مردی در آمریکا به خاطر خوردن آب نبات شیرین بیان، مرد!

0

بعضی از مواد غذایی به نظرمان اصلا نباید اثر جانبی بدی داشته باشند. اما همین مواد غذایی معصوم، می‌توانند در موارد کشنده باشند.

مجله پزشکی NEJM به تازگی یک مورد جالب پزشکی را منتشر کرده است:

یک کارگر ساختمانی 54 ساله در ماساچوست امریکا که مقدار زیادی آب نبات شیرین بیان سیاه مصرف کرده بود، در پایان تابستان امسال درگذشته است. شیرین بیان مقدار سم به نام glycyrrhizin یا اسید گلایکریزیک دارد.

بر اساس این گزارش این مرد در یک رستوران فسف فودی بود که ناگهان دچار ایست قلبی شد، تنفسش متوقف شد و ناهشیار شد. تکنسین‌های اورژانس بعد از دقایق کوتاهی از راه رسیدند و سعی کردند که او را احیای قلبی – ریوی کنند. 30 دقیقه بعد که بیمارستان رسید، پزشکان در بدو ویزیت متوجه شدند که اعضای مهم داخلی‌اش از کار افتاده‌اند و مشکل متابولیک جدی دارد.

آزمایشات او نشان می‌داد که میزان پتاسیم خون به شدت کاهش یافته و همین احتمالا موجب نوعی اختلال ضربان قلب در او به نام فیبریلاسیون بطنی شده بود. در این اختلال، بطن‌های قلب، دچار لرزش‌های سریع غیرمؤثر می‌شوند و عملا خونی را پمپ نمی‌کنند.

این مرد سابقه هیچ مشکلی قلبی نداشت. خانواده‌اش گفتند که او یک یا دو بسته بزرگ آب نبات شیرین بین در طی 3 هفته اخیر مصرف کرده بود.

متاسفانه 32 ساعت بعد از رورود به بیمارستان این مرد درگذشت.

شیرین بیان سابقه زیادی در متنون پزشکی کهن دارد و سابقه آن به فرهنگ‌های غربی و شرقی و امپراتوری‌های مصر و بابل می‌رسد. بقراط شیرین بیان را برای درمان آسم و سرفه‌های خشک تجویز می‌کرد و چینی‌ها هم آن را برای درمان سل و زخم معده توصیه می‌کردند.

اما شیرین بیان بدون عارضه جانبی نیست. در دهه 1950 میلادی یک پزشک هلندی متوجه شد که مصرف شیرین بیان می‌تواند عوارض جانبی مانند عرق ریزش ، سردرد شدید، فشار خون و درد سینه داشته باشند.

بعد از چند دهه بررسی مشخص شد که شیرین بیان ماده glycyrrhizin دارد که توسط میکروب‌های روده به اسید glycyrrhetic تبدیل می‌شود.

این ماده جذب می‌شود و بعد باعث اختلال آنزیم 11 بتا هیدروکسی استرویید دهیدروژناز نوع 2 می‌شود. این آنزیم استروئیدها را به کورتیزون تبدیل می‌کند. وقتی استروئید تبدیل نشده در بدن افزایش پیدا کند، توازن آب و الکترولیت بدن به هم می‌خورد، پتاسیم بدن کم می‌شود و سدیم افزایش می‌یابد که در نهایت می‌توانند منجر به پرفشاری خون و مشکلات قلبی عروقی شوند.

بنابراین توجه داشته باشید که مصرف مقدار زیاد شیرین بیان خطرناک است. اداره غذا و داروی آمریکا هم این موضوع را جدی گرفته و هر سال، در هنگام مراسم هالووین هشدار مصرف آن را می‌دهد.

در این هشدار نوشته شده است که:

اگر 40 ساله یا بالاتر هستید، خوردن 2 اونس (56 گرم) شیرین بیان سیاه در روز، به مدت 2 هفته می‌تواند شما را روانه بیمارستان کند و باعث ریتم نامنظم قلب در شما شود.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

رهبران شرکت‌ها و کشورها در قالب افراد بی‌خانمان- چه کسی می‌داند اگر جبر جغرافیایی و اکوسیستم نبود،…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…

چگونه از نشخوار فکری یعنی زیاد فکر کردن به چیزی تنش‌زا، رهایی پیدا کنیم؟

بعضی‌ها درگیر یک نوع نشخوار فکری می‌شوند. مثلا خاطرات بد گذشته، از دوران کودکی یا رابطه بد با شریک زندگی سابقشان را مرتب ناخواسته به هر بهانه‌ای مرور می‌کنند یا در مورد یک کار جزئی که می‌دانند انجام دادنش سخت نیست و از عهده‌اش برمی‌آیند،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5