فیلم برای نمایش او به عنوان نمادی از زوال و انحطاط طبقه ای که به آن تعلق دارد و با جنایت و خونریزی به دفاع از ارزش های آن برخاسته، شاید بهترین انتخاب ممکن باشد. در راستای این برخورد نو جویانه فیلم با دست مایه ها و شخصیت های شناخته شده ژانر، می بینیم که شخصیت قهرمان ماجرا (دپ) نیز با فاصله ای بعید از «شرلوک هولمز» و همتایانش در آثار پیشین که با تکیه بر قدرت استدلال و استنتاج های منطقی موفق به شناخت قاتل می شدند، بیش تر با بهره گیری از شیوه ای شهودی (جنایت ها را در خواب می بیند) به حل مسئله توفیق می یابد.

آن چه فیلم را از اغلب اسلافش متمایز می کند، کوشش سازندگان است برای این که به جای تأکید بر فردی خاص به عنوان عامل تمام تباهی ها، تصویری تکان دهنده از روابط غیرانسانی حاکم بر جامعه ویکتوریایی ارائه بدهند؛ جامعه ای با اشرافیت منحط و رو به زوال، توده فرودست بی فرهنگ و تیره روز و شکاف روزافزون طبقاتی که در آن «جک قصاب» هیولایی خیالی نیست که از دوزخ به زمین آمده باشد. او نتیجه طبیعی چنین ساختار اجتماعی و برآمده از چنین شهر دوزخی، لندن پایان سده نوزدهم ( که با مهارت در پراگ امروز بازآفرینی شده است. و همه این ها در نهایت تماشاگر را به تأمل در عنوان با مسمای فیلم وامی دارد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

کهن‌ترین درختان جهان

" بث مون " عکاسی است که در سانفرانسیسکو زندگی می کند و بیش از 14 سال از عمرش را صرف شناسایی و عکاسی از قدیمی ترین درختان جهان کرده است. او به کشورها و سرزمین های دورافتاده سفر می کند تا از درختان قطور قدیمی تصاویر زیبایی را ثبت کند. او می…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.