۴ مهارت هوش هیجانی برای مدیریت گفت‌وگوهای پرتنش و عصبی

0

اگر می‌خواهید ظرفیت مکالمات پر تنش و احساسی را داشته باشید؛ باید از مراقبت ذهنی از نیازهای هیجانی خود شروع کنید.

بسیار مهم است از افکار، احساسات و رفتار خود و تاثیری که بر دیگران می‌گذارند؛ آگاهی داشته باشید؛ چون احساسات و افکاری که در رفتارتان بروز می‌دهید؛ روی دیگران هم تاثیرگذار است و به آن‌ها منتقل می‌شود. اغلب از این وضعیت به «واگیری عاطفی» (emotional contagion) یاد می‌شود.

هنگامی که در یک رویداد و مکالمه احساسات درگیر می‌شوند و صحبت‌هایی رد و بدل می‌شود که باعث تحریک شدید احساسات می‌شوند؛ پاسخی از سوی ما به همراه دارد. این واکنش می‌تواند عصبانیت، غم و غصه، سکوت، اجتناب از ادامه بحث و غیره باشد.

آن چیزی که میان محرک و پاسخ وجود دارد؛ انتخاب شما است. شما انتخاب می‌کنید به یک محرک چگونه پاسخ بدهید. این «پنجره انتخاب» (window of choice) مختصر و کوتاه می‌تواند گاهی اوقات کوته‌فکرانه یا اصولی و همراه با روش و نگرشی حرفه‌ای باشد.

در برخی اوقات احساسات شما بسیار جلوتر از افکار شما هستند و کنترل همه‌چیز را به دست می‌گیرند. مغز انسان به گونه‌ای طراحی شده که ماهیتی واکنشی داشته باشد و در او مکانیزم جنگ و درگیری خشن بسیار قوی است. همین عامل باعث می‌شود احساسات شما کنترل جسم را به دست بگیرند و برای جنگ آماده شود.

فارغ از اینکه محرک شما چیست؛ واکنش شما باید مبتنی بر یک سری مهارت‌ها و ابزارهای خودتنظیمی و خودآگاهانه باشد که در اختیار شما تا بتوانید همه‌چیز را مدیریت و کنترل کنید.

در ادامه می‌خواهیم به ۴ مهارت هوش هیجانی و نظارتی برای زمان‌های بروز احساسات شدید و تند مانند عصبانیت، ناامیدی، ناراحتی، اضطراب و مشابه این‌ها اشاره کنیم.

با تمرین و یادگیری این مهارت‌ها در شما یک انعطاف‌پذیری عاطفی و هیجانی ایجاد می‌شود تا در صورت نیاز در زمان مناسب استفاده کنید.

ذکر این نکته ضروری است که کلا ظرفیت تحمل‌پذیری افراد با یکدیگر متفاوت است و برخی صبر و پذیرش بالاتری دارند و برخی افراد دیگر بر اثر ژنتیک یا فاکتورهای دیگر زودرنج و تندمزاج هستند و نمی‌توانند واکنش منطقی به تنش‌های احساسی داشته باشند.

به هر حال، هر فردی می‌تواند با تمرین و تلاش و تمرکز پایدار، انطعاف‌پذیری عاطفی بیشتری در خود ایجاد کند یا این ظرفیت را بهبود دهد.

مهارت‌های خودتنظیمی احساسات

۱- مکث کنید

سعی کنید از پاسخ دادن فوری اجتناب کنید. ابتدا کمی مکث کنید و بعد دوباره وارد بحث شوید. مکث یک تکنیک عالی برای کنترل انگیزه‌ها و احساسات است.

۲- نفس عمیقی بکشید

تنفس یک فرآیند آرامش‌بخش عالی است. با یک نفس عمیق شامل دم و بازدم؛ به سوی آرامش بیشتر پیش می‌روید و ذهن کمی خنک‌تر می‌شود. اگر در ذهن تحریک شده و احساسات برانگیخته شده باقی بمانید؛ احتمالا واکنش‌های تندتری خواهید داشت و مدام گفت‌وگو و بحث شما وخیم‌تر می‌شود. سعی کنید آهسته نفس عمیقی بکشید و برای ادامه آماده شوید.

۳- توجه خود را منحرک کنید

یکی دیگر از مهارت‌های مهم هوش هیجانی، منحرف کردن توجه و تمرکز یا اصطلاحا ذهن قفل شده روی یک موضوع و فرد است. توجه خود را از روی شخصی که دارید با آن صحبت می‌کنید؛ به سوی فرد دیگری یا موضوع متفاوتی بکشانید. برای چند ثانیه ادامه بحث را متوقف و یادداشت‌برداری کنید یا با چشمان خود به سوژه و شی دیگری توجه کنید. مثلا، طراحی دکوراسیون اتاق یا نکات ریزی که حواس‌تان نبوده را دنبال کنید.

۴- در صورت نیاز تاخیر بیندازید (بازبرنامه‌ریزی، تازه‌سازی و تنظیم مجدد)

همیشه کنترل احساسات در لحظه ممکن نیست. برخی اوقات بهتر است یک تاخیر در مکالمه ایجاد کنید. این تاخیر می‌تواند برای چند دقیقه یا چند ساعت و حتی چند روز باشد.

آن‌چه که مهم است؛ ادامه یک بحث و مکالمه پرتنش همراه با عصبانیت و ناراحتی و غلیان احساسات نتیجه مثبت بسیار کمتری خواهد داشت تا اینکه ادامه بحث را به زمان دیگری موکول کنید.

حتما در یک جلسه کاری پر تنش، وقت‌های استراحتی طراحی کنید تا استرس خود را کاهش دهید. از محیط استرس‌زا خارج شوید و کمی قدم بزنید. گاهی اوقات همین کارهای ساده منجر به یک راه‌حل، خلاقیت و ایده جدیدی می‌شود که کل مسیر گفت‌وگو را تغییر می‌دهد.

در نهایت، فراموش نکنید که نحوه کنترل و تنظیم خلق و خوی شما تاثیر به سزایی در کیفیت کار، روابط و موفقیت شما دارد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…

هنرمندی با این تصاویر جالب پیش چشم ما مجسم کرده که اگر 10 بنای تاریخی و اسطوره‌ای معروف، سالم و…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

لوگو‌های جالب و دیدنی بر اساس ابرقهرمانان و تبهکاران محبوب که این طراح ایجاد کرده

طراح گرافیک، سرگئی کرمانوف، طرح‌های لوگوی برخی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان، تبهکاران و دیگر شخصیت‌ها را ایجاد کرده که تایپوگرافی را به طرز شگفت‌آوری در خود جای داده‌اند.«برای من جالب بود که تصاویر شخصیت‌ها را با متن نوشته‌هایشان ترکیب…

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…

نمونه‌های جالبی از اختراعاتی که فراموش شدند، یا تکامل یافتند یا به کلی به صورت دیگری تغییر پیدا…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…

همکاران سمی چه بلایی می‌توانند سرتان بیاورند + گالری عکس

همکاران شما ممکن است زیاد آدم‌های بدی به نظر نرسند و جلوه خارجی‌شان خیلی محبوب و موجه هم باشد. اما باید کسی مدتی نزدیک آنها کار کرده باشد تا بداند که چه بلایی سر زندگی و آسایش شما می‌توانند بیاورند. هیچ وسیله‌ای را نباید به آنها قرض داد و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5