فیلم تسلا میراث ناشناخته او را به رخ کشید

0

رپورتاژ

اگر یکی از طرفدار‌های دیدن فیلم‌های روز دنیا باشید حتما با خبر شده‌اید که فیلم تسلا چند هفته‌ای میشه که منتشر شده است اگر هم تازه از این خبر با خبر شده‌اید مطمئن هستم که مشتاق به دیدن این فیلم شده‌اید البته تسلا قبل از آن‌که زندگی‌نامه‌ی نیکولا تسلا باشد به بررسی خیلی جدی میراث او، دورانی که در آن زیست و تاثیر شگرف و ماندگار فرهنگی که داشت و هنوز هم ادامه دارد می‌پردازد و پر است از ایده و الهام‌بخشی — که البته همیشه موفق نیستند اما به اندازه‌ی کنجکاوی و سرگرمی در مخاطب بر می‌انگیزند که نمی‌توان در مقابلش مقاومت کرد.

مایکل آلمریدا –کارگردان تسلا- طی همکاری مجددی با ایتان هاوک — که در بازآفرینی هملت در دهه‌ی گذشته نیز با او همکاری داشت — از این فیلم برای طرح بحثی در مورد هنر، تجارت، انگیزه، و حتی جنگ میان شرکت‌ها و افراد استفاده می‌کند. با وجودی‌که گاهی تعادل میان اجزای آن به هم می‌خورد اما به جرات می‌توان گفت تسلا چیزی بزرگ‌تر از مجموع اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آن است، که بخش زیاد آن به اعتقاد آلمریدا به پایبندی به سبک خود باز می‌گردد به جای آن‌که از کلیشه‌های معمول در این ژانر استفاده کند. این فیلم زیبا و دیدنی رو میتوانید در سایت پلی استپ دانلود فیلم مشاهده کنید.

آلمریدا کارگردان این فیلم فید بک بسیار خوبی برای فیلم‌های اخیرش از Experimenter و مارجوری پرایم دریافت کرده است. تسلا حتی با حضور هاوک و بازیگر مقابلش کایل مک‌لاکلن کمتر از این دو فیلم تو چشم خواهد بود. تسلا در فیلم‌هایی مانند پرستیژ (با بازی دیوید بویی) و جنگ جریان (با بازی نیکولاس هولت) به تصویر کشیده شده است، و البته شرکت تکنولوژی پیشرفته که ایلان ماسک موسس آن است هم‌نام اوست. با این وجود انتظار فروش چندان بالایی برای تسلا نمی‌رود.

زندگی جالب تسلا که طی حدود دو دهه از اواخر قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم نمایش داه می‌شود، به بررسی جنبه‌های یزرگی از زندگی این مرد می‌پردازد. نیکولا تسلا (با نقش‌آفرینی هاوک) با توماس ادیسون (با بازی مک‌لاکلن) سرشاخ می‌شود، کسی که طرف‌دار سرسخت جریان الکتریکی ثابت است، در حالی‌که قهرمان ما معتقد است جریان متناوب راه بهتری برای روشن کردن چراغ‌های آمریکاست. این جدال تسلا را از پا می‌اندازد، و او از طرف دیگر توسط ان مورگان (با بازی ایو هیوسون که جا داشت نقش‌آفرینی بیشتری از او تماشا کنیم)، دختر یک تاجر قدرت‌مند به نام جی.پی. مورگان (با بازی دانی کشاورز) زمین‌زده می‌شود.

تسلا Tesla برخی از المان‌های سازنده‌ی یک فیلم زندگی‌نامه‌ای متداول را دارد — با مهم‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین دستاوردهای تسلا، معشوقه‌های او، و جایگاهش در تاریخ آشنا می‌شویم — اما آلمریدا همان کاری که با استنلی میلگرام در Experimenter کرد را با تسلا هم می‌کند و می‌خواهد تا جایی که می‌تواند سوژه‌هایش معاصر شوند. برخی اوقات تلاش‌های او در این راستا نخ‌نما می‌شوند یعنی در جایی از فیلم ادیسون به موبایل خود نگاه می‌کند و یا به لحاظ مفهومی ریسک بالایی به اثر وارد می‌کنند. اما آن‌چه روی هم رفته فیلم را پیش می‌برد، بی‌صبری سازنده‌ی آن نسبت به تبدیل کردن آن به تذکره‌ی بزرگان و یا توقع مخاطبان برای مرور کردن داستان زندگی تسلا از روی ویکی‌پدیا است. (گاهی صحنه‌های دراماتیکی را تماشا می‌کنیم و پس از آن در می‌یابیم که در واقعیت هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است.)

شیطنت خاصی در تسلا دیده می‌شود، با وجودی‌که آلمریدا نیات بسیار نقش جدی دارد.

به کمک نور زیاد و رویاگونه‌ی فیلم‌بردار شاون ویلیامز، مانند این فیلم فضای دانلود فیلم ترسناک را دارد که نویسنده و کارگردان این فیلم هیچ علاقه‌ای به تعریف کردن از خود تسلا ندارد، بلکه ترجیح می‌دهد تسلا را خیلی احساسی و جالب نشان بدهد و یا اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، بر جنبه‌هایی از تسلا تمرکز کند که با پیش‌فرض‌های او هم‌خوانی دارند. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به این اشاره کرد که نیکولا یک روح آزرده و تا حدودی سرد است — بر خلاف میلگرام یا هملت آلمریدا — که احساس می‌کند با جهان اطرافش هم‌خوانی ندارد. هوش فراوانش او را از دیگران متمایز می‌کند، اما او همیشه به کسانی که جیب درشت‌تری دارند نیاز دارد تا تامین مالی کارهای او را انجام دهند (همین توصیف را می‌توان در مورد فیلم‌سازان مستقل هم به کار برد). آلمریدا که بیشتر بر اساس شهود خود کار می‌کند تا برنامه و خط سیر، فیلمی قسمت قسمت و شلوغ به مخاطب ارائه می‌دهد که فاصله گرفتن‌های‌گاه و بی‌گاه آن از موضوع اصلی همواره به خوبی پیش نمی‌رود، و تنها وجه مشترک آن‌ها علاقه و تمایل فیلم‌ساز به بیان آن‌ها درباره‌ی تسلا و زمانه‌اش است.

هاوک نقش مهندس خشک و غیردوستانه را بازی می‌کند که کاریزما ندارد — او جاذبه‌ی بسیار کمتری نسبت به رقیبش ادیسون دارد، که مک‌لاکلن نقشش را با غروری نمایشی بازی کرده است.

اما سر سنگین بودن بازی هاوک تسلا را در نوع رفتار های اختصاصی خود این فیلم را جذاب کرده است، و چنین به نظر می‌آید که این مرد علاقه‌ای به عرف و روابط اجتماعی نداشت، چرا که تمرکز و توجه خود را به کامل کردن نوآوری‌های جدید و پیشرو معطوف کرده بود. نقطه ضعف ذاتی چنین شخصیت‌پردازی‌ای این است که تسلا در شکل‌دهی به نیروی پیش‌برندهٔ خود همواره در تقلاست. بازیگران مکمل وارد زندگی تسلا شده و از آن خارج می‌شوند، و تنها گاهی روایت ان را در مورد آن‌ها می‌شنویم — که معمولا رو به دوربین صحبت می‌کند — و بافت متصل‌کنندهٔ آن‌ها به یکدیگر است. همچنین بعد از دیدن این فیلم شما رو بزودی به دانلود سریال قورباغه در سایت پلی استپ دعوت میکنیم.

در قسمت‌های پایانی فیلم آلمریدا اشاره می‌کند که تسلا، کسی که هرگز به اندازهٔ ادیسون موفق نبود، به شکل‌دهی دنیای مکانیزه شدهٔ مدرن کمک کرد. این موضوع جای بحث دارد، اما در هر صورت تسلا فیلمی نیست که اهمیتی به دقیق بودن به لحاظ وقایع تاریخی قطعی بدهد. در عوض این فرصتی برای آلمریدا است تا مواد خامی از زندگی این دانشمند نوآور را بیرون بکشد، تغییر شکل بدهد، و با آن‌ها روایتی بسازد که می‌تواند با آن ارتباط بیشتری برقرار کند. قرار گرفتن بر روی فرکانس این فیلم می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما سیگنال‌های عجیبی که تسلا ارسال می‌کند به هر حال شگفت‌انگیز هستند.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.