آنچه که قبل از خرید شیشه رنگی باید بدانید

0

رپورتاژ

احتمالا شما هم بارها و بارها در بناهای متفاوت مذهبی، موزه و اماکن تاریخی شیشه رنگی را مشاهده کرده اید. شیشه رنگی به علت زیبایی و جلوه خاصی که به محیط می بخشد در معماری و دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه است. کاربرد شیشه به عنوان یکی از مصالح ساختمان سازی، در دوره اسلامی به اوج خود رسید و تا امروز در معماری شرق و غرب با کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم شما را با تاریخچه، نحوه ساخت، کاربرد و نکاتی که برای خرید یک شیشه رنگی مناسب و با کیفیت باید بدان توجه کنید آشنا کنیم.

شیشه رنگی در ایران و اروپا چه تفاوتی دارند؟

شیشه رنگی در عصر گوتیک اروپا فقط در اماکن مذهبی مانند کلیساها و معابد یا بعضا در خانه ثروتمندان مورد استفاده قرار می گرفته است. استفاده از این شیشه ها در ایران با عصر گوتیک اروپا متفاوت است، در دوره صفویه بناهای مذهبی (مسجد) از این نوع شیشه بهره گرفته اند که به علت ضعیف بودن کیفیت، درحال حاضر چیزی از آن باقی نمانده است.

در ایران باستان شیشه های رنگی سنتی را در هنری به نام «گلجام کاری» استفاده می کردند. بدین صورت که شیشه های رنگی را به طرح های زیبا و مختلف مانند گل، برگ و غیره برش داده و سپس درون قاب گچی قرار می دادند.

برخلاف اروپاییان، کاربرد شیشه های رنگی برای ایرانیان جنبه تزئینی داشته و از شیشه های رنگی تزئینی جهت زیبا سازی و اضافه کردن رُکنی به دکوراسیون بهره می گرفتند. بنایی که در آن از شیشه رنگی استفاده می شود، باید از استحکام کافی برخوردار باشد تا مقاومت کافی در برابر ضربه داشته باشد. با نگاهی به تاریخچه شیشه رنگی در ایران متوجه خواهیم شد که شیشه های تزئینی از کیفیت بالایی برخوردار بوده اند و گرنه از آن در ساخت دیوارهای گلی و قدیمی استفاده نمی شد.

بهره گیری از شیشه های رنگی تزئینی در صنعت معماری ایران از حدود 1000 سال قبل آغاز شده است. اما این نوع شیشه ها همیشه در صنعت معماری مدرن به شمار می آمده اند.

شیشه رنگی در گذشته چه کاربردی داشته است؟

در معماری باستان، در و پنجره های مشبک با شیشه های رنگی بسیار مورد توجه طراحان بوده اند. این شیشه ها هم زمان هم حفاظ خوبی در برابر آفتاب و شرایط جوی ایران محسوب شده و هم باعث بازتاب رنگ شیشه به داخل فضا می شدند. این شیشه های رنگی جلوه ای خاص و زیبا به محیط می بخشیدند. دلیل محوبیت آن هم می تواند همین جذابیت باشد. البته بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که کویرنشینان ایران علاوه بر زیبایی این شیشه ها در بنا، معتقد بودند که این شیشه ها حشرات و خزندگان را فراری می دهند.

شیشه رنگی در صنعت ساختمان سازی مدرن چه کاربردی دارد؟

این نوع شیشه ها به عنوان پارتیشن قسمت پذیرایی، اتاق ها یا دیواره های داخلی سرویس بهداشتی و حمام مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به قابلیت استفاده شیشه رنگی به عنوان پارتیشن و همچنین قیمت مناسب آنها، عموما این نوع شیشه در هتل ها، مکان های تفریحی و تالارها کاربرد دارد. بدین صورت که شیشه های رنگی فضای کمی را به قسمت های مختلف تقسیم کرده و همزمان جلوه ای خاص به محیط می بخشند.

شیشه رنگی چطور ساخته می شود؟

شیشه به طور کلی از سه ماده کربنات دو سود، آهنک و سیلیس ساخته می شود. ساخت شیشه های رنگی، با کم یا زیاد کردن مواد شیمیایی مورد استفاده در شیشه اتفاق می افتد. اجزای تشکیل دهنده این شیشه ها ترکیبات آهن، منگنز، طلا، کبالت، نقره و اورانیوم است.

البته نخستین کسانی که دست به ساخت چنین شیشه هایی زدند کنترلی بر رنگ آن نداشتند، اما رفته رفته طی تجربه دریافتند با افزودن چه موادی در شیشه مذاب رنگ آن را طبق میل خود تغییر دهند. شایان ذکر است که این شیشه ها قابلیت سکوریت شدن را دارند، بدین معنا که در دمای 600 درجه سانتی گراد در برابر ضربه و حرارت مقاوم می شوند. رنگ های پرطرفدار این شیشه ها آبی، زرد، قرمز و سبز است.

خرید شیشه رنگی

از مهم ترین نکات هنگام خرید شیشه رنگی توجه به کیفیت آن است. یکی از راه ها برای مشخص کردن کیفیت شیشه رنگی تست آبجوش است. بهتر است یک قسمت از شیشه رنگی را داخل آبجوش قرار داده و به مدت 40 دقیقه صبر کنیم. اگر رنگ شیشه از بین رفت، بور شد یا حتی شیشه پوست پوست شد مشخص می شود که این شیشه از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

شیشه رنگی چه طور در برابر ضربه مقاوم می شود؟

در گذشته شیشه های رنگی به علت مجاورت دائم با حرارت آفتاب، به سرعت تغییر رنگ می دادند و زیبایی آن ها به کلی از بین می رفت. مهم ترین رنگ شیشه های رنگی دقیقا همان رنگی است که بسیار استفاده می شود. پر استفاده ترین شیشه رنگی، رنگ قرمز است، که بعد از مدتی مجاورت با حرارت آفتاب رنگ خود را از دست می دهد. اما بعد از چندی شیشه سازان دریافتند با اضافه کردن مقدار کمی طلا داخل ترکیبات شیشه رنگی قرمز، می توانند مقاومت رنگ آن را برای همیشه تثبیت کنند. این کار باعث بالا رفتن قیمت شیشه قرمز شد، اما در عوض راهکاری برای مقاوم ماندن رنگ این شیشه بدست آمد.

سخن پایانی

در این مقاله درباره شیشه های رنگی صحبت کردیم. اگر قصد خرید شیشه رنگی را دارید به سایت ایران لاکوبال مراجعه نمایید. گروه کارشناسان ایران لاکوبال با در اختیار داشتن تبحر و تجربه چندین سال کار در زمینه آینه و شیشه های رنگی، به خوبی پرسش های شما را پاسخ می دهند. این سایت ضمن در اختیار گذاشتن اطلاعات مناسب، با برخورداری از عکس های فراوان در زمینه های متفاوت استفاده از شیشه های رنگی، به شما ایده های جدید و خلاقانه ای در جهت استفاده از این شیشه ها در ساختمان شما می دهد.

گروه ایران لاکوبال تجربه کاملی در زمینه شیشه های رنگی و آینه سازی دارد. آینه ها و شیشه های تولید شده توسط این گروه مجرب، سالهاست کیفیت خود را ثابت کرده است. تمامی استانداردهای لازم برای یک شیشه رنگی یا آینه خوب، در کارهای این گروه رعایت شده است. همچنین کیفیت تمامی شیشه هایی که گروه ایران لاکوبال در اختیار مشتریان قرار می دهد، مورد آزمایش قرار گرفته و شما می توانید محصولات این گروه را با خیال آسوده خریداری نمایید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.